Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door dennistd »

Het probleem is alleen dat op Veendam-Stadskanaal ATB-NG aangelegd zou moeten worden, en laat dat nou net niet samenwerken met ATB-E...
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door MarkNL »

Goed punt inderdaad, nog niet bij stilgestaan. Dan lijkt mij de kans op gemengd rijden nagenoeg nihil. Dan is het idee van Hainje wellicht niet zo gek. Waren er sowieso niet vage ideeën om wellicht een nieuw trace te onderzoeken?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Yanaike »

dennistd schreef:Het probleem is alleen dat op Veendam-Stadskanaal ATB-NG aangelegd zou moeten worden,
Waarom eigenlijk, als ik vragen mag? :oops:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door AppleMoose »

Is veiliger dan het oude ATB en ATB-NG is geschikter voor lichtere (diesel)treinstellen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door MarkNL »

Was het ook niet zo dat ATB Eerste Generatie (EG) niet meer aangelegd mag worden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Wubbo »

Per wanneer zou dat dan zijn? De Hanzelijn kent gewoon nog EG.

Probleem bij EG was toch dat de lichte treinstellen niet altijd gedetecteerd werden?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door dennistd »

ATB heeft niets met detectie te maken: het is meer een handige bijkomstigheid dat je spoorstaven die toch al geïsoleerd zijn voor ATB mooi voor detectie kunt gebruiken. Verder kan ATB-NG best op een stoomloc: in Friesland waren ze het ook van plan, maar het kost een paar centen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

MarkNL schreef:Was het ook niet zo dat ATB Eerste Generatie (EG) niet meer aangelegd mag worden?
Mag wel, al in gebruik zijnde beveiligingssystemen mogen ook op nieuwe lijnen worden aangelegd. Nieuwe beveiligingssystemen (bijvoorbeeld een derde generatie ATB) mogen niet meer aangelegd dan wel verplicht worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Klaasje »

Voor ATB-eg heb je een grs-spoorstroomloop nodig. Die laatste detecteerd licht dieselmaterieel slecht. Dan ligt een andere oplossing inclusief een andere treinbeïnvloeding voor de hand.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Statler Rail »

Waarom wil de provincie met alle geweld dat ProRail de lijn gaat beheren? Ik zou eens een offerte opvragen bij de Bentheimer Eisenbahn. Binnenkort hebben zij bovendien ook ervaring met reizigerstreinen.

En wie weet wordt het ontbrekende stuk tussen Stadskanaal en Emmen ooit nog weer eens opnieuw aangelegd, dan heb je een doorgaande lijn van Groningen naar Bentheim. :wink:
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Het succes van dit project http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/126342/ ... at-te-doen maakt dat ik een treinverbinding vanuit Stadskanaal doortrekken naar Ter Apel en dan naar Emmen lastig vind te realiseren. Dan zou ik eerder kiezen voor het traject (Almelo/Emmen/Stadskanaal/Groningen) via Valthermond van Witteveen+Bos

Eventueel zou dan via Vlederveen / Vlagtwedde / Rhede / Papenburg, dan rijd je ook onder de Meyerwerf door, in Westerwolde een treinaansluiting kunnen realiseren.

De altijd spannende voortgang met indrukwekkende cliffhanger voor de volgende commissievergadering, zonder dat er verder wat besproken is, kunt U hier volgen. https://groningen.stateninformatie.nl/# start 1-11-2017 om 16:00 uur.

Vaak wat later, want eerst moet uiteraard de koffie/thee met Groninger koek worden weggewerkt!
hej*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Tussen Stadskanaal en Emmen overstappen op een rondvaartboot :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Lijn65 »

'Passagierstrein Arriva rijdt zes dagen, de STAR alleen op zondag'

Wanneer de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal er komt, is het mogelijk dat de passagierstrein van Arriva van maandag tot zaterdag rijdt en de stoomlocomotieven van de STAR alleen op zondag.
(...)
Om het ontbreken van een passagierstrein op zondag op te vangen, wordt nagedacht over bussen tussen Stadskanaal en Veendam op de zondag.
Lees verder
Basislijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Wubbo »

Wat is dit voor halfbakken oplossing? En volgens mij is hoofdspoor hoofdspoor, of het nou zondag, maandag of een feestdag is. Ik vraag me dus af of dit in de praktijk het probleem wel oplost.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marcel.nl »

Waarbij je überhaupt kan afvragen of het zin heeft. De meeste passagiers uit Stadskanaal eo zullen niet naar Veendam, maar juist naar de stad reizen. En dan is de Qliner die wel doorrijdt, waarschijnlijk sneller op bestemming dan deze boemel
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 18 okt 2017, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Jef400 »

Wubbo schreef:Wat is dit voor halfbakken oplossing? En volgens mij is hoofdspoor hoofdspoor, of het nou zondag, maandag of een feestdag is. Ik vraag me dus af of dit in de praktijk het probleem wel oplost.
Wat ik mij afvraag, zou dat juridisch zomaar kunnen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Aking »

Vast niet :') #veiligheidsjihadalert

Aan de andere kant, als je een baanvak buiten dienst stelt, mag er ook werkverkeer overheen. Misschien is er zo'n constructie te bedenken, al zal de (papieren) rompslomp daaromheen niet mis zijn :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Wubbo »

Zoiets dacht ik ook inderdaad, maar dan is alsnog de vraag of alle overwegen normaal werken of dat je daar ook maatregelen voor moet nemen.

Maar ik vind het ook gewoon een kuloplossing om maar niet te rijden op zondag.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Aking »

Hoe werken die overwegen nu? En anders zijn er toch vast wel een paar vlagvrijwilligers op te trommelen?

Of wacht, overwegen vallen natuurlijk dicht als storing/buiten dienst/watdanoock...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door reisthijs »

De overwegen werken nu handmatig, maar als het een hoofdspoorweg wordt zullen er vast en zeker ahob's moeten komen.

Maar waarom zou het baanvak eigenlijk buiten dienst moeten? Je kan die stoomtrein ook met max 40 over in dienst zijnd hoofdspoor laten tuffen. Dat deed de SSN vorige maand ook tussen Groningen en Veendam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

Het probleem is dat de medewerkers van de STAR allerlei (dure en tijdrovende) cursussen moeten gaan volgen, wanneer de spoorlijn een hoofdspoor wordt. Dit is dezelfde reden als waarom de ZLSM niet meer tussen Schin op Geul en Valkenburg rijdt.

Aangezien de SSN (vrijwel) uitsluitend op hoofdspoor rijdt, hebben de medewerkers van de SSN deze cursus al gedaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Waarom zou je het baanvak niet op >4 meter hoogte aanleggen vanaf Bareveld brug tot en met Musselkanaal?

De 4 meter komt uit de wegenverkeerswet om vrachtwagens een doorgang te geven. Het bestaande (redelijk opgeknapte) spoor voor een stoomtrein zijn nu nog houten bielzen, dat moet dus allemaal vervangen worden.

Reden om de hoogte in te gaan, Pro Rail vindt het leuk om alle spoor achter hekwerken te zetten, net of de trein een dier is in de dierentuin... Daarmee krijg je een soort Berlijnse muur idee dwars door Stads en Musselkanaal heen. Ten tweede worden op zeker drie, maar kan nog een plek meer zijn, redelijk drukke provinciale Nwegen doorkruist.

En ja als je van Veendam komt zit je al op 3,90 meter hoogte dacht ik bij Bareveld. En zou het zoveel duurder zijn dan het hele bestaande spoor opnieuw aan te leggen in betonvorm met spoorbed verschillende overwegen, dan x jaren ergernis omdat het toch niet werkt met de overgangen.

Of is dat het volgende grapje van een select gezelschap wat er wat moeite mee had dat de Zuiderzeelijn werd afgeschoten? (Kijk maar eens terug naar het videoverslag van de Commisie MEE vergadering, 18 oktober punt 6 op de website van de provincie Groningen.)

Er zit vooruitgang in het project. In de zin dat alle politieke partijen met uitzondering van PVV zich tijdens de commissievergadering hebben uitgesproken te gaan voor het deel Veendam - Stadskanaal. Ook werd duidelijk dt Drenthe niet onwelwillend tegenover het deel Stadskanaal - Emmen staat, maar financieel de prioriteiten meer legt bij de N34 die deels verdubbellen en dubbeldekkers over die N34. Dat is iets anders dan wat het regionale dagblad ervan frituurde...
hej*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door reisthijs »

Viaducten zijn natuurlijk veel duurder dan overwegen. Maar als je toch met geld wil gaan smijten, leg dan liever gewoon een tweede spoor tussen Veendam en Stadskanaal. Elke trein z'n eigen spoortje, probleem opgelost.
geert4OV schreef:Reden om de hoogte in te gaan, Pro Rail vindt het leuk om alle spoor achter hekwerken te zetten, net of de trein een dier is in de dierentuin... Daarmee krijg je een soort Berlijnse muur idee dwars door Stads en Musselkanaal heen.
Huh, die paar hekjes zouden volgens jou dus een onoverkomelijke barrière vormen, maar een vier meter hoge spoordijk niet?!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Beste reisthijs heeft U al gehoord van het fenomeen op palen? Scheelt ook een hoop zand :lol:
hej*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door isadora »

Palen in aardbevingsgebied? (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten