Bron?Frans F schreef:De doorgaande reiziger? Bedoel je die paar man naar Leer want de overige 99% is gewoon allemaal lokaal.
Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Er zijn maar 150 reizigers van/naar Duitsland per dag volgens Arriva, de rest is lokaal vervoer Groningen-Veendam/Nieuweschans
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Hoeveel reizigers zijn er in totaal op deze verbinding en hoe verhoudt zich dat ten opzichte van die 150? reizigers per dag?
Waar staat trouwens hoeveel reizigers er naar Leer gaan?
EDIT: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=122168
Waar staat trouwens hoeveel reizigers er naar Leer gaan?
EDIT: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=122168
Aldus deze tekst zaten er in juni 2013 gemiddeld 260 reizigers van Groningen naar Leer. Dan zouden er gemiddeld meer dan 26.000 reizigers in het baanvak Nieuweschans / Veendam - Groningen moeten zijn.Het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van het spoor van en naar Leer in Duitsland groeit.
Zo stapten in de eerste twee maanden van dit jaar gemiddeld 50 mensen meer uit in Leer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal aantal uitstappers kwam daarmee op 195. In maart groeide dit aantal door naar 240 mensen, een stijging van 80 in vergelijking met maart 2012.
Van Leer naar Nederland was de groei nog groter. In Leer stapten in februari en maart van dit jaar bijna 100 mensen meer in de trein naar Groningen, dan een jaar eerder. Dagelijks reizen nu bijna 260 mensen per trein van Leer naar Groningen.
Volgens de provincie Groningen is de groei een duidelijk gevolg van de uitbreiding van de dienstregeling. Sinds december 2012 rijdt er dagelijks elk uur een trein tussen Groningen en Leer. Door de week en op zaterdag rijden er in totaal vijftien treinen per dag, Eerder waren dit er acht. Op zondag rijden er acht treinen per dag, eerder waren dit er zeven.
De groei van reizigers is voor de provincie aanleiding om door te gaan met de promotiecampagne voor de Wiederline, zoals de spoorlijn sinds vorig jaar heet. Eerder werd al duidelijk dat de provincie samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en Arriva onderzoekt of er in toekomst mogelijk ook sneltreinen kunnen gaan rijden tussen Groningen, Winschoten en Leer. Binnen een paar weken wordt hier meer duidelijkheid over verwacht.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op za 29 nov 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein Groningen - Leer
Zijn dat geen oude cijfers (als ik het mij goed herinner tenminste) uit de tijd dat de trein nog maar eens per twee uur doorreed van ma t/m zaterdag?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Citaat:Kevster schreef:Zijn dat geen oude cijfers (als ik het mij goed herinner tenminste) uit de tijd dat de trein nog maar eens per twee uur doorreed van ma t/m zaterdag?
Volgens de provincie Groningen is de groei een duidelijk gevolg van de uitbreiding van de dienstregeling. Sinds december 2012 rijdt er dagelijks elk uur een trein tussen Groningen en Leer.
Gaat dus om de huidige situatie, met uursdienst.
Dus 260 uitstappers in Leer, verspreid over 15 treinen per dag. Dat is gemiddeld 17,3 reizigers per trein.
Ik ben wel benieuwd wat de exploitatie van het traject Bad Nieuweschans - Leer kost. Met name als je dat terugrekent naar kosten per reiziger.
Re: Trein Groningen - Leer
Elke dag emigreren er 20 mensen van Leer naar Groningen?Zo stapten in de eerste twee maanden van dit jaar gemiddeld 50 mensen meer uit in Leer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal aantal uitstappers kwam daarmee op 195. In maart groeide dit aantal door naar 240 mensen, een stijging van 80 in vergelijking met maart 2012.
Van Leer naar Nederland was de groei nog groter. In Leer stapten in februari en maart van dit jaar bijna 100 mensen meer in de trein naar Groningen, dan een jaar eerder. Dagelijks reizen nu bijna 260 mensen per trein van Leer naar Groningen.
Re: Trein Groningen - Leer
Veendam heeft iets van 1500 reizigers meen ik?
Re: Trein Groningen - Leer
Hoe worden reizigers geteld. Alleen chipkaart uitchecken of ook de papieren kaartjes erbij gerekend?!Dus 260 uitstappers in Leer, verspreid over 15 treinen per dag. Dat is gemiddeld 17,3 reizigers per trein.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik zou het regionaal vervoer noemen. De afstand Groningen - Veendam is vergelijkbaar met Bergen op Zoom - Breda. En naar Nsch is het vergelijken met Breda - Den Bosch.Frans F schreef:Er zijn maar 150 reizigers naar Duitsland. .. Arriva, de rest is lokaal vervoer Groningen-Veendam/Nieuweschans
Re: Trein Groningen - Leer
Lijkt me dat alle verkopen worden meegeteld, wat heeft het anders voor zin om te tellen?
Re: Trein Groningen - Leer
Het aantal uitstappers in Leer zegt niet alles over het aantal mensen dat in Nederland op de trein is gestapt. De keren dat ik met de trein naar Leer ging zaten er meteen na Nieuweschans maar weinig reizigers in de trein. Bij station Weener stapten nog aardig wat mensen in. Het aantal reizigers dat in- of uitstapt in Leer moet je dus corrigeren voor het aantal in- en uitstappers in Weener, wil je een eerlijke discussie krijgen over het belang van een spoorverbinding van Groningen naar Leer.
Groningen-Leer is een regionale spoorlijn die toevallig een uitloper heeft in het buitenland. Maar ik zou deze spoorlijn niet willen zien als een spoorlijn die echt van internationale betekenis is. In Nederland haltes schrappen om de reistijd naar Leer te verkorten vind ik dan ook absurd. Daarmee benadeel je veel meer reizigers dan dat er reizigers van profiteren.
Groningen-Leer is een regionale spoorlijn die toevallig een uitloper heeft in het buitenland. Maar ik zou deze spoorlijn niet willen zien als een spoorlijn die echt van internationale betekenis is. In Nederland haltes schrappen om de reistijd naar Leer te verkorten vind ik dan ook absurd. Daarmee benadeel je veel meer reizigers dan dat er reizigers van profiteren.
Re: Trein Groningen - Leer
Het idee met het schrappen van haltes in Nederland is dan ook vooral dat alle binnenlandse reizigers ook profiteren van een snellere en aantrekkelijkere verbinding. Zelfs stoptreinreizigers profiteren dan van minder tussenhaltes omdat hun reis ook aanzienlijk korter wordt :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Inderdaad, men is zich bezig gaan houden met de reiziger nar Duitsland, terwijl het voor de reiziger naar Winschoten of Veendam net zo irritant is. En dat zijn er een stuk meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Trein Groningen - Leer
Vanochtend het speciale Wiederlinetreinstel als stoptrein ri. Groningen (vanuit Leeuwarden)
Re: Trein Groningen - Leer
Reizigers naar Winschoten of Veendam heb ik anders nog nooit ergens zien klagen.Erno-BE schreef:Inderdaad, men is zich bezig gaan houden met de reiziger nar Duitsland, terwijl het voor de reiziger naar Winschoten of Veendam net zo irritant is. En dat zijn er een stuk meer.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Misschien komt het omdat die reizigers zich erbij neerleggen. Er stapt namelijk in de spits altijd wel iemand in/uit op die stations. Die reizigers zullen denk ik daarom het nut van die stations wel inzien.
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Trein Groningen - Leer
Ik klaag er anders regelmatig over Frans F.
Re: Trein Groningen - Leer
Als je alle sporen in Brabant begrenst tot 40 km/h hoort de gemiddelde Groninger daar ook weinig mensen over klagen, dus wat dat betreft..
Re: Trein Groningen - Leer
Een Noord-Hollander wel, want Brabant is maar een vervelende sta-in-de-weg als je naar Limburg wil. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Het was ontopic, want ik vind het niet onbelangrijk om te melden dat iemand in de andere kant van het land geen goed beeld kan vormen over waar wel of niet over geklaagd wordt. Ook als je op fora en in reizigersorganisaties actief bent is de kans groot dat je geen goed beeld hebt van wat er 300 kilometer verderop op de perrons en in de bushokjes gemopperd wordt.
Re: Trein Groningen - Leer
Het kan de NS ook overkomen. Gisteren werd materieel dat vanuit Zwolle normaal gesproken naar het westen gaat; naar het zuidoosten gestuurd. Dus speciaal is het niet meer.Vanochtend het speciale Wiederlinetreinstel als stoptrein ri. Groningen (vanuit Leeuwarden)
Re: Trein Groningen - Leer
Bedoel je Enschede ipv Kampen? Dat gebeurt wel vaker...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Trein Groningen - Leer
Treinstel 3449 naar Enschede inderdaad.
Re: Trein Groningen - Leer
Oh die kamperlijnstellen heb ik wel eens allebei gezien hier (3448 bij de werkplaats in Hgl, 3449 kwamen we iets verderop tegen bij Drienerlo :') )
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten