Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door SuperGhost »

Hij was nooit in planning, maar slechts in onderzoek. En daar is het ook bij gebleven, aangezien de kosten veel hoger waren dan voorheen werd gedacht. Men dacht eerst dat die lijn voor zo'n 2,7 miljard aan te leggen was, terwijl uit onderzoek uiteindelijk bleek minimaal 4 tot 9 miljard nodig te zijn. Dat kon dus niet betaald worden met de 2 miljard die de overheid er voor over had.

Ik denk overigens ook dat je Heerenveen behoorlijk overschat. Het is geen grote stad, maar slechts een groot dorp van 28.500 inwoners. Daarnaast genereert station Heerenveen ook vrij weinig reizigers. Het heeft 'slechts' 5100 in/uitstappers, wat vrij weinig is voor een IC-station. Al helemaal als je bedenkt dat station Heerenveen een zeer belangrijk regionaal knooppunt is er er nog behoorlijk kernen op aangewezen zijn, zoals Joure, Gorredijk, Sneek en Drachten, waarbij die laatste twee zelfs (veel) groter zijn dan Heerenveen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Kan dat niet komen door de nu nog lage frequentie van de IC? Ook helpt het denk ik niet dat de trein 12 minuten "Zwollekijken" doet. De dienstregeling is inderdaad even vanuit Drachten gezien niet op Heerenveen gericht: 8 volle snelbussen in de spits richting Groningen en 6 volle snelbussen richting Leeuwarden. richting Heerenveen geldt echter max 2 volle snelbussen in de spits.

Ik denk dat Heerenveen nu gewoon minder een overtrekstation is. Wel ben ik nieuwsgierig hoe de reisrelaties zijn vanuit Heerenveen. Q315 rijdt nu 2x/uur, maar misschien dat de Qliner wel vaker moet rijden om aantrekkelijker te zijn voor de automobilist.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Ik ben bang dat er een spraakverwarring ontstaat.

Toen de Zuiderzeelijn is afgeblazen is er nog separaat onderzoek gedaan naar een spoorlijn van Groningen naar Heerenveen als een reguliere spoorlijn. Deze zou slechts 500 miljoen gaan kosten maar uiteindelijk bleek dat ook richting de 800 miljoen te gaan. Deze is toen van het toneel verdwenen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Schat vooral de kosten te hoog in en er zal geen spoorlijn meer gebouwd worden. Van Wiki: de kosten voor de aanleg van de Hanzelijn waren begroot op 1,128 miljard euro (inclusief btw). De spoorbrug bij Zwolle en tunnel zijn hiermede voor verantwoordelijk. Tussen Groningen en Heernveen zal je geen zulke toestanden tegenkomen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Op de Hanzelijn was de grond al in eigendom en was er geen bebouwing die moest wijken. Dat leverde al een groot kostenvoordeel op. Daarnaast zit je ook hier met wateren, het Ketelmeer tussen Lelystad en Emmeloord, en het Tjeukemeer bij Lemmer.

Gegeven het feit dat er geen capaciteitsproblemen zijn tussen Groningen en Zwolle heb ik altijd al ernstige twijfels gehad of er wel een rendabele treindienst opgezet kon worden met de Zuiderzeelijn. Hierbij heb ik het niet alleen over de treinen op de lijn zelf, maar ook de treinen die via Zwolle rijden (en die zouden blijven rijden). Daarom zie ik meer in de upgrade van de bestaande lijnen, want met een hogere snelheid kun je ook een kortere reistijd creëren. Doordat dit een goedkopere oplossing is kun je meer uitvoeren met de Zuiderzeelijngelden, zoals een betere trein naar Leer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Die Zuiderzeelijn moet er gewoon komen om de steden Groningen en Leeuwarden leefbaar te houden. De rest van die landelijke gebieden zijn wat dat betreft al afgeschreven, over 50 jaar doet daar de laatste bejaarde het licht uit en kunnen de wolven er onbeperkt jagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

De stad Groningen doet het in alle lijstjes heel goed en Amsterdam en Utrecht blijven te ver weg om grootschalig te forenzen als er een Zuiderzeelijn is. Dus waarom zou het nodig zijn om het leefbaar te houden? Quatsch.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Die Zuiderzeelijn moet er gewoon komen om de steden Groningen en Leeuwarden leefbaar te houden. De rest van die landelijke gebieden zijn wat dat betreft al afgeschreven, over 50 jaar doet daar de laatste bejaarde het licht uit en kunnen de wolven er onbeperkt jagen.
De kans is veel groter dat Amsterdam over 50 jaar niet meer bestaat, maar op de bodem van de Noordzee ligt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

De wil om de spoorlijn Groningen-Bremen op te waarderen is mede het gevolg van het Groningse Calimero-complex. De bestuurders en politici voelen zich minderbedeeld door Den Haag, en houden zichzelf voor dat er grote kansen liggen als Groningen niet naar Den Haag, maar naar het oosten gaat kijken. Er zijn ook zeker wel kansen, maar of een sneltrein Groningen-Bremen daar nou zoveel aan zal bijdragen betwijfel ik.

Ik geef een paar argumenten:
1) Men plant nu een sneltrein Groningen-Winschoten, die ooit moet gaan doorrijden naar Bremen. Maar de tussenliggende stations moeten ook bediend worden. En daar komen in 2017 ook nog twee stations bij, Bunde en Ihrhove! Aangezien een uursdienst echt wel het maximum is moet je ofwel maar 1x per 2 uur op die Duitse stations stoppen (= onwenselijk omdat dat weinig aantrekkelijk is en Niedersachsen nu juist geld daarvoor uittrekt), ofwel gaat die sneltrein naar Winschoten verder als stoptrein naar Leer (= nauwelijks tijdswinst, met ook nog extra stops t.o.v. nu).
2) De kennis van de Nederlandse bestuurders inclusief ProRail lijkt op te houden bij de grens of uiterlijk in Leer. Op het traject Leer-Oldenburg stoppen ALLE treinen bij ALLE stations, ook de Duitse Intercity's. Doorrijden heeft ook weinig zin omdat het traject enkelsporig is en op de diverse stations gekruisd wordt. Een sneltrein uit Groningen daar inplannen lijkt vreemd; dan kan je beter de Duitse Intercity naar Hannover weer als échte IC laten rijden.
3) Tussen Bad Zwischenhan en Bremen rijdt nu ook een S-bahn van de NordWestBahn, naast de IC van DB Fernverkehr en de Regional Express van DB Regio. Vanuit Groningen denkt men vast dat de vervoerder van het Nederlandse deel ook wel eventjes door kan rijden naar Bremen. Dat zou dan dus de vierde personenvervoerder worden op dit traject. Dat geeft geheid problemen met capaciteit en inbreuk op de Duitse concessies.
4) Over de opbrengsten en kosten van de exploitatie is überhaupt nog niet nagedacht. Het klinkt zo simpel, even doorrijden naar Bremen. Maar hoe gaat dat met de tariefstructuren? En de geldigheid van Duitse (regionale) kaartjes? Wie is opbrengstverantwoordelijk? Wie compenseert de omzetderving bij andere vervoerders? Wie gaat überhaupt de kosten van de exploitatie betalen? Gaat Niedersachsen echt ieder jaar de exploitatie betalen van een trein die tussen Leer en Bremen weinig toevoegt?
5) Je ziet dat in Duitsland de bus steeds meer in opkomst is. Vooral de onbetrouwbaarheid, relatief dure treinkaartjes en gebrekkige service (geen WiFi bijvoorbeeld) maken de trein steeds minder populair. Tussen Groningen en Bremen rijden inmiddels zo'n 20(!!!) bussen per dag per richting. Zoveel treinen gaan daar in de toekomst nooit rijden. Ik denk dat het hele project van de trein Groningen-Bremen 10 jaar te laat komt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Ik ben het met je eens.

Maar ik vraag mij ook wel eens af waar dat calimero-complex vandaan komt. De stad Groningen doet het echt in alle lijstjes heel goed en in vergelijking met andere landsdelen komt het Noorden er echt niet karig vanaf. Sterker nog, gemeten naar investeringen per hoofd van de bevolking mag het Noorden echt alle lijstjes aanvoeren.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door verfmeer »

Ze hebben gewoon te veel geld. Door de Zuiderzeegelden is de financiering zeer makkelijk te regelen, waardoor er veel gedaan kan worden. Dat is op zich goed, maar het zorgt ervoor dat ambtenaren en bestuurders zich vervelen, en daardoor andere plannen bedacht worden.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord over plannen voor een sneltrein van Enschede naar Münster of Dortmund. Of een IC van Eindhoven naar Düsseldorf. Terwijl die verbindingen waarschijnlijk meer reizigers trekken dan een sneltrein naar Bremen. Maar in Eindhoven is men bezig met de A67 en de Ruit, terwijl Twente eerder naar de N18 en de N35 kijkt.
In het Noorden zijn tegelijkertijd meerdere plannen al in uitvoering. De trein naar Stadskanaal, de N33, de haak om Leeuwarden, de ring van Groningen. Allemaal in uitvoering of al afgerond. Er is dus niks meer te doen, dus gaan ze maar eens naar de trein naar Bremen kijken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Zugführer »

Plannen voor een IC tussen Eindhoven en Düsseldorf zijn er wel degelijk :)
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door michiel71 »

Statler Rail schreef: 5) Je ziet dat in Duitsland de bus steeds meer in opkomst is. Vooral de onbetrouwbaarheid, relatief dure treinkaartjes en gebrekkige service (geen WiFi bijvoorbeeld) maken de trein steeds minder populair. Tussen Groningen en Bremen rijden inmiddels zo'n 20(!!!) bussen per dag per richting.
Niet overdrijven, het zijn er momenteel maar maximaal 13.

Groningen - Bremen
01:40 - 04:05 vol MeinFernbus
08:00 - 11:00 €12.50 Publicexpress
09:15 - 12:15 €20,00 Eurolines/Postbus
10:15 - 13:15 €12,50 Publicexpress
10:40 - 13:15 €11,00 MeinFernbus
11:55 - 14:40 €11,00 FlixBus
12:25 - 15:30 €11,00 MeinFernbus
13:05 - 15:55 €15,00 Ecolines
13:15 - 16:15 €11,00 Publicexpress
14:55 - 18:05 €11,00 FlixBus
15:15 - 18:15 €20,00 Publicexpress
17:05 - 19:40 €11,00 MeinFernbus
18:15 - 21:15 €16,00 Publicexpress
19:25 - 22:10 €11,00 FlixBus

Bron: www.busradar.com
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door webguy »

Misschien ook wel even netjes om te vermelden voor wie je tegenwoordig werkt Statler Rail...
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Kennis van mij stond dinsdag 4uur in de file tussen Oldenburg en Bremen, dus dan loont de boemel van Arriva doortrekken zelfs nog de moeite
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door waldo79 »

Tja, en wat wil een enkel incident op de snelweg zeggen over het perspectief van een spoorverbinding?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

michiel71 schreef: Niet overdrijven, het zijn er momenteel maar maximaal 13.
14 op zaterdag
Basislijn
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

Drie uur over een stukje dat even lang is als Groningen - Amersfoort. We gaan er inderdaad flink op vooruit met de bus.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

1. Douanecontrole is mogelijk
2. Staat 15 minuten stil bij tankstation in Apen/Remels
3. Rijdt via vliegveld Bremen
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door michiel71 »

Lijn65 schreef:
michiel71 schreef: Niet overdrijven, het zijn er momenteel maar maximaal 13.
14 op zaterdag
Vanaf maandag 3 augustus stopt Publicexpress met zijn lijndienst en zijn er dagelijks 4-5 verbindingen minder.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

En ze geven de oncomfortabele langzame trein weer de schuld.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door SuperGhost »

Nee, ze geven subsidies de schuld.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

Maar de subsidies waren er ook al voordat die kaart er kwam. Bovendien is het bedrijf al een keer failliet gegaan en door een overname weer doorgezet. Voor (fern)busmaatschappijen is de business case vaak flinterdun, daar wordt je echt niet rijk van.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door deadlock »

Precies de reden waarom DB ook in die markt is gestapt. Keep your friends close but your enemies closer...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Dennenboom schreef:En ze geven de oncomfortabele langzame trein weer de schuld.
Langzaam? Ja. Maar als ik naar Bremen ga neem ik de langzamere, duurdere trein vanwege het comfort. Twee keer met de bus geweest, zit je in zo'n oude muffe Bova met je knieën tegen je kin misselijk te worden van de combinatie slechte luchtverversing en veel te zachte vering die die touringcars hebben waardoor je het idee krijgt dat je over een waterbed aan het rijden bent in plaats van de autobahn. Nope, nope, nope. Geef mij de trein maar ondanks de wat harde stoelen op de eerste helft van het traject.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten