Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Wat me wel verbaasd is de veronderstelling dat je niet onder de 30 euro met de trein naar Hamburg kunt gaan. Mij is dat gewoon gelukt afgelopen zomervakantie. En gewoon met de IC. Kwestie van vroeg boeken op de site van de DB :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Tja; als je vroeg boekt bij een bus- of vliegtuigmaatschappij dan ben je ook goedkoper uit. Echter; is dat altijd ook mogelijk. Soms gebeuren reizen op het allerlaatste moment.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Karimbu »

Hallo mensen.

Aangezien jullie er verstand van hebben heb ik een vraag. Ik reis normaal gratis naar leer met student ov. Geld dit nu ook voor de snelbus en zo ja moet ik op het perron inchecken?

Mvg
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Daar is een kort en krachtig antwoord op: ja.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Foeckler »

Hey, wat leuk. Vandaag stond in het lokale sufferdje (DvhN) dat een NLs ingenieursbureau zegt dat de brug ook binnen 1,5 jaar en voor veel minder geld vervangen kan worden. Er werd eventueel zelfs over een tunnel gesproken. Daar zou de cruiseschepenfabriek dan aan mee moeten betalen. Daar zijn ze zelf ook bij gebaat omdat ze dan in de toekomst bredere en diepere schepen kunnen bouwen.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Voor minder geld? Er is nog niet eens een bedrag genoemd...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

Nee, .......... maar al wel vast minder dan dat. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Hier even een berichtje over het busvervoer:

https://www.oogtv.nl/2016/01/rechtstree ... -februari/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

En ik heb nog meer nieuws:

De trein mag vanuit Nieuweschans verder rijden naar Weener:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/158154/Tr ... -spoorbrug
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Didier »

Het zal hier ongetwijfeld al eerder voorgesteld zijn, maar ik denk dat een tunnel de meest ideale oplossing is. Zowel gezien de plannen voor een snelle spoorverbinding als voor de doorvaart van zeeschepen en de gigantische cruiseschepen die Meyer Werft bouwt.

Dat een busverbinding van Weener naar Leer de kans op aansluiting vergroot is niet onmogelijk, maar dan moet wel alles mee zitten!
Er gaat al tijd verloren door het overstappen en dan moet de bus binnen 17 minuten bij het station in Leer zijn. Daar opnieuw een stukje lopen, eventueel uitchecken, en de trappen af en op.
Per trein (de exacte tijden wisselden door kruisend treinverkeer) duurde dit deel van de reis tussen de 12 en 17 minuten en had je in het ongunstigste geval zeven minuten om de aansluiting te halen. Maar die vertrok dan van het tegenovergelegen gedeelte van het aankomstperron.
Bovendien wachtte de trein, bij geringe vertraging, nog wel eens op deze aansluiting.
De kans dat dat bij plaatsvervangend busvervoer ook zal gebeuren acht ik klein.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Als de trein al door gaat rijden naar Weener dan wordt het sowieso de :52 trein uit Groningen die dat gaat doen, en niet de 'huidige' :22. Een net niet aansluiting zit namelijk niemand op te wachten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Didier schreef:Het zal hier ongetwijfeld al eerder voorgesteld zijn, maar ik denk dat een tunnel de meest ideale oplossing is. Zowel gezien de plannen voor een snelle spoorverbinding als voor de doorvaart van zeeschepen en de gigantische cruiseschepen die Meyer Werft bouwt.
Een tunnel ligt echter wel, tenzij je een dure boortunnel neerlegt, veelal als een soort van "drempel" op de bodem. Dat kan misschien nog wel hinderlijker zijn voor de doorvaart van zo'n cruiseschip want je haalt nu eenmaal niet zo eenvoudig even een stukje tunnel weg om de boel wat dieper uit te baggeren.
Een brug met een grote doorvaartopening zal waarschijnlijk minder snel in de weg liggen. Je bent hooguit beperkt in de typen bruggen die geschikt zijn doordat een hefbrug ook weer problemen voor die grote schepen oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Het hangt er maar net vanaf hoe diep je zo'n tunnel legt. Als ie diep genoeg onder de rivierbodem ligt (en dat ligt ie meestal), dan is dat geen probleem. Het zijn eerder de kosten die problematisch zijn: met elke meter diepte neemt de toerit behoorlijk toe. Als je uitgaat van een hellingspercentage van 2% is elke meter diepte aan beide zijden 50 meter extra toerit.

Hoe diep zou zo'n tunnel onder de Eems moeten zijn? 20 meter onder het maaiveld? Je hebt het dan over een vrij lange tunnel. Met allerlei veiligheidsmaatregelen wordt dat een behoorlijk dure aangelegenheid.

Ik zie liever een grote brug: zo'n tunnel brengt allerlei beperkingen met zich mee, ook voor eventueel toekomstig goederenvervoer. Maar goed, een beweegbare brug met zo'n enorme doorvaartopening is ook niet goedkoop...
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door bobo17 »

Hoeveel grote zeeschepen gaan er eigenlijk per dag naar Papenburg? Voor de boten die verder de Eems opgaan is de doorvaarthoogte niet zo veel, volgens mij iets van 6 meter. Dus als je die al ongestoord kan laten doorvaren heb je denk ik het gross van de openingen van de brug er al uit hebt gehaald,
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Papenburg is immers wel de zuidelijkste zeehaven van Duitsland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Statler Rail schreef:Hoe diep zou zo'n tunnel onder de Eems moeten zijn? 20 meter onder het maaiveld?
Niet dieper dan de volgende hindernis: het Emssperwerk. Dat heeft in de hoofddoorvaart een maximale diepte van 9 m onder NAP. Tunneldak dus ca. 10 m onder NAP, Schwellenhöhe op - 15m
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

In zijn algemeenheid zijn tunnels wel een betere oplossing bij wateren die door de zeevaart gebruikt worden. Je hoeft veel minder diep te gaan namelijk. Vandaar dat je ze ook veel ziet in haven(steden) als Rotterdam en Hamburg. Daar worden echt geen tunnels gebouwd omdat ze mooier in het landschap staan, maar gewoon omdat het bedrijfseconomisch rendabeler is om een tunnel aan te leggen dan een brug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

Volgens Staatssecretaris Dijksma maakten zo'n 700 reizigers per dag gebruik van de verbinding. Dat zijn 47 mensen per trein. Lijkt mij niet heel rendabel...

Bron: http://nos.nl/artikel/2080080-dijksma-w ... -eems.html
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Hoeveel mensen zijn er nodig voor kostendekking? Ik weet dat namelijk niet.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Lijn65 schreef:Volgens Staatssecretaris Dijksma maakten zo'n 700 reizigers per dag gebruik van de verbinding. Dat zijn 47 mensen per trein. Lijkt mij niet heel rendabel...

Bron: http://nos.nl/artikel/2080080-dijksma-w ... -eems.html
En ik geloof dat aantal niet. Althans, voor wat ik bij Bunde voorbij zag tuffen. Misschien dat er in Weener veel instapten voor bestemming Leer, dan heb ik niets gezegd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:Het hangt er maar net vanaf hoe diep je zo'n tunnel legt. Als ie diep genoeg onder de rivierbodem ligt (en dat ligt ie meestal), dan is dat geen probleem. Het zijn eerder de kosten die problematisch zijn: met elke meter diepte neemt de toerit behoorlijk toe. Als je uitgaat van een hellingspercentage van 2% is elke meter diepte aan beide zijden 50 meter extra toerit.

Hoe diep zou zo'n tunnel onder de Eems moeten zijn? 20 meter onder het maaiveld? Je hebt het dan over een vrij lange tunnel. Met allerlei veiligheidsmaatregelen wordt dat een behoorlijk dure aangelegenheid.

Ik zie liever een grote brug: zo'n tunnel brengt allerlei beperkingen met zich mee, ook voor eventueel toekomstig goederenvervoer. Maar goed, een beweegbare brug met zo'n enorme doorvaartopening is ook niet goedkoop...
In welke zin brengt een tunnel allemaal beperkingen met zich mee? De grootste beperking die ik zie komt van dat er versneld wordt op de weg naar beneden om vanzelf trager te gaan rijden op de weg naar hoog. Om met dat soort situaties om te gaan hebben we in Nederland een prima oplossing in de vorm van een integrale rijweg de tunnel door met daarbij adviessnelheden zodat een goederentrein rollend de tunnel door kan zonder te remmen. Zo is de advies-entreesnelheid bij de tunnel in de Hanzelijn 80 km/h wat betekent dat met uitgeschakelde tractie een goederentrein op de bodem 100 km/h rijdt om bovenaan de helling weer 70 á 75 km/h te rijden. Klein beetje tractie erbij en dat is 80 á 85 km/h. Een hoge brug heeft juist sneller beperkingen omdat die alsnog open zal moeten kunnen en een goederentrein al op gang moet zijn voor die bij de brug aankomt.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Didier »

Nog even over de diepgang. De meest grote cruiseschepen die er nu kunnen passeren hebben een diepgang van maximaal 8 meter.
Zoals bekend wordt dan op deze getijdenrivier optimaal rekening gehouden met alle omstandigheden, zoals bijvoorbeeld ook sterke wind uit de verkeerde richting. Dat moest al en kan zo blijven.
Ter vergelijking: de haven van Delfzijl kent een diepgang van 9 meter, de Eemshaven van 11 meter, met plannen voor een vergroting.

Wat de reizigers betreft moet je denk ik niet kijken naar het huidige aantal, maar wat er mogelijk verwacht kan worden na de realisatie van een snelle verbinding.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Lijn65 »

marcel.nl schreef: En ik geloof dat aantal niet. Althans, voor wat ik bij Bunde voorbij zag tuffen. Misschien dat er in Weener veel instapten voor bestemming Leer, dan heb ik niets gezegd.
"de verbinding" is ook al zo lekker vaag, gaat het om Bad Nieuweschans - Weener of om Winschoten - Leer?
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Die eerste sowieso niet, dan heb je immers geen last van de brug :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Lijn65 schreef:
marcel.nl schreef: En ik geloof dat aantal niet. Althans, voor wat ik bij Bunde voorbij zag tuffen. Misschien dat er in Weener veel instapten voor bestemming Leer, dan heb ik niets gezegd.
"de verbinding" is ook al zo lekker vaag, gaat het om Bad Nieuweschans - Weener of om Winschoten - Leer?
Ik heb zelf de indruk dat het 700 grensoverschrijdende reizigers zijn. In rapporten van een aantal jaar geleden werd gesteld dat het er 500 waren, met een potentie van 1000 reizigers als er investeringen werden gedaan om de verbinding te upgraden. 700 vind ik dan helemaal geen raar aantal. Kennelijk neemt de vervoersvraag op die lijn toe. Ik kan even niet het aantal reizigers vinden dat in- of uitstapt op station Weener, maar goed, zal in totaal om zo'n 1000 reizigers per dag gaan die worden getroffen door de ingestortte brug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten