Pagina 49 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 sep 2017, 18:22
door Matt
Station Sappemeer-Oost zal naar plan in 2022 worden gesloten, dus daar treedt dan ook lichte tijdswinst op. Ik zie liever een sneltrein, zoals die ook tussen Leeuwarden en Groningen rijdt, en dan is het niet per se nodig om 140 km/h te rijden en de grond 'te laten schudden'.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 sep 2017, 22:01
door ODRAIL
Sappemeer-Oost zou toch bij het ingaan van de nieuwe concessie gesloten worden? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 sep 2017, 22:52
door Vinny
Suus schreef:Is het je wel eens opgevallen dat je de enige op dit forum bent die structureel voor het sluiten van stations is?
Als een station in een plaats ligt met 100 inwoners of als er een ander treinstation op minder dan een kilometer van dat station is dan zeg ik: onmiddellijk sluiten met dat kreng. Geen meerwaarde voor het openbaar vervoer, het is alleen maar een hindernis voor doorgaande reizigers en biedt totaal geen zinvolle voorziening voor de mensen die er toevallig in de buurt wonen. Een trein is namelijk geen taxi die bij elke molshoop een stationnement moet hebben.

Dat ik dan de enige ben die dat vindt. Prima. Daarvoor zijn we op een discussieforum :Y

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 sep 2017, 23:08
door trolly
Euh... wat voor taxi's gebruik jij?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 19:14
door Bjarte
Ik snap niet zo goed waarom hier continue gepleit wordt voor het sluiten van stations. Vergelijk het nou eens met een bus of een metro, die stopt toch ook om de paar honderd meter. De spoorlijn Groningen - Winschoten wordt continue in een breed perspectief gezien, terwijl ik veel liever kijk naar wat zo'n lijn voor toegevoegde waarde heeft voor de regio. Zet je mindset even om en beeld je in dat de trein naar Winschoten geen trein is maar een metrolijn. Zouden we station Sappemeer-Oost dan ook sluiten? Denk het niet.

Natuurlijk ben ik ook voor een snelle trein Groningen - Hoogezand - Winschoten. Maar ik denk ook dat je prima een treindienst kan onderhouden die twee keer per uur (en 1x per uur in super dal) stopt op de kleinere stations. 4x per uur een trein op Sappemeer-Oost is overdreven. Mooi voorbeeld is de Hoekse Lijn, waar nieuwe stations worden gebouwd.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 19:52
door Gekko123
Grote verschil is wel dat de Hoekse Lijn een metro wordt. Een metro heeft een veel hogere aanzetsnelheid dan een dieseltrein zoals bij Groningen.
Verder komt er op de Hoekse Lijn maar liefst 1 station bij (Maassluis Steendijkpolder). Station Hoek van Holland Strand wordt alleen maar verplaatst...

Neemt niet weg dat ik het op zich wel met je eens ben dat het sluiten niet direct noodzakelijk hoeft te zijn. Maar een beetje kritisch kijken naar de reizigersaantallen per station en aan de hand daarvan bepalen of er niet eentje kan sluiten zou wel kunnen. Elke geplande stop langs een perron kost een vervoerder ook weer extra infra-heffingen (als ik goed geïnformeerd ben).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 21:51
door Wubbo
Je moet inderdaad goed kijken naar wat het oplevert. De spoorlijnen in Groningen zijn op veel plekken enkelsporig, en je moet de dienstregeling dus zo maken dat je elkaar op de juiste plekken kruist. De treinen vanuit Zuidbroek gaan als ik het goed heb doorrijden richting Sauwerd, dus je zou moeten uitrekenen hoe je dienstregeling dan uitpakt en op basis daarvan bepalen of het zin heeft stations te sluiten. Dat is feitelijk wat er in Geerdijk ook gebeurd is: sluiting zorgde dat doorrijden naar Hardenberg mogelijk werd.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 00:48
door trolly
Wonderen bestaan dus kennelijk wel: De Wunderlinie lijkt tot leven te komen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 04:03
door Cas
Die zag ik niet helemaal aankomen, zeker omdat de focus nu zo erg op de IC Berlijn ligt. Ben benieuwd of er daadwerkelijk iets uit gaat komen, en of de treinen dan een beetje lopen.

Vervang de %2C's in de link door komma's, dan werkt de link wel, trouwens.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 06:33
door trolly
Hier geen 2%C's te zien, link werkt prima. Ziet er hier zo uit:

https://www.weser-kurier.de/bremen/brem ... ExG_DLlu_E

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 08:46
door Cas
Dan ligt het mogelijk aan Tapatalk. Toen ik zelf de link probeerde te plaatsen gebeurde het ook, dus het probleem zit ergens in 'het systeem' dat blijkbaar geen links met komma's aan kan.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:26
door Wannes
Dat is zeer goed nieuws! *trein*
Vanuit Groningen met één overstap naar Zwitserland en Oostenrijk

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:29
door Dennenboom
Dat kan al via Schiphol :D

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:37
door en-es
Dus vanaf 2024 elk uur een stoptrein Groningen-Leer en om de twee uur een RE Groningen-Bremen. Geen fernverkehr.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 12:38
door Daniel
Dennenboom schreef:Dat kan al via Schiphol :D
Naar Zwitserland kon overigens ook al per trein met één overstap (via Utrecht immers).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 13:09
door Nitein-Repart
en-es schreef:Dus vanaf 2024 elk uur een stoptrein Groningen-Leer en om de twee uur een RE Groningen-Bremen. Geen fernverkehr.
Die RE Groningen-Bremen wel heel lastig inplannen, vooral tussen Leer en Oldenburg. Ik denk niet dat de Duitsers hun uurlijkse RE Bremen-Oldenburg-Leer-Emden willen opgeven voor 1x/2 uur naar Emden en 1x/2 uur naar Groningen en sowieso is de vervoersvraag op Leer-Oldenburg-Bremen waar dubbeldekkers worden ingezet een stuk groter dan de vervoersvraag op Groningen-Leer waar je met een enkele GTW vanaf kan. En ik vraag me af of je naast 1x/uur een RE Bremen-Oldenburg-Leer-Emden ook 1x/2 uur een RE Bremen-Oldenburg-Leer-Groningen kan inplannen tussen Leer en Oldenburg. Tussen Bad Zwischenahn en Oldenburg rijdt ook nog 1x/uur een S-Bahn wat alles nog lastiger maakt.

Ook de RE inpassen tussen Groningen en Leer is lastig. De stoptreinen kunnen zichzelf kruisen in Winschoten en bij Ihrhove. De RE moet de stoptrein dan kruisen in Nieuweschans. In principe kan de RE zichzelf kruisen in Winschoten (waarbij er ook 1x/2 uur een korttrajectdienst Groningen-Winschoten met korte kering in Winchoten geldt), maar dan moet de RE ook stoppen in Scheemda en Zuidbroek (vanaf Zuidbroek kan er 1x/uur nog een korttrajectdienst Groningen-Zuidbroek rijden), of Scheemda zakt af naar een uursdienst (en Zuidbroek een uursdienst voor de richting Winchoten).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 13:20
door trolly
Cas schreef:Dan ligt het mogelijk aan Tapatalk. Toen ik zelf de link probeerde te plaatsen gebeurde het ook, dus het probleem zit ergens in 'het systeem' dat blijkbaar geen links met komma's aan kan.
:Y

Het ligt allemaal aan Het Systeem. Of aan Links, uiteraard.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 13:27
door reisthijs
Nitein-Repart schreef:Die RE Groningen-Bremen wel heel lastig inplannen,
Heb je het artikel gelezen?
Die Verbindung soll für höhere Geschwindigkeiten und teilweise zweigleisig ausgebaut werden.
Ze gaan er dus voor zorgen dat het wel ingepland kan worden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 14:54
door dennistd
Dan haal ik toch de Deutschlandtakt er maar weer even bij:

Afbeelding

Tussen Leer en Bad Zwischenahn in het pad op het andere uur dan de IC en dan tussen Bad Zwischenahn en Bremen Hbf als (R)S 3X.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 07:44
door Meltrain
Maar de [wiki]RE1 (Niedersachsen)[/wiki] en de IC rijden toch beide 1x/2 uur tussen Bremen en Leer en vormen dan samen een uurdienst?
Dus dan rijdt die RE toch al op het andere uur dan de IC? :?
Of is het de bedoeling dat de RE1 na de spoorverdubbeling elk uur gaat rijden?

Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 07:57
door Suus
Dit diagram lijkt er inderdaad vanuit te gaan dat er drie treinen per twee uur gaan rijden tussen Leer en Bad Zwischenahn. En dat Augustfehn als stop voor de Intercity vervalt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 10:59
door Nitein-Repart
Het lijkt erop dat de korttrajectdienst Osnabrück-Twisteringen-Bremen (1x/2 uur) verlengd wordt naar Leer. De rest 1x/2 uur Norddeich-Leer-Bremen-Hannover, 1x/2 uur Bremerhaven-Bremen-Hannover en 1x/2 uur Bremerhaven-Bremen-Osnabrück blijven bestaan. De IC's gaan Augustfehn en Westerstede-Ocholt overslaan. De stops in Hulde en Delmenhorst blijven (helaas).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 11:32
door Statler Rail
Dit artikel roept meer vragen op dan het beantwoordt.

Wie gaat die treinverbinding exploiteren? DB Regio? Arriva? Hoeveel exploitatiesubsidie wordt daar verstrekt? Of gaat de nieuwe verbinding aanbesteed worden?

Met wat voor materieel? Een GTW van Groningen tot aan Bremen? En dat helemaal op diesel, of met hybride treinen?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 12:38
door Klaasje
Daar zitten überhaupt grote onzekerheden in. Al zou het mij logisch lijken dat het in de concessie met de Noordelijke spoorverbindingen zit. Dan loopt inderdaad het project om dieseltreinen te vervangen/ombouwen door wat anders. Daarbij wed met name de provincie Groningen al het geld op één paard terwijl die steeds minder waarschijnlijk het meest interessant is. Maar eigenlijk maakt het niet uit: Als de dienstregeling maar gehaald kan worden en het duidelijk is als de nieuwe verbindingen worden aanbesteed.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 11 feb 2019, 12:52
door dennistd
Inmiddels is er ook een PDF met een 'bidbook' verschenen. Samenvatting: de rechtstreekse trein levert precies 0 minuten tijdswinst op en kost minimaal 90 miljoen extra ten opzichte van een snelle overstap :')

https://wunderline.nl/wp-content/upload ... ook_LR.pdf