PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Cookie »

PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen
Geplaatst op: woensdag 5 december 2012 07:13
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 december 2012 12:31


De PvdA in Provinciale Staten wil elektrische treinen in onze provincie. (...)

Aanleiding is de afschaffing van de belastingsubsidie op rode diesel op 1 januari. Vanaf dat moment zal de accijns omhoog gaan, waardoor de rode diesel op hetzelfde prijsniveau komt als de normale diesel.
Lees verder
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door deadlock »

Verdwijnt die subside jah? Mooi. Dit maakt het een stuk interessanter om te gaan elektrificeren inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Suus »

*O* Eindelijk politici die het licht zien *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Cookie »

Ben benieuwd naar de uitkomsten! Als het doorgaat dan lijkt het me handig om de elektrificatie voor de nieuwe aanbesteding te doen, dus voor 2020. Alhoewel de diesel-GTW's natuurlijk vrij makkelijk elektrisch gemaakt kunnen worden door de aandrijfmodule te vervangen, maar dat zal wel aardig wat geld kosten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door reisthijs »

Nieuwe treinen aanschaffen, dat geloof je zelf toch zeker niet? Bestaande treinen aanpassen is altijd nog goedkoper. Het mooiste zou als die aandrijfmodules niet vervangen, maar omgebouwd worden. Dat zou toch moeten kunnen met een dieselelectrische trein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door webguy »

Ik vermoed overigens dat tegen die tijd de motoren afgeschreven en/of vervangen zijn...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door iljitsch »

Is het niet handig om dit samen met het verdubbelen van het spoor op te pakken?

Hoewel ik de ontbrekende bovenleiding wel veel rustiger vind ogen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Suus »

webguy schreef:Ik vermoed overigens dat tegen die tijd de motoren afgeschreven en/of vervangen zijn...
Dat lijkt mij ook wel, na 15 jaar bijna dagelijkse inzet zullen de meeste motoren toch wel op zijn, als ze dan nog niet vervangen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door iljitsch »

Volgens mij valt dat reuze mee, met goed onderhoud kunnen motoren vast wel langer mee.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Dennenboom »

Oudere dieseltreinen als Plan X en Plan U hebben wel na zo'n 15 jaar nieuwe motoren gekregen. Vervangen moet vaak alleen al omdat er na zo'n tijd geen reserve onderdelen meer te krijgen zijn.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door iljitsch »

Hm, in elektromotoren vinden geen duizenden explosies per minuut plaats, dat helpt ook. :-)

(Ter verduidelijking: de meeste diesellocs gebruiken een een dieselmotor en generator om elektriciteit op te wekken waarmee dan weer elektromotoren gevoed worden, dit is efficiënter dan het gebruik van een mechanische koppeling tussen een dieselmotor en de wielen.)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Fles »

Oh ik had begrepen dat een mechanische koppeling niet kon omdat je op die manier onvodoende koppel kon ontwikkelen om een trein van zijn plaats te krijgen. Maar kan me vergissen hoor :) Dat efficiëntere lijkt me raar, je zit wel met een extra schakel ertussen natuurlijk.... :?:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door marvinkok »

LINTen zijn ook gewoon mechanisch ;)
En Diesel-electrisch is zo efficiënt omdat de dieselmotor op zijn meest economische toerental kan draaien om de electriciteit op te wekken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Fles »

Hmm, klinkt goed :Y
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Erik1100 »

Klinkt interessant, vraag me af waarom ze de spoorlijn Lw-Gn niet hebben geëlektrificeerd. Al in de jaren '60 reed men daar met Plan U stellen, om de capaciteit te vergroten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Wubbo »

Als je alleen die lijn elektrificeert heb je relatief weinig winst. Je blijft namelijk nog steeds deels met diesel rijden (omdat je materieel van de lijnen rond Leeuwarden over wil brengen naar die rond Groningen, voor onderhoud etc) en je creëert een eilandbedrijfje met elektrisch materieel.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door timtrein »

De motoren van deze series GTW geven bijna vanaf het begin af aan al problemen, dus wat dat betreft is electrificatie van de hele meute niet eens zo gek. Alleen gaat het wel héél veel geld kosten...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door iljitsch »

Een beetje goede wil kan ook nooit kwaad... als ik dit allemaal lees is het een wonder dat er elders in Nederland wel elektrisch gereden wordt.
Wubbo schreef:je creëert een eilandbedrijfje met elektrisch materieel.
Ik dacht juist dat de NS Groningen - Leeuwarden had laten schieten omdat zij geen dieseleiland wilden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Suus »

Ten tijde van de NS zou men twee dieseleilanden hebben gecreëerd, en dat wilde men niet.
Ten tijde van Arriva/Noordnet zou het een elektrisch eiland creëren en dat wil men ook niet.

Oftewel, de beste aanpak is grootschalige elektrificatie van alle lijnen, het liefste ook in Friesland zodat het als één pakket aanbesteed kan blijven worden. Dan moet echter wel blijken dat elektrificatie daadwerkelijk rendabel is, iets wat nu in ieder geval een stuk dichterbij is gekomen omdat de accijns op rode diesel met ingang van dit jaar gelijk is getrokken. De dieselprijs voor Arriva is daardoor ongeveer 17 cent per liter gestegen per 1 januari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Dennenboom »

Mocht het goedkoper zijn, kunnen ze dan niet in Leer tanken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Vinny »

Men wilde ooit de spoorlijnen in Groningen electrificeren voor de regiotram, maar goed, die gaat definitief niet door...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Michael 1988 »

Is het niet verstandiger dat alle diesellijnen gewoon geëlektrificeerd worden (dus niet alleen Groningen en Friesland)? En misschien het beste tegelijkertijd (met de aanbouw van eventueel een extra elektriciteitscentrale)?

Maar als de accijns op rode diesel verhoogd worden, hoe doen ze dat dan met de bussen? Als ik me niet vergis is een aantal jaar geleden met de toenmalige minister van Verkeer afgesproken dat bussen mogen rijden op rode diesel (i.v.m. de problemen rond de CAO en het geld dat vervoerders te kort kwamen). Krijgen die busvervoerders dan ook niet problemen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Men wilde ooit de spoorlijnen in Groningen electrificeren voor de regiotram, maar goed, die gaat definitief niet door...
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door timtrein »

Michael 1988 schreef:Maar als de accijns op rode diesel verhoogd worden, hoe doen ze dat dan met de bussen? Als ik me niet vergis is een aantal jaar geleden met de toenmalige minister van Verkeer afgesproken dat bussen mogen rijden op rode diesel (i.v.m. de problemen rond de CAO en het geld dat vervoerders te kort kwamen). Krijgen die busvervoerders dan ook niet problemen?
Daar geldt hetzelfde mee. Alleen binnenvaartschepen mogen nog rode diesel zonder accijns tanken.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: PvdA wil elektrische treinen in provincie Groningen

Bericht door Stéphane »

Dan schakelen we toch gewoon ook over op elektrische bussen :-)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten