Ik verwacht niet dat die Wunderlinie ooit verder zal rijden dan
Leer. Simpelweg omdat het veel te duur is en je al een cross-platform overstap op de Duitse IC hebt (nou ja, "had"), waarop tot aan Bremen het regionale tarief geldt. De meerwaarde van een doorgaande trein Groningen-Bremen is minimaal. Zeker als je meeneemt dat er ook al 6 rechtstreekse Flixbussen en 1 IC-bus per dag rijden.
Bovendien, de concessie eindigt in
Leer. Als je die verbinding wil verlengen naar Bremen zal je dat apart moeten aanbesteden. De vraag is echter of dat wel kan, aangezien internationaal lange-afstandsspoorvervoer vrij is. Groningen-Bremen kan je niet meer een regionaal contractsectorlijntje noemen. En alsof men in Bremen zit te wachten op een trein naar Groningen. Het is alsof de burgemeester van Emmen een sneltrein naar Amsterdam wil laten rijden.
Kortom, dat die wondertrein naar Bremen moet gaan is gewoon voor de bühne, maar niet realistisch. We mogen nog van geluk spreken dat Groningen-
Leer een internationaal baanvak is en dat Duitsland door een verdrag die spoorbrug móet herstellen, anders had daar tot in de lengte van dagen
Schienenersatzverkehr gereden.