Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:36
Bee, reed deze trein ook op dit traject?
Met Google vond ik ditWillemGN schreef:Wat bedoel je dan met moterwagen? Is het een soort dieseltrein? Hoeveel passagiers zou het kunnen herbergen?
Ik zie dan meer in een OV-supplement voor Weekend Vrij. Een tientje per maand extra lijkt me geen gekke prijs daardoor. Het verschil tussen Altijd Vrij en een OV-jaarabonnement is 140 euro per maand, dus dat zou ook het OV-supplement voor Altijd vrij moeten kosten. Bij Dal Vrij zou je het dan voor zo'n 50 euro aan kunnen bieden.Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten?
Het OV-bureau gaat al bijna failliet omdat de bus voornamelijk scholieren vervoert die met grote korting reizen, dus waar haalt OV-bureau het geld vandaan voor nog meer kortingen?Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten?
Meerendeel van die (MBO)scholieren krijgt straks, eindelijk(terecht) een OvKaart, dus daar zit wel wat rek, lijkt me.Frans F schreef:Het OV-bureau gaat al bijna failliet omdat de bus voornamelijk scholieren vervoert die met grote korting reizen, dus waar haalt OV-bureau het geld vandaan voor nog meer kortingen?Kevster schreef:Maar dat is toch geen reden om een trein in te voeren? Dan kun je toch ook vanuit het OV-bureau zo'n abonnementsvorm (ze bestaan elders in NL tenslotte ook) opleggen? Dat is toch veel goedkoper? Of is dat eigenlijk niet echt de reden dat je die trein ziet zitten?
en dus, wat wil je nu melden?timtrein schreef:Rek? Dat moet je nog maar afwachten. Het is een bulkcontract, dus per OV-kaart-reizigers krijgt een vervoerder of het OVBGD maar vrij weinig per persoon. Dus het levert ze alleen wat op als het meer personen betreft dan waar ze nu direct inkomsten van krijgen.
Daar ga je dus al weer heel ergens anders heen, dan waar het over ging namelijk (tegen betaling, net als je ADSL abonnement bijvoorbeeld) een flat free abonnement kunnen afsluiten vergelijkbaar met in ieder geval weekeind vrij van NS in prijs en bewegingsvrijheid (29 euro maand, vr 19 - ma 04 gratis reizen en in daluren tegen 40%) levert volgens mij toch al maandelijks 29 euro op. Tegen de huidige dagkaart van 10 euro na 9 uur nu bij Qbuzz.Karl schreef:Simpel voorbeeld:
Tien scholieren brengen nu elk een tientje in het laatje, dat is €100 totaal.
Straks krijgt de vervoerder een bedrag, laten we stellen €109; als er dan elf scholieren gaan reizen, dan zit er wel rek in de reizigersgroei, maar niet in de opbrengsten per passagier. Ofwel, meer reizigers heeft niet noodzakelijkerwijs positieve invloed op de kostendekkingsgraad van het OV.
Scholieren leveren in de trein natuurlijk wel meer op dan in de bus ;) Hoe dat straks met de OV-jaarkaart voor MBO-studenten gaat weet ik niet, ik neem aan dat de vervoerders wel extra geld krijgen van de overheid.Karl schreef:Simpel voorbeeld:
Tien scholieren brengen nu elk een tientje in het laatje, dat is €100 totaal.
Straks krijgt de vervoerder een bedrag, laten we stellen €109; als er dan elf scholieren gaan reizen, dan zit er wel rek in de reizigersgroei, maar niet in de opbrengsten per passagier. Ofwel, meer reizigers heeft niet noodzakelijkerwijs positieve invloed op de kostendekkingsgraad van het OV.
bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2268 ... ap___.html'Bussemaker veel te slap'
door Jan-Willem Navis
DEN HAAG -
Bij de onderhandelingen over een nieuw contract voor de ov-studentenkaart heeft minister Bussemaker (Onderwijs) zich veel te slap opgesteld. In de gesprekken over het leenstelsel stuurden vier Kamerleden haar steeds terug naar de vervoersbedrijven om meer korting te eisen voor de ov-studentenkaart, resulterend in 200 miljoen euro besparing per jaar.
Dat blijkt uit gesprekken die deze krant voerde met de parlementariërs van de coalitie en D66 en GroenLinks, die woensdag een akkoord sloten over het afschaffen van de basisbeurs en het invoeren van een leenstelsel. Bussemakers woordvoerder erkent dat de druk van de parlementariërs tot de besparing leidde.
Drie keer werd een ’eindbod’ van de openbaarvervoerbedrijven voor een nieuw contract voor de ov-kaart door de onderhandelaars van de coalitie, D66 en GroenLinks van tafel geveegd, waarna de PvdA-bewindsvrouw opnieuw moest onderhandelen.
„Bussemaker zei dan: ’meer zit er echt niet in’, maar nadat we haar weer aan het werk hadden gezet, kwam er zo weer een korting van tientallen miljoenen extra van de bus- en spoorbedrijven”, vertelt een van de Kamerleden.
In het regeerakkoord was afgesproken dat de ov-studentenkaart een kortingskaart zou worden, maar bij de gesprekken over het leenstelsel bleek dat de meeste studenten de reispas belangrijker leken te vinden dan de basisbeurs. Daarom werd besloten om te proberen de kaart in zijn huidige vorm te behouden. Ook moesten mbo’ers onder de achttien gratis kunnen reizen.
Dat laatste kostte alleen al 150 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag ging uiteindelijk naar nul euro. Afgesproken is dat voor al het studentenvervoer de ov-bedrijven jaarlijks maximaal 750 miljoen euro krijgen, 200 miljoen minder dan begroot. Dit geld kan in beter onderwijs worden gestoken.
Bussemaker liep in december een lelijk blauwtje in de Kamer met haar eerste plan voor een leenstelsel. Dat de basisbeurs nu toch verdwijnt, is te danken aan een deal die VVD-Kamerlid Duisenberg en GL-collega Klaver sloten onder een luifel in de tuin van de liberale politicus.
Opgewarmd met een door de groenen verafschuwde terrasverwarmer werden op de late avond van 10 april de contouren van het stelsel getekend door het tweetal, vertelt Duisenberg. „Ik heb Klaver nog mijn excuses aangeboden voor de energieslurpende brander”, lacht de zoon van de oud-president van De Nederlandsche Bank en de ECB Wim Duisenberg. De twee waren door hun politiek leiders Zijlstra en Van Ojik bij elkaar gezet om de impasse te doorbreken. GroenLinks doet voor het eerst mee met het bijsturen van kabinetsplannen.
De SOV-kaart levert in veel regio's meer op dan wat de MBO'ers door de lage scholierentarieven nu in veel regio's betalen. Daarnaast zullen veel MBO'ers de bus verruilen voor de trein en kan er dus flink op het parallelle busvervoer bezuinigd worden. Dus de schade valt wel mee. Er is meer een strop bij het spoor, omdat MBO'ers daar nu de volle mep betalen en dat is fors meer dan wat er straks via SOV-kaart binnenkomt.Statler Rail schreef:De verdelingssystematiek van de OV-studentenkaart is redelijk ongunstig voor de regio. Zover ik gehoord heb krijgt het OV-bureau een stuk minder geld voor een SOV-reiziger dan zij voor een "normale" reiziger krijgt. Die extra SOV-reizigers leiden tot extra kosten, bijvoorbeeld doordat meer bussen moeten worden ingezet.
Natuurlijk zal ook het OV een veer moeten laten, iets met kwantumkorting. Daarnaast zal Den Haag oordelen dat het bij de vervoerders kennelijk wel wat minder kan gezien de laatst afgesloten CAO's die bij zowel NS en als het Streekvervoer wel erg royaal zijn uitgevallen vergeleken met het bedrijfsleven. Dat was politiek al niet zo goed gevallen.Als MBO'ers ook een SOV-kaart krijgen wordt het OV nog extra gepakt: nu betalen deze MBO'ers voor een abonnement, rechtstreeks aan de vervoerder/regionale overheid. Die inkomsten vallen straks weg, terwijl zoals gezegd daar geen extra geld vanuit Den Haag tegenover staat.
We kunnen de SOV ook helemaal afschaffen, kijken hoe blij de vervoerders dan zijn. Vervoerders hebben zich met hun eigen beleid zelf volledig afhankelijk gemaakt van studenten. Dat geeft vaste inkomsten maar heeft ook nadelen.Feitelijk doet Den Haag een greep in de kas bij het regionale OV door hun kaartverkoopinkomsten op MBO'ers af te pakken en er geen geld voor terug te geven. O wat zijn we blij met die geweldige OV-studentenkaart!
Het probleem in GD is het enorme hoge percentage scholieren (verkeerde reizigersmix) en zoals gezegd hierboven zal dat wel iets beter worden aangezien de SOV gemiddeld wat meer oplevert dan de huidige scholierentarieven in de meeste regio's. Voor vol betalende reizigers is het inderdaad schreeuwend duur, maar dat komt niet door de SOV-kaart maar door de door de regio zelf gekozen grote kortingen voor scholieren.Het zou met niet verbazen als het OV-bureau verlies maakt op de SOV-reizigers: dat het meer kost om hen te vervoeren, dan dat er geld uit Den Haag komt. Dat moet dan gecompenseerd worden met geld dat verdiend wordt op niet-studenten. Voor niet-studenten is de bus gewoon ontzettend duur. Een enkele reis Groningen-Stadskanaal is 8,36 euro. Een week elke werkdag heen en terug op de OV-chipkaart is 83,60 euro, een maandabonnement is 190,10 euro. Ik vind dat behoorlijk prijzig.