Pagina 11 van 19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:36
door WillemGN
Bee, reed deze trein ook op dit traject?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:39
door Suus
Het is een speciale motorwagen waarin de directie rondreed en kwam dus zo'n beetje overal :)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 10 jun 2014, 08:42
door WillemGN
Wat bedoel je dan met moterwagen? Is het een soort dieseltrein? Hoeveel passagiers zou het kunnen herbergen?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 10 jun 2014, 09:24
door menno47
WillemGN schreef:Wat bedoel je dan met moterwagen? Is het een soort dieseltrein? Hoeveel passagiers zou het kunnen herbergen?
Met Google vond ik dit

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 10 jun 2014, 09:29
door BrengMe
Nee, dat doe je zo :P 8-)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 20:17
door WillemGN
Een van de redenen waarom ik graag een trein wil is, dat je dan weekend vrij of altijd vrij van NS cq Arriva kunt nemen iets wat bij Qbuzz niet bestaat, tegen dezelfde prijs.

Ongetwijfeld kan provinciale staten pas besluiten om een trein op dit traject in te voeren, als dit soort van abonnementen er niet meer zijn. Dát zou toch te lucratief voor het Ommeland zijn :)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 21:01
door Kevster
Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? :roll: Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten? :wink:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: ma 16 jun 2014, 23:15
door dennistd
Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? :roll: Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten? :wink:
Ik zie dan meer in een OV-supplement voor Weekend Vrij. Een tientje per maand extra lijkt me geen gekke prijs daardoor. Het verschil tussen Altijd Vrij en een OV-jaarabonnement is 140 euro per maand, dus dat zou ook het OV-supplement voor Altijd vrij moeten kosten. Bij Dal Vrij zou je het dan voor zo'n 50 euro aan kunnen bieden.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 08:37
door Frans F
Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? :roll: Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten? :wink:
Het OV-bureau gaat al bijna failliet omdat de bus voornamelijk scholieren vervoert die met grote korting reizen, dus waar haalt OV-bureau het geld vandaan voor nog meer kortingen?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 09:35
door WillemGN
Frans F schreef:
Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? :roll: Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten? :wink:
Het OV-bureau gaat al bijna failliet omdat de bus voornamelijk scholieren vervoert die met grote korting reizen, dus waar haalt OV-bureau het geld vandaan voor nog meer kortingen?
Meerendeel van die (MBO)scholieren krijgt straks, eindelijk(terecht) een OvKaart, dus daar zit wel wat rek, lijkt me.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 10:32
door Frans F
In Groningen praat je niet alleen over MBO'ers maar vooral ook over middelbare scholieren.
En verder moet het voorstel voor die OV-kaart voor MBO'ers eerst nog maar eens aangenomen worden.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 12:15
door timtrein
Rek? Dat moet je nog maar afwachten. Het is een bulkcontract, dus per OV-kaart-reizigers krijgt een vervoerder of het OVBGD maar vrij weinig per persoon. Dus het levert ze alleen wat op als het meer personen betreft dan waar ze nu direct inkomsten van krijgen.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 15:38
door WillemGN
timtrein schreef:Rek? Dat moet je nog maar afwachten. Het is een bulkcontract, dus per OV-kaart-reizigers krijgt een vervoerder of het OVBGD maar vrij weinig per persoon. Dus het levert ze alleen wat op als het meer personen betreft dan waar ze nu direct inkomsten van krijgen.
en dus, wat wil je nu melden?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 15:41
door Karl
Simpel voorbeeld:

Tien scholieren brengen nu elk een tientje in het laatje, dat is €100 totaal.
Straks krijgt de vervoerder een bedrag, laten we stellen €109; als er dan elf scholieren gaan reizen, dan zit er wel rek in de reizigersgroei, maar niet in de opbrengsten per passagier. Ofwel, meer reizigers heeft niet noodzakelijkerwijs positieve invloed op de kostendekkingsgraad van het OV.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 15:52
door Frans F
Op zich kan dat toch positief zijn als die elfde scholier met een bus gaat die nu halfleeg is. Dan heb je geen extra kosten maar wel extra inkomsten. Het probleem met extra MBO'ers is echter dat ze zo meteen allemaal in de spits reizen in bussen die nu al vol zitten en dan is het inderdaad alleen maar onvoordelig.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 17 jun 2014, 16:40
door WillemGN
Karl schreef:Simpel voorbeeld:

Tien scholieren brengen nu elk een tientje in het laatje, dat is €100 totaal.
Straks krijgt de vervoerder een bedrag, laten we stellen €109; als er dan elf scholieren gaan reizen, dan zit er wel rek in de reizigersgroei, maar niet in de opbrengsten per passagier. Ofwel, meer reizigers heeft niet noodzakelijkerwijs positieve invloed op de kostendekkingsgraad van het OV.
Daar ga je dus al weer heel ergens anders heen, dan waar het over ging namelijk (tegen betaling, net als je ADSL abonnement bijvoorbeeld) een flat free abonnement kunnen afsluiten vergelijkbaar met in ieder geval weekeind vrij van NS in prijs en bewegingsvrijheid (29 euro maand, vr 19 - ma 04 gratis reizen en in daluren tegen 40%) levert volgens mij toch al maandelijks 29 euro op. Tegen de huidige dagkaart van 10 euro na 9 uur nu bij Qbuzz.

Belt u maar!

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 08:27
door Vinny
Karl schreef:Simpel voorbeeld:

Tien scholieren brengen nu elk een tientje in het laatje, dat is €100 totaal.
Straks krijgt de vervoerder een bedrag, laten we stellen €109; als er dan elf scholieren gaan reizen, dan zit er wel rek in de reizigersgroei, maar niet in de opbrengsten per passagier. Ofwel, meer reizigers heeft niet noodzakelijkerwijs positieve invloed op de kostendekkingsgraad van het OV.
Scholieren leveren in de trein natuurlijk wel meer op dan in de bus ;) Hoe dat straks met de OV-jaarkaart voor MBO-studenten gaat weet ik niet, ik neem aan dat de vervoerders wel extra geld krijgen van de overheid.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 08:41
door CamilleKreemers
ik heb begrepen dat er helemaal geen extra geld komt, maar vervoerders te horen kregen:
keuze 1: MBO bij SOV in zonder extra inkomsten ("We moeten bezuinigen")
keuze 2: SOV weg.

Ik zoek de bron nog op, maar stond ergens op internet toen. Edit: zie volgende bericht van mij

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 10:13
door Karl
Als dat zo is, dan ben ik ook wel benieuwd hoe die besluitvorming gelopen is? Voor vervoerders die actief zijn in de Randstad is SOV eerder een pijnpunt dan een voordeel, terwijl dat voor gebieden buiten de Randstad niet geldt. In die gebieden zorgen SOV'ers er (soms) nog voor dat een bus kan blijven rijden.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 10:50
door Statler Rail
De verdelingssystematiek van de OV-studentenkaart is redelijk ongunstig voor de regio. Zover ik gehoord heb krijgt het OV-bureau een stuk minder geld voor een SOV-reiziger dan zij voor een "normale" reiziger krijgt. Die extra SOV-reizigers leiden tot extra kosten, bijvoorbeeld doordat meer bussen moeten worden ingezet.

Als MBO'ers ook een SOV-kaart krijgen wordt het OV nog extra gepakt: nu betalen deze MBO'ers voor een abonnement, rechtstreeks aan de vervoerder/regionale overheid. Die inkomsten vallen straks weg, terwijl zoals gezegd daar geen extra geld vanuit Den Haag tegenover staat.

Feitelijk doet Den Haag een greep in de kas bij het regionale OV door hun kaarverkoopinkomsten op MBO'ers af te pakken en er geen geld voor terug te geven. O wat zijn we blij met die geweldige OV-studentenkaart! -o-

Het zou met niet verbazen als het OV-bureau verlies maakt op de SOV-reizigers: dat het meer kost om hen te vervoeren, dan dat er geld uit Den Haag komt. Dat moet dan gecompenseerd worden met geld dat verdiend wordt op niet-studenten. Voor niet-studenten is de bus gewoon ontzettend duur. Een enkele reis Groningen-Stadskanaal is 8,36 euro. Een week elke werkdag heen en terug op de OV-chipkaart is 83,60 euro, een maandabonnement is 190,10 euro. Ik vind dat behoorlijk prijzig.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 11:15
door Klaasje
Het is anders niet duurder maar zelfs fors goedkoper dan forensen op Lelystad-Amsterdam wat een vergelijkbare afstand is. Ov is best wel duur. Dat is nou eenmaal zo.

Overigens is de verdeling van de SOV-opbrengsten nu net iets wat prima controleerbaar is sinds er wordt in- en uitgecheckt.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 11:19
door CamilleKreemers
Het zou best wel eens kunnen dat juist studenten het OV-verlies in de provincies maken.
Bij de RUG en Hanze is een flinke groei in studenten waar te nemen bij sommige faculteiten en daartegenover staat dat er op SOV wordt gesneden door Den Haag wegens een landelijke daling van studenten.
Ik heb de indruk dat de OV-gelden vanuit Den Haag niet kijken naar groei/daling tussen provincies. Dat zou daarentegen wel eerlijker zijn voor de OV-bedrijven.

@ Klaasje, Je vergelijkt landelijk gebied met Randstad en daarbij een bus met de trein. Bij de trein werkt NS met degressie en kleinere zones buiten randstad dan in Randstad. Dat maakt allen verschil.

tekst over hoogte MBO-vergoeding SOV
'Bussemaker veel te slap'

door Jan-Willem Navis
DEN HAAG -
Bij de onderhandelingen over een nieuw contract voor de ov-studentenkaart heeft minister Bussemaker (Onderwijs) zich veel te slap opgesteld. In de gesprekken over het leenstelsel stuurden vier Kamerleden haar steeds terug naar de vervoersbedrijven om meer korting te eisen voor de ov-studentenkaart, resulterend in 200 miljoen euro besparing per jaar.

Dat blijkt uit gesprekken die deze krant voerde met de parlementariërs van de coalitie en D66 en GroenLinks, die woensdag een akkoord sloten over het afschaffen van de basisbeurs en het invoeren van een leenstelsel. Bussemakers woordvoerder erkent dat de druk van de parlementariërs tot de besparing leidde.
Drie keer werd een ’eindbod’ van de openbaarvervoerbedrijven voor een nieuw contract voor de ov-kaart door de onderhandelaars van de coalitie, D66 en GroenLinks van tafel geveegd, waarna de PvdA-bewindsvrouw opnieuw moest onderhandelen.

„Bussemaker zei dan: ’meer zit er echt niet in’, maar nadat we haar weer aan het werk hadden gezet, kwam er zo weer een korting van tientallen miljoenen extra van de bus- en spoorbedrijven”, vertelt een van de Kamerleden.
In het regeerakkoord was afgesproken dat de ov-studentenkaart een kortingskaart zou worden, maar bij de gesprekken over het leenstelsel bleek dat de meeste studenten de reispas belangrijker leken te vinden dan de basisbeurs. Daarom werd besloten om te proberen de kaart in zijn huidige vorm te behouden. Ook moesten mbo’ers onder de achttien gratis kunnen reizen.

Dat laatste kostte alleen al 150 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag ging uiteindelijk naar nul euro. Afgesproken is dat voor al het studentenvervoer de ov-bedrijven jaarlijks maximaal 750 miljoen euro krijgen, 200 miljoen minder dan begroot. Dit geld kan in beter onderwijs worden gestoken.

Bussemaker liep in december een lelijk blauwtje in de Kamer met haar eerste plan voor een leenstelsel. Dat de basisbeurs nu toch verdwijnt, is te danken aan een deal die VVD-Kamerlid Duisenberg en GL-collega Klaver sloten onder een luifel in de tuin van de liberale politicus.

Opgewarmd met een door de groenen verafschuwde terrasverwarmer werden op de late avond van 10 april de contouren van het stelsel getekend door het tweetal, vertelt Duisenberg. „Ik heb Klaver nog mijn excuses aangeboden voor de energieslurpende brander”, lacht de zoon van de oud-president van De Nederlandsche Bank en de ECB Wim Duisenberg. De twee waren door hun politiek leiders Zijlstra en Van Ojik bij elkaar gezet om de impasse te doorbreken. GroenLinks doet voor het eerst mee met het bijsturen van kabinetsplannen.
bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2268 ... ap___.html

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 12:03
door Frans F
Statler Rail schreef:De verdelingssystematiek van de OV-studentenkaart is redelijk ongunstig voor de regio. Zover ik gehoord heb krijgt het OV-bureau een stuk minder geld voor een SOV-reiziger dan zij voor een "normale" reiziger krijgt. Die extra SOV-reizigers leiden tot extra kosten, bijvoorbeeld doordat meer bussen moeten worden ingezet.
De SOV-kaart levert in veel regio's meer op dan wat de MBO'ers door de lage scholierentarieven nu in veel regio's betalen. Daarnaast zullen veel MBO'ers de bus verruilen voor de trein en kan er dus flink op het parallelle busvervoer bezuinigd worden. Dus de schade valt wel mee. Er is meer een strop bij het spoor, omdat MBO'ers daar nu de volle mep betalen en dat is fors meer dan wat er straks via SOV-kaart binnenkomt.
Als MBO'ers ook een SOV-kaart krijgen wordt het OV nog extra gepakt: nu betalen deze MBO'ers voor een abonnement, rechtstreeks aan de vervoerder/regionale overheid. Die inkomsten vallen straks weg, terwijl zoals gezegd daar geen extra geld vanuit Den Haag tegenover staat.
Natuurlijk zal ook het OV een veer moeten laten, iets met kwantumkorting. Daarnaast zal Den Haag oordelen dat het bij de vervoerders kennelijk wel wat minder kan gezien de laatst afgesloten CAO's die bij zowel NS en als het Streekvervoer wel erg royaal zijn uitgevallen vergeleken met het bedrijfsleven. Dat was politiek al niet zo goed gevallen.
Feitelijk doet Den Haag een greep in de kas bij het regionale OV door hun kaartverkoopinkomsten op MBO'ers af te pakken en er geen geld voor terug te geven. O wat zijn we blij met die geweldige OV-studentenkaart!
We kunnen de SOV ook helemaal afschaffen, kijken hoe blij de vervoerders dan zijn. Vervoerders hebben zich met hun eigen beleid zelf volledig afhankelijk gemaakt van studenten. Dat geeft vaste inkomsten maar heeft ook nadelen.
Het zou met niet verbazen als het OV-bureau verlies maakt op de SOV-reizigers: dat het meer kost om hen te vervoeren, dan dat er geld uit Den Haag komt. Dat moet dan gecompenseerd worden met geld dat verdiend wordt op niet-studenten. Voor niet-studenten is de bus gewoon ontzettend duur. Een enkele reis Groningen-Stadskanaal is 8,36 euro. Een week elke werkdag heen en terug op de OV-chipkaart is 83,60 euro, een maandabonnement is 190,10 euro. Ik vind dat behoorlijk prijzig.
Het probleem in GD is het enorme hoge percentage scholieren (verkeerde reizigersmix) en zoals gezegd hierboven zal dat wel iets beter worden aangezien de SOV gemiddeld wat meer oplevert dan de huidige scholierentarieven in de meeste regio's. Voor vol betalende reizigers is het inderdaad schreeuwend duur, maar dat komt niet door de SOV-kaart maar door de door de regio zelf gekozen grote kortingen voor scholieren.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 12:09
door CamilleKreemers
Is het niet zo dat veel provincies nu meerendeels de baas zijn over de inzet van het materieel. Bij GD wordt gekeken waar de grote reizigersstromen zijn (ongeacht waaruit het bestaat). Dat het toevallig allemaal scholieren zijn, kan ook iets vertellen over de centralisatie van scholen in het gebied, die bij Zeeland, GD en Friesland toch groter is dan bijvoorbeeld de G4.

Een verhoging van schooltarieven zie ik ook niet gebeuren, omdat de politiek dat niet hebben wil. Als je dat van 60% naar 65% zou verhogen, komt er al meer geld in het laatje. De politiek en scholengemeenschappen zullen echter faliekant tegen zijn.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 12:14
door Frans F
Iemand zal dan toch de portemonnee moeten trekken. Feit is dat in veel regio's de vol-betalers het vanwege de hoge tarieven voor gezien houden en er bijna uitsluitend kortingreizigers over blijven. En in veel regio's betalen scholieren overigens nog veel minder dan die 60% doordat er hele goedkope algemene abonnementen zijn. In Brabant betalen MBO'ers nu bijvoorbeeld €41 per maand voor onbeperkt vervoer in de hele provincie.