Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Maar kosten worden wel gemaakt voor exploitatie van de treindienst met snijden in busdiensten als gevolg. Reiskosten (tijd en geld) van Emmen naar Groningen verbetert, voor zover ik altijd heb begrepen, niet of nauwelijks. Misschien is dat alleen interessant met een snel(lere)treindienst tussen Groningen - Emmen - Twente.
Het is een spectrum.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Hoezo belachelijk? Een zou een tram zijn die dagelijks meer dan 40.000 reizigers zou vervoeren (maar er helaas niet komt). Zoveel reizigers zou een spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen in 2 weken nog niet halen, terwijl de kosten van dat stukje spoorlijn waarschijnlijk even hoog zijn als die van de 2 tramlijnen die ooit in de stad Groningen waren voorzien.Vinny schreef:Het lijkt me vooralsnog een beter idee dan de Groningse tram. Dat is natuurlijk een volstrekt belachelijk project geworden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De tram levert geen reistijdwinst op t.o.v. andere modaliteiten en heeft geen positieve buisness-case. Het zorgt ervoor dat de Groninger binnenstad jarenlang een bouwput wordt, terwijl niemand er wat mee opschiet. Slecht idee dus.
Van de treinverbindingen naar Stadskanaal kan in ieder geval gezegd worden dat - wanneer er gesneden wordt in busverbindingen - de exploitatie rendabeler wordt, en de reizigers vanuit Stadskanaal in ieder geval tijdwinst hebben. En het laatste stukkie van Groningen Centraal naar de binnenstad effe lopen. Zo erg is dat niet. Goed voor lijf en leden.
Van de treinverbindingen naar Stadskanaal kan in ieder geval gezegd worden dat - wanneer er gesneden wordt in busverbindingen - de exploitatie rendabeler wordt, en de reizigers vanuit Stadskanaal in ieder geval tijdwinst hebben. En het laatste stukkie van Groningen Centraal naar de binnenstad effe lopen. Zo erg is dat niet. Goed voor lijf en leden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Bij Veendam-Groningen was er qua reistijd een omslagpunt tussen bus en trein omdat de trein wat omrijdt. Vanuit Stadskanaal is Groningen per trein meer om dan vanuit Veendam. De trein levert hier geen tijdswinst op.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik krijg 1.20 min voor de busverbinding (tussen twee willekeurige punten - dus incl. naar de halte lopen):
https://maps.google.nl/maps?saddr=Europ ... 11&start=0
Lijkt me dat het met de stoptrein wel ietsje sneller zou moeten kunnen. De treinreis zelf zou in ongeveer drie kwartier te doen moeten zijn.
https://maps.google.nl/maps?saddr=Europ ... 11&start=0
Lijkt me dat het met de stoptrein wel ietsje sneller zou moeten kunnen. De treinreis zelf zou in ongeveer drie kwartier te doen moeten zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het treinstation komt bij Stadskanaal-Noord (of misschien toch bij Philips). Beide liggen ongunstig danwel erg ongunstig voor de gemiddelde inwoner van Stadskanaal. Tijdwinst naar Groningen heb je niet, wel ben je misschien duurder uit vanwege de gigantische omweg (die je uiteraard zelf betaalt...). Ook verdwijnen er nog meer bussen die rechtstreeks rijden... en dan zoveel geld investeren?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Bij domdiedom of tomtietom of zo toch? In ieder geval een stuk zuidelijker dacht ik. Maar ja zo super op de hoogte ben ik ook niet. Ben wel van mening dat een nieuw treinstation op korte afstand van de belangrijkste bevolkingsconcentraties gesitueerd moet worden. Kwartier lopen lijkt me een aardig uitgangspunt. Dat is vijf minuten fietsen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Wel een uitgelezen kans om een perfect busnet volgens het visgraatmodel te maken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De tram had wel een positieve business-case. Bovendien was de tram niet alleen als vervoermiddel zinvol, maar ook uit het oogpunt van leefbaarheid van de binnenstad (veel minder voertuigen door de binnenstad) verkeersveiligheid (minder bussen, duurzaam veilig inrichten van grote delen van de stad), nieuwe inrichting van de openbare ruimte (en de daarbij behorende structurerende werking), comfortabel openbaar vervoer (een tram is veel comfortabeler dan een bus) en het imago van Groningen als dé grote stad in het noorden (in de concurrentiestrijd met andere steden als Zwolle en Leeuwarden). Voor de aanleg moet inderdaad de stad enige tijd overhoop (circa 8 maanden per straat), maar als de overlast die de bouw geeft een argument is om iets maar niet te doen, dan kan je net zo goed geen enkel project beginnen.Vinny schreef:De tram levert geen reistijdwinst op t.o.v. andere modaliteiten en heeft geen positieve buisness-case. Het zorgt ervoor dat de Groninger binnenstad jarenlang een bouwput wordt, terwijl niemand er wat mee opschiet. Slecht idee dus.
Maar goed, terug naar de spoorlijn Veendam-Stadskanaal...
Waarom kies je zo'n onlogische busverbinding met overstap? Je kan rechtstreeks van Stadskanaal naar Groningen met buslijn 302. Vanaf bushalte Henegouwenlaan in Stadskanaal (centraal gelegen) duurt het 52 minuten naar het station in Groningen. Andere inwoners van Stadskanaal zullen iets langer of korter onderweg zijn. Met de trein zal de reis, inclusief de veelal grotere afstand naar het station, ongeveer even lang duren.Vinny schreef:Ik krijg 1.20 min voor de busverbinding (tussen twee willekeurige punten - dus incl. naar de halte lopen):
https://maps.google.nl/maps?saddr=Europ ... 11&start=0
Lijkt me dat het met de stoptrein wel ietsje sneller zou moeten kunnen. De treinreis zelf zou in ongeveer drie kwartier te doen moeten zijn.
Een spoorlijn Stadskanaal-Groningen leidt ertoe dat veel reizigers een grotere afstand moeten afleggen tussen hun woning en de opstapplaats. Daardoor neemt het reisgemak niet toe. Wel blijft de totale reistijd ongeveer gelijk.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Vreemd dat je dezelfde voordelen niet ziet voor dit spoortraject. Daarnaast gaat lijn 115 als een soort van alternatief dienen voor tramlijn Zernike - Station CS. Ben benieuwd of daar die 40.000 reizigers mee gehaald worden, wat ook in reacties word vernoemd, van de afgelopen dagen. (En zo niet, ben ik benieuwd naar waarom niet en refereer het dan ook eens terug aan de situatie spoor Groningen - Veendam - Stadskanaal en in de toekomst door naar Emmen. Waar dit een trajectdeel van is.)njoy schreef:De tram had wel een positieve business-case. Bovendien was de tram niet alleen als vervoermiddel zinvol, maar ook uit het oogpunt van leefbaarheid van de binnenstad (veel minder voertuigen door de binnenstad) verkeersveiligheid (minder bussen, duurzaam veilig inrichten van grote delen van de stad), nieuwe inrichting van de openbare ruimte (en de daarbij behorende structurerende werking), comfortabel openbaar vervoer (een tram is veel comfortabeler dan een bus) en het imago van Groningen als dé grote stad in het noorden (in de concurrentiestrijd met andere steden als Zwolle en Leeuwarden). Voor de aanleg moet inderdaad de stad enige tijd overhoop (circa 8 maanden per straat), maar als de overlast die de bouw geeft een argument is om iets maar niet te doen, dan kan je net zo goed geen enkel project beginnen.
Maar goed, terug naar de spoorlijn Veendam-Stadskanaal...
Bij mijn weten is lijn 73 de basisdienst en lijn 302 een soort van permanente spitsdienst. lijn 73 rijd niet langs de Henegouwenlaan, ik denk dat het daarom zinvoller is om te vergelijken met lijn 73 indien het traject STAR wordt gevolg. Als alternatief zie ik het traject langs de N366 (wat mijn persoonlijke voorkeur heeft, ivm betere inpassing in omgeving. Dan zou je station Onstwedderweg en Nautilusweg kunnen realiseren) dan wel weer meer als een vergelijking met 302.njoy schreef:Waarom kies je zo'n onlogische busverbinding met overstap? Je kan rechtstreeks van Stadskanaal naar Groningen met buslijn 302. Vanaf bushalte Henegouwenlaan in Stadskanaal (centraal gelegen) duurt het 52 minuten naar het station in Groningen. Andere inwoners van Stadskanaal zullen iets langer of korter onderweg zijn. Met de trein zal de reis, inclusief de veelal grotere afstand naar het station, ongeveer even lang duren.
Een spoorlijn Stadskanaal-Groningen leidt ertoe dat veel reizigers een grotere afstand moeten afleggen tussen hun woning en de opstapplaats. Daardoor neemt het reisgemak niet toe. Wel blijft de totale reistijd ongeveer gelijk.
Dat wordt gekozen voor station Dideldom of welke naam dan ook, is verklaarbaar, omdat dan tevens Nieuw Buinen bedient kan worden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Lijn 302 is de Qliner Stadskanaal - Gieten - Assen, die alleen op maandag t/m vrijdag overdag rijdt. Reizigers naar Groningen moeten dan in Gieten overstappen op Qliner 300.WillemGN schreef:Bij mijn weten is lijn 73 de basisdienst en lijn 302 een soort van permanente spitsdienst. lijn 73 rijdt niet langs de Henegouwenlaan, ik denk dat het daarom zinvoller is om te vergelijken met lijn 73 indien het traject STAR wordt gevolg. Als alternatief zie ik het traject langs de N366 (wat mijn persoonlijke voorkeur heeft, ivm betere inpassing in omgeving. Dan zou je station Onstwedderweg en Nautilusweg kunnen realiseren) dan wel weer meer als een vergelijking met 302.njoy schreef:Waarom kies je zo'n onlogische busverbinding met overstap? Je kan rechtstreeks van Stadskanaal naar Groningen met buslijn 302. Vanaf bushalte Henegouwenlaan in Stadskanaal (centraal gelegen) duurt het 52 minuten naar het station in Groningen. Andere inwoners van Stadskanaal zullen iets langer of korter onderweg zijn. Met de trein zal de reis, inclusief de veelal grotere afstand naar het station, ongeveer even lang duren.
In de spits rijdt Qliner 312 wel rechtstreeks tussen Groningen en Stadskanaal.
Lijn 73 rijdt alle dagen van de week als een soort stopdienst van Emmen via Ter Apel, Stadskanaal en Hoogezand-Sappemeer naar Groningen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dank je voor de lijnnummer correctie. Tot een aantal jaren terug was 302 naar Groningen, dat is inderdaad veranderd en nu terecht door jouw opgemerkt 312 geworden.Meltrain schreef:WillemGN schreef:
Lijn 302 is de Qliner Stadskanaal - Gieten - Assen, die alleen op maandag t/m vrijdag overdag rijdt. Reizigers naar Groningen moeten dan in Gieten overstappen op Qliner 300.
In de spits rijdt Qliner 312 wel rechtstreeks tussen Groningen en Stadskanaal.
Lijn 73 rijdt alle dagen van de week als een soort stopdienst van Emmen via Ter Apel, Stadskanaal en Hoogezand-Sappemeer naar Groningen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Hoezo ben je dan duurder uit? voor treinvervoer is een kortingspas die grote delen van de dag 40 % korting geeft voor busvervoer is een dergelijke pas (nog ) niet beschikbaar.timtrein schreef:Het treinstation komt bij Stadskanaal-Noord (of misschien toch bij Philips). Beide liggen ongunstig danwel erg ongunstig voor de gemiddelde inwoner van Stadskanaal. Tijdwinst naar Groningen heb je niet, wel ben je misschien duurder uit vanwege de gigantische omweg (die je uiteraard zelf betaalt...). Ook verdwijnen er nog meer bussen die rechtstreeks rijden...
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Er is Altijd Korting voor de bus (elk moment van de dag 20% korting) en er is leeftijdskorting (33%) en beide kunnen gecombineerd worden. Altijd Korting voor de bus is iets goedkoper dan Altijd Voordeel van de NS maar in de daluren krijg je met Altijd Voordeel wel meer korting dan met Altijd Korting. De vraag is bovendien of Arriva (of een toekomstige andere vervoerder) ook leeftijdskorting biedt voor de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Bij NS is er volgens mij ook een kaart die je voor 6 tientjes erg veel voordeel geeft. Voor de bus is er niet iets vergelijkbaars.Bee schreef:Er is Altijd Korting voor de bus (elk moment van de dag 20% korting) en er is leeftijdskorting (33%) en beide kunnen gecombineerd worden. Altijd Korting voor de bus is iets goedkoper dan Altijd Voordeel van de NS maar in de daluren krijg je met Altijd Voordeel wel meer korting dan met Altijd Korting. De vraag is bovendien of Arriva (of een toekomstige andere vervoerder) ook leeftijdskorting biedt voor de trein.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Treinstation moet op Philips terrein
Als de spoorlijn Groningen-Veendam word doorgetrokken naar Stadskanaal, moet het station op het voormalige Philipsterrein komen. Als het kan, moet daar zelf een compleet transferium verrijzen.
Dat stellen burgemeester en wethouders van Stadskanaal in een brief aan de gemeenteraad.
Die spoorlijn tussen Groningen en Veendam ligt er al enkele jaren en wordt door veel mensen gebruikt.
Mede daarom lieten Gedeputeerde Staten van provincie Groningen vorig jaar weten de verbinding naar Stadskanaal door te willen trekken en daar ook geld voor beschikbaar te hebben.
Voor die nieuwe verbinding kan gebruik worden gemaakt van de rails die daar al liggen en waarover nu locomotieven en wagens van de museumspoorlijn STAR rijden. Daartoe is overleg met het bestuur van STAR nodig.
Na die bekendmaking vorig jaar wees de Stadskanaalster wethouder Jan Bessembinders al op het Philipsterrein als een goede plek voor het trein station. Dat standpunt is nu officieel en staat in de brief aan de gemeenteraad. “En uiteraard weet de provinciebestuur dit ook” zegt Bessembinders.
“Zij hakken begin 2015 definitief de knoop door over het doortrekken van de verbinding naar Stadskanaal en we maken nu nog eens duidelijk hoe graag wij deze voorziening willen”.
De CDA- wethouder ziet het Philipsterrein mede als geschikte plek voor het treinstation vanwege de ligging. ”De locatie ligt mooi centraal. Treinreizigers uit de dorpen Musselkanaal en Nieuw Buinen kunnen daar ook betrekkelijk snel komen. Voor hen is het bestaande station van de STAR in Stadskanaal Noord weer ver weg. Bij het Philipsterrein is ook voldoende ruimte voor parkeren en zelfs voor een busstation. Voor een compleet transferium dus. Zo’n transferium willen we ook graag”.
Het probleem is wel dat het Philipsterrein waar vele decennia het concern uit Eindhoven was gevestigd, niet van de gemeente is. Een andere onderneming verhuurde geruime tijd de voormalige fabriek en kantoorpanden van Philips aan verschillende ondernemers. ”Maar nu speelt er een faillissementszaak”, zegt Bessembinders. ”We hebben nu dus niet de zeggenschap over het terrein.” Maar de hoop is dus dat ten behoeve van de spoorlijn dat terrein verworven kan worden.
De hoop is ook dat de provinciebestuurders van Groningen en Drenthe samen besluiten de verbindingen door te trekken naar Emmen.
Ook staat in het schrijven aan de gemeenteraad: ”Het zou al prachtig zijn als de verbinding nog verder word doorgetrokken, kun je vanuit onze gemeente met de trein naar Randstad komen. Dat zou een geweldige oppepper zijn.”
Maar ook een spoorlijn Veendam-Stadskanaal is volgens Bessembinders van groot belang. ”Mensen kunnen de trein gebruiken om bij ons te komen winkelen, maar de aanwezigheid kan mensen ook doen besluiten hier te komen wonen of hier juist te blijven wonen. Het kan er ook toe leiden dat bedrijven zich hier willen vestigen"
Bron: Dagblad van het Noorden
Als de spoorlijn Groningen-Veendam word doorgetrokken naar Stadskanaal, moet het station op het voormalige Philipsterrein komen. Als het kan, moet daar zelf een compleet transferium verrijzen.
Dat stellen burgemeester en wethouders van Stadskanaal in een brief aan de gemeenteraad.
Die spoorlijn tussen Groningen en Veendam ligt er al enkele jaren en wordt door veel mensen gebruikt.
Mede daarom lieten Gedeputeerde Staten van provincie Groningen vorig jaar weten de verbinding naar Stadskanaal door te willen trekken en daar ook geld voor beschikbaar te hebben.
Voor die nieuwe verbinding kan gebruik worden gemaakt van de rails die daar al liggen en waarover nu locomotieven en wagens van de museumspoorlijn STAR rijden. Daartoe is overleg met het bestuur van STAR nodig.
Na die bekendmaking vorig jaar wees de Stadskanaalster wethouder Jan Bessembinders al op het Philipsterrein als een goede plek voor het trein station. Dat standpunt is nu officieel en staat in de brief aan de gemeenteraad. “En uiteraard weet de provinciebestuur dit ook” zegt Bessembinders.
“Zij hakken begin 2015 definitief de knoop door over het doortrekken van de verbinding naar Stadskanaal en we maken nu nog eens duidelijk hoe graag wij deze voorziening willen”.
De CDA- wethouder ziet het Philipsterrein mede als geschikte plek voor het treinstation vanwege de ligging. ”De locatie ligt mooi centraal. Treinreizigers uit de dorpen Musselkanaal en Nieuw Buinen kunnen daar ook betrekkelijk snel komen. Voor hen is het bestaande station van de STAR in Stadskanaal Noord weer ver weg. Bij het Philipsterrein is ook voldoende ruimte voor parkeren en zelfs voor een busstation. Voor een compleet transferium dus. Zo’n transferium willen we ook graag”.
Het probleem is wel dat het Philipsterrein waar vele decennia het concern uit Eindhoven was gevestigd, niet van de gemeente is. Een andere onderneming verhuurde geruime tijd de voormalige fabriek en kantoorpanden van Philips aan verschillende ondernemers. ”Maar nu speelt er een faillissementszaak”, zegt Bessembinders. ”We hebben nu dus niet de zeggenschap over het terrein.” Maar de hoop is dus dat ten behoeve van de spoorlijn dat terrein verworven kan worden.
De hoop is ook dat de provinciebestuurders van Groningen en Drenthe samen besluiten de verbindingen door te trekken naar Emmen.
Ook staat in het schrijven aan de gemeenteraad: ”Het zou al prachtig zijn als de verbinding nog verder word doorgetrokken, kun je vanuit onze gemeente met de trein naar Randstad komen. Dat zou een geweldige oppepper zijn.”
Maar ook een spoorlijn Veendam-Stadskanaal is volgens Bessembinders van groot belang. ”Mensen kunnen de trein gebruiken om bij ons te komen winkelen, maar de aanwezigheid kan mensen ook doen besluiten hier te komen wonen of hier juist te blijven wonen. Het kan er ook toe leiden dat bedrijven zich hier willen vestigen"
Bron: Dagblad van het Noorden
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het Phillipsterrein lijkt me een perfecte locatie voor een station, of beter, een transferium. Voor de buslijn aansluitende buslijn naar Musselkanaal en Ter Apel ligt deze locatie perfect, terwijl inwoners van Nieuw-Buinen (circa 5.000 inwoners) het station lopend, met de fiets of met de bus goed kunnen bereiken. Wel lijkt het me gewenst ook in Stadskanaal-noord een halte te realiseren. De mooiste locatie daarvoor is dan wel het station dat nu door de STAR wordt gebruikt. Daarnaast zouden de streekbuslijnen die het toekomstig transferium aandoen -meer dan nu het geval is- door de diverse wijken van Stadskanaal kunnen gaan rijden, zodat deze wijken een (goede) busverbinding krijgen met het transferium. Zo krijgen de inwoners van Stadskanaal (20.000 inwoners) dan een prima spoorverbinding met Veendam en de stad Groningen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het enige nadeel is dat de exploitatiekosten van de trein gedekt moeten worden door een forse schrapping van het busnet... dus waar ze het geld vandaan denken te halen is me nog even een raadsel.
Echt ideaal ligt ook deze plek niet, omdat Stadskanaal heel eenzijdig is uitgebouwd. Datzelfde zie je in Veendam trouwens ook, waar veel mensen nu erg ver moeten fietsen om bij het station te komen i.p.v. vroeger de rechtstreekse bus naar Groningen. Een extra station in Stadskanaal-Noord zie ik trouwens niet gebeuren, waar moet je de ruimte vandaan halen en hoe kom je er?
Echt ideaal ligt ook deze plek niet, omdat Stadskanaal heel eenzijdig is uitgebouwd. Datzelfde zie je in Veendam trouwens ook, waar veel mensen nu erg ver moeten fietsen om bij het station te komen i.p.v. vroeger de rechtstreekse bus naar Groningen. Een extra station in Stadskanaal-Noord zie ik trouwens niet gebeuren, waar moet je de ruimte vandaan halen en hoe kom je er?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het zou me niets verbazen als met de bus naar het station en dan met de trein naar Groningen een stuk trager gaat zijn voor een boel mensen die nu een rechtstreekse verbinding hebben.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Als Veendam-Stadskanaal er draadwerkelijk komt, dan is het een pre om Zuidbroek viersporig (twee keer een eilandperron) te maken. Hierdoor kan er 1x/uur een sneltreindienst Groningen-Zuidbroek-Scheemda-Winschoten-Nieuweschans-Leer rijden met daarop aansluitend 1x/uur een stoptreindienst Groningen-Stadskanaal. Het andere halfuur rijdt er 1x/uur een sneltreindienst Groningen-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal (niet 's avonds en in het weekend) met daarop aansluitend 1x/uur een stoptreindienst Groningen-Winschoten (niet 's avonds en in het weekend). Zo wordt de treinverbinding tussen Veendam en Groningen ruim 10 minuten sneller (1x rechtstreeks, 1x met overstap).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Of:
Sneltreinen Groningen - Hoogezand-Sappemeer - Veendam - Stadskanaal
en
Stoptreinen Groningen - Winschoten die overal stoppen
Dan benadeel je de mensen uit Veendam en Stadskanaal niet zo, omdat ze daarmee nog steeds een snelle verbinding hebben die ze met een interliner ook hebben/hadden. En het rijdt regelmatiger dan afwisselend te rijden met snel- en stoptreinen.
Veendam - Winschoten kan ook prima met de bus en is ook niet handig via Zuidbroek. Daarvoor hoef je dus ook niet te stoppen met een sneltrein in Zuidbroek.
Sneltreinen Groningen - Hoogezand-Sappemeer - Veendam - Stadskanaal
en
Stoptreinen Groningen - Winschoten die overal stoppen
Dan benadeel je de mensen uit Veendam en Stadskanaal niet zo, omdat ze daarmee nog steeds een snelle verbinding hebben die ze met een interliner ook hebben/hadden. En het rijdt regelmatiger dan afwisselend te rijden met snel- en stoptreinen.
Veendam - Winschoten kan ook prima met de bus en is ook niet handig via Zuidbroek. Daarvoor hoef je dus ook niet te stoppen met een sneltrein in Zuidbroek.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Er ligt ook de wens (gaat ook gebeuren) om de trein Groningen - Leer als sneltrein te laten rijden. Dat zou betekenen dat maar één van de twee treinen richting Veendam als sneltrein zou kunnen rijden, of er moeten vijf treinen per uur gaan rijden (maar wie gaat dat betalen...). Geld is zeker niet oneindig.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het lijkt mij vrij simpel:
Je kijkt waar de vervoersvraag groter is:
- Vanuit Groningen naar Veendam en Stadskanaal. Dan moet dat de sneltrein worden.
- Vanuit Groningen naar Winschoten en Leer. Dan moet dat de sneltrein worden.
Is het ongeveer gelijk dan kan je ook in beide richtingen doen, maar dan wordt het denk ik te onregelmatig en onduidelijk voor reizigers.
Je kijkt waar de vervoersvraag groter is:
- Vanuit Groningen naar Veendam en Stadskanaal. Dan moet dat de sneltrein worden.
- Vanuit Groningen naar Winschoten en Leer. Dan moet dat de sneltrein worden.
Is het ongeveer gelijk dan kan je ook in beide richtingen doen, maar dan wordt het denk ik te onregelmatig en onduidelijk voor reizigers.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Waar ik voorstander van ben is om Zuidbroek op vier sporen te laten brengen en hierdoor de treinen uit Stadskanaal en Winschoten op elkaar aan te laten sluiten.
Zo kan er eenmaal per uur een sneltrein:
Groningen-Zuidbroek-Scheemda-Winschoten-Nieuweschans-Bunde-Weener-Ihrhove-Leer rijden, met daarop aansluitend
eenmaal per uur een stoptrein:
Groningen-alle stations tussen Groningen en Zuidbroek-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal rijden
Het andere half uur (niet 's avonds en in het weekend):
1x stoptrein Groningen-alle stations tussen Groningen en Zuidbroek-Zuidbroek-Scheemda-Winschoten
1x sneltrein Groningen-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal
Zo krijg je zowel vanuit Stadskanaal als vanuit Leer snelle verbindingen.
Zo kan er eenmaal per uur een sneltrein:
Groningen-Zuidbroek-Scheemda-Winschoten-Nieuweschans-Bunde-Weener-Ihrhove-Leer rijden, met daarop aansluitend
eenmaal per uur een stoptrein:
Groningen-alle stations tussen Groningen en Zuidbroek-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal rijden
Het andere half uur (niet 's avonds en in het weekend):
1x stoptrein Groningen-alle stations tussen Groningen en Zuidbroek-Zuidbroek-Scheemda-Winschoten
1x sneltrein Groningen-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal
Zo krijg je zowel vanuit Stadskanaal als vanuit Leer snelle verbindingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Er komt een stoptrein Winschoten-Groningen naast de stoptrein Veendam-Groningen en een sneltrein Nieuweschans-Groningen. Daarvoor wordt station Winschoten verbouwd en komen er extra seinen tussen Zuidbroek en Winschoten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten