Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Natorious » Vr 22 Mei 2015, 12:48

Wat moeten die mensen nou weer in Winschoten?! :')
Waarom niet naar Groningen v.v.?

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor waldo79 » Vr 22 Mei 2015, 13:08

Misschien is er een evenement in Winschoten?
Mij best :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Vr 22 Mei 2015, 13:12

Er is een coffeeshop in Winschoten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor waldo79 » Vr 22 Mei 2015, 13:13

Om daar nu gratis vervoerbewijzen voor uit te delen :x
Mij best :)

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Vr 22 Mei 2015, 14:36

timtrein schreef:Er is nogal een verschil tussen theorie en praktijk, want het aantal treinen is nu toch echt 0. Tuurlijk is het zinvol om ze alvast in te plannen, maar ik zou wel graag de afweging willen zien wat die fictieve treinen per jaar dan kosten.

Maar is het niet de bedoeling om bij Zuidbroek een verbindingsboog aan te leggen, zodat treinen vanaf de containerterminal in Veendam eenvoudig richting Duitsland kunnen rijden? In dat geval kan het goederenpad niet geschrapt worden.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Vr 22 Mei 2015, 22:03

njoy schreef:
timtrein schreef:Er is nogal een verschil tussen theorie en praktijk, want het aantal treinen is nu toch echt 0. Tuurlijk is het zinvol om ze alvast in te plannen, maar ik zou wel graag de afweging willen zien wat die fictieve treinen per jaar dan kosten.

Maar is het niet de bedoeling om bij Zuidbroek een verbindingsboog aan te leggen, zodat treinen vanaf de containerterminal in Veendam eenvoudig richting Duitsland kunnen rijden? In dat geval kan het goederenpad niet geschrapt worden.


In het rapport staat Onnen-Leer als goederenlijn ieder uur

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Vr 22 Mei 2015, 23:43

Gezien het feit dat de treinen naar Leer elkaar in Winschoten en boven Ihrhove telkens passeren, moet de goederentrein in Bad Nieuweschans staan om de passagierstrein te laten passeren. Tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove is geen enkele passeermogelijkheid. Ieder uur een goederentrein is puur theoretisch, want dat gaat gewoon niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Geert » Vr 22 Mei 2015, 23:50

Maar in de basisdienstregeling (BUP) is het wel handig om de route van die goederentrein te reserveren. Anders heb je een dienstregeling die ieder uur anders is, afhankelijk van het wel/niet rijden van een goederentrein.

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Za 23 Mei 2015, 00:44

Wat Groningen wil (een snelle trein naar Bremen) botst met de belangen van de Duitse spoorwegen, de Duitse treinreiziger en het Duitse budget voor infrastructuur.

Op de corridor Bremen-Oldenburg-Leer-Emden rijdt ieder uur een IC of RE. De treinen starten afwisselend in Cottbus, Leipzig, Hannover of Bremen, en rijden door naar Emden-veerhaven of Norddeich. Voor de lijn Oldenburg-Leer, met 3 tussengelegen stations, is één trein per uur waarschijnlijk voldoende. Dit is namelijk niet een heel drukke lijn.

Als gebeurt wat Groningen wil, dan moet tussen Oldenburg en Leer een extra trein gaan rijden. Die sneltrein zal moeten rijden naast de huidige IC/RE die ieder uur tussen Oldenburg en Leer rijdt. Het is de vraag of het reizigersaanbod tussen Oldenburg en Leer zodanig is, dat het voor DB (of voor Duitse overheden) voldoende interessant is om op deze enkelsporige, niet zo heel drukke lijn, ieder uur een extra trein te laten rijden. En om hier voor veel geld aanpassingen te doen aan de infrastructuur.

Het alternatief, de huidige IC/RE vanuit Bremen/Oldenburg vanaf Leer naar Groningen te laten rijden, in plaats van naar Emden, komt voor Duitsland vrijwel zeker nicht im Frage. Voor Duitsers is een rechtstreekse verbinding naar Emden en Norddeich veel relevanter dan een rechtstreekse verbinding naar Groningen. (Ter vergelijking: stel dat Antwerpen graag een snelle treinverbinding met Vlissingen zou willen. Zal Nederland dan enthousiast de intercity Amsterdam-Vlissingen inkorten tot Roosendaal, zodat er een sneltrein Antwerpen-Roosendaal-Vlissingen kan gaan rijden?)

Daarnaast heb ik ernstige twijfels of de Duitse overheden daadwerkelijk enthousiast zullen zijn om veel geld te investeren in het spoor tussen Bunde en Oldenburg. In Duitsland moeten duizenden viaducten in belangrijke autobahnen en spoorwegen gerenoveerd of vervangen worden, terwijl daar maar weinig geld voor beschikbaar is. Zal diezelfde Duitse overheid dan wel willen investeren in een snelle trein naar Groningen, in een dunbevolkte uithoek van het land?

Gelet op de lage vraag onder reizigers naar een treinverbinding Groningen-Oldenburg-Bremen, het beperkte reizigersaanbod tussen Winschoten en Leer, gelet op het netwerk van de Duitse spoorwegen, de wensen van de Duitse treinreizigers, de plannen om de stations in Bunde en Ihrhove te heropenen, en gelet op de benodigde investeringen die voor een groot deel in Duitsland moeten plaatsvinden, heb ik grote twijfels over het realiteitsgehalte van een snelle verbinding Groningen-Bremen.

Wat me ten slotte opvalt is dat ik tot nu toe nooit een onderzoek heb gezien waaruit nut en noodzaak van een snelle treinverbinding Groningen-Bremen blijken. Hoeveel vraag is er eigenlijk naar zo'n snelle trein? En hoeveel schiet Noord Nederland er economisch mee op? Kan het geld niet efficiënter worden ingezet om de verbinding tussen Groningen en de Randstad te versnellen, of om alsnog een spoorlijn naar Heerenveen aan te leggen?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Mei 2015, 09:43

Er is niet zoveel vraag. Dat zie je goed aan de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens: grotendeels leeg.

De enige reden is dat men hoopt dat er meer economische dynamiek tussen Groningen en Bremen ontstaat doordat er meer mensen heen en weer gaan omdat dat makkelijk kan en ze zo misschien wel zaken willen doen. Maarja meer heen en weer? Misschien. Daarbinnen is er misschien een groep die zaken wil doen wat dan misschien tot meer economische dynamiek zorgt: Wensdenken dus. Iets met Jutland van Europa en een HSL.

Waar men ook op hoopt is dat er ooit een IC Amsterdam-Groningen-Hamburg komt.. Maar dat is veel makkelijker en sneller via Osnabrück. Wil je toch via Groningen dan zal je alsnog binnen Nederland de verbindingen tussen Groningen en de Randstad moeten versnellen wat dan ook wel een logischer eerste stap is. Helaas kan dat vrijwel alleen door ruzie met Drenthe te maken.. (Hoogeveen?) Mocht er later door de Europese integratie toch meer behoefte komen aan een goede verbinding Groningen-Bremen dan zullen we dat eerst gaan zien aan meer reizigers in de huidige treinen, bussen en aan meer autoverkeer op de A7.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Zugführer » Za 23 Mei 2015, 12:13

Ik zie wel wat in het integreren van de bestaande treindiensten aan beide kanten van de grens. Bestaande IC/RE Bremen - Leer doortrekken naar Groningen ipv Emden, stoptrein Groningen - Leer doortrekken naar Emden. Maar ik vrees dat die treinen niet zo vol zullen zitten :')
En even ergens een diesellocomotief vandaan halen of Groningen - Leer op duitse spanning elektrificeren :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor njoy » Za 23 Mei 2015, 14:19

@Zugführer: Maar waarom zou je dat graag willen? Je zegt zelf al dat de treinen waarschijnlijk niet vol zullen zitten. Zijn de meeste Duitse treinreizigers bij jouw voorstel gebaat? Komt jouw voorstel niet neer op iets wat lijkt als de intercity Rotterdam-Utrecht-Zwolle in de toekomst vanaf Zwolle te laten doorrijden naar Enschede in plaats van naar Groningen?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Zugführer » Za 23 Mei 2015, 17:19

Het lijkt me de eenvoudigste en goedkoopste manier om een snelle(re), rechtstreekse trein te laten rijden zonder dat er aan Duitse zijde veel investeringen voor nodig zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat de huidige intercity's vanaf Leer richting het noorden erg vol zitten. Groningen lijkt me dan nog helemaal niet zo'n gekke eindbestemming
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Berk-24 » Za 23 Mei 2015, 20:10

njoy heeft prima beargumenteerd dat een trein Groningen-Bremen geen oplossing is. Leg he er maar bij neer Zugführer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31501
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Suus » Za 23 Mei 2015, 20:25

Er kan nog wel wat tijd af natuurlijk. Die sneltrein tussen Groningen en Leer zou al veel schelen, maar Leer - Bremen is ook nu niet Duitslands snelste spoorlijn: de trein staat 5 minuten stil in Augustfehn, 12 minuten in Oldenburg en 5 minuten in Hude. En ja, Oldenburg is een knoop, maar nu is de IC de eerste trein die er aankomt en de laatste trein die er weg rijdt :|
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Zugführer » Za 23 Mei 2015, 22:45

Het was maar een denkrichting hoor, het maakt mij niets uit wat er gaat gebeuren :p
Feit is dat Groningen graag een snelle trein naar Bremen wil
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 480
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Lijn65 » Za 23 Mei 2015, 23:13

De politiek wil wel meer, maar dat de politiek het wil betekend lang niet altijd dat dat ook goed is. Daarnaast rijden en nu een stuk of 10 bussen per dag tussen Groningen en Bremen. Die bussen doen er dan wel langer over dan een trein (2,5 tot 3 uur), maar die bussen rijden op commerciële basis en op bestaande infrastructuur. Voor de trein is subsidie nog en moeten er dure aanpassingen worden gedaan in de Infrastructuur. Dat kost de samenleving veel geld, terwijl de bussen ons helemaal niks kosten. Ik zie dan veel liever dan de busverbinding uitgebreid wordt omdat dat veel goedkoper is, en dat men zich wat de trein naar Leer betreft zich meer richt op het heropenen van de station in Bunde en Ihrhove en het kijken naar de mogelijkheid om de trein te versnellen (bijvoorbeeld door stations Kropswolde en/of Sappemeer Oost over te slaan).
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Zugführer » Zo 24 Mei 2015, 02:38

Daar ben ik het wel mee eens ja. Ambities voor de spoorverbinding zijn nu wel érg hoog
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

nielsie600
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor nielsie600 » Zo 24 Mei 2015, 10:20

De Duitse politiek doet puur mee omdat wij mee gaan betalen om hun goederen bottleneck Leer-Oldenburg uit te breiden. Onze politiek ziet en snapt die logica niet dat het vervoer daar aan zijn plafond zit en die Duitsers het maar al te graag willen uitbreiden.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Statler Rail » Zo 24 Mei 2015, 22:31

groningen schreef:Gezien het feit dat de treinen naar Leer elkaar in Winschoten en boven Ihrhove telkens passeren, moet de goederentrein in Bad Nieuweschans staan om de passagierstrein te laten passeren.

Dat kan op de huidige infra niet, aangezien het passeerspoor in Bad Nieuweschans zo kort is dat het voor goederentreinen eigenlijk geen nut heeft. Bedenk ook dat door de komst van de sneltrein straks ook spoor 3 in Winschoten door personentreinen gebruikt gaat worden, waardoor de functie als wachtspoor voor goederentreinen vervalt.

Als je naast de sneltrein ook ieder uur een goederenpad wil hebben, dan zal je zeker twee passeersporen moeten aanleggen. In de omgeving van Winschoten (ter vervanging van het huidige spoor 3, bijvoorbeeld net ten oosten van het station waar vroeger industriesporen lagen) en in Weener. Het goederenpad gaat dan net na de sneltrein uit Winschoten (seinverdichting nodig!), en wacht dan in Weener op de tegemoetkomende trein die de sneltrein tussen Ihrhove en de Ledabrug heeft gekruist.

Merk overigens op dat in Duitsland alleen tussen Ihrhove en de Ledabrug (ten zuiden van Leer) kan worden gekruist. Die Ledabrug is enkelsporig. In Ihrhove kan een goederentrein ook niet aan de kant, aangezien de wachtsporen niet aansluiten op het spoor naar Groningen. Vanuit Groningen kan je alleen invoegen op het hoofdspoor, meer kan er met de huidige infra niet.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor timtrein » Vr 29 Mei 2015, 22:18

njoy schreef:Maar is het niet de bedoeling om bij Zuidbroek een verbindingsboog aan te leggen, zodat treinen vanaf de containerterminal in Veendam eenvoudig richting Duitsland kunnen rijden? In dat geval kan het goederenpad niet geschrapt worden.
Er rijden helemáál geen treinen meer naar de Veendamse containerterminal. Er rijden ook geen goederentreinen de grens over. Geld uitgeven is prima als het een doel dient, maar de vraag is momenteel in elk geval 0 en veel vooruitgang verwacht ik niet.

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Zo 31 Mei 2015, 01:17

het passeerspoor in Bad Nieuweschans zo kort is dat het voor goederentreinen eigenlijk geen nut heeft


Zulke lange treinen zullen Bad Nieuweschans toch niet passeren. En als je die trein nu laat vertrekken om 49 als de trein vanuit Duitsland in Bad Nieuweschans binnenkomt, dan zijn er toch geen problemen. In Scheemda moet de trein er om 36 doorheen vanwege de stoptrein vanuit Winschoten. Moet die goederentrein wel 17 kilometer in 13 minuten afleggen en dat kan net iets te krap zijn, maar hoeft dan in Winschoten niet te stoppen. Op zondag zullen er met een 2 uursdienst totaal geen problemen zijn.

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Ma 08 Jun 2015, 22:00

Met wat voor trein rij je Groningen-Bremen VV?
Dat doe je het beste met een Arriva Länderexpress (ALEX), inclusief een bistrorijtuig, want je moet wel wat te bieden hebben.
En dan wel de Dieselelektrische versie, want een bovenleiding is een onzinnige manier om stroom bij een locomotief te brengen, die stroom kan ie zelf ook opwekken, scheelt een hoop geld.
Het mooiste zou een TRAXX- DE-ME (BR245) zijn, gloednieuw en snel.
Maar een Siemens ER20 (BR223) zou het ook kunnen doen.
Dieseltreinonderhoudservaring zit in Onnen bij Nedtrain en in Bremen AW. (werkgelegenheid)
De trein zou in het zomerseizoen ook nog kunnen doorrijden naar het nieuwe station Borkumlijn (Eemshaven), vermits er omloopspoor wordt aangelegd.
(Zie voor ALEX-treinen google afbeeldingen cq youtube.)

Ben benieuwd wat men er hier van vindt.

Gr., Grobrema

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Statler Rail » Ma 08 Jun 2015, 22:17

Doe mij maar een DB232 met een paar Duitse IC-rijtuigen die in Leer aan de bestaande DB-Intercity's naar Bremen en Hannover gekoppeld kunnen worden. Zoiets dus, maar dan met een stuk of vier wagons. 8-)

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Di 09 Jun 2015, 09:52

Het zou leuker worden als Papenburg en Weener direct met elkaar verbonden zouden worden. Papenburg - Eemshaven in 1 uur en 40 minuten. Tussen Papenburg en Eemshaven alleen stoppen in Winschoten en Groningen. Nu staat die reis (naar Roodeschool) op 2 uur en 41 minuten.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten