Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor julsteren » Do 18 Jun 2015, 16:24

Heeft nou niemand mijn post gezien? Zo'n trein wat ze in Frankrijk ook hebben, een bibi, die zowel op diesel als waslijn rijdt. Is toch ideaal? Tot Irhove dieselen en daar de panto omhoog. Je zit alleen met toelatingshizzle.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor SuperGhost » Do 18 Jun 2015, 17:08

Dan zit je dus nog altijd met die dure diesel. En die diesel zal alleen maar duurder worden, aangezien het schaarser wordt.

Tel daarbij op dat olieproducten (dus ook diesel) nog altijd de meest gesubsidieerde brandstof ter wereld is, doordat daar relatief gezien veel en veel minder belasting over geheven wordt dan op andere brandstoffen. Je kan je ook afvragen hoe lang die situatie blijft bestaan (hangt ook vooral af van de Golfstaten, waar die producten vooral gewonnen worden en ze er nog geen belasting over hoeven op dit moment)

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Do 18 Jun 2015, 18:34

Geachte forummers,

Om de discussie enigszins te stroomlijnen en te visualiseren, heb ik hier de volgende link:
klik hier Cabinerit Groningen - Leer
Dan is iedereen goed geïnformeerd die hier participeert over hoe het er nu uitziet.
Pen en papier erbij voor het maken van notities. (knelpunten, vragen infra enzv., wel even de tijd erbij zetten, dan kan iedereen zien waar het is)

Er is weliswaar een ander topic over elektrisch vs Diesel, zie opmerking Cammile, maar op ieder traject gelden er weer verschillende afwegingen, zoals afstand, aantal treinreizigers, kosten aanleg bovenleidingen, treinfrequenties.
Vandaar.

Dan zijn er hier ook nog dienstregelingspecialisten en die kunnen mogelijk kijken naar de inpasbaarheid van treinen op dit traject, die rechtstreeks doorgaan naar Bremen en aantal.

U ziet ik kan ook wel serieus zijn.

Ik hoop dat er vanaf nu een mooie vruchtbare gedachtenwisseling ontstaat., waar bij ook ruimte is voor technische aspecten, materieelkeuze, planningen, samenwerkingspartners, treinpaden ect.(zie ook: http://www.wunderline.nl )

Dankjewelaub, Grobrema
Laatst gewijzigd door Grobrema op Do 18 Jun 2015, 21:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor deadlock » Do 18 Jun 2015, 18:58

groningen schreef:Er bestaat nog geen enkele spoorlijn tussen Nederland en Duitsland waar onderweg zoals in de richting van Belgie onder het rijden door van spanning wordt gewisseld. Alleen de ICE in Emmerich, maar of in Venlo of Bad Bentheim moet van locomotief worden gewisseld. Of ze moeten een aparte 1500 Volt spoorlijn van Ihrhove naar Leer aanleggen, maar dat zie ik niet gebeuren.

In Venlo wordt echt niet meer gestopt als er een BR189 voor de trein zit. Panto gaat wel even omlaag maar verder niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 18 Jun 2015, 19:02

de regels op dit baanvak:
Alle Arrivatreinen blijven op DUITSE bodem liggen zoals het nu is. Die eis zorgt dus ook voor het vervolg van de ritten. Gaat het passen in Duitsland verder?

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor marcel.nl » Do 18 Jun 2015, 19:38

Leuk filmpje, dankje.
Langs een groot deel van het spoor in Duitsland hangt al elektrische draad :wink:
Maar dat is gewoon het stroomnet, niet geschikt voor bovenleiding

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Do 18 Jun 2015, 19:50

In Venlo wordt echt niet meer gestopt als er een BR189 voor de trein zit. Panto gaat wel even omlaag maar verder niet.


Ik ben meer geinteresseerd in passagierstreinen. De berg op in Venlo dan heb je alle bescheiden snelheid nodig in de wereld. Vandaag was er trouwens weer een defect aan de spoorbrug in Weener, waardoor diverse treinen in de rond 16 a 17 uur opgeheven werden van Bad Nieuweschans. Waarom ze niet doorrijden naar Weener is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor JWM » Do 18 Jun 2015, 20:15

Kan die trein zich in Leer niet nuttiger maken door even op en neer naar Emden te rijden?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Vinny » Do 18 Jun 2015, 20:32

Daar wordt de verbinding zeker niet rendabeler van. Emden kan je het best blijven bedienen met Duitse intercity's en niet met een of ander regionaal boemeltje vanuit Groningen ;)
Er wordt hier net gedaan of het een hogesnelheidslijn-waardig traject is. Met een geprognosticeerde intensiteit van 500 grensoverschrijdende reizigers per werkdag lijkt me dat volkomen overtrokken... :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4452
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor JWM » Do 18 Jun 2015, 20:34

Nou, je boort wel de lucratieve markt Winschoten - Emden aan.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Gekko123 » Do 18 Jun 2015, 23:29

Wederom meerdere berichten verwijderd. Nogmaals de vraag om on-topic te blijven.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Vr 19 Jun 2015, 01:21

julsteren schreef:Heeft nou niemand mijn post gezien? Zo'n trein wat ze in Frankrijk ook hebben, een bibi, die zowel op diesel als waslijn rijdt. Is toch ideaal? Tot Irhove dieselen en daar de panto omhoog. Je zit alleen met toelatingshizzle.



:idea: Jawel, gezien en gelezen.
Ik weet echter niet waar een bibi-trein voor staat. :?:
Waarschijnlijk gaat het hier om een polytrein.
Dat is een trein die houdt van 2 partners, Diesel en Elektra.
En dat is wat ongewoon in een monogame cultuur.
Maar in feite een hele mooie, open en eerlijk..., die idd (nog niet) gezien wordt :wink:
Laatst gewijzigd door Grobrema op Vr 19 Jun 2015, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Z2N » Vr 19 Jun 2015, 01:26

Bibi = Bimode Bicourant, oftewel: kan rijden onder twee spanningen en ook op diesel. En zoals al eerder gezegd is, dat werkt gewoon heel goed. :pos:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Vr 19 Jun 2015, 01:31

JWM schreef:Kan die trein zich in Leer niet nuttiger maken door even op en neer naar Emden te rijden?


Ja dat kan, met inachtneming van de rij-en rustijdenwet.
Een DB-collega, zou die materieel-dienst kunnen overnemen, opdat de Spurt optimaal wordt ingezet.
Verder is het een kwestie van treinpad en personele planning.
Economisch gezien, ( je andere posting) , zeer interessant :!:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Z2N » Vr 19 Jun 2015, 02:03

Als je dan toch verder Duitsland in rijdt, ga dan ook echt naar Bremen toe, dat is een veel belangrijkere bestemming.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Vinny » Vr 19 Jun 2015, 08:12

Z2N schreef:Bibi = Bimode Bicourant, oftewel: kan rijden onder twee spanningen en ook op diesel. En zoals al eerder gezegd is, dat werkt gewoon heel goed. :pos:

Lijkt me ook prima materieel. Het enige is dat zulke treinen niet massaal besteld worden, en dus veroordeeld worden tot een eilandbedrijfje. Wat je natuurlijk nog wel zou kunnen doen is wat "Inzelzugen" inleggen voor Duitse toeristen die naar de Waddeneilanden reizen. Het is alleen jammer dat de configuratie van de stations Leeuwarden en Groningen eigenlijk niet geschikt zijn voor doorgaande treinverbindingen die in de knoop vallen. Dan zitten ze overige treinen te veel in de weg.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Dennenboom » Vr 19 Jun 2015, 09:51

Ik zie meer in een electrische trein met accu's voor het rijden op gedeeltes zonder bovenleidingen. Ben je helemaal af van de diesel. In de '80-jaren had de DB plannen voor een dergelijke serie (ETLO 528). In de UK lopen er inmiddels proeven met een dergelijke trein.
http://www.rail.co.uk/rail-news/2014/prototype-battery-powered-train/

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Vr 19 Jun 2015, 10:30

Dennenboom schreef:Ik zie meer in een electrische trein met accu's voor het rijden op gedeeltes zonder bovenleidingen. Ben je helemaal af van de diesel. In de '80-jaren had de DB plannen voor een dergelijke serie (ETLO 528). In de UK lopen er inmiddels proeven met een dergelijke trein.
http://www.rail.co.uk/rail-news/2014/prototype-battery-powered-train/


Ook accutreinen bieden een oplossing, in die richting staan de ontwikkelingen niet stil.

Stadler doet ook in bimodale treinen, die aan de hoogste EU-emissie eisen voldoen.

Dat zijn driewagen-treinstellen met 2 aandrijf-units, een is DE en de andere E.
Zie http://www.Stadlerrail.com
Een Spurt zou ook op die wijze kunnen omgebouwd/aangepast.
Noot: Je helemaal afhankelijk maken van E-tractie, dan zet je alles op één kaart, daar zitten ook weer risico's aan.

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Vr 19 Jun 2015, 11:08

Z2N schreef:Als je dan toch verder Duitsland in rijdt, ga dan ook echt naar Bremen toe, dat is een veel belangrijkere bestemming.


Ja, dat is ook het streven.
Zie: http://www.wiederline.com
Een samenwerkings-verband is al in vergevorderde stadium.
Ook DB-Arriva heeft contacten met DB-regio.
Maar op het traject Leer-Oldenburg-Bremen rijden meer concessie-houders en het is voor een gedeelte enkelsporig, met passeersporen.
Heeft wel bovenleiding.
Dan gaat het om inpassing (treinpaden), van een aantal treinen Groningen-Leer-Bremen, op korte termijn.
Hoeveel treinen is wenselijk en haalbaar?
Vroeger waren dat er 3 op een dag.
Je zou dat ook als uitgangspunt kunnen nemen, om mee te beginnen.
En met welk materieel.
Alles meewegende en choppende en zoekende kwam ik uit bij een ALEX-Trein (Arriva Länder Express) in de huidige situatie zoals het spoor er nu bij ligt, als uitgangspunt voor een rechtstreekse trein Groningen-Bremen vv.
In de loop der tijd kan je altijd nog van materieel veranderen, al naar gelang de technische ontwikkelingen en mogelijkheden en evt. aanpassingen van het traject.
Het voordeel is, dat je de verbinding alvast tot stand hebt gebracht, en daar op kunt voortbouwen.
De Spurt door te laten rijden naar Emden is interressant voor forensen, die wonen in noord NL en bvb werken in Emden.
Met andere woorden, beide verbindingen zijn mogelijk de moeite waard.
Laatst gewijzigd door Grobrema op Vr 19 Jun 2015, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 19 Jun 2015, 11:16

Dit wordt al een stuk constructiever dan dat hele elektrificatiegezeur..

Er kan nu wel rijtijd uit, de huidige trein staat 12 min stil in Oldenburg (weet niet waarom) en het is de stoptrein.
Wel vraag ik me af of het in Bremen passen gaat, dat station schijnt heel druk te zijn.

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Vr 19 Jun 2015, 20:58

Eerder aankomen in Bremen heeft geen zin. Je komt om 5 aan in Bremen; of om 9 (IC), 14 (ICE) of 18 (RE) is de trein naar Hannover. Rond 15 (IC/ICE) en 35 (RE) naar Hamburg.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Z2N » Za 20 Jun 2015, 00:46

Als je om vijf over aankomt heeft dat wel nadelen, namelijk dat je verplicht lang moet keren. Dat levert natuurlijk extra kosten met zich mee.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 19 Okt 2014, 20:26

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Grobrema » Za 20 Jun 2015, 01:26

De 12 minuten-functie in Bh-Oldenburg:

Heeft meerdere (ingebouwde) doeleinden: veiligheid, tijdruimte-handhaving-dienstregeling op het traject Leer - Oldenburg, tijdruimte improvisatie verkeersdienstregeling HBF Bremen.

Te denken valt aan: weersomstandigheden, technische oorzaken, atb-ingreep, noodremactivatie, wacht/inhaaltijd e.d.

Vergelijk het maar met je pc indien de instellingen ontregeld zijn, dan kun je terug naar een herstelpunt in tijd.

Daarbij komt ook nog de status van de treindienst; voorrangsregeling, welke trein gaat voor welke: ICE, IC, Regio-Express, Regio stop', Cargotrein.

Misschien ben ik nog wat vergeten, aanvullingen/wijzigingen welkom.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor Z2N » Za 20 Jun 2015, 05:34

Waarom een trein vertraging kan hebben hoef je niet uit te leggen hoor ;)

Verder zou je de afweging kunnen maken om de treindienst Groningen - Leer in Oldenburg buiten de knoop te leggen, als dat qua een omloop zou schelen in Bremen. De overstappen die via Oldenburg naar Bremen gaan kunnen dan door Duitse treinen gewaarborgd worden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Berichtdoor groningen » Za 20 Jun 2015, 09:12

Je hebt in Oldenburg 4 richtingen: Leer, Wilhelmshaven, Bremen en Osnabrueck. Op het halve uur geeft het aansluitingen in alle gewenste richtingen, dus veranderingen?! Nee, dat zal niet gebeuren. Voor zo ver mij bekend is Leer - Oldenburg nog steeds enkelspoor, dus verwacht daar al helemaal niets. In Augustfehn moet de trein naar Bremen daar 5 minuten wachten, dus een iets later vertrek uit Leer is geen probleem. Wil je van uit Nederland komend nog een kaartje kopen in Leer heb je kans op een latere trein; de overstap is maar 5 minuten.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast