Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Jorn »

JeroenSpock schreef:
CamilleKreemers schreef:Trein mag dan hoogwaardiger zijn dan bus
Oh? Je hebt meer ruimte in de treinen van Arriva, maar ik zit toch liever in een Qliner.
Eerste klas in die treinen is helemaal belachelijk. Ander kleurtje stoel, met dat gladde (nep?) leer waar je vanaf glijdt, en een tafeltje op de plek waar eigenlijk je knie hoort.

Maar dan hebben we het over een Qliner, die het OVB laat uitsterven.
Hoezo laat het OVB de Qliner uitsterven? Volgens mij worden voornamelijk frequenties verhoogd en is er recentelijk nog geinvesteerd in nieuw materieel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door gebruiker77 »

JeroenSpock schreef::pos:

Zo ging het ook in Veendam. 301 deed het zo goed, reed een aardig rondje door Veendam, ging in de spits ook 4 keer per uur.
Nu rijdt er 2 keer per uur een trein, en moeten we naar het station fietsen (of met 110 die 1 keer per uur rijdt en savonds niet aansluit).

En een trein naar Stadskanaal... waarom? Veendam is al een half uur, Stadskanaal is nog eens 10 minuten. En dan sta je achterin het dorp bij de McDonalds. Kan je alsnog met de bus of fiets terug.

Wat Marcel zegt, treinen zijn mooi voor lange afstanden tussen dorpen/steden met een stadsdienst.
Toch verbaast het mij elke weer dat routes zo veel mogelijk moeten worden gestrekt... Die Q-liner klinkt inderdaad een stuk beter dan een eind fietsen vanaf het Station. Het OV lijkt steeds meer een poging om automobilisten aan te trekken, terwijl de echte busreiziger steeds minder een bus dichtbij heeft. Op zich is het prima als je automobilisten de trein of bus in krijgt, alleen de sociale functie van OV, bijv ook voor ouderen wordt soms toch wel wat vergeten.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat je uiteindelijk een keuze moet maken.
Wil je de bus dichterbij en dan minder aantrekkelijk zijn voor de automobilist of wil je iets verder weg en veel meer automobilisten trekken.

Als ik kijk naar de bezettingen van de buslijnen die ik zie rijden, lijken Qlink en Qliner het drukst te zijn. Gebleken is dat men bij een hogere frequentie best iets verder wil reizen voor de bus. Nu is het dus wel zaak dat er eigenlijk meer budget aanwezig is om ook de frequenties te verhogen, om juist meer reizigers te trekken. Ik had met een kennis het idee om een kernnetwerk te maken, waarbij de bussen altijd 2x/uur rijden (behalve avonduren) en in de spitsen indien mogelijk 4x/uur. Hiermee zou het doel worden om minimaal de lijnen 133/39, 65, 61, (1)78, 140, 50, 20, 27, 73 (Emmen - Stadskanaal) en 110 (Veendam - Assen), danwel een combinatie van lijnen (Zoals 110 en 75 nu tussen Pekela's en Winschoten doen) een halfuursdienst te realiseren. Hiermee hadden de meeste bouwlinten al een verbeterde verbinding met knooppunten Groningen, Assen of Emmen. Nadeel raden jullie al, dit plan ging een aantal duizenden dru's extra kosten, die er niet zijn in financiën. Wel denk ik dat hiermee uiteindelijk ook veel meer reizigers worden getrokken en dus ook minder auto's in de regio ontstaan.
JeroenSpock schreef:Maar dan hebben we het over een Qliner, die het OVB laat uitsterven.
Verklaar dit nader. Ik deel je mening niet. De Qliners rijden juist steeds vaker.

Even terug op de vraag wat beter is: Qliner of trein. Ik ga voor Qliner in dit geval. Er moet een reden zijn dat de bus nog niet twee keer per uur rijdt, danwel eindelijk dit jaar in daluren ook rechtstreeks wordt geboden. Ik denk dat je pas de trein effectief wil laten rijden als de frequentie richting de 4+ per uur raakt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door gebruiker77 »

Een deel van de lijnen die je noemt heeft allang een 2x per uur dienst of vaker. Ik zie verder niet in waarom je sommige lijnen de hele dag dat laat rijden, terwijl dat niet per se nodig is, zoals lijn 65, lijn 39.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door JeroenSpock »

301 is weg door de trein, oke die is nog te begrijpen. Maar 316, 17 en 18 zijn vervangen door stadsbussen.
Ik zou er echt niet blij van worden als ik vanuit een comfortabele Qliner stoel in een stadsbus stoel word gezet.
En ik snap ook echt niet hoe ze daar automobilisten in de bus willen krijgen. De stoelen in mijn Volvo in een bus zetten is geen optie, maar bij de aankondiging van Qlink werden comfortabele stoelen beloofd. Waar zijn die gebleven?
Ik vind gewoon dat ze een beetje doordraaien met Qlink. Het idee is wel heel goed, lange bussen die vaak rijden.
Ja ze hebben geïnvesteerd in nieuw materieel, op de Qliner lijnen die nog bestaan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door gebruiker77 »

Toch groeit het aantal reizigers vanuit Zuidlaren wel fors, ook forensen. Ik denk dat een Q liner verbinding voor Roden niet vol te houden zou zijn, omdat het toch relatief weinig kilometers zijn.. Dan zie ik meer in vaker rijden en dieper het dorp in.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Een deel van de lijnen die je noemt heeft allang een 2x per uur dienst of vaker. Ik zie verder niet in waarom je sommige lijnen de hele dag dat laat rijden, terwijl dat niet per se nodig is, zoals lijn 65, lijn 39.
Lijn 39 kan dit gelukkig combineren met lijn 133 (wat ze ook gaan doen in 2016). Sommige verbindingen kunnen in combinatie wel 2x/uur rijden. 65 heeft ook een stadsdienstfunctie tegenwoordig en toen ik het 2x/uur plan maakte was het het stuk Winsum - Zoutkamp alleen. Echter krijg je dan in stad de scheve 3x/uur, dus lijkt me nu handiger om gewoon de hele lijn overdag 2x/uur te rijden dan 1x geheel, 1x Winsum - Zoutkamp en 1x Kardinge - HS. Dan is 2x geheel makkelijker te onthouden.

Qlink met betere stoelen lijkt me wel een positief iets, maar dit zal wel weer geld kosten, die ze niet kwijt willen. Wel lijkt Qlink en Qliner steeds drukker te worden. Mijn ideale beeld blijft Qlinerstoelen in Qlink, maar denk niet dat ik dit ooit ga meemaken. Wel zijn die Qlinerstoelen extreem comfortabel vergeleken met de Qlinkstadstoelen.

Qlink Roden heeft als nadeel dat het achterland kleiner is dan Qlink Leek. Leek heeft de dorpen van de 85 en hiermee een deel van Fryslan nog als achterland. Ik denk wel dat de afstand van huis - bushalte bewaakt moet worden. Maak dit te groot (speelt met name in Roden) en je verliest de meeste reizigers weer. De huidige Rodenroute lijkt me ideaal, maar dan in een richting uitvoeren, zodat je in- en uitstappers tegelijk oppakt. Ook scheelt het weer enkele minuten.

De huidige Qliners zullen denk ik niet snel verwijderen (tenzij er een trein komt naar Drachten of Emmen-Groningen). Hierom denk ik dat deze verbindingen juist aantrekkelijker gemaakt worden (alle Qliners samen waren kostendekkend in 2013 en 2014).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door gebruiker77 »

Roden heeft nog lijn 83 vanuit Norg die aan komt op het busstation daar.
Ik ben wel benieuwd ten koste van wat jouw investeringen moeten gaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Dat was het probleem dus, ik wil eigenlijk het huidige netwerk ook behouden. Ik ben echter wel zo slim dat dat niet gaat werken. En hopen dat er genoeg reizigersgroei ontstaat is ook lastig, want de kosten komen vaak eerst. Hierop ging het project ook stuk. Je bent een lading DRU's nodig, waarbij er geen geld over is. Gemeentes staan ook niet hierom te springen om bij te dragen aan het OV, maar zou een oplossing kunnen zijn.

De meeste rustige lijnen rijden echter al laagfrequent en met kleiner materieel, dus daar kan ik het ook niet halen.
Ik denk echter ook niet dat vragen om een paar miljoen extra op jaarbasis werken gaat. Ik verwacht wel meer reizigers, maar weet niet of die lijnen ook gemiddeld een hogere kostendekking krijgen door de hogere frequentie (de kosten nemen namelijk ook toe).

Een optie is om eerst in de spits dan maar alle lijnen 2x/uur te rijden (dan hoeven alleen lijnen 73, 110 en 27 hoger frequent te worden). De verhoging op het hele net is wat lastiger (helemaal lijn 20 wordt een DRAMA door de knoop Dieverbrug). Lijn 110 past echter niet in de rijtijd tussen Veendam en Assen 2x/uur (tijd Gieten - Veendam = 32 minuten en krap) en die kan je niet koppelen aan een andere lijn.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
Z2N schreef:De trein natuurlijk, je rijdt sneller en comfortabeler, en daarnaast zijn er zat mensen die niet in een bus willen zitten maar wel in een trein.
Een Qliner is ook heel comfortabel en ook vrij vlot en heeft tegenwoordig ook wifi en airco. Een Qlink heeft wel laten zien dat een hoge frequentie erg aantrekkelijk is. Als je in bijvoorbeeld Stadskanaal woont en je werkt of studeert in Groningen dan reis je met de Qliner die in de spits 4 keer per uur rijdt, en als je lijn 73 en lijn 28 met overstap op de 300 mee telt zit je op 6 reismogelijkheden per uur. Een trein naar Stadskanaal zal hoogst waarschijnlijk maar 2 keer per uur rijden. Dan ben je veel minder flexibel in je reisopties. Je kunt op elk gewenst moment weg gaan want je hoeft nooit langer dan een kwartier te wachten. Daarnaast rijdt de bus een rondje door stadskanaal dus je hoeft in theorie ook minder ver te lopen van huis naar een halte. Bij een trein moet je vaak verder lopen van huis en ben je beperkter in je reismogelijkheden, waardoor je je reis van te voren goed moet plannen. Een trein is ook veel gevoeliger voor verstoringen. Aanrijding? de bus rijdt er wel omheen, treinverkeer ligt dan direct minstens 2 uur stil.
En omdat een aantal mensen weigeren met de bus te reizen ga je geen trein laten rijden. Die laat je maar lekker in de file staan.


ja als je alleen wilt reizen tijdens kantooruren en buiten de vakanties op andere tijden is zelfs de postkoets nog betrouwbaarder, sneller en heeft een grotere frequentie. -o-
hej*
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Lijn65 »

Alle basislijnen rijden anders in de vakanties bijna dezelfde frequentie als buiten de vakanties. Tevens rijden bijna alle basislijnen dagelijks tussen 6 (in het weekend vaak later) en 24. De trein rijdt meestal ook maar tussen 6 en 24. Het aanvullende net is wel veel beperkter buiten de spits, maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven.
Basislijn
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bastiaan »

Definieer 'basislijnen'?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door SuperGhost »

Lijnen die van begin dienstregeling tot einde dienstregeling rijden en ook op alle dagen.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bastiaan »

Dat is niet wat Lijn65 zegt, want kennelijk zijn er ook 'basislijnen' die niet aan die definitie voldoen. Voor mij is het nog niet helder :wink:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Hebben we het hier over de spoorlijn of over het busverkeer?

Het is duidelijk dat de kwaliteit van het spoor ten zuiden van Veendam iets te wensen overlaat. Veendam - Stadskanaal is 45 minuten en Stadskanaal - Musselkanaal staat op 30 minuten reistijd. Met de bus is het iets meer dan een uur met overstap in Bareveld. Er zijn treinen die ongeveer tegelijkertijd van Musselkanaal en Stadskanaal vertrekken; is er een passagespoor tussen beide plaatsen?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Kan de lange rijtijd niet komen door de dichte bebouwing en de niet goede kwaliteit van het spoor?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

*pakt chips en cola*
Wat bedoel je 'groningen' met kwaliteit? Het is nu een spoorlijn met maximumsnelheid van 40 km/h. De bus mag in de bebouwde kom al 50, nogal wiedes dat je dan sneller bent.
We kruisen volgend weekend in Wildervank, Pekelderweg en Nieuw-Buinen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Lijn65 »

Bastiaan schreef:Definieer 'basislijnen'?
Zie de memo over de dienstregeling van 2016, daarin staan basislijnen gedefinieerd. Daarnaast had ik het ook over "bijna" en "bijna alle".
Basislijn
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bastiaan »

Helemaal juist, maar daarbij staat geen lijstje welke lijnen basislijn zijn en welke niet :wink:
Maar sorry, ik zal de discussie niet verder laten afdwalen van het onderwerp.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Lijn65 »

Dat staat dan weer ergens anders, maar ik kon dat niet zo snel terug vinden.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Even een vraag, een trein rijdt toch niet zonder atb?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door waldo79 »

Afgezien van een enkele museumtrein met ontheffing rijden treinen niet zonder ATB.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Op de hoofdbaan worden in principe geen ontheffingen meer gegeven, ook niet voor museummaterieel.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Hainje schreef:Nou als Arriva het politiek voor elkaar zou krijgen dan was station Roodeschool gisteren nog gesloten denk ik. :P
Vast, die trein keert nu in 20 minuten dus je zou een omloop besparen met niet roodeschool aandoen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Statler Rail »

Zolang Arriva gewoon door de provincie betaald wordt om met treintjes te rijden willen ze overal wel naartoe rijden. Roodeschool, Eemshaven, Stadskanaal, desnoods Heveskes. :lol:

Als Arriva zélf de kosten had moeten betalen reden ze alleen nog tussen Groningen-Leeuwarden en in de brede spits naar Winsum, Veendam en Winschoten. En misschien nog een paar spitstreinen naar Delfzijl. Mijn inschatting is dat we dan alle rendabele ritten wel gehad hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten