Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Matt »

Station Sappemeer-Oost zal naar plan in 2022 worden gesloten, dus daar treedt dan ook lichte tijdswinst op. Ik zie liever een sneltrein, zoals die ook tussen Leeuwarden en Groningen rijdt, en dan is het niet per se nodig om 140 km/h te rijden en de grond 'te laten schudden'.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ODRAIL »

Sappemeer-Oost zou toch bij het ingaan van de nieuwe concessie gesloten worden? Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Is het je wel eens opgevallen dat je de enige op dit forum bent die structureel voor het sluiten van stations is?
Als een station in een plaats ligt met 100 inwoners of als er een ander treinstation op minder dan een kilometer van dat station is dan zeg ik: onmiddellijk sluiten met dat kreng. Geen meerwaarde voor het openbaar vervoer, het is alleen maar een hindernis voor doorgaande reizigers en biedt totaal geen zinvolle voorziening voor de mensen die er toevallig in de buurt wonen. Een trein is namelijk geen taxi die bij elke molshoop een stationnement moet hebben.

Dat ik dan de enige ben die dat vindt. Prima. Daarvoor zijn we op een discussieforum :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Euh... wat voor taxi's gebruik jij?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Ik snap niet zo goed waarom hier continue gepleit wordt voor het sluiten van stations. Vergelijk het nou eens met een bus of een metro, die stopt toch ook om de paar honderd meter. De spoorlijn Groningen - Winschoten wordt continue in een breed perspectief gezien, terwijl ik veel liever kijk naar wat zo'n lijn voor toegevoegde waarde heeft voor de regio. Zet je mindset even om en beeld je in dat de trein naar Winschoten geen trein is maar een metrolijn. Zouden we station Sappemeer-Oost dan ook sluiten? Denk het niet.

Natuurlijk ben ik ook voor een snelle trein Groningen - Hoogezand - Winschoten. Maar ik denk ook dat je prima een treindienst kan onderhouden die twee keer per uur (en 1x per uur in super dal) stopt op de kleinere stations. 4x per uur een trein op Sappemeer-Oost is overdreven. Mooi voorbeeld is de Hoekse Lijn, waar nieuwe stations worden gebouwd.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Gekko123 »

Grote verschil is wel dat de Hoekse Lijn een metro wordt. Een metro heeft een veel hogere aanzetsnelheid dan een dieseltrein zoals bij Groningen.
Verder komt er op de Hoekse Lijn maar liefst 1 station bij (Maassluis Steendijkpolder). Station Hoek van Holland Strand wordt alleen maar verplaatst...

Neemt niet weg dat ik het op zich wel met je eens ben dat het sluiten niet direct noodzakelijk hoeft te zijn. Maar een beetje kritisch kijken naar de reizigersaantallen per station en aan de hand daarvan bepalen of er niet eentje kan sluiten zou wel kunnen. Elke geplande stop langs een perron kost een vervoerder ook weer extra infra-heffingen (als ik goed geïnformeerd ben).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Wubbo »

Je moet inderdaad goed kijken naar wat het oplevert. De spoorlijnen in Groningen zijn op veel plekken enkelsporig, en je moet de dienstregeling dus zo maken dat je elkaar op de juiste plekken kruist. De treinen vanuit Zuidbroek gaan als ik het goed heb doorrijden richting Sauwerd, dus je zou moeten uitrekenen hoe je dienstregeling dan uitpakt en op basis daarvan bepalen of het zin heeft stations te sluiten. Dat is feitelijk wat er in Geerdijk ook gebeurd is: sluiting zorgde dat doorrijden naar Hardenberg mogelijk werd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Wonderen bestaan dus kennelijk wel: De Wunderlinie lijkt tot leven te komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Cas »

Die zag ik niet helemaal aankomen, zeker omdat de focus nu zo erg op de IC Berlijn ligt. Ben benieuwd of er daadwerkelijk iets uit gaat komen, en of de treinen dan een beetje lopen.

Vervang de %2C's in de link door komma's, dan werkt de link wel, trouwens.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Hier geen 2%C's te zien, link werkt prima. Ziet er hier zo uit:

https://www.weser-kurier.de/bremen/brem ... ExG_DLlu_E
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Cas »

Dan ligt het mogelijk aan Tapatalk. Toen ik zelf de link probeerde te plaatsen gebeurde het ook, dus het probleem zit ergens in 'het systeem' dat blijkbaar geen links met komma's aan kan.
請勿靠近車門
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Wannes »

Dat is zeer goed nieuws! *trein*
Vanuit Groningen met één overstap naar Zwitserland en Oostenrijk
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

Dat kan al via Schiphol :D
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door en-es »

Dus vanaf 2024 elk uur een stoptrein Groningen-Leer en om de twee uur een RE Groningen-Bremen. Geen fernverkehr.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Dennenboom schreef:Dat kan al via Schiphol :D
Naar Zwitserland kon overigens ook al per trein met één overstap (via Utrecht immers).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef:Dus vanaf 2024 elk uur een stoptrein Groningen-Leer en om de twee uur een RE Groningen-Bremen. Geen fernverkehr.
Die RE Groningen-Bremen wel heel lastig inplannen, vooral tussen Leer en Oldenburg. Ik denk niet dat de Duitsers hun uurlijkse RE Bremen-Oldenburg-Leer-Emden willen opgeven voor 1x/2 uur naar Emden en 1x/2 uur naar Groningen en sowieso is de vervoersvraag op Leer-Oldenburg-Bremen waar dubbeldekkers worden ingezet een stuk groter dan de vervoersvraag op Groningen-Leer waar je met een enkele GTW vanaf kan. En ik vraag me af of je naast 1x/uur een RE Bremen-Oldenburg-Leer-Emden ook 1x/2 uur een RE Bremen-Oldenburg-Leer-Groningen kan inplannen tussen Leer en Oldenburg. Tussen Bad Zwischenahn en Oldenburg rijdt ook nog 1x/uur een S-Bahn wat alles nog lastiger maakt.

Ook de RE inpassen tussen Groningen en Leer is lastig. De stoptreinen kunnen zichzelf kruisen in Winschoten en bij Ihrhove. De RE moet de stoptrein dan kruisen in Nieuweschans. In principe kan de RE zichzelf kruisen in Winschoten (waarbij er ook 1x/2 uur een korttrajectdienst Groningen-Winschoten met korte kering in Winchoten geldt), maar dan moet de RE ook stoppen in Scheemda en Zuidbroek (vanaf Zuidbroek kan er 1x/uur nog een korttrajectdienst Groningen-Zuidbroek rijden), of Scheemda zakt af naar een uursdienst (en Zuidbroek een uursdienst voor de richting Winchoten).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Cas schreef:Dan ligt het mogelijk aan Tapatalk. Toen ik zelf de link probeerde te plaatsen gebeurde het ook, dus het probleem zit ergens in 'het systeem' dat blijkbaar geen links met komma's aan kan.
:Y

Het ligt allemaal aan Het Systeem. Of aan Links, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Nitein-Repart schreef:Die RE Groningen-Bremen wel heel lastig inplannen,
Heb je het artikel gelezen?
Die Verbindung soll für höhere Geschwindigkeiten und teilweise zweigleisig ausgebaut werden.
Ze gaan er dus voor zorgen dat het wel ingepland kan worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door dennistd »

Dan haal ik toch de Deutschlandtakt er maar weer even bij:

Afbeelding

Tussen Leer en Bad Zwischenahn in het pad op het andere uur dan de IC en dan tussen Bad Zwischenahn en Bremen Hbf als (R)S 3X.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Meltrain »

Maar de [wiki]RE1 (Niedersachsen)[/wiki] en de IC rijden toch beide 1x/2 uur tussen Bremen en Leer en vormen dan samen een uurdienst?
Dus dan rijdt die RE toch al op het andere uur dan de IC? :?
Of is het de bedoeling dat de RE1 na de spoorverdubbeling elk uur gaat rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Dit diagram lijkt er inderdaad vanuit te gaan dat er drie treinen per twee uur gaan rijden tussen Leer en Bad Zwischenahn. En dat Augustfehn als stop voor de Intercity vervalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Het lijkt erop dat de korttrajectdienst Osnabrück-Twisteringen-Bremen (1x/2 uur) verlengd wordt naar Leer. De rest 1x/2 uur Norddeich-Leer-Bremen-Hannover, 1x/2 uur Bremerhaven-Bremen-Hannover en 1x/2 uur Bremerhaven-Bremen-Osnabrück blijven bestaan. De IC's gaan Augustfehn en Westerstede-Ocholt overslaan. De stops in Hulde en Delmenhorst blijven (helaas).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Dit artikel roept meer vragen op dan het beantwoordt.

Wie gaat die treinverbinding exploiteren? DB Regio? Arriva? Hoeveel exploitatiesubsidie wordt daar verstrekt? Of gaat de nieuwe verbinding aanbesteed worden?

Met wat voor materieel? Een GTW van Groningen tot aan Bremen? En dat helemaal op diesel, of met hybride treinen?
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Daar zitten überhaupt grote onzekerheden in. Al zou het mij logisch lijken dat het in de concessie met de Noordelijke spoorverbindingen zit. Dan loopt inderdaad het project om dieseltreinen te vervangen/ombouwen door wat anders. Daarbij wed met name de provincie Groningen al het geld op één paard terwijl die steeds minder waarschijnlijk het meest interessant is. Maar eigenlijk maakt het niet uit: Als de dienstregeling maar gehaald kan worden en het duidelijk is als de nieuwe verbindingen worden aanbesteed.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door dennistd »

Inmiddels is er ook een PDF met een 'bidbook' verschenen. Samenvatting: de rechtstreekse trein levert precies 0 minuten tijdswinst op en kost minimaal 90 miljoen extra ten opzichte van een snelle overstap :')

https://wunderline.nl/wp-content/upload ... ook_LR.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten