Pagina 23 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 16:24
door julsteren
Heeft nou niemand mijn post gezien? Zo'n trein wat ze in Frankrijk ook hebben, een bibi, die zowel op diesel als waslijn rijdt. Is toch ideaal? Tot Irhove dieselen en daar de panto omhoog. Je zit alleen met toelatingshizzle.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 17:08
door SuperGhost
Dan zit je dus nog altijd met die dure diesel. En die diesel zal alleen maar duurder worden, aangezien het schaarser wordt.

Tel daarbij op dat olieproducten (dus ook diesel) nog altijd de meest gesubsidieerde brandstof ter wereld is, doordat daar relatief gezien veel en veel minder belasting over geheven wordt dan op andere brandstoffen. Je kan je ook afvragen hoe lang die situatie blijft bestaan (hangt ook vooral af van de Golfstaten, waar die producten vooral gewonnen worden en ze er nog geen belasting over hoeven op dit moment)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 18:34
door Grobrema
Geachte forummers,

Om de discussie enigszins te stroomlijnen en te visualiseren, heb ik hier de volgende link:
klik hier Cabinerit Groningen - Leer
Dan is iedereen goed geïnformeerd die hier participeert over hoe het er nu uitziet.
Pen en papier erbij voor het maken van notities. (knelpunten, vragen infra enzv., wel even de tijd erbij zetten, dan kan iedereen zien waar het is)

Er is weliswaar een ander topic over elektrisch vs Diesel, zie opmerking Cammile, maar op ieder traject gelden er weer verschillende afwegingen, zoals afstand, aantal treinreizigers, kosten aanleg bovenleidingen, treinfrequenties.
Vandaar.

Dan zijn er hier ook nog dienstregelingspecialisten en die kunnen mogelijk kijken naar de inpasbaarheid van treinen op dit traject, die rechtstreeks doorgaan naar Bremen en aantal.

U ziet ik kan ook wel serieus zijn.

Ik hoop dat er vanaf nu een mooie vruchtbare gedachtenwisseling ontstaat., waar bij ook ruimte is voor technische aspecten, materieelkeuze, planningen, samenwerkingspartners, treinpaden ect.(zie ook: http://www.wunderline.nl )

Dankjewelaub, Grobrema

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 18:58
door deadlock
groningen schreef:Er bestaat nog geen enkele spoorlijn tussen Nederland en Duitsland waar onderweg zoals in de richting van Belgie onder het rijden door van spanning wordt gewisseld. Alleen de ICE in Emmerich, maar of in Venlo of Bad Bentheim moet van locomotief worden gewisseld. Of ze moeten een aparte 1500 Volt spoorlijn van Ihrhove naar Leer aanleggen, maar dat zie ik niet gebeuren.
In Venlo wordt echt niet meer gestopt als er een BR189 voor de trein zit. Panto gaat wel even omlaag maar verder niet.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 19:02
door CamilleKreemers
de regels op dit baanvak:
Alle Arrivatreinen blijven op DUITSE bodem liggen zoals het nu is. Die eis zorgt dus ook voor het vervolg van de ritten. Gaat het passen in Duitsland verder?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 19:38
door marcel.nl
Leuk filmpje, dankje.
Langs een groot deel van het spoor in Duitsland hangt al elektrische draad :wink:
Maar dat is gewoon het stroomnet, niet geschikt voor bovenleiding

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 19:50
door groningen
In Venlo wordt echt niet meer gestopt als er een BR189 voor de trein zit. Panto gaat wel even omlaag maar verder niet.
Ik ben meer geinteresseerd in passagierstreinen. De berg op in Venlo dan heb je alle bescheiden snelheid nodig in de wereld. Vandaag was er trouwens weer een defect aan de spoorbrug in Weener, waardoor diverse treinen in de rond 16 a 17 uur opgeheven werden van Bad Nieuweschans. Waarom ze niet doorrijden naar Weener is mij een raadsel.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 20:15
door JWM
Kan die trein zich in Leer niet nuttiger maken door even op en neer naar Emden te rijden?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 20:32
door Vinny
Daar wordt de verbinding zeker niet rendabeler van. Emden kan je het best blijven bedienen met Duitse intercity's en niet met een of ander regionaal boemeltje vanuit Groningen ;)
Er wordt hier net gedaan of het een hogesnelheidslijn-waardig traject is. Met een geprognosticeerde intensiteit van 500 grensoverschrijdende reizigers per werkdag lijkt me dat volkomen overtrokken... :evil:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 20:34
door JWM
Nou, je boort wel de lucratieve markt Winschoten - Emden aan.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 18 jun 2015, 23:29
door Gekko123
Wederom meerdere berichten verwijderd. Nogmaals de vraag om on-topic te blijven.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 01:21
door Grobrema
julsteren schreef:Heeft nou niemand mijn post gezien? Zo'n trein wat ze in Frankrijk ook hebben, een bibi, die zowel op diesel als waslijn rijdt. Is toch ideaal? Tot Irhove dieselen en daar de panto omhoog. Je zit alleen met toelatingshizzle.

:idea: Jawel, gezien en gelezen.
Ik weet echter niet waar een bibi-trein voor staat. :?:
Waarschijnlijk gaat het hier om een polytrein.
Dat is een trein die houdt van 2 partners, Diesel en Elektra.
En dat is wat ongewoon in een monogame cultuur.
Maar in feite een hele mooie, open en eerlijk..., die idd (nog niet) gezien wordt :wink:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 01:26
door Z2N
Bibi = Bimode Bicourant, oftewel: kan rijden onder twee spanningen en ook op diesel. En zoals al eerder gezegd is, dat werkt gewoon heel goed. :pos:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 01:31
door Grobrema
JWM schreef:Kan die trein zich in Leer niet nuttiger maken door even op en neer naar Emden te rijden?
Ja dat kan, met inachtneming van de rij-en rustijdenwet.
Een DB-collega, zou die materieel-dienst kunnen overnemen, opdat de Spurt optimaal wordt ingezet.
Verder is het een kwestie van treinpad en personele planning.
Economisch gezien, ( je andere posting) , zeer interessant :!:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 02:03
door Z2N
Als je dan toch verder Duitsland in rijdt, ga dan ook echt naar Bremen toe, dat is een veel belangrijkere bestemming.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 08:12
door Vinny
Z2N schreef:Bibi = Bimode Bicourant, oftewel: kan rijden onder twee spanningen en ook op diesel. En zoals al eerder gezegd is, dat werkt gewoon heel goed. :pos:
Lijkt me ook prima materieel. Het enige is dat zulke treinen niet massaal besteld worden, en dus veroordeeld worden tot een eilandbedrijfje. Wat je natuurlijk nog wel zou kunnen doen is wat "Inzelzugen" inleggen voor Duitse toeristen die naar de Waddeneilanden reizen. Het is alleen jammer dat de configuratie van de stations Leeuwarden en Groningen eigenlijk niet geschikt zijn voor doorgaande treinverbindingen die in de knoop vallen. Dan zitten ze overige treinen te veel in de weg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 09:51
door Dennenboom
Ik zie meer in een electrische trein met accu's voor het rijden op gedeeltes zonder bovenleidingen. Ben je helemaal af van de diesel. In de '80-jaren had de DB plannen voor een dergelijke serie (ETLO 528). In de UK lopen er inmiddels proeven met een dergelijke trein.
http://www.rail.co.uk/rail-news/2014/pr ... red-train/

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 10:30
door Grobrema
Dennenboom schreef:Ik zie meer in een electrische trein met accu's voor het rijden op gedeeltes zonder bovenleidingen. Ben je helemaal af van de diesel. In de '80-jaren had de DB plannen voor een dergelijke serie (ETLO 528). In de UK lopen er inmiddels proeven met een dergelijke trein.
http://www.rail.co.uk/rail-news/2014/pr ... red-train/
Ook accutreinen bieden een oplossing, in die richting staan de ontwikkelingen niet stil.

Stadler doet ook in bimodale treinen, die aan de hoogste EU-emissie eisen voldoen.

Dat zijn driewagen-treinstellen met 2 aandrijf-units, een is DE en de andere E.
Zie http://www.Stadlerrail.com
Een Spurt zou ook op die wijze kunnen omgebouwd/aangepast.
Noot: Je helemaal afhankelijk maken van E-tractie, dan zet je alles op één kaart, daar zitten ook weer risico's aan.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 11:08
door Grobrema
Z2N schreef:Als je dan toch verder Duitsland in rijdt, ga dan ook echt naar Bremen toe, dat is een veel belangrijkere bestemming.
Ja, dat is ook het streven.
Zie: http://www.wiederline.com
Een samenwerkings-verband is al in vergevorderde stadium.
Ook DB-Arriva heeft contacten met DB-regio.
Maar op het traject Leer-Oldenburg-Bremen rijden meer concessie-houders en het is voor een gedeelte enkelsporig, met passeersporen.
Heeft wel bovenleiding.
Dan gaat het om inpassing (treinpaden), van een aantal treinen Groningen-Leer-Bremen, op korte termijn.
Hoeveel treinen is wenselijk en haalbaar?
Vroeger waren dat er 3 op een dag.
Je zou dat ook als uitgangspunt kunnen nemen, om mee te beginnen.
En met welk materieel.
Alles meewegende en choppende en zoekende kwam ik uit bij een ALEX-Trein (Arriva Länder Express) in de huidige situatie zoals het spoor er nu bij ligt, als uitgangspunt voor een rechtstreekse trein Groningen-Bremen vv.
In de loop der tijd kan je altijd nog van materieel veranderen, al naar gelang de technische ontwikkelingen en mogelijkheden en evt. aanpassingen van het traject.
Het voordeel is, dat je de verbinding alvast tot stand hebt gebracht, en daar op kunt voortbouwen.
De Spurt door te laten rijden naar Emden is interressant voor forensen, die wonen in noord NL en bvb werken in Emden.
Met andere woorden, beide verbindingen zijn mogelijk de moeite waard.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 11:16
door CamilleKreemers
Dit wordt al een stuk constructiever dan dat hele elektrificatiegezeur..

Er kan nu wel rijtijd uit, de huidige trein staat 12 min stil in Oldenburg (weet niet waarom) en het is de stoptrein.
Wel vraag ik me af of het in Bremen passen gaat, dat station schijnt heel druk te zijn.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 19 jun 2015, 20:58
door groningen
Eerder aankomen in Bremen heeft geen zin. Je komt om 5 aan in Bremen; of om 9 (IC), 14 (ICE) of 18 (RE) is de trein naar Hannover. Rond 15 (IC/ICE) en 35 (RE) naar Hamburg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 20 jun 2015, 00:46
door Z2N
Als je om vijf over aankomt heeft dat wel nadelen, namelijk dat je verplicht lang moet keren. Dat levert natuurlijk extra kosten met zich mee.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 20 jun 2015, 01:26
door Grobrema
De 12 minuten-functie in Bh-Oldenburg:

Heeft meerdere (ingebouwde) doeleinden: veiligheid, tijdruimte-handhaving-dienstregeling op het traject Leer - Oldenburg, tijdruimte improvisatie verkeersdienstregeling HBF Bremen.

Te denken valt aan: weersomstandigheden, technische oorzaken, atb-ingreep, noodremactivatie, wacht/inhaaltijd e.d.

Vergelijk het maar met je pc indien de instellingen ontregeld zijn, dan kun je terug naar een herstelpunt in tijd.

Daarbij komt ook nog de status van de treindienst; voorrangsregeling, welke trein gaat voor welke: ICE, IC, Regio-Express, Regio stop', Cargotrein.

Misschien ben ik nog wat vergeten, aanvullingen/wijzigingen welkom.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 20 jun 2015, 05:34
door Z2N
Waarom een trein vertraging kan hebben hoef je niet uit te leggen hoor ;)

Verder zou je de afweging kunnen maken om de treindienst Groningen - Leer in Oldenburg buiten de knoop te leggen, als dat qua een omloop zou schelen in Bremen. De overstappen die via Oldenburg naar Bremen gaan kunnen dan door Duitse treinen gewaarborgd worden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 20 jun 2015, 09:12
door groningen
Je hebt in Oldenburg 4 richtingen: Leer, Wilhelmshaven, Bremen en Osnabrueck. Op het halve uur geeft het aansluitingen in alle gewenste richtingen, dus veranderingen?! Nee, dat zal niet gebeuren. Voor zo ver mij bekend is Leer - Oldenburg nog steeds enkelspoor, dus verwacht daar al helemaal niets. In Augustfehn moet de trein naar Bremen daar 5 minuten wachten, dus een iets later vertrek uit Leer is geen probleem. Wil je van uit Nederland komend nog een kaartje kopen in Leer heb je kans op een latere trein; de overstap is maar 5 minuten.