Pagina 16 van 19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 16:26
door geert4OV
Meltrain schreef:
geert4OV schreef:Qua traject ben ik er voorstander van om vanaf Wildervank af te takken langs min of meer wildervanckkanaal. Dan behoud je de historische 'site' tussen Wildervank en Musselkanaal, maar hoef je tussen Veendam en Wildervanck geen nieuwe spporbruggen meer aan te leggen.

Hoe wil je dan van Wildervank naar Stadskanaal gaan? Via Boven Pekela?


Si!

En dan een soort spoorviaductachtige constructie over/langs Atlantislaan dan 'achter' de watertoren door naar Musselkanaal ev.

En doordat half Stadskanaal al weggesloopt is rond Philips, (die beviel niet meer zo kennelijk) kun je langs N374 eventueel naar Assen wat doen. Dan wel met een 8 meter brug over het 400 jaar oude kanaal. (Soort kroon)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 19:12
door timtrein
Lijkt me allemaal uiterst zinvol...
Naar wie mag de rekening?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 11 aug 2015, 18:22
door geert4OV
timtrein schreef:Lijkt me allemaal uiterst zinvol...
Naar wie mag de rekening?



Volgens mij moet je eerst nog een aantal stappen doorlopen, voor je bij die fase bent :pos:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 22:33
door Statler Rail
Zolang het er niet naar uitziet dat iemand ooit de rekening gaat betalen, is het ook niet zinnig om die andere stappen te maken. :wink:

Nee, een reguliere personentrein naar Stadskanaal maakt alleen kans in de goedkoopst mogelijke uitvoering. Tientallen onbewaakte overwegen die je moet saneren, verschillende bruggen (van groot tot klein) die je zal moeten verstevigen, vele tientallen kilometers kabels die moeten worden getrokken, aansturing van wissels, een oplossing voor de beweegbare draaibruggen bij Veendam en Bareveld, de aanleg van passeersporen en natuurlijk nog de aanleg van stations bij Wildervank en Stadskanaal en de aanpassing van station Veendam... Je bent je geld zo kwijt!

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 23:20
door groningen
Ik zag liever een spoorlijn van Groningen of Assen naar Emmen. Station in Emmen staat dan wel aan de verkeerde kant. Je moet hem vanuit de noordoostzijde benaderen. Stel je voor; Groningen - Emmen in 30 minuten.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 23:22
door regenmaker
Dat zal inderdaad wel een beter idee zijn. Groningen - Emmen die Qliners zitten vaak wel vol.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 13 aug 2015, 04:47
door SuperGhost
Men had eerst niet voor niets plannen om de trein na Stadskanaal door te trekken naar Emmen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 13 aug 2015, 18:18
door timtrein
Mee dan vage ideeën zijn daar nooit over geweest. Je gaat toch geen 300 miljoen, als het niet meer is, investeren voor een oplossing die voor de reizigers niet eens beter is?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 13 aug 2015, 18:57
door SuperGhost
Of het voor reizigers wel of niet beter is hangt natuurlijk af van de reistijd van zo'n trein.

En het was destijds (als ik het goed heb onthouden) ook onderzocht op de haalbaarheid, dus zo vaag was het idee ook weer niet.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 13 aug 2015, 21:44
door timtrein
De Qliner doet het in 55 minuten. De trein gaat van Groningen naar Stadskanaal ongeveer 46 minuten onderweg zijn als ik me niet vergis. En dan moet je hemelsbreed nog zo'n 23 kilometer...
De kans op een sneltrein lijkt mij nihil op zo'n relatie. En dan betaal je nog voor de omweg. En dat alles dan afgezet tegen de investering...

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 13 aug 2015, 21:51
door waldo79
Wat klopt er eigenlijk van de topictitel?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 12:24
door Vinny
timtrein schreef:Mee dan vage ideeën zijn daar nooit over geweest. Je gaat toch geen 300 miljoen, als het niet meer is, investeren voor een oplossing die voor de reizigers niet eens beter is?

Zo'n verbinding biedt aanzienlijke verbetering voor de relatie Stadskanaal-Zwolle. Alle andere vervoersrelaties blijven qua reistijd ongeveer gelijk...

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 12:33
door CamilleKreemers
timtrein schreef:De Qliner doet het in 55 minuten. De trein gaat van Groningen naar Stadskanaal ongeveer 46 minuten onderweg zijn als ik me niet vergis. En dan moet je hemelsbreed nog zo'n 23 kilometer...
De kans op een sneltrein lijkt mij nihil op zo'n relatie. En dan betaal je nog voor de omweg. En dat alles dan afgezet tegen de investering...

Hoe wil je dat kwijt? Er is alleen enkelspoor in Oost-Groningen. Veendam zal wel de kruising worden en gelijk worden aan de functie van Winschoten. Een goed knooppunt (hopelijk dan wel)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 23:42
door timtrein
waldo79 schreef:Wat klopt er eigenlijk van de topictitel?

"mogelijk" ;)

Re: "Binnenkort" Station Dideldom

Geplaatst: za 12 sep 2015, 11:11
door geert4OV
Wubbo schreef:Dideldom klinkt als een foute 1-aprilgrap.



Ach... Er is toch ook een Geinlijn (A)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: di 07 mar 2017, 13:46
door Groens
Ook RTV Noord komt erachter dat het project zo goed als stil lijkt te liggen:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/175029/Wa ... aal-rijden

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 08:05
door Klaasje
Er is geld toch? Dan zal er wel gekozen moeten worden hoe het beheer ingericht gaat worden.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 09:46
door trolly
Daar wringt de schoen kennelijk:
RTV Noord schreef:'De provincie Groningen heeft de wens dat ProRail de lijn gaat beheren', vult hij aan. 'De vraag is: onder welke voorwaarden kan of wil ProRail meewerken?

Klinkt alsof ProRail krankzinnige danwel onhaalbare eisen stelt, of gewoon botweg njet zegt. Wordt het tijd voor een alternatieve spoorbeheerder waar de provincies bij aan kunnen kloppen?

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 10:18
door Groens
Of het ligt ook deels aan de STAR. Als het hoofdspoor wordt, moeten zij hun machinisten (die nu volgens mij vaak vrijwilliger zijn) veel zwaarder op gaan leiden. Verder is het natuurlijk de vraag hoe de STAR überhaupt tussen Veendam en Stadskanaal kan blijven rijden als Arriva dat ook doet.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 11:28
door reisthijs
Ja, daarom wil de STAR dus liever niet dat het hoofdspoor wordt, lees ik in het artikel.

Daar komt waarschijnlijk nog bij dat het materieel dan ook aan strengere eisen moet voldoen. Bijvoorbeeld ATB inbouwen is een dure grap.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 12:37
door trolly
Lijkt me ook niet eenvoudig op een stoomloc.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 12:52
door Hainje
Dan vraag ik mij af, is het dan niet net zo makkelijk om een of twee hoofdsporen náást het STAR spoor neer te leggen? Dan heeft de STAR haar eigen spoor en zit deze de personentreinen verder ook niet in de weg.

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 12:54
door isadora
:X

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: do 09 mar 2017, 13:01
door geert4OV
Kan iemand mij ook vertellen wat het nut is van de functie 'comcepten' behalve kunnen opslaan en wijzigen?

Bij deze mijn copy-paste reactie die ik eigenlijk eerder van rgen had willen posten :D

Klaasje schreef:Er is geld toch? Dan zal er wel gekozen moeten worden hoe het beheer ingericht gaat worden.


Persoonlijk heb ik het idee dat het onwil van de provincie Groningen is. Overal waar in en rond Groningen (tot Herfekens bij Zwolle aan toe) waar een probleem is(geweest) was er wel een alternatief oid voor handen. Waar Groningen de leidende rol in neemt!

Hier wordt al vanaf jaren negentig standvastig vastgehouden aan alleen dit traject terwijl er signalen zijn dat andere keuzen beter zijn. En opvallend daar gebeurd niets mee.

Sterker nog de gemeente Hoogezand Sappemeer doet er nog even schepje bovenop dat de treinen voor dit traject langzamer moeten gaan rijden! (Zie zienswijzen op de nieuwe consessie Noordelijke Nevenlijnen.)

Misschien dat Emmen eens wat actiever moet gaan inzetten op het traject naar Stadskanaal over of Borger(Drentse voorkeur) of Musselkanaal / Ter Apel (Groningse voorkeur). Daar heb je al Oost Groningen (met aanpasing in de busdienstregeling zelfs tot Delfzijl) en ZuidWest Drenthe meer aan. Dan praat je al gauw over een nieuwe 'markt' van 200.000 inwoners. Mocht Drente dan eerder beginnen dan kan bijvoorbeeld de Vechtdallijntrein naar Zwolle doorgetrokken worden vanuit Emmen via Borger naar Stadskanaal(Mercurius park/ Vleddermond)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Geplaatst: vr 10 mar 2017, 10:10
door MarkNL
trolly schreef:Lijkt me ook niet eenvoudig op een stoomloc.

Voor museummaterieel zoals stoomlocomotieven is ATB Eenvoudig (ATB-E) ontwikkeld. Dat is een versimpelde versie van het normale ATB zonder cabinesignalering. Aanschaf ervan is niet goedkoop voor een museumbedrijf, die toch vaak met wat krappere budgetten zitten. Ook de installatie is ingewikkeld, mede doordat er niet altijd even ruimte is voor de apparatuur.

Hier staan wat foto's van de inbouw in de SSN 01 1075 (die ook PZB90 aan boord heeft voor Duitsland).