Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Trein Veendam - Stadskanaal

Bericht door Cookie »

Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Geplaatst op: dinsdag 18 december 2012 22:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 december 2012 10:52


De provincie Groningen wil door met het plan om weer een trein te laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. (...)

Volgens huidige berekeningen van ProRail is er tussen de 56 en 63 miljoen euro nodig. Dat geld is er nog niet, maar volgens de provincie is het gat overbrugbaar. (...)

Als de plannen doorgaan dan moet de eerste trein tussen Veendam en Stadskanaal in 2019 rijden.
Lees verder
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Cookie »

Uitgebreidere berichtgeving op http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... erder-uit/ . Er worden 2 varianten uitgewerkt volgens de Provincie Groningen.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

"Binnenkort" Station Dideldom

Bericht door WillemGN »

Wethouder Jan Bessembinders is enorm blij dat de plannen omtrent een treinverbinding Stadskanaal – Groningen dichterbij zijn gekomen. Hij heeft ook al een duidelijke mening over de plaats waar een treinstation moet komen.

Mochten de plannen doorgaan, en daar lijkt het nu wel op, gaat de trein wat betreft wethouder Bessembinders vanaf station ‘Dideldom’ in 2019 van start.

Het spoor, zoals het er nu ligt, is overigens eigendom van de STAR. In een eerder interview via RTV Stadskanaal gaf Pieter Fluiter, bestuurslid veiligheid en milieu van de museumspoorlijn open te staan voor de treinplannen van de provincie.

http://rtvstadskanaal.nl/wethouder-bess ... ion-bouwen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Bericht door Wubbo »

Dideldom klinkt als een foute 1-aprilgrap.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Bericht door njoy »

^^ Of als een plaatsnaam die alleen met carnaval wordt gebruikt.

Maar ik ben het wel met de wethouder eens. Op die locatie, dus ten zuiden van de kruising met de N374, is ruimte om een regionaal ov-knooppunt te realiseren. Daar kunnen bussen vanuit de regio reizigers aanleveren of kan een P+R-terrein worden aangelged. Bovendien ligt een station op die locatie voor inwoners van Nieuw Buinen en het zuidelijk deel van Stadskanaal op loop- of fietsafstand.
Toch zal er dan, volgens mij, ook nog een halte moeten komen op de plek van het huidige station. Het noordelijk deel van Stadskanaal en het ziekenhuis genereren volgens mij voldoende reizigers om ook daar te stoppen. Dat betekent wel dat het project duurder wordt.

Een uitgebreide brief van het provinciebestuur over de plannen voor deze spoorlijn kan je vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 12-046.pdf
Maar weet iemand of de planstudie van Arriva, Ballast Nedam en ProRail ook ergens op het internet te vinden is?

(O ja; is het niet handiger om alle berichten over de reactivering van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal te plaatsen in de 'draad' met de titel 'Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019 ' ? Dan blijven alle berichten die daarmee te maken hebben overzichtelijk bij elkaar.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Bericht door Vinny »

Dat is dus ongeveer hier:
https://maps.google.nl/maps?q=stadskana ... 7,,0,-1.42

Ik zou het station wel gewoon Stadskanaal willen noemen. Dit soort kermis-namen: daar zit echt niemand op te wachten lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Station Dideldom

Bericht door WillemGN »

Ik kan het niet geheel met je eens zijn. Omdat de naam 'Dideldom' de naam van die omgeving is.

Er is dus een zekere logica met de naam. (Waar vroeger ooit een grote Philips fabriek heeft gestaan.)

Kan het overigens wel met je eens zijn om in 'Noord' ter hoogte van het Refaja ziekenhuis(?) een halte Noord te plaatsen. Dat krijg je met langgerekte lintbebouwing 8-)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door iljitsch »

Wel bizar dat dit allemaal zoveel geld moet kosten terwijl het spoor er gewoon ligt. Zelfs als dit allemaal vervangen moet worden is het een stukje van niks tussen Veendam en Stadskanaal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Ardan »

Nee, maar er zitten nog wat rare bruggetjes in het traject die aangepast moeten worden. Las ik tenminste ergens..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Wel bizar dat dit allemaal zoveel geld moet kosten terwijl het spoor er gewoon ligt. Zelfs als dit allemaal vervangen moet worden is het een stukje van niks tussen Veendam en Stadskanaal.
Het lijkt me dat bouwen in de maagdelijke ruimte waarschijnlijk goedkoper is dan het vervangen van bestaand spoor. Alles wat er nu ligt zal wel moeten worden afgevoerd.

Het enige waarom het goedkoper zou kunnen zijn dan een nieuw tracé is omdat er geen onteigeningen nodig zijn en totaal absurde compensatiemaatregelen ook niet nodig zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door 0318 »

Een interessante vergelijking met de spoorlijn Veenendaal-Amersfoort. Die zou, volgens een onderzoek van een jaar of wat geleden, ook kunnen worden gereactiveerd voor een bedrag in die orde van grootte. Grote verschil is dat Veenendaal-Amersfoort grotendeels opgebroken is en dus helemaal herlegd moet worden.

In Utrecht werd het bedrag trouwens alom gezien als volstrekt onhaalbaar en dus werd het project afgeschoten. Niettemin zou het daar een halvering of driedeling van de reistijd per bus betekenen, terwijl die winst voor Stadskanaal - Groningen naar mijn mening heel wat beperkter is. Het is wel duidelijk dat verschillende provincies dit soort projecten heel verschillend benaderen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Men heeft tussen Veenendaal en Amersfoort vooral willen focussen op regionaal vervoer, terwijl ik denk dat het verlengen van de IC Amsterdam-Amersfoort naar Veenendaal waarschijnlijk een stuk positiever uit een kostenbaten-analyse zou komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

Extra stop voor trein naar Stadskanaal
Treinreizigers kunnen na het doortrekken van de spoorlijn Groningen-Veendam naar Stadskanaal gebruikmaken van een extra station. Provincie, Arriva en ProRail willen de trein in 2019 ook laten stoppen in Wildervank. Volgens de provincie is dat te danken aan het succes van en de verdere groeiverwachtingen op het regionale spoor in Groningen. Ook zouden de kosten meevallen voor het opknappen van het traject waar nu museumspoorlijn STAR rijdt. De investering bedraagt geen 80 maar tussen de 56 en 63 miljoen euro.

"Een station in Wildervank is voor ons een geweldige opsteker", zegt de Veendammer wethouder Henk Jan Schmaal. "Wat je ziet is dat nogal wat reizigers uit Wildervank en de omgeving Langebosch op de fiets of met de auto naar Veendam komen en daar op de trein stappen. Dat geeft extra drukte in het stationsgebied. Die mensen pakken straks gewoon de trein in Wildervank." (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... tadskanaal)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Dideldom

Bericht door Suus »

WillemGN schreef:Kan het overigens wel met je eens zijn om in 'Noord' ter hoogte van het Refaja ziekenhuis(?) een halte Noord te plaatsen. Dat krijg je met langgerekte lintbebouwing 8-)
Ik vond Gasselternijveenschemond leuker als naam dan Stadskanaal Ziekenhuis :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

0318 schreef:Een interessante vergelijking met de spoorlijn Veenendaal-Amersfoort. Die zou, volgens een onderzoek van een jaar of wat geleden, ook kunnen worden gereactiveerd voor een bedrag in die orde van grootte. Grote verschil is dat Veenendaal-Amersfoort grotendeels opgebroken is en dus helemaal herlegd moet worden.
n.
Denk dat de vergelijking niet helemaal opgaat, omdat men in Groningen graag het traject wil doortrekken naar Emmen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat het stuk Stadskanaal - Emmen er ooit zal komen, van de drie trajectdelen is deze het lastigste in te plannen doordat daar geen bestaand tracé meer is en de vraag tussen deze twee plaatsen is niet dusdanig dat het een treinverbinding rechtvaardigd. Bovendien kan de trein nooit zo snel zijn als de huidige busdienst tussen Emmen en Groningen over de N34.

Ik vraag mij bovendien af of ProRail zit te wachten op een nieuwe spoorlijn dwars door veengebied, niet bepaald de beste grondsoort om je spoorlijn op te bouwen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door 0318 »

Om dat hele stuk naar Emmen ooit nog aan te leggen zul je aanzienlijke middelen nodig hebben die in geen verhouding staan tot de 50 miljoen waarover nu gesproken wordt.
Ook de lijn Amersfoort - Veenendaal laat zich prima doortrekken naar Kesteren - Nijmegen trouwens, dat maakte vroeger ook deel uit van zo'n grotere verbinding. De vergelijking is dus des te treffender, en maakt de verschillende insteek van de provincies pijnlijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Bij Rhenen moet je een spoorbrug bouwen. Bruggen zijn erg duur en de toegevoegde waarde van de trein is erg beperkt, de huidige route via Ede en Arnhem trekt veel meer reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

0318 schreef:Om dat hele stuk naar Emmen ooit nog aan te leggen zul je aanzienlijke middelen nodig hebben die in geen verhouding staan tot de 50 miljoen waarover nu gesproken wordt.
.
jepraat dan eigenlijk over het stukJE Emmen -Ter Apel dat is niet zo groot en het afgegraven veen, dus zandgrond. Verder zijn er niet zulke hele grote problemen te verwachten. Kijk anders eens in Friesland met het vele water en bruggen dát is volgens mij veel exotischer in verhouding.
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door uvos10 »

Je zit met een probleem met spoorlijnen. Op dit moment worden veel buslijnen die parel lopen met spoorlijn weg bezuinigd.
Ik heb niks tegen spoorlijnen en deze lijkt me erg leuk. Alleen hoe zit het met de buschauffeurs? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Zeker bij het streekvervoer is het personeelsbestand van de busvervoerders al aardig op leeftijd. Binnen een paar volgt er een enorme golf chauffeurs die met pensioen gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Fles »

0318 schreef:Ook de lijn Amersfoort - Veenendaal laat zich prima doortrekken naar Kesteren - Nijmegen trouwens,
Ja is goed joh, breken we gewoon even de Betuweroute af :P De aansluiting bij Valburg kan niet meer nu.

Plus natuurlijk de brug bij Rhenen die ook niet uit de krokettenmuur komt.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door 0318 »

Je onderschrijft andermaal mijn punt: in beide gevallen kun je een nuttige eerste aanzet geven met 60 miljoen en zul je aanzienlijk meer uit moeten trekken voor een mogelijke eindsituatie. Blijkbaar staat Noord Nederland welwillend tegenover het hele traject, terwijl Utrecht in soortgelijke discussies al afhaakt bij het eerste kostenplaatje.

Ik waardeer die nuchtere noordelijke voortvarendheid zeer. Men gaat gewoon steeds pragmatisch verder met de eerstvolgende mogelijke verbetering.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Als jij denkt dat je voor 60 miljoen een brug over de Nederrijn kan bouwen moet ik je teleurstellen. De rivier lijkt niet breed, maar je moet ook nog over de uiterwaarden, het zal eerder richting de 200 miljoen gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Dennenboom »

Waar een wil is, is een weg: kijk maar bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Lindaunisbrug. De brug bij Rhenen is ten slotte oorspronkelijk aangelegd als spoorbrug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten