Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor isadora » Do 05 Mar 2015, 13:28

:?:

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Do 05 Mar 2015, 14:10

Je kan ook gewoon uitschrijven wat je bedoelt natuurlijk ;)

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor KM46 » Do 05 Mar 2015, 17:12

Dat is wel het beste ja :wink: .

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Do 05 Mar 2015, 19:07

En vandaag is in Groningen Centraalstaal bekend geworden dat er banen op de tocht staan.
Spoiler: show
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146020

Is dat ook Groningen Cs ? (A)

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 05 Mar 2015, 19:49


njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Di 19 Mei 2015, 16:04

De kans is groot dat de stations in Bunde en Ihrhove, op de spoorlijn Groningen-Leer, weer open gaan. Dat blijkt uit plannen van het land Niedersachsen. Uit onderzoek blijkt dat zowel de haltes in Bunde als in Ihrhove voldoende reizigers genereren om de trein te laten stoppen. Ook lijkt er voldoende ruimte te zijn om deze haltes in de dienstregeling op te nemen. Het ministerie van verkeer van Niedersachsen verwacht dat de haltes in 2017 opnieuw in gebruik worden genomen.

Zie ook http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149229 en http://www.mw.niedersachsen.de/aktuelle ... 33732.html

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Berk-24 » Di 19 Mei 2015, 16:22

Dat is mooi nieuws, al hoop ik wel dat de HS-stations worden overgeslagen door de Leer-trein.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor BR628 » Di 19 Mei 2015, 16:42

Dat hoop ik ook, want anders gaat, mits de vertrektijden uit Groningen ongewijzigd blijven) de overstap op de RE/IC richting Bremen/Hannover ter ziele.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Vinny » Di 19 Mei 2015, 20:44

Misschien kunnen er wat overbodige stations in Nederland worden geschrapt? Iets als Sappemeer-Oost: dat is voor iedereen een hinderlijke onderbreking van de treinreis, terwijl de huidige gebruikers gewoon ook prima even verderop de trein kunnen nemen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Di 19 Mei 2015, 21:16

Miljoenen voor extra onderzoek naar snel spoor Bremen
De provincie Groningen gaat extra onderzoek doen naar plannen die moeten leiden tot een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Voor het onderzoek is 6,6 miljoen euro nodig. De afgelopen twee jaar is al veel onderzoek gedaan. Dat heeft geleid tot vier verschillende plannen (zie bijlage). Omdat het uiteindelijke doel is om de reistijd terug te brengen naar 1.23 uur is daar nog een vijfde alternatief aan toegevoegd. Overigens kost deze meest snelle variant 450 miljoen euro.

Vervolgstudie
Het nieuwe onderzoek moet uitwijzen welk plan het beste is. Met de vervolgstudie wil het provinciebestuur de Duitse partners laten zien dat ze echt door wil met het project. Eerder reserveerde het provinciebestuur al 85 miljoen euro voor het verbeteren van de spoorverbinding. Het Rijk is bereid 17 miljoen euro te investeren.

Enthousiasme over de grens
Overigens is ook aan Duitse zijde enthousiasme over het plan. Onlangs spraken Niedersachen en Bremen hun steun uit aan de Europese subsidieaanvraag voor het project. Daarnaast wordt ook aan de Duitse kant van het spoor geïnvesteerd.

2018
Het provinciebestuur hoopt volgend jaar zomer duidelijk te hebben welke plan het beste is. Het extra onderzoek wordt betaald van het geld dat eerder gereserveerd is voor het project. Het is de bedoeling dat Provinciale Staten in de loop van 2018 een definitief oordeel vellen over het verbeteren van de spoorverbinding. (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149240)


Ook interessant: het voorstel met de 4 alternatieven: http://rtvnoord.nl/content/pdf/Voordracht.pdf
Uit dat voorstel blijkt overigens dat station Sappemeer-Oost alleen nog wordt bediend door de trein naar/uit Veendam.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Wo 20 Mei 2015, 08:41

Ik heb dat eens doorgelezen, maar is het nu de bedoeling dat het spoor verdubbeld wordt of niet. Daar word ik maar geen wijs uit. Sneltrein en goederentrein op een spoor waar je alleen elkaar op perrons kan passeren, is toch waardeloos?
Redt je dat überhaupt wel met een goederentrein, is de lus lang genoeg?
Op dit moment is er in ieder geval weer wisselstoring en rijden er een stuk minder treinen

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Vinny » Wo 20 Mei 2015, 20:28

Verdubbelen van het spoor voor slechts 500 reizigers per werkdag is een volstrekte verspilling van belastinggeld. Als de dienstregeling in de knel komt kun je beter totaal onnodige stations als bijvoorbeeld Sappemeer-Oost ophefen. Daar profiteren ook binnenlandse reizigers van en dat zijn er een heel stuk meer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor BR628 » Wo 20 Mei 2015, 21:09

Wacht even, 1u23 voor Groningen - Bremen... Dat is nagenoeg de helft van de huidige rijtijd. Leer - Bremen duurt nu al 1u24. Is dat niet een beetje heel erg onrealistisch? Hemelsbreed liggen beide steden al 150km uit elkaar... En een HSL op dit dunbevolkte stuk lijkt mij toch écht weggegooid geld.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor reisthijs » Wo 20 Mei 2015, 21:36

Ik heb het al eens nagemeten, Groningen-Bremen is over het spoor ca. 170 km. Ter vergelijking: het is 171 km van Groningen naar Amersfoort en dat duurt 1u36 met een van de snelste IC's van Nederland.

Om zo'n afstand in 1u23 af te leggen heb je geen HSL nodig maar je moet toch minstens denken aan 160km/h in combinatie met een minimaal aantal tussenstops. Dat zou dus betekenen Groningen-Leer-Oldenburg-Bremen en verder nergens stoppen.

Onmogelijk is het niet maar nog steeds veel te duur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Wo 20 Mei 2015, 23:23

Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor SuperGhost » Wo 20 Mei 2015, 23:41

Ik denk vooral dat ze in het plan zo'n pad meenemen om niet later als er een vervoerder is die wel zo'n pad aanvraagt die sneltrein weer te moeten schrappen.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Do 21 Mei 2015, 08:21

timtrein schreef:Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...

Omdat werktreinen en overig bijzonder vervoer ook paden nodig heeft. Maar ik geloof dat in de vorige RM een artikel stond over de grensovergangen en dat er toch nog 70/80 badslippers per jaar over die verbinding het land inkomen/uitgaan. Let wel; het kan ook zo zijn dat die slechts een gedeelte van het traject rijden (naar de terminal in Veendam bijvoorbeeld), maar de capaciteit ben je dan wel zo'n beetje op de hele spoorlijn kwijt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor BR628 » Do 21 Mei 2015, 08:57

Kwestie van bij het toch toekomstig te reactiveren station van Bunde (en/of evt ook bij Weener) een inhaalspoor aanleggen en het hele probleem met die paar goederentreinen is opgelost.

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 21 Mei 2015, 09:05

Ik denk dat Weener het punt van een eventueel inhaalspoor (passeer) wordt. Bunde ligt gewoon te dicht bij Bad Nieuweschans en Weener ligt halverwege tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove. In Weener ligt ook meer vrije ruimte voor een extra spoor.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Klaasje » Do 21 Mei 2015, 10:08

Dat baseer je op hoe de dienstregeling uitpakt. Als je met de sneltreinen in Scheemda kruist moet het dubbelspoor ergens anders komen te liggen dan wanneer je in Nieuweschans kruist.
timtrein schreef:Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...

Momenteel zit het spoor tussen Leer en Nieuweschans gewoon vol op de tijdstippen dat de stoptrein rijdt. Voor Ihrhove kan namelijk niet gekruisd worden. Dat betekent ook dat het erg onaantrekkelijk is om goederen te laten rijden aangezien die alleen op tijdstippen rond de nachtrand of 's nachts kunnen rijden. Dan heb je al snel een nachtdienst voor een machinist wat een duur grapje is.

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor nielsie600 » Do 21 Mei 2015, 18:31

Tevens kan 's nachts ook niks rijden omdat de brug over de Ems open staat.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Do 21 Mei 2015, 19:55

De reden waarom ik over die goederentrein begin (waarvan sommigen zeggen: die rijdt nooit) is dat die in de planning IEDER uur van Onnen naar Leer staat opgenomen, zie punt 3.2 (pagina 2 onderaan)

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Do 21 Mei 2015, 22:54

Er is nogal een verschil tussen theorie en praktijk, want het aantal treinen is nu toch echt 0. Tuurlijk is het zinvol om ze alvast in te plannen, maar ik zou wel graag de afweging willen zien wat die fictieve treinen per jaar dan kosten.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Ardan » Do 21 Mei 2015, 23:09

Als je in een uursdienst elk uur rekening houdt met een goederentrein kun je de dienstregeling van de personentrein de hele dag elk uur hetzelfde houden, en hoef je niet bijvoorbeeld elke drie uur anders te gaan rijden.

Hoewel, zo onoverkomelijk hoeft het nou ook weer niet te zijn, de s7000 rijdt ook 1 op de vier ritten een ander patroon omdat hij anders de Pimpel in de weg zit.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 21 Mei 2015, 23:53

Gratis met de trein van Leer naar Winschoten

Vanaf 16 mei tot en met 14 juni kunnen reizigers gratis met de trein van Leer naar Winschoten en v.v. reizen. De tickets hiervoor worden verspreid in de binnenstad van Leer. Een ticket is geldig voor een retour voor maximaal twee volwassenen en twee kinderen.

Bron: Arriva

Helaas niet voor nederlanders bedoeld.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten