Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Matt

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Matt » Do 21 Sep 2017, 18:22

Station Sappemeer-Oost zal naar plan in 2022 worden gesloten, dus daar treedt dan ook lichte tijdswinst op. Ik zie liever een sneltrein, zoals die ook tussen Leeuwarden en Groningen rijdt, en dan is het niet per se nodig om 140 km/h te rijden en de grond 'te laten schudden'.

KM46

Berichtdoor KM46 » Do 21 Sep 2017, 22:01

Sappemeer-Oost zou toch bij het ingaan van de nieuwe concessie gesloten worden? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Vinny

Berichtdoor Vinny » Do 21 Sep 2017, 22:52

Suus schreef:Is het je wel eens opgevallen dat je de enige op dit forum bent die structureel voor het sluiten van stations is?

Als een station in een plaats ligt met 100 inwoners of als er een ander treinstation op minder dan een kilometer van dat station is dan zeg ik: onmiddellijk sluiten met dat kreng. Geen meerwaarde voor het openbaar vervoer, het is alleen maar een hindernis voor doorgaande reizigers en biedt totaal geen zinvolle voorziening voor de mensen die er toevallig in de buurt wonen. Een trein is namelijk geen taxi die bij elke molshoop een stationnement moet hebben.

Dat ik dan de enige ben die dat vindt. Prima. Daarvoor zijn we op een discussieforum :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

trolly

Berichtdoor trolly » Do 21 Sep 2017, 23:08

Euh... wat voor taxi's gebruik jij?
È pericoloso sporgersi.

Bjarte

Berichtdoor Bjarte » Vr 22 Sep 2017, 19:14

Ik snap niet zo goed waarom hier continue gepleit wordt voor het sluiten van stations. Vergelijk het nou eens met een bus of een metro, die stopt toch ook om de paar honderd meter. De spoorlijn Groningen - Winschoten wordt continue in een breed perspectief gezien, terwijl ik veel liever kijk naar wat zo'n lijn voor toegevoegde waarde heeft voor de regio. Zet je mindset even om en beeld je in dat de trein naar Winschoten geen trein is maar een metrolijn. Zouden we station Sappemeer-Oost dan ook sluiten? Denk het niet.

Natuurlijk ben ik ook voor een snelle trein Groningen - Hoogezand - Winschoten. Maar ik denk ook dat je prima een treindienst kan onderhouden die twee keer per uur (en 1x per uur in super dal) stopt op de kleinere stations. 4x per uur een trein op Sappemeer-Oost is overdreven. Mooi voorbeeld is de Hoekse Lijn, waar nieuwe stations worden gebouwd.

Gekko123
OVNL-beheerder

Berichtdoor Gekko123 » Vr 22 Sep 2017, 19:52

Grote verschil is wel dat de Hoekse Lijn een metro wordt. Een metro heeft een veel hogere aanzetsnelheid dan een dieseltrein zoals bij Groningen.
Verder komt er op de Hoekse Lijn maar liefst 1 station bij (Maassluis Steendijkpolder). Station Hoek van Holland Strand wordt alleen maar verplaatst...

Neemt niet weg dat ik het op zich wel met je eens ben dat het sluiten niet direct noodzakelijk hoeft te zijn. Maar een beetje kritisch kijken naar de reizigersaantallen per station en aan de hand daarvan bepalen of er niet eentje kan sluiten zou wel kunnen. Elke geplande stop langs een perron kost een vervoerder ook weer extra infra-heffingen (als ik goed geïnformeerd ben).

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » Vr 22 Sep 2017, 21:51

Je moet inderdaad goed kijken naar wat het oplevert. De spoorlijnen in Groningen zijn op veel plekken enkelsporig, en je moet de dienstregeling dus zo maken dat je elkaar op de juiste plekken kruist. De treinen vanuit Zuidbroek gaan als ik het goed heb doorrijden richting Sauwerd, dus je zou moeten uitrekenen hoe je dienstregeling dan uitpakt en op basis daarvan bepalen of het zin heeft stations te sluiten. Dat is feitelijk wat er in Geerdijk ook gebeurd is: sluiting zorgde dat doorrijden naar Hardenberg mogelijk werd.

Terug naar “OV in Noord-Nederland”