Pagina 11 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 18:22
door Kevster
Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 19:12
door Suus
Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 21:11
door groningen
Bij de Carl-von-Ossietzky-Universität wordt een nieuw station gebouwd die op 14 december 2014 open zou gaan, maar dat is afgezegd.

Zien jullie trouwens iets leuks op de foto?
Afbeelding

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 21:12
door Hainje
Ja ik zie een luchtbrug.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:03
door timtrein
Dat sein stond niet op de tekening van het perron zeker? ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:30
door Suus
Dat nieuwe station in Oldenburg zal alleen door de Regio-S-Bahn bediend worden :)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:56
door ov'tje
Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.
Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 23:16
door Statler Rail
Men is bij de provincie Groningen wel vastberaden om de reistijd te verkorten. De eerste stap is de aanpassing van het traject Zuidbroek-Winschoten (kortere seinafstand, extra perron Winschoten) om de sneltrein Winschoten-Groningen(-Leeuwarden) vanaf 2017 mogelijk te maken. Kosten: 25 miljoen euro.

In de jaren daarna moet die sneltrein gaan doorrijden naar Leer en Bremen. Hoe? Geen idee. Een rijpad tot Winschoten-Leer vrijmaken zal al een hele opgave zijn en waarschijnlijk infra-uitbreiding vragen.

Tweede vraag is de integratie van de trein tussen Leer en Bremen in het Duitse netwerk. Denk bijvoorbeeld aan de acceptatie van kaartsoorten. En wie gaat de exploitatiekosten van het traject Leer-Bremen betalen? De Provincie Groningen? Ik denk eigenlijk dat het doorrijden voorbij Leer überhaupt weinig kans van slagen heeft en dat die sneltrein gewoon in Leer zal eindigen, met aansluiting op de Duitse IC. Maar dan een kwartiertje sneller dan nu.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 02:40
door groningen
In 1978 was de laatste trein van Leer naar Groningen in 62 minuten, maar ja; Winschoten - Groningen was toen nonstop. De huidige stoptrein doet daar 10 minuten meer over.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 11:09
door Klaasje
De stoptrein wordt op de momenten dat de sneltrein rijdt afgekapt in Winschoten. Tevens kruisen de sneltreinen elkaar in Winschoten. Ten oosten van Winschoten wijzigt de dienstregeling dus feitelijk niet aangezien de huidige treinen naar Leer/Nieuweschans ook al kruisen in Winschoten.

In de tijd gezien zal je het volgende proces gaan zien in Winschoten op het moment dat de sneltreinen rijden en doorrijden naar Leer:
1. Stoptrein uit Groningen komt aan op spoor 1
2. Sneltreinen uit Nieuweschans en Groningen komen binnen op spoor 2A en spoor 2B.
3. Sneltreinen vertrekken na elkaar via een kruisende beweging via spoor 3.
4. Stoptrein naar Groningen vertrekt vanaf spoor 1.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 11:55
door Obus
ov'tje schreef:
Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.
Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.
Misschien kunnen de Groningers het wel betalen uit de schadevergoeding voor de trillingen in de grond uit Den Haag. En twee uur lijkt mij overigens ook al krap, of je moet echt forse investeringen doen. Komt er bovenleiding e.d.? Het blijft in ieder geval een leuke droom.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 12:27
door marlies
Of ze het doel halen is inderdaad zeer de vraag maar als uit het nastreven van dat doel al een forse verbetering komt hoor je mij niet klagen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:40
door Kevster
Ik vind in ieder geval dat Groningen - Leer terug moet naar max. een uur reistijd per sneltrein. Dat lijkt mij echt niet onmogelijk en dat geeft al een veel betere verbinding richting Bremen. Ik betwijfel of er veel reizigers de hele rit van de verbinding Groningen - Bremen zouden blijven zitten overigens. Als blijkt dat er veel lokaal verkeer plaats gaat hebben tussn Duitse plaatsen zoals Leer en Bremen kun je de DB het beter zelf uit laten zoeken daar en gewoon een flink verbeterde aansluiting gaan bieden (en eindelijk eens afspraken maken over die autotreinen bij Leer).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:43
door CamilleKreemers
is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:48
door Nitein-Repart
5 treinen per uur tussen Groningen en Zuidbroek is toch echt te veel. Dus wat mij logisch lijkt is 1 tussen Groningen en Zuidbroek de kwartiersdienst behouden (dus geen snel treinen naar Leer) 2 tussen Groningen en Zuidbroek een mix van stop en sneltreinen rijden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:50
door Frans F
Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:52
door Nitein-Repart
Ook in de tegenspitsrichting of daluren?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:52
door Frans F
CamilleKreemers schreef:is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?
De vraag is inderdaad of die snelle trein straks over tien jaar niet als mosterd na de maaltijd komt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 16:54
door Frans F
Erno-BE schreef:Ook in de tegenspitsrichting of daluren?
In de avonduren en op zondagen is de frequentie al maar de helft.
Dan blijven de uren tussen 10 en 15 uur over, daar hoef je de besparing niet te zoeken.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 27 nov 2014, 21:23
door Vinny
Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 11:44
door Klaasje
Ach.. 5 treinen per uur veel.. Dat valt toch reuze mee.. Je laat in de spits die sneltrein vooral rijden om de grote reizigersdrukte zo efficiënt mogelijk af te wikkelen en vervolgens rij je in het dagdal alleen de sneltrein op het moment dat die door kan rijden naar Leer. Dan is het helemaal niet zo'n overdreven oplossing.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 19:57
door Nitein-Repart
Vinny schreef:
Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.
Vinny heeft wel een punt, voor de doorgaande reiziger is dit super irritant.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 21:13
door Frans F
De doorgaande reiziger? Bedoel je die paar man naar Leer want de overige 99% is gewoon allemaal lokaal.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 23:11
door timtrein
Ook als je uit bijvoorbeeld Winschoten of Veendam komt is het best vervelend. Zeker met die harde automatische omroep. Ik heb in 2013 regelmatig Delfzijl - Veendam gedaan, nou na het derde station was je al tureluurs, en dan was je nog niet eens in de stad...
Maar van 4 stations naar 3 betekent dat je er eigenlijk twee moet verplaatsen. Dat is best heftig, daarom gebeurt het niet echt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 10:53
door Karimbu
Even de discussie van vorige week weer oplaaien. De bestickerde trein rijdt nog steeds in Friesland. Naar Harlingen wel te verstaan