Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
bobo17
Berichten: 21
Lid geworden op: Wo 21 Jan 2015, 12:42

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor bobo17 » Do 22 Jan 2015, 14:38

Duitsland geeft groen licht aan Wunderline
De Landtag van de Duitse deelstaat Niedersachsen heeft groen licht gegeven aan de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, via Leer en Oldenburg. Het besluit van het deelstaatparlement is een belangrijke stap in de richting van de totstandkoming van de Wunderline.

De Duitse EZ-minister Olaf Lies zei zeer verheugd te zijn over het besluit: 'We willen meer mensen zover krijgen de trein te nemen. Daarvoor moeten er aantrekkelijke verbindingen komen. De verbinding van Groningen naar Bremen biedt een uitgelezen kans dat idee te realiseren.' Met het parlementsbesluit wordt de regering van Niedersachsen opgedragen de realisatie en kosten van de treinverbinding serieus te onderzoeken. Daarna kunnen de Duitsers geld vrijmaken voor het Nederlands-Duitse project.

Voor het project is 150 miljoen euro nodig. De provincie Groningen wil 87 miljoen euro in de treinverbinding steken. Zowel in het Nederlandse als in het Duitse deel van het traject. Het Rijk wil 7 miljoen bijdragen. De Duitsers en Europa moeten de rest betalen. Begin deze week was het provinciebestuur nog in Leer en Oldenburg om de autoriteiten daar ervan te overtuigen dat de komst van een snellere verbinding voor beide kanten van de grens goed is. Met de Wunderline kan in één uur en 55 minuten van Gronigen naar Bremen worden gereisd. Nu kost dat nog bijna drie uur. (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=144164)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor isadora » Do 22 Jan 2015, 16:15

bobo17 schreef:......... Het besluit van het deelstaatparlement is een belangrijke stap in de richting van de totstandkoming van de Wunderline.

Ben ik nou gek? Hallucinatie misschien?
Maarreh, die Wunderline bestaat toch al een tijdje?

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor isadora » Do 22 Jan 2015, 16:18

Oh nee, wacht, ho, ik haal dingen door elkaar.
Dat is natuurlijk de Wiederline, tussen Ergaatnietsbovendorp en Leer.
Laatst gewijzigd door isadora op Do 22 Jan 2015, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Do 22 Jan 2015, 16:20

Alles komt nu in een keer. Elektrificatie, capaciteitsuitbreiding. Het wordt misschien nog eens wat met het spoor in Groningen. :wink:
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor waldo79 » Do 22 Jan 2015, 16:31

Wil niet te cynisch zijn, maar de Duitse overheden hebben een beroerde reputatie in het naleven van planningen. Dus tussen wens en realisatie kan gemakkelijk 15 jaar zitten of er moeten wat bedrijven opstaan :X
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor reisthijs » Do 22 Jan 2015, 16:41

Het moet ook eerst nog door de Bundestag geloodst worden, ze moeten geld van Europa zien te krijgen, dat kan nog wel even duren.
Dan hebben we het nog niet over vragen als: welke vervoerder gaat die verbinding exploiteren? Onder welke concessie valt dit? Wordt het een geheel nieuwe verbinding over verlenging van een bestaande?

Dit project heeft natuurlijk ook een eigen site: http://www.wunderline.nl/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Do 22 Jan 2015, 16:46

Er zit op dit moment een relatief spoorvriendelijke regering van sociaal-democraten en groenen in Hannover, het gaat daarom op dit moment relatief voor de wind met spoorprojecten in Niedersachsen :)

Als de financiering rond is, is aanbesteding ook niet het grootste probleem. Het aanbestedingsbureau van Niedersachsen heeft hele diepe zakken (en is na de Deutsche Bahn de grootste eigenaar van materieel voor reizigerstreinen in Duitsland).
Rame à l'approche

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Do 22 Jan 2015, 23:35

De bouw van het derde spoor voor de Betuweroute gaat ook pas binnenkort beginnen, terwijl dat ook al weet-ik-hoe-lang geleden besloten is. Dus wees niet te hoopvol dat dit in 2016 ofzo al klaar is ;)

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 22 Jan 2015, 23:46

Eerst de bovenleiding en dan elektrische treinen die het duitse sap boven de trein kunnen drinken. Vraag is dus; moet het een bovenleiding met de bekende 1500 Volt of wordt het 10 keer zoveel meer.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Statler Rail » Vr 23 Jan 2015, 15:10

Ik moet het nog zien. Er komen binnenkort verkiezingen aan, dus op zich verbaast deze "goed nieuws show" mij niet. We moeten nog maar even zien of het ná 18 maart nog steeds zo voorspoedig gaat of dat dan ineens blijkt dat er bijvoorbeeld niet 150 maar 300 miljoen nodig is. Zover ik weet hebben ze überhaupt nog niet concreet becijferd wat er in Duitsland aan maatregelen nodig zijn, maar is die 150 miljoen slechts een schatting.

Elektrificatie in Nederland zal wel niet eerder dan 2020 worden, als de huidige concessie eindigt. De Wunderline zal nog langer gaan duren. Het besluit van de Landstag is een oproep aan de deelstaatregering om een onderzoek te gaan doen naar realisatie en kosten. Er is dus nog niks besloten, er is alleen een motie aangenomen om onderzoek te doen.

Als dat onderzoek positief is én de maatregelen betaalbaar zijn, dán kan men in Duitsland op zoek gaan naar een financiering. Daarvoor zal waarschijnlijk ook de Bondsregering nodig zijn. Pas als die financiering er is kan men daadwerkelijk deelprojecten gaan aanbesteden. Als die aanbestedingen allemaal lukken kan men aan de slag. Maar voordat het werk is afgerond zitten we denk ik minimaal in 2025.

En dan hebben we nog alleen de infrastructuur gehad, maar er moet natuurlijk ook een exploitant komen die dat kán, wil en betaalbaar wil doen. Dat vinden van een betaalbare exploitant kan nog wel eens lastig worden. Zo'n 15 jaar geleden is het traject Nieuweschans-Ihrhove opgeknapt. Dat zou een jaartje duren. Het heeft uiteindelijk meer dan zes jaar geduurd voordat er weer doorgaande treinen tussen Groningen en Leer gingen rijden. Reden genoeg om skeptisch te zijn over al dat goede nieuws.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Vr 23 Jan 2015, 21:31

15 kV wordt 'm echt niet, om meerdere redenen.
- Opwekking daarvan is duurder dan de standaard industriespanning 25 kV / 50 Hz, of doortrekken van de bekende 1500V =
- Je moet alsnog bij Groningen en (evt) Leeuwarden omschakelen, dus multicourant materieel moet sowieso
- Als je alleen Gn-Leer onder 15 kV brengt heb je weer een afwijkend systeem t.o.v. de andere lijnen
- De hele engineering in combinatie met ATB zou nog best weleens een punt kunnen zijn; Prorail kent dit maar in zeer beperkte mate en dus moet alles eerst toegelaten en onderzocht worden
- Met alleen die Spurtjes levert 1500V = relatief weinig extra kosten op; de verliezen zijn beperkt omdat de belasting laag is

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Zo 25 Jan 2015, 12:36

Engineering in combinatie met ATB is nergens voor nodig, er ligt ATB-NG en dat werkt gewoon onder 15KV en 25KV.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marlies » Zo 25 Jan 2015, 13:11

Het kan een issue zijn op het gedeelde trajectdeel met het spoor richting Haren, maar daar is ongetwijfeld een mouw aan te passen.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Zo 25 Jan 2015, 19:26

"Dat werkt gewoon".
Weet je dat zeker of denk je dat? En is het ook toegelaten door Prorail?
Dat het te Venlo op het emplacement en de wisselstraat ligt zegt daar niet alles over hoor. Idem die paar bakens die tussen Gv en Shl ergens liggen t.b.v. de 160 km/h-schakeling op de Thalys. Verkijk je niet op de papierwinkel die je tegenwoordig nodig hebt :(

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Zo 25 Jan 2015, 21:13

timtrein schreef:"Dat werkt gewoon".
Weet je dat zeker of denk je dat? En is het ook toegelaten door Prorail?
Dat het te Venlo op het emplacement en de wisselstraat ligt zegt daar niet alles over hoor. Idem die paar bakens die tussen Gv en Shl ergens liggen t.b.v. de 160 km/h-schakeling op de Thalys. Verkijk je niet op de papierwinkel die je tegenwoordig nodig hebt :(

ATB-NG werkt met bakens in het spoor. De reden dat ATB niet betrouwbaar is onder wisselspanning, is simpelweg omdat de frequentie van de wisselspanning stoort met de frequenties waarop ATB functioneert. Dat probleem heb je niet met bakens. Uiteraard is het een goed idee om er ERTMS neer te leggen maar ATB-NG houdt ongeveer het midden tussen PZB en ATB maar dan met een hoger veiligheidsniveau dan alletwee. Daar hoef je geen ingenieur voor te zijn. En het kan me eerlijk gezegd niet verrotten wat ProRail erover heeft te zeggen, die hebben namelijk jarenlang beweerd dat ATB en ATB-NG elkaar storen terwijl dat aantoonbaar onjuist was, het is simpele natuurkunde en echt van het niveau 2 MAVO-D.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Ma 26 Jan 2015, 19:35

Volledig mee eens, maar dan nog vrees ik dat er een volledige studie voor nodig is om het ook aantoonbaar te bewijzen... zo gaat dat tegenwoordig in veel gevallen :(

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Statler Rail » Ma 26 Jan 2015, 23:32

Nog even los van het feit dat op de sporen rondom de stations Groningen (inclusief Europapark en de vork) en Leeuwarden geen ATB-NG ligt maar ATB-EG. Dan moet je dus óf die stukken op 1500 V laten, of je moet de NS-sporen in beide plaatsen helemaal los van de regionale sporen leggen en dan alsnog 25kV en ATB-NG daarop installeren.

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de elektrificatie van Groningen-Leer onafhankelijk van de elektrificatie van de andere regionale spoorlijnen zal worden gedaan. Al die treinen moeten immers in de toekomst gaan doorrijden naar Delfzijl/Roodeschool/Leeuwarden.

groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Di 27 Jan 2015, 00:08

Wat te denken van het onderhoud als 15.000 Volt wordt toegepast. Waar worden de noordelijke Arriva-treinen weer opgelapt? Als dat toch Leeuwarden is, dan moet ook Groningen - Leeuwarden die 15.000 krijgen.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Statler Rail » Di 27 Jan 2015, 00:29

15 kV 16 2/3 Hz zal het sowieso niet worden, want die spanning kan je niet rechtstreeks uit ons stroomnet halen. In Duitsland hebben ze speciale elektriciteitscentrales om de spanning voor de bovenleiding op te wekken.

Maar treinen kunnen natuurlijk ook gesleept naar de werkplaats gaan. Dat gebeurde vroeger wel vaker; DM'90 achter een ICM enzo. Of je kan natuurlijk via Meppel naar Leeuwarden rijden; eventuele elektrische treinen zullen waarschijnlijk toch wel multicourant worden.

Overigens denkt men voor de noordelijke nevenlijnen ook na over hybride treinen, of zelfs accutreinen. Volgens mij maak je het dan op termijn alleen maar ingewikkelder en daarmee duurder, maar de startkosten zijn dan misschien wat lager.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Di 27 Jan 2015, 08:19

Statler Rail schreef:15 kV 16 2/3 Hz zal het sowieso niet worden, want die spanning kan je niet rechtstreeks uit ons stroomnet halen. In Duitsland hebben ze speciale elektriciteitscentrales om de spanning voor de bovenleiding op te wekken.

1500V= of 3000V= wordt ook door geen enkele elektriciteitscentrale gegenereerd en tegenwoordig is het omvormen van stroom een fluitje van een cent, getuige de gigantische hoeveelheid multicourant materieel wat er cruised.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor reisthijs » Di 27 Jan 2015, 09:20

Waarom doen we dan zo moeilijk over die bovenleidingsspanning, als je ook gewoon een paar multicourante treinen kan kopen?

En dan ga je van wisselstroom naar gelijkstroom, dat is inderdaad simpel.
Van 50hz naar 16 2/3hz is wat anders.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Di 27 Jan 2015, 13:57

Met hoogvermogenselektronica stelt dat ook geen kak meer voor tegenwoordig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Klaasje » Za 31 Jan 2015, 20:10

Statler Rail schreef:Nog even los van het feit dat op de sporen rondom de stations Groningen (inclusief Europapark en de vork) en Leeuwarden geen ATB-NG ligt maar ATB-EG. Dan moet je dus óf die stukken op 1500 V laten, of je moet de NS-sporen in beide plaatsen helemaal los van de regionale sporen leggen en dan alsnog 25kV en ATB-NG daarop installeren.

De verstoring van de ATB-EG geldt ook op naastliggende sporen of zelfs iets verder liggende sporen afhankelijk van het gevraagde vermogen. Daarom hebben er tijden lang geen dubbele Thalysstellen op het zuidelijke deel van de HSL mogen rijden: De ATB van de treinen op het naastliggende traject stoorden.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor KM46 » Di 24 Feb 2015, 21:03


groningen
Berichten: 883
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Di 24 Feb 2015, 23:39

Minder stoppen en minder lang stilstaan wil nog wel eens wonderen doen. Eerst 10 keer stoppen, dan met overstap in Leer nog eens 6 keer stoppen. Dan in Winschoten en Augustfehn nog eens 5 minuten stilstaan + Oldenburg nog maar even 12 van het station genieten.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast