Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Dus dit liever niet op Groningen-Bremen VV?
Wat is er dan mis mee?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5820
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

Moet ik eerst een hele film afkijken, om een impressie van een trein te krijgen? Heb je niet gewoon een plaatje?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Een ouderwetse getrokken trein. Zo'n enorme dieselloc met een handejvol rijtuigen erachter, leuk voor de treinengekken onder ons maar erg efficiënt lijkt het allemaal niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

isadora schreef:Moet ik eerst een hele film afkijken, om een impressie van een trein te krijgen? Heb je niet gewoon een plaatje?
Als je de video stilzet, heb je een plaatje. :D
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Getrokken rijtuigen zijn alleen handig als je ze in Leer aan de bestaande IC van Deutsche Bahn kan hangen. En dat kan het beste met DB IC-rijtuigen.

Sinds je met regionale treinkaartjes in de IC tot aan Bremen mag zijn die IC's in de spits ook behoorlijk druk tussen Leer en Bremen. Een paar extra rijtuigen zou op zich wel welkom zijn, alleen zit je er dan weer mee dat je ze ook ergens weer moet afkoppelen. De IC's rijden vanuit Bremen naar Hannover en vanaf daar verschilt de bestemming per trein. Vanaf daar gaan de meeste treinen richting Magdeburg en Leipzig, maar ook wel naar Berlijn of Dresden.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

reisthijs schreef:Een ouderwetse getrokken trein. Zo'n enorme dieselloc met een handejvol rijtuigen erachter, leuk voor de treinengekken onder ons maar erg efficiënt lijkt het allemaal niet.
Nou, dat ligt er aan, wou je soms met een Spurt heen en weer rijden tussen Groningen en Bremen?
Op zo'n afstand moet je wel wat comfort aan de reiziger bieden.
De Fyra-vervanger rijdt momenteel ook zo, behalve dat die elektrisch rijdt.

Wat de locomotief betreft, die is wel groot, maar kijk eens nader naar die Traxx ME. (Die in het filmpje is een Siemens ER20)
Die is efficiënter en zuiniger dan je zo op het eerste gezicht denkt. (zie: wikipedia Traxx ME)
Zo gek is die trein nog niet.
Bovendien is getrokken materieel flexibeler wat het aantal rijtuigen betreft, je kunt 'm zo verlengen, zonder dure ombouw in Polen, zoals met de Spurt is gebeurd.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Statler Rail schreef:Getrokken rijtuigen zijn alleen handig als je ze in Leer aan de bestaande IC van Deutsche Bahn kan hangen. En dat kan het beste met DB IC-rijtuigen.

Sinds je met regionale treinkaartjes in de IC tot aan Bremen mag zijn die IC's in de spits ook behoorlijk druk tussen Leer en Bremen. Een paar extra rijtuigen zou op zich wel welkom zijn, alleen zit je er dan weer mee dat je ze ook ergens weer moet afkoppelen. De IC's rijden vanuit Bremen naar Hannover en vanaf daar verschilt de bestemming per trein. Vanaf daar gaan de meeste treinen richting Magdeburg en Leipzig, maar ook wel naar Berlijn of Dresden.
Dat kan ook, maar je hebt het probleem tegenwoordig met de concessies. (Wie vervoert wat en waar en wanneer?)
In de jaren 70 en 80 reed er ook een getrokken trein tussen Groningen en Bremen, toen een prima samenwerking van NS met de DB.
De DB locs reden toen op de lijnen door heel noord Nederland, voor zowel reizigerstreinen als goederentreinen, in NS-dienst.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Statler Rail schreef:Doe mij maar een DB232 met een paar Duitse IC-rijtuigen die in Leer aan de bestaande DB-Intercity's naar Bremen en Hannover gekoppeld kunnen worden. Zoiets dus, maar dan met een stuk of vier wagons. 8-)
Die loc is niet erg efficiënt, da's een zuiperd...
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

groningen schreef:Het zou leuker worden als Papenburg en Weener direct met elkaar verbonden zouden worden. Papenburg - Eemshaven in 1 uur en 40 minuten. Tussen Papenburg en Eemshaven alleen stoppen in Winschoten en Groningen. Nu staat die reis (naar Roodeschool) op 2 uur en 41 minuten.
Papenburg ligt niet aan de lijn Groningen-Bremen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door reisthijs »

Grobrema schreef:En dan wel de Dieselelektrische versie, want een bovenleiding is een onzinnige manier om stroom bij een locomotief te brengen, die stroom kan ie zelf ook opwekken, scheelt een hoop geld.
Het tegendeel is waar.
Grobrema schreef:De Fyra-vervanger rijdt momenteel ook zo, behalve dat die elektrisch rijdt.
Dat is zoals bekend slechts een noodoplossing.
Grobrema schreef:In de jaren 70 en 80
Lang vervlogen tijden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

reisthijs schreef:
Grobrema schreef:En dan wel de Dieselelektrische versie, want een bovenleiding is een onzinnige manier om stroom bij een locomotief te brengen, die stroom kan ie zelf ook opwekken, scheelt een hoop geld.
Het tegendeel is waar.
->Wat kost de elektrificatie van Bad Nieuwe Schans naar Groningen/Leeuwarden zoals de "Wunderline/Wiederline"dat wil?
En hoeveel jaar kun je voor dat bedrag Dieselen?
De "rode" diesel afschaffing voor het spoorbedrijf is ook zoiets, geld van de Provincie (cq. Arriva) via dieselbelasting naar het rijk.
Dus de diesel tank je in Duitsland. (Zou Arriva ook moeten doen, dat scheelt weer, even een pompje plaatsen in Leer, de treinen moeten daar toch een poos wachten).
En is windmolenstroom dan gratis?<-
reisthijs schreef:
Grobrema schreef:De Fyra-vervanger rijdt momenteel ook zo, behalve dat die elektrisch rijdt.
Dat is zoals bekend slechts een noodoplossing.
->Ja, maar wel een blijvertje, solide en betrouwbaar. De NS heeft 19 Traxx loks gekocht. klik hier<-
reisthijs schreef:
Grobrema schreef:In de jaren 70 en 80
Lang vervlogen tijden...
->Ja dat wel, maar toen was het spoorbedrijf nog een éénheid (NS), die goed kon samenwerken met een ander ëénheidsspoorbedrijf (DB).
En beter dan het zooitje van tegenwoordig, met miljoenen-zeg maar miljarden verspillingen aan onderzoeken, consessiegedoe, zgn, concurentiegedoe en aanbestedingsgedoe, overbodige managementslagen die elkaar de bal toespelen en nergens voor verantwoordelijk zijn.<-

Elektrificatie van de noordelijke lijnen is gewoon onzin.
De stroom die je nodig hebt, moet ergens vandaan komen.
Kerncentrale?
Kom daar eens mee aan bij onze oosterburen.
Kolencentrale?
Kun je net zo goed weer met stoomtreinen gaan rijden.
Gascentrale?
Moet je in Groningen mee aankomen, dan heb je meteen scheve en verzakte spoorlijnen door aardgasbevingen.
De bovenleidingen zullen duurder worden, vanwege bevingsbestendige bouwnormen.
Windmolenenergie?
Zet dan windmolentjes op het dak van de trein....
Gelet op het feit, dat er een nieuw datacentrum (google) wordt gebouwd nabij de Eemshaven en dat die straks wanneer het in bedrijf wordt genomen, net zoveel stroom gaat gebruiken als de provincies Groningen en Drenthe samen, dan kun je wel nagaan wat er met de stroomprijs gaat gebeuren.

Wanneer men echt de treinverbinding Groningen-Bremen VV. wil realiseren, dan is de meest reële optie Dieselelektrisch, met een efficiënte Traxx Diesel ME.
De concessie ligt nu bij Arriva (Groningen-Leer), dus waarom zouden ze niet in samenwerking met een andere DB-dochter deze lijn zo kunnen opzetten?
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 09 jun 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Nee, efficient is een (hybride) dieselelektrisch treinstel, dat kan namelijk een heel stuk zuiniger rijden: op diesel waar moet en op stroom waar kan. Kijk in Frankrijk voor goede voorbeelden, je hebt dan zelfs nog de keuze tussen twee bouwers (Alstom met zijn Regiolis en Bombardier met zijn AGC), en daar is men ondertussen zo goed in hybride geworden dat treinen daar al rijdend kunnen wisselen van diesel naar elektrische tractie.

En verder mag het idiote droomdenken over ALEX-treinen buiten Beieren nu wel ophouden, het is maar een naam voor een sneltrein, en een bistro op de relatief korte afstanden als Groningen - Leer - Bremen slaat al helemaal nergens op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Z2N schreef:Nee, efficient is een (hybride) dieselelektrisch treinstel, dat kan namelijk een heel stuk zuiniger rijden: op diesel waar moet en op stroom waar kan. Kijk in Frankrijk voor goede voorbeelden, je hebt dan zelfs nog de keuze tussen twee bouwers (Alstom met zijn Regiolis en Bombardier met zijn AGC), en daar is men ondertussen zo goed in hybride geworden dat treinen daar al rijdend kunnen wisselen van diesel naar elektrische tractie.

En verder mag het idiote droomdenken over ALEX-treinen buiten Beieren nu wel ophouden, het is maar een naam voor een sneltrein, en een bistro op de relatief korte afstanden als Groningen - Leer - Bremen slaat al helemaal nergens op.

Zo, dan kunnen we op de rechtstreekse verbinding Groningen-Bremen nog lang wachten.
De last mile hybride is niet gemaakt voor trajecten, maar om te rangeren, daar waar geen bovenleiding is.
En of die trein nu uit Beieren komt, als voorbeeld, of ergens anders, maakt niet uit.

Ga maar lekker met de bus dan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Ahum, in Frankrijk werkt hybride dus al wél. :lol:

En om nog even een voorbeeld te geven: vanaf station Paris-Est vertrekt ieder uur een sneltrein naar Provins. Deze verlaat het station elektrisch, maar bij de volgende halte Verneuil l'Étang, een half uur later, rijdt dezelfde trein al als dieseltrein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Er is een verschil tussen last mile wat nu een optie is bij locomotieven of bi-mode, wat bij treinstellen geleverd kan worden, zoals met de Régielis (Alstom Coradia Polyvalent). Al gaat mijn voorkeur toch uit naar elektrificatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Z2N schreef:Ahum, in Frankrijk werkt hybride dus al wél. :lol:

En om nog even een voorbeeld te geven: vanaf station Paris-Est vertrekt ieder uur een sneltrein naar Provins. Deze verlaat het station elektrisch, maar bij de volgende halte Verneuil l'Étang, een half uur later, rijdt dezelfde trein al als dieseltrein.
Da's mooi! *O*
Altijd nog beter dan de Fyra droomtrein van politiek Den Haag....naar Brussel, het politiek paradijs.
Laatst gewijzigd door Grobrema op wo 10 jun 2015, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Bee schreef:Er is een verschil tussen last mile wat nu een optie is bij locomotieven of bi-mode, wat bij treinstellen geleverd kan worden, zoals met de Régielis (Alstom Coradia Polyvalent). Al gaat mijn voorkeur toch uit naar elektrificatie.
Mij best hoor.

(A)

Die elektrificatie, daar moeten we het nog eens over hebben, er vliegt thans een vliegtuig op zonnepanelen.
Weet je waarom vliegtuigen MOETEN vliegen?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

er vliegt thans een vliegtuig op zonnepanelen
Stond recent ergens in een hangar, omdat het slecht weer was boven de Stille Oceaan.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Klopt, probeer maar eens alle vliegtuigen ter wereld die thans vliegen, op alle luchthavens ter wereld te laten landen.
Dat gaat niet lukken.
Laat staan dat je ze kunt onderbrengen in hangars...
:shock:
Zie ook: http://www.flightradars.eu
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

Volgens mij schrijft hier iemand iets die totaal niet weet wat er in Duitsland speelt. De DB neemt met het IC Neu totaal afscheid van jou geschetst systeem. De oplossing zit hem in het aan- en afkopppelen van een trein in Leer. Elektrificatie kan hier zeker in helpen dan jou geschetste ideeen. Aangezien multicourante treinen een stuk goedkoper zijn dan onder de draad rijden. De spoorlijn tussen Groningen en Winschoten is echt een hele drukke geworden wat elektrificatie verantwoord.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat het meest toekomstbestendige is om gewoon elektrificatie op de Noordelijke Nevenlijnen uit te voeren. Echter denk ik dat dat weer te duur is voor het kabinet, waardoor je alleen halfgebakken oplossingen krijgt (LNG bijvoorbeeld).
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Nu ga ik hier gewoon weer opnieuw beginnen, anders wordt dit een gedachtenwisseling van niets.

s'Lands volk, s'lands wijsheid, s'lands bestuur.

Dan komen we bij de eerste vraag:

Bestaat hier op dit forum interresse van forumdeelnemers om van gedachten te wisselen over de rechtstreekse treinverbinding Groningen-Leer-Bremen vv, zoals het streven is van de initiatiefnemers van de websites van Wiederline en die van Wunderline en zoals aldaar vermeld?
Dus een Regiointercity.
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Bee schreef:Er is een verschil tussen last mile wat nu een optie is bij locomotieven of bi-mode, wat bij treinstellen geleverd kan worden, zoals met de Régielis (Alstom Coradia Polyvalent). Al gaat mijn voorkeur toch uit naar elektrificatie.
Deze was mij ontgaan, het is alweer een tijdje geleden dat ik in een Franse trein heb gezeten.
Ziet er wel veelbelovend uit, moet ik eerlijk zeggen.
Nu schijnt het ook zo te zijn, dat je de Stadler DE met een E-treinstel kunt combineren, dan heb je als het ware ook een hybride.
Ik laat het even hier aan de deskundigen, om na te gaan of dat klopt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Aankoppelen kan met GTW-treinen, maar dan heb je geen Hybride, de dieseltrein kan de elektrische trein niet voldoende vooruitbrengen. Wel bestaat er tegenwoordig een echte hybride Stadler-trein, de nieuwe Flirt 3 is ook als versie met pantograaf en dieselgenerator verkrijgbaar.
Grobrema schreef: Bestaat hier op dit forum interresse van forumdeelnemers om van gedachten te wisselen over de rechtstreekse treinverbinding Groningen-Leer-Bremen vv, zoals het streven is van de initiatiefnemers van de websites van Wiederline en die van Wunderline en zoals aldaar vermeld?
Dus een Regiointercity.
Dat is al in de afgelopen 18 pagina's al gedaan, maar als er een mening is die je wil uiten, ga je gang! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Grobrema »

Nou, als ik de afgelopen 18 pagina's, quua tendens, voorzichtig inschat, even afgezien van het traject Groningen-Leer, dus ik maak even een splitsing, t.o.v. Groningen-Bremen, dan ziet het er niet goed uit.
Mogelijk speelt ook de Public Express hierin ook een rol, want dat is ook OV.
Dan lijkt het mij geen haalbare kaart, zeker niet in het huidige politieke klimaat, nu de miljardenverliezen van de Fyra en kosten overschrijdingen van de bouw van de HSL, ons om de oren vliegen.
M.a.w., gewoon overstappen in Leer.
Dan blijft de "Wunderline" een wonderdroom.
En Groningen-Leer blijft wel.
Dat is mijn mening.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten