Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 373
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor Bjarte » Do 19 Okt 2017, 17:12

Niet heel Groningen is een aardbevingsgebied... :X

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11723
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor Vinny » Do 19 Okt 2017, 21:41

Meltrain schreef:Het probleem is dat de medewerkers van de STAR allerlei (dure en tijdrovende) cursussen moeten gaan volgen, wanneer de spoorlijn een hoofdspoor wordt. Dit is dezelfde reden als waarom de ZLSM niet meer tussen Schin op Geul en Valkenburg rijdt.

Aangezien de SSN (vrijwel) uitsluitend op hoofdspoor rijdt, hebben de medewerkers van de SSN deze cursus al gedaan.

Episch dit. Ik zeg, gewoon de stoomtreinen met ATB uitrusten en medewerkers een cursus geven. Lijkt me veel zinvoller dan een spoorlijn "op palen". Straks gaat er ook nog eens iemand roeptoeteren dat het maar ondergronds moet. De spoorlijn moet geen HSL-proporties krijgen. Zo groot is Stadskanaal echt niet.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Nicketick
Berichten: 449
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor Nicketick » Do 19 Okt 2017, 22:28

Hoeft geeneens ATB op, we koppelen de GTW's gewoon achter de stoomtrein die vervolgens de GTW naar Stadskanaal sleept. STAR kan mooie ritten rijden, en Arriva kan naar Stadskanaal \s

geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: Wo 25 Jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor geert4OV » Ma 30 Okt 2017, 12:19

Vinny schreef:Episch dit. Ik zeg, gewoon de stoomtreinen met ATB uitrusten en medewerkers een cursus geven. Lijkt me veel zinvoller dan een spoorlijn "op palen". Straks gaat er ook nog eens iemand roeptoeteren dat het maar ondergronds moet. De spoorlijn moet geen HSL-proporties krijgen. Zo groot is Stadskanaal echt niet.


Dat weet ik niet. Is elk stuk spoor in bijvoorbeeld Rotterdam, Amsterdam of van Groningen naar Groningen Noord ook HSL Spoor ?

Het spoor gaat straks ten minste twee drukke provinciale wegen doorkruizen. (En nog wat minder urgente wegen die lokaal wel belangrijk zijn.)

Voor elke weg even omhoog en weer naar maaiveld niveau geeft wel een leuk toeristisch Efteling effect, maar heeft daarnaast als bij effect dat het voortdurend stijgen en dalen met de trein wat meer energie kost en meer geluidsoverlast veroorzaakt.

Er zitten uitdagingen in dit traject, maar die kunnen met goed nadenken in de (voor)ontwerpfase wel degelijk worden opgelost.

Tunnel zie ik misschien toch WEL zitten. Dan zou de trein net voor de de N378 de tunnel in kunnen laten glijden en net na de N379 (Bijna bij het station Mercurius park) weer bovengronds kunnen laten komen. Volgens mij is dat geluidstechnisch minder erg dan een verhoging opgaan. En volgens mij is het grootste deel dalgrond (= afgegraven veengrond, dus gewoon zand) wellicht dat rond Mercuriuspark wat metingen voor het bodemprofiel zinvol kunnen zijn. 3 km tunnel goeddeels op zand, dus fundering is daar niet zo extreem. :@

Edit: aanpassing in tunnelvisie.
hej*

hidihi
Berichten: 420
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor hidihi » Ma 13 Nov 2017, 00:14

Als je 70 miljoen investeerd om het spoor gereed te maken dan kan de paar miljoen er wel bijgelapt worden om de treinen geschikt te maken voor ATB. Kan iemand mij bij praten over de drie type sporen(landelijk, regionaal en speciaal). Kan het spoor tussen Veendam-Stadskanaal met een hogere baanvak snelheid en ATB niet de zelfde status houden(speciaal baanvak) waarbij je vrijwilligers niet extra hoeft te scholen?

lfblaauw
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 13 Nov 2017, 17:57

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor lfblaauw » Ma 13 Nov 2017, 18:07

hidihi schreef: Kan iemand mij bij praten over de drie type sporen(landelijk, regionaal en speciaal). Kan het spoor tussen Veendam-Stadskanaal met een hogere baanvak snelheid en ATB niet de zelfde status houden(speciaal baanvak) waarbij je vrijwilligers niet extra hoeft te scholen?


Dat kan onder 'Bijzonder spoor'. Geen probleem. Technisch kun je het inrichten als hoofdspoor. Er is echter een groot verschil, en dat is dat je op het gebied van beheer etc het nodige moet regelen. Dat hoeft geen ProRail te zijn. Je kunt dat aanbesteden of in een aparte organisatie regelen. Onderhoud en beheer vallen niet onder (financiële verantwoordelijkheid van) het rijk. Voor de provincie Groningen dus duurder.

Je zou de lijn in dat geval zelfs kunnen uitrusten met Indusi. Bijzonder spoor geeft veel mogelijkheden en is altijd de absolute voorkeur van de STAR geweest. De OV-reiziger hoeft niets van het verschil te merken, ook de Arriva-reiziger niet. Alleen in de begroting van de provincie is het merkbaar...

jelmerrr
Berichten: 552
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor jelmerrr » Ma 13 Nov 2017, 19:56

Mij is altijd uitgelegd dat Arriva dan ook max 40 mag?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4463
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor reisthijs » Di 14 Nov 2017, 18:35

Inderdaad, met de status "bijzonder spoor" heb je veel vrijheden - zolang je met beperkte snelheid rijdt. Wil je sneller rijden (je wilt toch minstens 80 kunnen in dit geval), dan heb je dus wel een seinstelsel en treinbeïnvloeding nodig - en dan moet het personeel en materieel van de STAR daar dus wel mee om kunnen gaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

lfblaauw
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 13 Nov 2017, 17:57

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor lfblaauw » Di 14 Nov 2017, 18:56

reisthijs schreef: Wil je sneller rijden (je wilt toch minstens 80 kunnen in dit geval), dan heb je dus wel een seinstelsel en treinbeïnvloeding nodig - en dan moet het personeel en materieel van de STAR daar dus wel mee om kunnen gaan.


En daar werd al een aantal jaren geleden over gesproken. Status bijzonder spoor, aangelegd als hoofdspoor. Dus met seinstelsel, treinbeïnvloeding en passeersporen. In plannen werd zelfs in de begroting geld gereserveerd voor technische aanpassingen aan het STAR-materieel. Indusi kwam daarbij ook ter sprake. GTW's kunnen er prima mee overweg, BR52's ook. Maar ja voor ProRail geldt 'eat de boer niet kent, vreet ie niet'.

geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: Wo 25 Jun 2014, 09:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor geert4OV » Di 19 Dec 2017, 10:16

Ik zou wel eens een pol willen starten over de treinverbinding op Stadskanaal. We leven op de rand van 2017/2018 en dat is vaak de tijd voor trendwatchers en andere goeroe's om hun aantekeningen en visies kenbaar te maken.

Welke verbining na Stadskanaal/Ter Apel volgt daarna?

A Gelijktijdig met doortrekken naar Stadskanaal/ Ter Apel naar Haren zuid(D)

B Naar Assen via Gasselte en Gieten

C Naar Emmen via Valthermond

D Naar Emmen via Buinen

E Naar Delfzijl via Zuidbroek en gelijktijdig de spoorboog Veendam - Winschoten

Vertel ook eens waarom die trend...

En fijne feestdagen alvast!
hej*

Post
Berichten: 163
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor Post » Di 19 Dec 2017, 12:54

F: de spoorlijn gaat niet verder dan Stadskanaal. De provincie Drenthe is zeer tevreden met de qliner 300 en wil geen miljoenen in een trein steken.

timtrein
Berichten: 271
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Berichtdoor timtrein » Vr 22 Dec 2017, 22:56

Als de lijn er al komt, dan absoluut F inderdaad


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten