Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ronny »

timtrein schreef:Natuurlijk is het kip-ei, maar het is niet zomaar tot stand gekomen. De vervoersvraag was altijd al zwak, anders was de trein in 1953 niet opgeheven en was ook het busnetwerk niet steeds verder gekrompen (ik heb geen zin/tijd om oude busboekjes te pakken). En je knipt net het deel weg waarin ik meld dat het zelfs extra zwak is vergeleken met andere regio's in de buurt.

Maar met een trein die een (dure!) omweg maakt, in de daluren sowieso maar een uursdienst rijdt, vertrekt vanaf een station dat in elk geval een paar kilometer verderop ligt dan waar de mensen wonen (Noord of Philips) en ook nog eens niet of nauwelijks sneller is dan het huidige OV, ga je in mijn ogen de oorlog niet winnen.
En alle andere spoorlijnen in nederland lopen wel gunstig ten opzichte van de stadscentra en woonwijken? Dan moet je toch echt de kaarten gaan bekijken. Omweg? Dan moet je eens naar de loop van diverse wegen kijken, er zijn zelfs in plat nederland nog erg veel omwegen te maken. En het is onzinnig om alleen uit te gaan van het aantal busreizigers als toekomstige markt voor de trein. Denk je nu echt dat alle treinreizigers die nu gebruik maken van de bestaande lijnen zouden kiezen voor de bus als de trein verviel? Verder vind ik de vergelijking met 1953 gewoon belachelijk. Je gaat toch een periode 8 jaar na de tweede wereldoorlog niet vergelijken met 2014? En verkeer buiten de spits is overal duidelijk beperkter. Breek dan de 10-baans wegen bij Amsterdam ook maar af.Capaciteit in vervoer wordt altijd afgestemd op het piekgebruik ( net als de rest van de economie/maatschappij trouwens).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Het probleem is een beetje dat de trein op vrijwel alle denkbare relaties niet wezenlijk sneller is dan het bestaande openbaar vervoer, maar wel duurder - tenzij er een zeer grote reizigersgroei plaatsvindt. Alleen als de treindienst naar Emmen doorgetrokken zou worden, dan zou de verbinding Stadskanaal-Zwolle (-Randstad) er behoorlijk spectaculair op vooruitgaan. Maar dat zal de eerstkomende 20 jaar denk ik niet aan de orde zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ronny »

Vinny schreef:Het probleem is een beetje dat de trein op vrijwel alle denkbare relaties niet wezenlijk sneller is dan het bestaande openbaar vervoer, maar wel duurder - tenzij er een zeer grote reizigersgroei plaatsvindt. Alleen als de treindienst naar Emmen doorgetrokken zou worden, dan zou de verbinding Stadskanaal-Zwolle (-Randstad) er behoorlijk spectaculair op vooruitgaan. Maar dat zal de eerstkomende 20 jaar denk ik niet aan de orde zijn.
Maar zoals ik vaker zeg, dat geldt voor heel veel verbindingen. Bovendien gaat iedereen er vanuit dat elke reiziger uit Stadskanaal alleen maar naar Groningen wil. Vroeger was dat misschien zo maar tegenwoordig zijn de vervoersrelaties veel ingewikkelder en minder eenzijdig. Je zou verwachten dat elke ochtend iedereen vanuit oostelijk Groningen en Zuidoost Drenthe naar de Stad kart maar je zult verbaast zijn hoeveel verkeer er de andere kant op gaat. Niet dat die allemaal de trein in te krijgen zijn maar ik bedoel dat het potentieel van zo'n spoorlijn groter is.
En waarom zou de spoorlijn naar Emmen er niet binnen 20 jaar kunnen zijn? Als er voldoende mensen achter staan dan is dat wel degelijk mogelijk maar dat begint natuurlijk niet met "het kan niet , dat lukt niet , dat kost te veel enz enz".
Over kosten gesproken: ik las net ergens dat de noordzuidlijn in Amsterdam 3,1 miljard kost. En dan heb ik het over de aanleg en niet de jaarlijkse exploitatiekosten en allerlei vernieuwingen, verbouwingen die er nog gaan komen. Maar voor dat bedrag had je bijvoorbeeld ook 50 jaar lang elke dag 5400 mensen een taxikaartje van 31 euro kunnen geven. Begrijp me niet verkeerd, ik gun ze hun metro wel, maar ik gun de Groningers en Drenten ook een betere aansluiting op het spoorwegnet.
ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ronny »

En dan nog dit: de baansnelheid gaat op het traject Groningen-Winschoten omhoog. En zal op een vernieuwde spoorlijn naar Stadskanaal ongetwijfeld ook hoger liggen dan het traditionele Boemel-tempo.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Anne »

De ChristenUnie heeft zaterdag 1 maart een stukje spoor aangelegd op het Raadhuisplein in Stadskanaal.

Artikel en video
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2017

Bericht door menno47 »

Trein Stadskanaal gaat in 2017 rijden

De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.

De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.

Arriva pleit al jaren voor deze verbinding, waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. De vervoerder gaat nu aan de slag met de voorbereidingen en het aankopen van treinsstellen. Spoorbeheerder ProRail moet zorgen voor het benodigde spoor.

Op een deel van het traject rijdt nu stoomtrein S.T.A.R. als toeristische attractie. Arriva wil samen met de organisatie zoeken naar een oplossing om deze stoomtrein te behouden.

Hettinga hoopt dat de spoorlijn nu ook wordt doorgetrokken naar Emmen, en dat er van daar een nieuwe spoorverbinding komt naar Meppen in Duitsland.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=119828
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2017

Bericht door Ronald »

menno47 schreef:...waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. .
Dat is niet veel. Doet me denken aan de reclame op de gevel van IKEA: "7 dagen open".
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

De besluiten van PS van 10 april staan nog niet op de website van de provincie, maar het enige dat zo te zien besloten is, is om aanvullend krediet beschikbaar te stellen. Dat Arriva al jaren loopt te drukken omdat ze er flink wat geld aan willen verdienen is geen nieuws.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door menno47 »

njoy schreef:Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
Sorry, ik had het weer van een ander forum ! :D
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

menno47 schreef:
njoy schreef:Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
Sorry, ik had het weer van een ander forum ! :D
Toch is het opvallend stil rondom dit project? Of geld het Grenzeloos Gunnen hier niet? Er is bijvoorbeeld veel meer te horen over Groningen - Leeuwarden en naar Bremen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Ik denk dat er veel grotere hindernissen zijn dan de STAR voor dit project.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

marlies schreef:Ik denk dat er veel grotere hindernissen zijn dan de STAR voor dit project.
je denkt dan aan financi"en?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

De vraag is vooral hoeveel reizigers zo'n verbinding gaat trekken. Qbuzz ziet nu al geen kans om buiten de scholierenspitsen een Qliner in de lucht te houden. Stadskanaal is meer op Emmen gericht dan op Groningen.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Echt waar? Emmen lijkt mij meer een suf dorpje terwijl Groningen een bruisende stad is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Niet vergeten dat Emmen qua inwoners de grootste gemeente van Drenthe is. Emmen bestaat uit 110.000 inwoners (22% van de bevolking van de provincie Drenthe), ter vergelijking: Assen moet het met een krappe 70.000 doen.

edit: voor de duidelijkheid: ik wil er niet dood gevonden worden, behalve af en toe misschien eens de dierentuin. Maar het is niet vreemd dat er een sterke vervoersvraag is naar de qua inwoners grootste regio.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Vergeet niet dat Emmen qua oppervlakte erg groot is en een aantal dorpen ook onder de gemeente Emmen vallen. Het dorp Emmen zelf is niet zo groot.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Kevster »

WillemGN schreef:Of geld het Grenzeloos Gunnen hier niet?
Dat lijkt me niet, want Grenzeloos Gunnen is het rapport over de gemeentelijke herindeling in Groningen. Heeft dus helemaal niets te maken met het spoorvervoer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Erno-BE schreef:Vergeet niet dat Emmen qua oppervlakte erg groot is en een aantal dorpen ook onder de gemeente Emmen vallen. Het dorp Emmen zelf is niet zo groot.
Het dorp Emmen heeft alsnog 57.000 inwoners (dus het dorp alleen al is groter dan de gehele gemeente Roermond, dat zich een stad mag noemen), plus het feit dat vrijwel alle voorzieningen voor die omliggende dorpen daar gecentreerd zijn maakt het een gewilde bestemming.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Ja ok, maar dat rechtvaardigd nog geen treinverbinding.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Maar dat zeg ik ook niet. Het verklaart enkel en alleen dat Stadskanaal op Emmen gericht is en ik reageerde op jouw verbazing/ongeloof daarover ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door menno47 »

CamilleKreemers schreef:misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
Die zouden op het te koop staande spoor bij Schoonebeek kunnen gaan rijden !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten