Pagina 33 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 15:05
door marcel.nl
Bjarte schreef:De snelbussen worden zo ver ik snel kon zien nergens aangegeven op het station. Op de informatieborden staat nog steeds: bussen tussen Nieuweschans en Leer. Dan sta je dus een halfuur te wachten op Nieuweschans voordat de stopbus aan komt zetten. :N Het was misschien tactischer geweest om de nieuwe busdienstregeling pas in te laten gaan op 13 december.
Die snelbus Gr-Leer lijkt bijna een reddingsactie tegen Flix om te voorkomen dat mensen die snelle groene bus ontdekken in plaats van de stoptrein tot B Nwsch en bus Leer te moeten nemen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 18:43
door Lijn65
Die kapotte spoorbrug pakt voor Nieuweschans wel mooi uit, zij hebben nu ipv 1 keer, 2 keer per uur een reismogelijkheid richting Winschoten en Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 21:19
door Vinny
groningen schreef:Tja; de vraag is of de snel- en stopbussen alleen tot het einde van de kerstmarkten in Duitsland en/of het volgend jaar door blijft rijden.
Die kerstmarkten worden redelijk goed bezocht. Het kan best zijn dat de vervoersvraag in december tussen Nieuweschans en Leer veel groter is dan in andere maanden van het jaar. Vorig jaar was ik in ieder geval absoluut niet de enige Nederlandse treinreiziger op de betreffende kerstmarkt ;)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 dec 2015, 18:16
door Klaasje
marcel.nl schreef:
Bjarte schreef:De snelbussen worden zo ver ik snel kon zien nergens aangegeven op het station. Op de informatieborden staat nog steeds: bussen tussen Nieuweschans en Leer. Dan sta je dus een halfuur te wachten op Nieuweschans voordat de stopbus aan komt zetten. :N Het was misschien tactischer geweest om de nieuwe busdienstregeling pas in te laten gaan op 13 december.
Die snelbus Gr-Leer lijkt bijna een reddingsactie tegen Flix om te voorkomen dat mensen die snelle groene bus ontdekken in plaats van de stoptrein tot B Nwsch en bus Leer te moeten nemen.
Dat vind ik op zichzelf wel een grappig fenomeen... Want Arriva is er als de kippen bij als er geklaagd kan worden dat NS zo ontzettend voorgetrokken wordt ten koste van private partijen. Wat zou hier nou gebeuren?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 dec 2015, 20:13
door Bjarte
Tot mijn verbazing (ja, ik verbaas me iedere dag weer....) stond er vandaag op de vertrekborden dat de trein van .22 naar Leer niet verder dan Bad Nieuweschans rijdt en er bussen rijden tussen Nieuweschans en Leer. Klopt niet! Het zou als volgt op de borden moeten staan:

.52 Leer (rijdt niet verder dan Winschoten, stopbussen tussen Winschoten en Leer)
.22 Bad Nieuweschans

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 dec 2015, 23:39
door Z2N
Dat kan de reisinfo helemaal niet aan joh! :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 12 dec 2015, 23:54
door Bjarte
Somoht schreef:9292 is geen autoriteit (en loopt altijd achter op de NS reisplanner qua trein en treinvervangend vervoer).
Anyways er is elke week een levering van spoor-data (en soms een of meer herstel-leveringen) maar ik vermoed dat het pas volgende week maandag/dinsdag de hele trein-vervangende drgl in de reisplanner staat.

Volgende week zaterdag begint overigens de kerstvakantie, daarom zal die snelbus maar een week rijden gok ik.
Het mooie is dus dat de 9292 reisplanner momenteel actueler is dan die van de NS. Volgens de NS rijdt er nog steeds een stopbus vanaf Nieuweschans. In 9292 staan de bussen vanaf Winschoten en de snelbussen al ingepland. Naar wat ik begrijp kan de oude dienstregeling pas vanaf morgen (zondag) uit het systeem worden gehaald bij de NS.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 00:12
door Somoht
Er is vrijdag een levering geweest met de snelbus Leer-Groningen aan de NDOV's (waaronder 9292), heb toen nog op NS reisplanner gekeken en toen stond die snelbus er al in de NS planner en nog niet in 9292.
Feit is dat 9292 alle spoordata (realtime en statisch) van NS krijgt, dus in principe altijd achterloopt op NS zelf. Maar qua realtime zijn er ook tig situatie waarin 9292 faalt qua verwerking; de NS planner is vaak de enige met correcte reisadviezen bij incidenten.
Ik zie alleen wel nu dat ie idd weer mist op de NS reisplanner dus ik het het idee dat ze om wat voor reden bij NS zijn terug-gerold naar oudere dataset, dat is wel faal ja (althans ligt aan de reden waarom, misschien zitten er elders dikke fouten in die nieuwe levering)...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 13:33
door Bjarte
Het is gefixed in de Reisplanner. Zo te zien is het nu, 10 dagen na de ramp, volledig onder controle. :pos:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 14:14
door Widejo
Ik hoop dat ze gelijk de spoorbrug volledig uitbreiden, dat ze dit aanpakken om de verbinding voor de toekomst een upgrade te geven.
Maar ja ik schat de kansen daarvan klein.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 21:50
door Dennenboom
We moeten al heel blij zijn als er "iets" komt waardoor de trein de Eems over kan steken.
Ben bang dat het een "brug bij Rhenen" scenario wordt. De lijn Kesteren - Amersfoort stond na de vernielingen in 1944 tot 1950 nog wel in het spoorboekje. Eerst met een trein vervangende busdienst, maar later alleen een lijntje op de spoorkaart, zonder toelichting of lijnnummer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 22:16
door sirvinniei
Dit keer is het alleen hun eigen brug die ze kapot hebben gemaakt :lol:
Is Arriva trouwens verplicht met bussen te blijven rijden volgens de concessie als de brug helemaal niet meer gerepareerd word?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 22:22
door ODRAIL
Dat lijkt mij concessie technisch gezien wel ja.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 22:26
door ODRAIL
Dennenboom schreef:We moeten al heel blij zijn als er "iets" komt waardoor de trein de Eems over kan steken.
Ben bang dat het een "brug bij Rhenen" scenario wordt. De lijn Kesteren - Amersfoort stond na de vernielingen in 1944 tot 1950 nog wel in het spoorboekje. Eerst met een trein vervangende busdienst, maar later alleen een lijntje op de spoorkaart, zonder toelichting of lijnnummer.
Laten we hopen dat het niet zover komt.

Persoonlijk gezien wil ik ooit het traject Bad Nieuwschans - Leer ooit nog een keertje met de trein afleggen. Maar wanneer en of het ooit weer mogelijk is. Dat is een tweede vraag.

En ... in de omgeving heeft ook de TransRapid gereden. Stond ook op mijn lijstje. Helaas is het er nooit van gekomen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 23:15
door Statler Rail
Ach, die nieuwe brug komt er wel. Niet omdat het aan de Duitsers ligt, maar omdat Nederland (lees: de provincie Groningen) bereid is er voor te betalen. Waar moet de provincie Groningen anders met die tientallen miljoenen naartoe die ze voor de spoorlijn Groningen-Bremen heeft gereserveerd, als de spoorlijn niet meer bestaat? :wink:

Dat geld van Groningen-Bremen gaat naar de Friesenbrücke en die ambitie voor een sneltrein Groningen-Bremen wordt ingekort tot een sneltrein Groningen-Leer met een "kwalitatief hoogwaardige overstap" op de IC naar Bremen. Helaas zijn er zover mij bekend geen wedkantoren waar je kan inzetten op besluiten van Provinciale Staten, anders was ik rijk geweest. :lol:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 11:34
door Foeckler
Ik dacht dat Arriva maar t/m vrijdag die snelbussen zou inzetten naar Leer maar de planner van de NS geeft ze op de zaterdag ook nog gewoon aan. Is dit een foutje of blijven de snelbussen langer rijden?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 11:52
door BR628
Vooralsnog tot en met vrijdag. Er wordt als het goed is morgen intern beslist of de snelbussen na vrijdag blijven rijden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 11:56
door reisthijs
NS heeft zo te zien de dienstregeling van die snelbussen voor onbepaalde tijd in de reisplanner gestopt, voor heel 2016 hetzelfde.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 18:52
door timtrein
Widejo schreef:Ik hoop dat ze gelijk de spoorbrug volledig uitbreiden, dat ze dit aanpakken om de verbinding voor de toekomst een upgrade te geven.
Maar ja ik schat de kansen daarvan klein.
Dat is juist het doel van de hele vijf jaar durende operatie, anders hadden ze net zo goed 5 december al een aannemer kunnen inhuren met de opdracht "herstel maar".

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 18:59
door Somoht
Er is alleen nog helemaal geen operatie, er is nog geen eens een idee hoe de toekomst eruit gaat zien. Enige wat er tot zover is, is DB die de brug na inspectie heeft afgeschreven als total loss en dat een nieuwe brug in de orde van 5 jaar gaat duren.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 23:40
door Vinny
Is een dubbelsporige brug eigenlijk nu zo wezenlijk voor de uitbreiding van de treindiensten daar? In Nederland ligt tussen 's Hertogenbosch en Nijmegen ook een enkelsporige brug en die verwerkt veel meer treinverkeer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 01:07
door Z2N
Als je een dubbelsporige brug hebt kan je het symmetriepunt iets opschuiven, zodanig dat het op of bij de brug ligt. Dan heeft het bootverkeer minder last van het treinverkeer, en kan de brug zonder moeite 50 minuten per uur geopend worden. In combinatie met het drukke bootverkeer op de Ems is dat wel een wezenlijk voordeel.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 01:49
door Statler Rail
Vooralsnog is er geen besluit genomen om een nieuwe brug te gaan bouwen. Er is geen ontwerp. Er is geen financiering (nee, de verzekering betaalt geen nieuwe brug!). Er is geen ruimtelijke voorbereidingsprocedure. De locatie ligt nog niet vast. Sterker nog, het is niet eens duidelijk of er wel een brug komt.

Misschien moet het wel een tunnel worden? Of een dubbelsporige brug? Viersporige brug? Gecombineerde spoor- en verkeersbrug? Moet het een klapbrug worden? Een draaibrug? Een hefbrug? Moet ie één of twee doorvaartopeningen hebben? Hoe hoog moet die brug worden? Wat voor aanbestedingsconstructie gaat gekozen worden? Alleen bouwen, of ook ontwerp? En onderhoud ook direct in het contract meenemen? Hoeveel miljoen euro is het budget? En wie moet er zorgen voor dat budget? Mag Groningen ook RSP-geld in het budget inbrengen? Gaat de bondsregering ook geld bijdragen? En de deelstaatregering? Moeten alle geldschieters ook in de projectorganisatie? Is een grotere brug vanuit milieuoogpunt wel wenselijk? En wordt het toeleidende spoor ook aangepakt? Of ligt er straks in 2025 een dubbelsporige brug waarvan maar 1 spoor is aangesloten? Vragen, vragen, vragen.

Één ding is wel zeker: voorlopig gaat er niks gebeuren. Of het moet over een tijdje de sloop van de resterende delen van de Friesenbrücke zijn. In maart moet er toch een schip door, waarvoor de hoofdoverspanning er uitgetakeld moet worden. Het heeft weinig zin om deze daarna weer terug te leggen. En als je die niet teruglegt, dan kan je net zo goed de middenpilaar gaan slopen zodat er geen obstakels voor het scheepvaartverkeer meer midden in de rivier staan.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 03:10
door groningen
Als je de dienstregeling goed plant, dan heb je geen problemen. Of dat nu in Weener of Ravenstein is.

Passage van de brug in Ravenstein (daar mag dus ook niet veel fout gaan)
Ravenstein - Wijchen
03, 20, 33, 50
Wijchen - Ravenstein
09, 26, 39, 56

Weener met Ravenstein vergelijken is appels met peren vergelijken alleen al gezien de passagiersaantallen. Daar mogen dan ook wel wat meer treinen rijden in het zuiden van Nederland.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 15 dec 2015, 03:39
door Ardan
Kort door de bocht:

- Er was een Situatie (enkelsporige brug die er af en te uit moest). Situatie ging prima.

- De Situatie is nu vernaggeld.

- De Situatie moet hersteld worden, of...

Er werd nagedacht over verbetering van de spoorlijn, maar in hoeverre speelde deze brug een rol? Zijn daar ontwerpen van? Acties die ondernomen moeten worden? Volstaat het herstellen van de Situatie of moet er echt meer gebeuren om het wensbeeld te krijgen? Denken de verantwoordelijke bestuurders nu echt 'goh de Situatie is nu vernaggeld, laten we het dan ook maar meteen verbeteren ook al kost dat extra tijd en geld' of denken ze 'we herstellen de Situatie en dat is het'? Want dat kost minder tijd en geld..