en de soap gaat verderICE11 schreef: ↑ma 14 aug 2023, 22:06 De beheerder, het Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt (de Duitse autoriteit verantwoordelijk voor onderhoud van de vaarwegen), is van plan om op de Friesenbrücke als ze weer open gaat per uur maar een tijdvenster 20 minuten voor treinen ter beschikking te stellen, volgens reizigersorganisatie ProBahn te weinig voor de geplande twee treinen per uur en richting:
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke430.html
Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
De brug kan open als er geen treinen rijden, met 4 treinen per uur kan de brug dus lang open staan. De Duitsers zien een probleem dat er niet is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Trein Groningen - Leer
Ik zie hier inderdaad het probleem niet: 4 treinen in 20 minuten lijkt mij prima te passen (tenzij je het beveiligingssysteem extreem vaag inricht). In tegenstelling tot een boot heeft een trein namelijk amper tijd nodig om een brug te passeren.
Het wordt misschien wat minder interessant als die 20 minuten aaneengesloten moeten, maar zelfs dan kan je nog dingen proberen met snel- en stoptreinen.
@Vinny: ik denk dat die Duitsers de logica juist andersom proberen te maken: als er geen boot langs hoeft, dan kan de brug dicht zodat de trein er langs kan. Het gaat immers om het Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt (vrij vertaald: Dienst Waterwegen en Scheepvaart).
Het wordt misschien wat minder interessant als die 20 minuten aaneengesloten moeten, maar zelfs dan kan je nog dingen proberen met snel- en stoptreinen.
@Vinny: ik denk dat die Duitsers de logica juist andersom proberen te maken: als er geen boot langs hoeft, dan kan de brug dicht zodat de trein er langs kan. Het gaat immers om het Wasserstraßen- und Schifffahrtsamt (vrij vertaald: Dienst Waterwegen en Scheepvaart).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Ik lees dat ze er van uitgaan dat het openen en sluiten van die brug ruim een kwartier moet duren. Dat verklaart een hoop: als die brug vaker dan één keer per uur open en dicht zou gaan blijft er op die manier weinig tijd over voor die schepen.
Vergeet niet dat het hier enkelspoor is, je bent al zeker de helft van die 20 minuten kwijt aan het wachten op de tegentrein.
Of dat prima past hangt heel erg af van de gewenste dienstregeling. Een halfuurdienst kan niet, als alle treinen binnen 20 minuten de brug moeten passeren. Een snel- en stoptrein die kort na elkaar rijden, dat zou wel moeten kunnen.
Vergeet niet dat het hier enkelspoor is, je bent al zeker de helft van die 20 minuten kwijt aan het wachten op de tegentrein.
Of dat prima past hangt heel erg af van de gewenste dienstregeling. Een halfuurdienst kan niet, als alle treinen binnen 20 minuten de brug moeten passeren. Een snel- en stoptrein die kort na elkaar rijden, dat zou wel moeten kunnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Groningen - Leer
Waarom duurt dat zo lang?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein Groningen - Leer
Volgens mij gaan de treinen ongeveer in Ihrhove passeren net voor het halve uur, zodat er in Leer 5 tot 10 minuten overstaptijd is op en van de IC/RE richting Bremen en verder. Daardoor zullen de treinen zo'n 10 na elkaar over de brug heen gaan. Dit is een indicatie van de tijden:reisthijs schreef: ↑vr 18 aug 2023, 23:45 Ik lees dat ze er van uitgaan dat het openen en sluiten van die brug ruim een kwartier moet duren. Dat verklaart een hoop: als die brug vaker dan één keer per uur open en dicht zou gaan blijft er op die manier weinig tijd over voor die schepen.
Vergeet niet dat het hier enkelspoor is, je bent al zeker de helft van die 20 minuten kwijt aan het wachten op de tegentrein.
Of dat prima past hangt heel erg af van de gewenste dienstregeling. Een halfuurdienst kan niet, als alle treinen binnen 20 minuten de brug moeten passeren. Een snel- en stoptrein die kort na elkaar rijden, dat zou wel moeten kunnen.
Vanuit Leeuwarden
Groningen :37
Europapark :39
Scheemda :59
Winschoten :04
Bad Nieuweschans :13
Bunde :17
Weener :22
Friesenbrücke :24
Ihrhove :29
Leer :36
Vertrek IC/RE :41
En omgekeerd:
Aankomst IC/RE :14
Leer :22
Ihrhove :29
Friesenbrücke :34
Weener :36
Bunde :40
Bad Nieuweschans :45
WInschoten :55
Scheemda :00
Europapark :19
Groningen :23
Door naar Leeuwarden
Voor zowel aansluitingen in Leer als de bediening van de Friesenbrücke rekening houdend met enkelspoor is dat eigenlijk de enige logische optie.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Trein Groningen - Leer
Ik zou die overstap in Leer eigenlijk het liefst op minimaal tien minuten zien, gezien de uurdienst en de regelmatige vertragingen.
Laatst gewijzigd door Commendatore op di 22 aug 2023, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein Groningen - Leer
In Nederland kan dat allemaal een stuk sneller. Misschien toch eens wat technische know-how uitwisselen dan. Ik geloof wel dat het een draaibrug wordt en geen basculebrug; dat duurt wel iets langer.reisthijs schreef:Ik lees dat ze er van uitgaan dat het openen en sluiten van die brug ruim een kwartier moet duren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik denk niet dat dat past met de dienstregeling. Overigens kan de RE/IC uit Leer iets later weg als bij Augustfehn slimmer gepasseerd kan worden. De trein staat daar vrij lang stil voor een tegentrein. Dat zie je in Duitsland (door oudere techniek) vaker. In Nederland kan je bij enkelspoor op een dubbelsporig station tegelijk binnenkomen en vertrekken. Dat kost niet veel extra tijd. Maar op Duitse stations moet eerst de ene trein binnenkomen en dan de andere. Daardoor staat een van de treinen een paar minuten extra stil.Commendatore schreef: ↑di 22 aug 2023, 19:55 Ik zou die overstap in Leer eigenlijk het liefst op minimaal tien minuten zien, gezien de uurdienst en de regelmatige vertragingen.
Re: Trein Groningen - Leer
Station Bunde komt eraan, 10-12-2024 (dienstregeling 2024/2025)
https://rheiderland.de/artikel/49352/in ... ege-halten
https://rheiderland.de/artikel/49352/in ... ege-halten
Re: Trein Groningen - Leer
Met de OV-chipkaart van Bunde naar Bunde.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
Alleen jammer dat je een paar keer moet overstappen
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten