Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Meltrain schreef:
geert4OV schreef: Qua traject ben ik er voorstander van om vanaf Wildervank af te takken langs min of meer wildervanckkanaal. Dan behoud je de historische 'site' tussen Wildervank en Musselkanaal, maar hoef je tussen Veendam en Wildervanck geen nieuwe spporbruggen meer aan te leggen.
Hoe wil je dan van Wildervank naar Stadskanaal gaan? Via Boven Pekela?
Si!

En dan een soort spoorviaductachtige constructie over/langs Atlantislaan dan 'achter' de watertoren door naar Musselkanaal ev.

En doordat half Stadskanaal al weggesloopt is rond Philips, (die beviel niet meer zo kennelijk) kun je langs N374 eventueel naar Assen wat doen. Dan wel met een 8 meter brug over het 400 jaar oude kanaal. (Soort kroon)
hej*
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Lijkt me allemaal uiterst zinvol...
Naar wie mag de rekening?
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

timtrein schreef:Lijkt me allemaal uiterst zinvol...
Naar wie mag de rekening?

Volgens mij moet je eerst nog een aantal stappen doorlopen, voor je bij die fase bent :pos:
hej*
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Statler Rail »

Zolang het er niet naar uitziet dat iemand ooit de rekening gaat betalen, is het ook niet zinnig om die andere stappen te maken. :wink:

Nee, een reguliere personentrein naar Stadskanaal maakt alleen kans in de goedkoopst mogelijke uitvoering. Tientallen onbewaakte overwegen die je moet saneren, verschillende bruggen (van groot tot klein) die je zal moeten verstevigen, vele tientallen kilometers kabels die moeten worden getrokken, aansturing van wissels, een oplossing voor de beweegbare draaibruggen bij Veendam en Bareveld, de aanleg van passeersporen en natuurlijk nog de aanleg van stations bij Wildervank en Stadskanaal en de aanpassing van station Veendam... Je bent je geld zo kwijt!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Ik zag liever een spoorlijn van Groningen of Assen naar Emmen. Station in Emmen staat dan wel aan de verkeerde kant. Je moet hem vanuit de noordoostzijde benaderen. Stel je voor; Groningen - Emmen in 30 minuten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door regenmaker »

Dat zal inderdaad wel een beter idee zijn. Groningen - Emmen die Qliners zitten vaak wel vol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door SuperGhost »

Men had eerst niet voor niets plannen om de trein na Stadskanaal door te trekken naar Emmen
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Mee dan vage ideeën zijn daar nooit over geweest. Je gaat toch geen 300 miljoen, als het niet meer is, investeren voor een oplossing die voor de reizigers niet eens beter is?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door SuperGhost »

Of het voor reizigers wel of niet beter is hangt natuurlijk af van de reistijd van zo'n trein.

En het was destijds (als ik het goed heb onthouden) ook onderzocht op de haalbaarheid, dus zo vaag was het idee ook weer niet.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

De Qliner doet het in 55 minuten. De trein gaat van Groningen naar Stadskanaal ongeveer 46 minuten onderweg zijn als ik me niet vergis. En dan moet je hemelsbreed nog zo'n 23 kilometer...
De kans op een sneltrein lijkt mij nihil op zo'n relatie. En dan betaal je nog voor de omweg. En dat alles dan afgezet tegen de investering...
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door waldo79 »

Wat klopt er eigenlijk van de topictitel?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

timtrein schreef:Mee dan vage ideeën zijn daar nooit over geweest. Je gaat toch geen 300 miljoen, als het niet meer is, investeren voor een oplossing die voor de reizigers niet eens beter is?
Zo'n verbinding biedt aanzienlijke verbetering voor de relatie Stadskanaal-Zwolle. Alle andere vervoersrelaties blijven qua reistijd ongeveer gelijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

timtrein schreef:De Qliner doet het in 55 minuten. De trein gaat van Groningen naar Stadskanaal ongeveer 46 minuten onderweg zijn als ik me niet vergis. En dan moet je hemelsbreed nog zo'n 23 kilometer...
De kans op een sneltrein lijkt mij nihil op zo'n relatie. En dan betaal je nog voor de omweg. En dat alles dan afgezet tegen de investering...
Hoe wil je dat kwijt? Er is alleen enkelspoor in Oost-Groningen. Veendam zal wel de kruising worden en gelijk worden aan de functie van Winschoten. Een goed knooppunt (hopelijk dan wel)
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

waldo79 schreef:Wat klopt er eigenlijk van de topictitel?
"mogelijk" ;)
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Bericht door geert4OV »

Wubbo schreef:Dideldom klinkt als een foute 1-aprilgrap.

Ach... Er is toch ook een Geinlijn (A)
hej*
Groens
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 16:00

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Groens »

Ook RTV Noord komt erachter dat het project zo goed als stil lijkt te liggen:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/175029/Wa ... aal-rijden
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Klaasje »

Er is geld toch? Dan zal er wel gekozen moeten worden hoe het beheer ingericht gaat worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door trolly »

Daar wringt de schoen kennelijk:
RTV Noord schreef:'De provincie Groningen heeft de wens dat ProRail de lijn gaat beheren', vult hij aan. 'De vraag is: onder welke voorwaarden kan of wil ProRail meewerken?
Klinkt alsof ProRail krankzinnige danwel onhaalbare eisen stelt, of gewoon botweg njet zegt. Wordt het tijd voor een alternatieve spoorbeheerder waar de provincies bij aan kunnen kloppen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Groens
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 16:00

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Groens »

Of het ligt ook deels aan de STAR. Als het hoofdspoor wordt, moeten zij hun machinisten (die nu volgens mij vaak vrijwilliger zijn) veel zwaarder op gaan leiden. Verder is het natuurlijk de vraag hoe de STAR überhaupt tussen Veendam en Stadskanaal kan blijven rijden als Arriva dat ook doet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door reisthijs »

Ja, daarom wil de STAR dus liever niet dat het hoofdspoor wordt, lees ik in het artikel.

Daar komt waarschijnlijk nog bij dat het materieel dan ook aan strengere eisen moet voldoen. Bijvoorbeeld ATB inbouwen is een dure grap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door trolly »

Lijkt me ook niet eenvoudig op een stoomloc.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Hainje »

Dan vraag ik mij af, is het dan niet net zo makkelijk om een of twee hoofdsporen náást het STAR spoor neer te leggen? Dan heeft de STAR haar eigen spoor en zit deze de personentreinen verder ook niet in de weg.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door isadora »

:X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door geert4OV »

Kan iemand mij ook vertellen wat het nut is van de functie 'comcepten' behalve kunnen opslaan en wijzigen?

Bij deze mijn copy-paste reactie die ik eigenlijk eerder van rgen had willen posten :D
Klaasje schreef:Er is geld toch? Dan zal er wel gekozen moeten worden hoe het beheer ingericht gaat worden.
Persoonlijk heb ik het idee dat het onwil van de provincie Groningen is. Overal waar in en rond Groningen (tot Herfekens bij Zwolle aan toe) waar een probleem is(geweest) was er wel een alternatief oid voor handen. Waar Groningen de leidende rol in neemt!

Hier wordt al vanaf jaren negentig standvastig vastgehouden aan alleen dit traject terwijl er signalen zijn dat andere keuzen beter zijn. En opvallend daar gebeurd niets mee.

Sterker nog de gemeente Hoogezand Sappemeer doet er nog even schepje bovenop dat de treinen voor dit traject langzamer moeten gaan rijden! (Zie zienswijzen op de nieuwe consessie Noordelijke Nevenlijnen.)

Misschien dat Emmen eens wat actiever moet gaan inzetten op het traject naar Stadskanaal over of Borger(Drentse voorkeur) of Musselkanaal / Ter Apel (Groningse voorkeur). Daar heb je al Oost Groningen (met aanpasing in de busdienstregeling zelfs tot Delfzijl) en ZuidWest Drenthe meer aan. Dan praat je al gauw over een nieuwe 'markt' van 200.000 inwoners. Mocht Drente dan eerder beginnen dan kan bijvoorbeeld de Vechtdallijntrein naar Zwolle doorgetrokken worden vanuit Emmen via Borger naar Stadskanaal(Mercurius park/ Vleddermond)
hej*
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door MarkNL »

trolly schreef:Lijkt me ook niet eenvoudig op een stoomloc.
Voor museummaterieel zoals stoomlocomotieven is ATB Eenvoudig (ATB-E) ontwikkeld. Dat is een versimpelde versie van het normale ATB zonder cabinesignalering. Aanschaf ervan is niet goedkoop voor een museumbedrijf, die toch vaak met wat krappere budgetten zitten. Ook de installatie is ingewikkeld, mede doordat er niet altijd even ruimte is voor de apparatuur.

Hier staan wat foto's van de inbouw in de SSN 01 1075 (die ook PZB90 aan boord heeft voor Duitsland).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten