Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door tjoektjoek »

Als de brug 40 minuten per uur niet beschikbaar is, dan had je net zo goed een tunnel kunnen bouwen. Na de bouw van de brug is hij maar enkel 20 min per uur beschikbaar, beschamend... Het is alweer onwil.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Het is toch allang duidelijk dat een fatsoenlijke treindienst niet mogelijk is met die brug?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ArrivaBas »

Zolang die scheepswerf in Papenburg zijn toko niet wil verplaatsen naar dichter bij zee zal die Friesenbrücke een horde blijven in het internationale treinverkeer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

tjoektjoek schreef: za 17 jun 2023, 15:25 Als de brug 40 minuten per uur niet beschikbaar is, dan had je net zo goed een tunnel kunnen bouwen. Na de bouw van de brug is hij maar enkel 20 min per uur beschikbaar, beschamend... Het is alweer onwil.
ik snap niet goed waarom.. Ja enkelspoor en dan heen en terug een rit maar daar ben je toch geen 40 minuten totaal aan kwijt? En zoveel scheepvaart is er toch niet dat die 40 minuten van het uur open staat?
Ik snap em niet, kan iemand verklaren?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: za 17 jun 2023, 17:17 Zolang die scheepswerf in Papenburg zijn toko niet wil verplaatsen naar dichter bij zee zal die Friesenbrücke een horde blijven in het internationale treinverkeer.
Maar je zou die scheepswerf wel kunnen "wegpesten" door de brug maar 15 minuten per twee uur te openen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

rapport schreef:De variant RS30 heeft wel een aantal randvoorwaarden die nog gedetailleerd zouden moeten worden:
Op korte termijn:
  • – Een oplossing voor de enkele treinen per dag die een opening van de Friesenbrücke onmogelijk
    maken (uitzonderingen of treinen schrappen)
    – Inpassen van het keren van de directe trein in Groningen en daardoor een aandachtspunt qua
    robuustheid
    – Opstelcapaciteit ter beschikking in Groningen en Bremen; deze is afhankelijk van de uiteindelijke
    specifieke dienstregeling van de vervoerder.
    2 Bimodaal accu of waterstof treinstellen
Op lange termijn:
  • – Het project “Knoten Leer” met een spoorverdubbeling tussen Augustfehn en Stickhausen-Velde
    – Extra infrastructuurmaatregelen voor het kruisen in Weener en goederencapaciteit tussen Leer
    en Oldenburg (dubbelspoor Bad Zwischenahn – Kayhausenfeld)
    – Inpassen van het keren van de directe trein in Groningen en daardoor een aandachtspunt qua
    robuustheid.
Ik kan de beperkingen in het openingsregime niet zo concreet in het rapport terugvinden. Komt mij een beetje over als vals alarm: want dit zijn de beperkingen van de oude Friesenbrücke. Ik zou toch aannemen dat ze bij het herbouwen van de brug de bedieningstijden wat kunnen optimaliseren, zoals ook onder bolletje 1 genoemd wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door umbusko »

Ik kan me nog wel voorstellen dat zo'n enorm cruiseschip wel een ruimere brugopening nodig heeft; of dat echt 40 minuten moet duren weet ik niet. Maar dan toch zeker niet ieder uur? Als je zo'n opening 1x/2 uur doet kun je op het andere uur een 2-uursdienst gaan rijden, dat is al beter dan niets.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Het zou helpen om te weten hoeveel reguliere vrachtschepen daar langs varen, want daar is die 40 minuten brugopening voor bedoeld. Niet voor de uitzonderlijke passage van een cruiseschip.
Papenburg, de zuidelijkste zeehaven van Duitsland, is voornamelijk een overslaghaven.

Ik kan me voorstellen zo'n enorm cruiseschip misschien nog wel wel een ruimere brugopening nodig heeft aangezien de hele reis van de werf naar zee 18 uur duurt.
https://decruisegids.nl/meyer-werft-papenburg-bezoeken/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door umbusko »

Oh, het gaat om vrachtschepen. Ik lees nu inderdaad ook dat men de Friesenbrücke altijd deels afbrak voor de passage van zo'n cruiseschip. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Ik ga er eigenlijk vanuit dat veel onderdelen van de cruiseschepen ook per boot worden aangevoerd. Zo worden de hutten meestal kant-en-klaar in die boten geschoven, dus kunnen die al in ruwbouw aangeleverd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Dat klopt, maar dat betekent nog niet dat alles wat naar Papenburg vaart voor de werf bestemd is.

"Papenburg is Nedersaksens turfoverslaghaven nummer één. Daarnaast werden hier ook landbouwgoederen, ijzer, scheepsonderdelen, staal, constructiematerialen, hout en projectladingen verwerkt."
(Vertaald van https://www.seaports.de/papenburg/)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
PHS

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

In Duitsland vinden ze het concept van beweegbare spoorbruggen blijkbaar lastig. De spoorbrug Dordrecht heeft bijvoorbeeld veel intensiever trein- en scheepvaartverkeer en dat lukt wel (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ArrivaBas »

De hefbrug over de Oude Maas is in ieder geval hoog genoeg voor het overgrote deel van de binnenvaartschepen. Of de Friesenbrücke dat aankan is mij niet bekend, maar aangezien de Eems in verbinding staat met de open zee moeten daar ongetwijfeld ook zeeschepen door. Alleen ben ik het niet eens met het feit dat daar veertig minuten per uur voor gereserveerd zou moeten worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Het komt op mij gewoon een beetje over als: ambtenaren, procedures, voetnoten, moeilijk. Ach we roepen gewoon dat de brug het probleem is dat het niet kan en dat reizigers maar gewoon via Bad Bentheim moeten reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Gisteren in Arriva treinen gezeten. Allemaal blauw, allemaal Spurt.
Maar ik zie sommige met witte led bestemmingsbak en andere oude geel op zwart.
Volgens mij kwam ik alleen in de laatste, want is naast de buitenkant kleur, er verder iets van binnen veranderd?
Ik kon namelijk niets ontdekken, alles nog zelfde van binnen.
Of heb ik niet opgelet?
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Geen idee. Maar wat heeft dat met Groningen-Leer te maken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Alles, de stellen met Duitslandtoelating zijn aan de binnenkant niet verbouwd omdat ze dan opnieuw in Duitsland moesten worden toegelaten. Die hebben alleen aan de buitenkant de nieuwe huisstijl gekregen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

en-es schreef: zo 02 jul 2023, 10:41 Geen idee. Maar wat heeft dat met Groningen-Leer te maken?
nou dat ik op dat traject zat....

Ik wilde vanaf Bad Nieuweschans maar omdat die pas 7.38uur gaat rijden uit nood maar naar Zuidbroek gereden, zo kon ik uur eerder vertrekken (trein vanuit Veendam).
En terug had ik de rit Groningen - Weener
marcel.nl
Berichten: 643
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Daniel schreef: zo 02 jul 2023, 10:55 Alles, de stellen met Duitslandtoelating zijn aan de binnenkant niet verbouwd omdat ze dan opnieuw in Duitsland moesten worden toegelaten. Die hebben alleen aan de buitenkant de nieuwe huisstijl gekregen.
Ah op die manier, dat verklaart een hoop
Ik meen dat ik 's ochtends dan ook een duitsland stel had, al reed die toen van Veendam naar Groningen. Wellicht daarna van Groningen naar Dld, wie weet
Nicketick
Berichten: 715
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nicketick »

Ik meen ooit gehoord te hebben dat er 1 Duitsland stel is omgebouwd voor toelating, maar geen idee hoe het daar mee staat.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ov'tje »

Klopt. Dat moet de 10303 zijn die als enige nog de oude kleurstelling heeft. Het stel moet ergens in Duitsland zijn, alleen geen idee waar. Op Drehscheibe heb ik geen recente meldingen van het stel meer gezien.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ovVeluwe »

Als het goed is staat het stel in Braunschweig, samen met enkele ICNG's. Althans daar heb ik hem vorig jaar gezien. Op Google Maps is hij ook te zien op de satalietbeelden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Te weinig ruimte voor Wunderline op spiksplinternieuwe station in Groningen: provincie heeft kostbare fouten gemaakt
Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het Hoofdstation in Groningen direct na de verbouwing alweer te klein is. De mededeling staat in schril contrast tot de zorg voor de historie van het station.
Heijnen schrijft dat er op het vernieuwde Hoofdstation ook geen ruimte is voor de rechtstreekse trein. ,,Daarvoor is eerst meer perroncapaciteit nodig: een extra keerspoor of meer perronruimte.’’

Volgens de staatssecretaris zitten die voorzieningen niet in het ontwerp van de huidige verbouwing en kan ProRail dat in deze fase van de bouw ook niet meer veranderen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten