Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Wubbo » Ma 07 Jul 2014, 20:36

Als ik het nieuwsbericht van het ministerie lees is er nog geen uitgewerkt plan, alleen nog maar schattingen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marlies » Ma 07 Jul 2014, 20:41

Maar dus wel geld om een plan te gaan maken de komende 2 jaar. Dat zouden ze niet doen als je in 5 minuten op een forum kunt bedenken dat het onmogelijk is.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Erno-BE » Ma 07 Jul 2014, 20:49

Sorry hoor maar qua spoorinfrastructuur zijn er wel projecten die een hogere prioriteit krijgen dan Groningen-Leer en ook een veel beter rendement hebben, denk maar aan het aanpakken van de kruising van Herfte of in Duitsland verdubbeling Dortmund-Muenster zodat er meer treinen kunnen rijden daar. Het enkelsporige gedeelte Zuidbroek-Oldenburg is echt een heel lang stuk en rendementen boek je nauwelijks door het geringe aantal reizigers.

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Jul 2014, 21:15

Hmm, als je dubbelspoor aanlegt kan dat misschien veranderen doordat de reistijd verkort kan worden :idea: :wink: .

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marlies » Ma 07 Jul 2014, 21:20

Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor waldo79 » Ma 07 Jul 2014, 22:15

Dat zou enkel pleiten voor een verbetering van de reistijd op Gn - Leer en dat wordt al gerealiseerd met het inleggen van een sneltrein. Als Duitsland nu ook de infra optimaliseert (en dan heeft Leer-Bremen een niet al te hoge prioriteit in mijn ogen) dan kan er heel wat afgehaald worden zonder miljardeninvestering.

Overigens kan ik niet met droge ogen beweren dat ik Groningen-Bremen een IC-verbinding waard vind. Hooguit een RE en dan is die reistijd van 3 uur voor 200 km prima. Knabbel daar 20 minuten af en het is heel behoorlijk :wink:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Di 08 Jul 2014, 00:54

marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Erno-BE » Di 08 Jul 2014, 05:52

marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.

Werd er niet gezegd dat de A7 tussen Winschoten en de grens het rustigste stuk snelweg van Nederland is. Aangezien de hoeveelheid autoverkeer indirect de hoeveelheid potentiele treinreizigers bepaald vind ik een grote investering als spoorverdubbeling en intercity's (eigenlijk al doorgaande treinen) vrij nutteloos. Er zijn zoveel andere trajecten die eerder een investering verdienen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 10:18

Bee schreef:
marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.

Klopt, maar het is sowieso een project van de lange adem. Er is ook op Europees niveau flink gelobbied de laatste tijd wat redelijk goed ontvangen werd. Zo'n project (nuttig of niet) past tenslotte goed in de Europese gedachte. Wat geld vanuit die hoek kan de Duitse overheid misschien over de streep trekken.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Di 08 Jul 2014, 12:10

Kevster schreef:Groningen - Leer is de Wiederline, Groningen - Bremen de Wunderline.

Dat ga je toch niet menen... welke debiel bedenkt nou twéé (onbegrijpelijke) namen voor één spoorlijn??

Verder is het geld op het Nederlandse deel natuurlijk geen probleem, de RSP-gelden moeten immers op. Dat maakt het voor de Duitsers ook moeilijker om helemaal niks te doen.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 13:03

Wel een goede reden om te hopen dat het doorgaat: wunderline klinkt toch wel beduidend minder vreselijk dan wiederline, al is het beide nou niet echt...

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor baladid » Di 08 Jul 2014, 16:40

Als de naam niet in Nederland (Hanzelijn Zwolle-Lelystad) en Duitsland (Hansalinie: Snelweg Hamburg-Roergebied) al gebruikt zou zijn zou Hanselinie super zijn.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Di 08 Jul 2014, 17:12

Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde :mrgreen:
Rame à l'approche

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Di 08 Jul 2014, 17:30

Bee schreef:Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde :mrgreen:

Ja of "Grunniger mit wurst-Linie"

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Vr 11 Jul 2014, 13:35

Gedeputeerde Boumans van verkeer vertelde vanmiddag op Radio Noord (circa 12:52 uur) dat het Niedersachsenticket straks structureel geldig is op de spoorlijn naar Leer. Helaas gaf hij niet meer details. Verder gaf hij aan dat sinds de wijziging van de dienstregeling in december, het aantal reizigers op de lijn naar Leer met 10 a 25% is toegenomen, afhankelijk van het tijdstip van de dag.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Za 12 Jul 2014, 08:06

Willen jullie dan de naam wel goed schrijven; voor jullie die hem nooit kenden. Het is Rudi Carrell en het is geen Groninger, maar Noord Hollander van geboorte.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Za 12 Jul 2014, 08:47

Ja, dus? Dat heb ik ook niet beweerd, alleen dat het een Nederlander was die zowel in Nederland als Duitsland bekend was en nu bijna tien jaar na zijn dood wel de ideale naamgever kan zijn voor een internationale treinverbinding. Spreekt meer aan dan een Wonderlijn. :P
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Za 12 Jul 2014, 09:06

Dan denk ik toch meer aan de Dollard of Reiderland Express. En in in Duitsland heet dat dan weer Dollart en Rheiderland.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 622
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor cassie127 » Di 02 Sep 2014, 23:36

Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor ov'tje » Wo 03 Sep 2014, 00:08

cassie127 schreef:Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?

Ja

Karimbu
Berichten: 43
Lid geworden op: Vr 14 Jun 2013, 17:37

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Karimbu » Do 20 Nov 2014, 07:42

Heb niet echt het idee waar ik dit moet plaatsen dus doe ik het maar hier

Tijdje geleden is Arriva gestart met de wiederline. Even in het midden gelaten of de naam mooi is. Maar heb je een naam hou je er dan ook aan. Dit is nu absoluut niet het geval. De treinen met de wiederline stickers aan de binnenkant zie ik vervuldig in Friesland rijden. Maar nu rijd in Friesland ook de trein rond met de Duitse en Nederlandse vlag.

Waarom doe je dit als bedrijf zijnde als je graag wil uitstralen met de wiederline?

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 20 Nov 2014, 09:09

Ik DENK dat Arriva de treinen zo efficiënt mogelijk wil inzetten. Ze hebben uit mijn hoofd 8 Wiederline-stellen, en ik dacht 5 Leer-omlopen. In theorie heb je dan 3 stellen over, die hun capaciteit wel ergens anders kan doneren. We praten wel over een kleine 500 plekken in totaal. Als de trein naar Friesland een treinstel nodig is en dat is een Wiederlinetreinstel, zetten ze hem gewoon in.

PS: De aantallen kunnen anders liggen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Frans F » Do 20 Nov 2014, 09:30

Dan had je dus beter niet aan dat bestikkeren kunnen beginnen.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 20 Nov 2014, 09:59

alle treinstellen met die stickers kunnen Duitsland in. De overige stellen niet. De wiederline wordt dus ALTIJD door die trein uitgevoerd. Je kan ze echter ook enkele keren buiten het baanvak Groningen - Leer vinden. Zo rijden ze vaak op de route Veendam - Groningen, en dan gaan ze ook niet naar Leer.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 20 Nov 2014, 10:02

Wij mogen toch ook wel reclame in Friesland maken voor de lijn naar Leer (Ostfriesland). Jullie moeten niet zo op details letten. Sowieso mag je in Friesland al blij zijn als je in een 300 treinstel zit en niet een 200.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten