Pagina 16 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 05 mar 2015, 13:28
door isadora
:?:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 05 mar 2015, 14:10
door timtrein
Je kan ook gewoon uitschrijven wat je bedoelt natuurlijk ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 05 mar 2015, 17:12
door ODRAIL
Dat is wel het beste ja :wink: .

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 05 mar 2015, 19:07
door marcel.nl
En vandaag is in Groningen Centraalstaal bekend geworden dat er banen op de tocht staan.
Spoiler: show
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146020
Is dat ook Groningen Cs ? (A)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 05 mar 2015, 19:49
door groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 19 mei 2015, 16:04
door njoy
De kans is groot dat de stations in Bunde en Ihrhove, op de spoorlijn Groningen-Leer, weer open gaan. Dat blijkt uit plannen van het land Niedersachsen. Uit onderzoek blijkt dat zowel de haltes in Bunde als in Ihrhove voldoende reizigers genereren om de trein te laten stoppen. Ook lijkt er voldoende ruimte te zijn om deze haltes in de dienstregeling op te nemen. Het ministerie van verkeer van Niedersachsen verwacht dat de haltes in 2017 opnieuw in gebruik worden genomen.

Zie ook http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149229 en http://www.mw.niedersachsen.de/aktuelle ... 33732.html

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 19 mei 2015, 16:22
door Berk-24
Dat is mooi nieuws, al hoop ik wel dat de HS-stations worden overgeslagen door de Leer-trein.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 19 mei 2015, 16:42
door BR628
Dat hoop ik ook, want anders gaat, mits de vertrektijden uit Groningen ongewijzigd blijven) de overstap op de RE/IC richting Bremen/Hannover ter ziele.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 19 mei 2015, 20:44
door Vinny
Misschien kunnen er wat overbodige stations in Nederland worden geschrapt? Iets als Sappemeer-Oost: dat is voor iedereen een hinderlijke onderbreking van de treinreis, terwijl de huidige gebruikers gewoon ook prima even verderop de trein kunnen nemen...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 19 mei 2015, 21:16
door njoy
Miljoenen voor extra onderzoek naar snel spoor Bremen
De provincie Groningen gaat extra onderzoek doen naar plannen die moeten leiden tot een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Voor het onderzoek is 6,6 miljoen euro nodig. De afgelopen twee jaar is al veel onderzoek gedaan. Dat heeft geleid tot vier verschillende plannen (zie bijlage). Omdat het uiteindelijke doel is om de reistijd terug te brengen naar 1.23 uur is daar nog een vijfde alternatief aan toegevoegd. Overigens kost deze meest snelle variant 450 miljoen euro.

Vervolgstudie
Het nieuwe onderzoek moet uitwijzen welk plan het beste is. Met de vervolgstudie wil het provinciebestuur de Duitse partners laten zien dat ze echt door wil met het project. Eerder reserveerde het provinciebestuur al 85 miljoen euro voor het verbeteren van de spoorverbinding. Het Rijk is bereid 17 miljoen euro te investeren.

Enthousiasme over de grens
Overigens is ook aan Duitse zijde enthousiasme over het plan. Onlangs spraken Niedersachen en Bremen hun steun uit aan de Europese subsidieaanvraag voor het project. Daarnaast wordt ook aan de Duitse kant van het spoor geïnvesteerd.

2018
Het provinciebestuur hoopt volgend jaar zomer duidelijk te hebben welke plan het beste is. Het extra onderzoek wordt betaald van het geld dat eerder gereserveerd is voor het project. Het is de bedoeling dat Provinciale Staten in de loop van 2018 een definitief oordeel vellen over het verbeteren van de spoorverbinding. (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=149240)


Ook interessant: het voorstel met de 4 alternatieven: http://rtvnoord.nl/content/pdf/Voordracht.pdf
Uit dat voorstel blijkt overigens dat station Sappemeer-Oost alleen nog wordt bediend door de trein naar/uit Veendam.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 08:41
door marcel.nl
Ik heb dat eens doorgelezen, maar is het nu de bedoeling dat het spoor verdubbeld wordt of niet. Daar word ik maar geen wijs uit. Sneltrein en goederentrein op een spoor waar je alleen elkaar op perrons kan passeren, is toch waardeloos?
Redt je dat überhaupt wel met een goederentrein, is de lus lang genoeg?
Op dit moment is er in ieder geval weer wisselstoring en rijden er een stuk minder treinen

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 20:28
door Vinny
Verdubbelen van het spoor voor slechts 500 reizigers per werkdag is een volstrekte verspilling van belastinggeld. Als de dienstregeling in de knel komt kun je beter totaal onnodige stations als bijvoorbeeld Sappemeer-Oost ophefen. Daar profiteren ook binnenlandse reizigers van en dat zijn er een heel stuk meer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:09
door BR628
Wacht even, 1u23 voor Groningen - Bremen... Dat is nagenoeg de helft van de huidige rijtijd. Leer - Bremen duurt nu al 1u24. Is dat niet een beetje heel erg onrealistisch? Hemelsbreed liggen beide steden al 150km uit elkaar... En een HSL op dit dunbevolkte stuk lijkt mij toch écht weggegooid geld.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:36
door reisthijs
Ik heb het al eens nagemeten, Groningen-Bremen is over het spoor ca. 170 km. Ter vergelijking: het is 171 km van Groningen naar Amersfoort en dat duurt 1u36 met een van de snelste IC's van Nederland.

Om zo'n afstand in 1u23 af te leggen heb je geen HSL nodig maar je moet toch minstens denken aan 160km/h in combinatie met een minimaal aantal tussenstops. Dat zou dus betekenen Groningen-Leer-Oldenburg-Bremen en verder nergens stoppen.

Onmogelijk is het niet maar nog steeds veel te duur.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 23:23
door timtrein
Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 20 mei 2015, 23:41
door SuperGhost
Ik denk vooral dat ze in het plan zo'n pad meenemen om niet later als er een vervoerder is die wel zo'n pad aanvraagt die sneltrein weer te moeten schrappen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 08:21
door deadlock
timtrein schreef:Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...
Omdat werktreinen en overig bijzonder vervoer ook paden nodig heeft. Maar ik geloof dat in de vorige RM een artikel stond over de grensovergangen en dat er toch nog 70/80 badslippers per jaar over die verbinding het land inkomen/uitgaan. Let wel; het kan ook zo zijn dat die slechts een gedeelte van het traject rijden (naar de terminal in Veendam bijvoorbeeld), maar de capaciteit ben je dan wel zo'n beetje op de hele spoorlijn kwijt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 08:57
door BR628
Kwestie van bij het toch toekomstig te reactiveren station van Bunde (en/of evt ook bij Weener) een inhaalspoor aanleggen en het hele probleem met die paar goederentreinen is opgelost.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 09:05
door groningen
Ik denk dat Weener het punt van een eventueel inhaalspoor (passeer) wordt. Bunde ligt gewoon te dicht bij Bad Nieuweschans en Weener ligt halverwege tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove. In Weener ligt ook meer vrije ruimte voor een extra spoor.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 10:08
door Klaasje
Dat baseer je op hoe de dienstregeling uitpakt. Als je met de sneltreinen in Scheemda kruist moet het dubbelspoor ergens anders komen te liggen dan wanneer je in Nieuweschans kruist.
timtrein schreef:Het aantal goederentreinen is al een tijdje 0 per jaar. Dus waarom elk uur een goederenpad...
Momenteel zit het spoor tussen Leer en Nieuweschans gewoon vol op de tijdstippen dat de stoptrein rijdt. Voor Ihrhove kan namelijk niet gekruisd worden. Dat betekent ook dat het erg onaantrekkelijk is om goederen te laten rijden aangezien die alleen op tijdstippen rond de nachtrand of 's nachts kunnen rijden. Dan heb je al snel een nachtdienst voor een machinist wat een duur grapje is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 18:31
door nielsie600
Tevens kan 's nachts ook niks rijden omdat de brug over de Ems open staat.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 19:55
door marcel.nl
De reden waarom ik over die goederentrein begin (waarvan sommigen zeggen: die rijdt nooit) is dat die in de planning IEDER uur van Onnen naar Leer staat opgenomen, zie punt 3.2 (pagina 2 onderaan)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 22:54
door timtrein
Er is nogal een verschil tussen theorie en praktijk, want het aantal treinen is nu toch echt 0. Tuurlijk is het zinvol om ze alvast in te plannen, maar ik zou wel graag de afweging willen zien wat die fictieve treinen per jaar dan kosten.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 23:09
door Ardan
Als je in een uursdienst elk uur rekening houdt met een goederentrein kun je de dienstregeling van de personentrein de hele dag elk uur hetzelfde houden, en hoef je niet bijvoorbeeld elke drie uur anders te gaan rijden.

Hoewel, zo onoverkomelijk hoeft het nou ook weer niet te zijn, de s7000 rijdt ook 1 op de vier ritten een ander patroon omdat hij anders de Pimpel in de weg zit.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 21 mei 2015, 23:53
door groningen
Gratis met de trein van Leer naar Winschoten

Vanaf 16 mei tot en met 14 juni kunnen reizigers gratis met de trein van Leer naar Winschoten en v.v. reizen. De tickets hiervoor worden verspreid in de binnenstad van Leer. Een ticket is geldig voor een retour voor maximaal twee volwassenen en twee kinderen.

Bron: Arriva

Helaas niet voor nederlanders bedoeld.