Pagina 8 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 17:32
door michiel71
Statler Rail schreef:Het aantal grensoverschrijdende reizigers op Groningen-Leer is erg weinig. Die zou je ook prima met een bus kunnen vervoeren, dan ben je er nog sneller en comfortabeler ook. Tussen Groningen en Leer rijdt de trein ook niet harder dan 100 km/uur en stopt onderweg 10 keer.

Dat is ook precies wat Public Express doet met hun regelmatige (8x per dag) busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen. Waarschijnlijk heeft de bus op deze verbinding een groter marktaandeel dan de trein. Een retourtje Groningen-Leer v.v. met de bus is volgens mij ook net zo duur als een retourtje Groningen-Bremen v.v. met de trein.
Een enkeltje met de trein tussen Bremen en Groningen kost tussen de €19 (Spaaraanbieding) en €33,20.
(Bron http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2.exe/nn )

Vanaf vrijdag 17 juli rijdt ook MeinFernBus een bus tussen (Amsterdam -) Groningen - Leer - Oldenburg - Bremen - (Hannover-) Berlijn met een dag- en een nachtverbinding. Prijzen vanuit Groningen vanaf €9 (Leer/Oldenburg), €11 (Bremen) en €28 (Berlijn)

Dagverbinding:
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erlin.html

Nachtbus:
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erdam.html

Geplaatst: za 05 jul 2014, 18:06
door michiel71
.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 19:05
door waldo79
Reclame maken voor die busdienst is niet nodig.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 19:54
door marcel.nl
waldo79 schreef:Reclame maken voor die busdienst is niet nodig.
Daar gaat het toch niet om. Gaat om het traject en dit is een alternatief en wellicht goedkoper dan de trein.
Traject Groningen - Bremen is met Public Express trouwens nog goedkoper en die rijdt ook vaker (8x per dag)
Dat is geen reclame, dat is informatief bedoeld.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 21:02
door michiel71
waldo79 schreef:Reclame maken voor die busdienst is niet nodig.
Alwéér een oneliner van waldo79 ;)

Kijk voor een overzicht van alle One-liners van waldo79 op search.php?author_id=90&sr=posts

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 21:04
door Chauf21
Waldo79 haalt wel een terecht punt aan.
Graag verder over de trein Groningen - Leer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 21:12
door michiel71
Chauf21 schreef:Graag verder over de trein Groningen - Leer.
Vraag is, waarom de overheid zoveel geld investeert in het upgraden van een spoorlijn,
om de trein een paar minuten sneller te laten rijden tussen Groningen en Bremen,
terwijl er nu al private marktpartijen bezig zijn om dit traject commercieel te exploiteren.

In hoeverre kunnen deze busbedrijven straks de rekening leggen bij deze overheid,
omdat de overheid de trein flink aan het subsidiëren is?

Hoe zou Europa denken over staatssteun van deze Nederlandse overheid?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 05 jul 2014, 21:21
door marlies
Normaalste zaak van de wereld. Het staat deze particuliere busbedrijven vrij zich in te schrijven voor de eerstvolgende treinconcessie.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 01:20
door Frans F
@michiel71
Voor klein grensverkeer is subsidie volgens de EU regels gewoon toegestaan.

Op een busdienst naar Bremen zitten behalve studenten niemand te wachten, je krijgt geen enkele automobilist ooit in een bus. Waarom denk je anders dat al die binnenlandse streekbussen leeg rondrijden?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 07:20
door groningen
Behalve als je van Bremen met Ryanair vliegt, met de Kerstmarkt of dagje uit. Beide kun je niet vergelijken.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 09:03
door Nitein-Repart
Frans F schreef:@michiel71
Voor klein grensverkeer is subsidie volgens de EU regels gewoon toegestaan.

Op een busdienst naar Bremen zitten behalve studenten niemand te wachten, je krijgt geen enkele automobilist ooit in een bus. Waarom denk je anders dat al die binnenlandse streekbussen leeg rondrijden?
Ik vind autorijden verschrikkelijk en vind reizen met OV veel ontspannender, snap dan ook niet waarom mensen altijd de auto boven OV kiezen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 09:40
door huibf
Dezelfde reden die je aangeeft.
Die vinden het OV verschrikkelijk.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 15:39
door michiel71
Frans F schreef:Voor klein grensverkeer is subsidie volgens de EU regels gewoon toegestaan.
Wat is precies klein grensverkeer?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 08:58
door marcel.nl
Nu heet het ding ineens Wunderline :roll: : http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=136106

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 09:46
door waldo79
De naam is toch Wiederlinie?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 10:42
door Obus
Twee vragen:
1. Waarom kost de Wunderline € 150 mln? Je kunt toch het huidige dieselmaterieel gewoon laten doorrijden naar Bremen, of niet? Of gaat men dan het traject Groningen - Ihrhove elektrificeren?
2. Wat is de vervoerswaarde van een verbinding Amsterdam - Hamburg via Groningen i.p.v. Osnabrück? Volgens Wundeline is de sneltrein dan drie kwartier sneller, maar is daarmee nog altijd trager dan de route via Osnabrück.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 10:47
door Frans F
michiel71 schreef:
Frans F schreef:Voor klein grensverkeer is subsidie volgens de EU regels gewoon toegestaan.
Wat is precies klein grensverkeer?
Regionale treinen die een klein stukje de grens over gaan. Denk aan Essen-Roosendaal, Kaldenkirchen-Venlo, Enschede-Gronau, Visé-Maastricht, Heerlen-Herzogenrath, Welkenraedt-Aachen, Arlon-Luxemburg, Moeskroen-Lille etc.

En dus niet de Benelux-trein, de IC Berlijn of de ICE naar Frankfurt..

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:00
door Frans F
Obus schreef:Twee vragen:
1. Waarom kost de Wunderline € 150 mln? Je kunt toch het huidige dieselmaterieel gewoon laten doorrijden naar Bremen, of niet? Of gaat men dan het traject Groningen - Ihrhove elektrificeren?
2. Wat is de vervoerswaarde van een verbinding Amsterdam - Hamburg via Groningen i.p.v. Osnabrück? Volgens Wundeline is de sneltrein dan drie kwartier sneller, maar is daarmee nog altijd trager dan de route via Osnabrück.
1. De verbinding wordt drastisch versneld, Groningen-Bremen kan dan in 2 uur. En versnelling kost bakken met geld aan infra, zie ook het topic over 200km rijden in Nederland.
2. De kwetsbare overstap in Osnabrück wordt als minder aantrekkelijk gezien.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:31
door Kevster
waldo79 schreef:De naam is toch Wiederlinie?
Groningen - Leer is de Wiederline, Groningen - Bremen de Wunderline.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:41
door baladid
Wunderline, Wiederline... Wunder gibt es immer wieder ;-)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E1LcuP1HUno[/youtube]

Wat een verwarrende namen allemaal...

Weet iemand wat exact gebeuren gaat als versnelling? Hoeveel van het traject is eigenlijk enkelspoor? Heb Gn ‌— Leer nog nooit gedaan...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 12:44
door Nitein-Repart
Snelle treinen Groningen-Bremen gaat nooit lukken zonder dubbelspoor Leer-Oldenburg of elektrificatie Groningen-Ihrhove waarbij er te Leer gesplitst/gecombineerd wordt met een trein uit Emden en Norddeich Mole en beide zijn een hele dure grap.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 13:34
door Frans F
Hoe de Provincie aan die 2 uur voor Groningen-Bremen in 2017 komt is mijn inderdaad ook een raadsel.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 14:47
door Dennenboom
Groningen - Leer in een uur is mogelijk en Leer - Bremen ook. Alleen kun je het niet in de bestaande dienstregeling kwijt.

:cry:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 15:41
door Nitein-Repart
Bestaande infrastructuur trouwens ook niet
Of je moet 's nachts gaan rijden, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 19:34
door marlies
Here we go again, de eeuwige "kan niet, gebeurt niet"-brigade is weer los.

Afbeelding

Feit dat er een bak geld voor is vrijgemaakt en dit een doel voor de langere termijn is lijkt me een vrij duidelijke hint dat men ook wel weet dat het met de huidige infra niet gaat lukken. Maar goed, wie weet gaat er na maanden studie inderdaad wel geconcludeerd worden dat het niet kan voor een acceptabel bedrag. Wie weet ook wel.

Maar denk eens na over de vraag "hoe zou het wel mogelijk gemaakt kunnen worden?" in plaats van "welke redenen kan ik bedenken dat het niet gaat gebeuren".

Bijvoorbeeld: in plaats van "dan moet het traject verdubbeld worden en dat is veel te duur" kan je bijvoorbeeld aan het rekenen slaan om te kijken of je met een uitgekiende dienstregeling met zo min mogelijk kilometer nieuwe inhaalsporen het capaciteitsprobleem kunt oplossen.