Pagina 35 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 14:28
door Foeckler
JeffreyMeijer schreef:In NL Chipkaart en in Duitsland NRW-Ticket als je de grens over gaat. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. In Duitsland heb je dan een Niedersachsen en een NRW-ticket nodig. Blijft 2-2.
Dan ben je dus veel duurder uit. Bovendien kun je nog sparpreise van 19 euro kopen vanaf Groningen naar het Roergebied en je kunt met je nds ticket zelfs in Munster komen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 21:30
door groningen
Het betreffende schip inderdaad niet, maar binnenvaartschepen kunnen helemaal tot aan het Ruhrgebied komen.
Tuurlijk, dat soort schepen kunnen waarschijnlijk gewoon onder de brug van Weener te varen. Maare die ene dus niet!

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 21:57
door Foeckler
groningen schreef:
Het betreffende schip inderdaad niet, maar binnenvaartschepen kunnen helemaal tot aan het Ruhrgebied komen.
Tuurlijk, dat soort schepen kunnen waarschijnlijk gewoon onder de brug van Weener te varen. Maare die ene dus niet!
No shit. :') :@

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 22:01
door Statler Rail
Alleen erg lage binnenvaartschepen kunnen onder de Friesebrücke door. Voor een beetje binnenvaartschip moet ie open. Dat hangt natuurlijk wel er vanaf of het eb of vloed is. Bij vloed kan je het sowieso vergeten.
Foeckler schreef:Ik reis nooit alleen dus dan is een Niedersaschen plusticket sowieso voordeliger. Ook voor je doorreis met bus/tram in de stad. Daar kan Flixbus niet tegenop. En in Leer kun je natuurlijk ook richting Munster/Roergebied.
Voor 1 euro met FlixBus zonder overstap van Groningen naar Hengelo of Enschede. Met de trein via Zwolle en Deventer is 2x overstappen, kost je meer en je bent langer onderweg. :wink:

Overigens, als je op tijd boekt kost een FlixBus-kaartje van Groningen naar Oldenburg ook maar 9 euro. Dat is nog goedkoper als een Niedersachsen-Ticket en je hebt ook niet dat je pas na 9:00 uur mag vertrekken.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 22:17
door Lijn65
Je zou toch ook bijna denken dat je voor een commercieel bedrijf werkt... :Y

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 22:44
door Moshi
Lijn65 schreef:Je zou toch ook bijna denken dat je voor een commercieel bedrijf werkt... :Y
Liever iemand van een commercieel bedrijf dan de mensen hier die op kosten van de belastingbetaler tientallen miljoenen willen investeren in een spoorlijn die nagenoeg niemand zal gebruiken :Y

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 23:18
door Foeckler
Statler Rail schreef:Alleen erg lage binnenvaartschepen kunnen onder de Friesebrücke door. Voor een beetje binnenvaartschip moet ie open. Dat hangt natuurlijk wel er vanaf of het eb of vloed is. Bij vloed kan je het sowieso vergeten.
Foeckler schreef:Ik reis nooit alleen dus dan is een Niedersaschen plusticket sowieso voordeliger. Ook voor je doorreis met bus/tram in de stad. Daar kan Flixbus niet tegenop. En in Leer kun je natuurlijk ook richting Munster/Roergebied.
Voor 1 euro met FlixBus zonder overstap van Groningen naar Hengelo of Enschede. Met de trein via Zwolle en Deventer is 2x overstappen, kost je meer en je bent langer onderweg. :wink:

Overigens, als je op tijd boekt kost een FlixBus-kaartje van Groningen naar Oldenburg ook maar 9 euro. Dat is nog goedkoper als een Niedersachsen-Ticket en je hebt ook niet dat je pas na 9:00 uur mag vertrekken.
Die 9 euro is wel handig als je weet wanneer je weg wil gaan. Maar die 9 euro zie je vaak niet op de vroegste ritjes, alleen van die onhandige tijdstippen. Anyway, mooi dat er vele manieren zijn om goedkoop te reizen. *bus*

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 17 dec 2015, 11:33
door Klaasje
Statler Rail schreef:Alleen erg lage binnenvaartschepen kunnen onder de Friesebrücke door. Voor een beetje binnenvaartschip moet ie open. Dat hangt natuurlijk wel er vanaf of het eb of vloed is. Bij vloed kan je het sowieso vergeten.
Foeckler schreef:Ik reis nooit alleen dus dan is een Niedersaschen plusticket sowieso voordeliger. Ook voor je doorreis met bus/tram in de stad. Daar kan Flixbus niet tegenop. En in Leer kun je natuurlijk ook richting Munster/Roergebied.
Voor 1 euro met FlixBus zonder overstap van Groningen naar Hengelo of Enschede. Met de trein via Zwolle en Deventer is 2x overstappen, kost je meer en je bent langer onderweg. :wink:
Je kiest dan ook wel niet de meest efficiënte manier om naar Hengelo of Enschede te reizen per trein.. :')

Als ik met de auto van Groningen naar Zwolle via Den Helder rijdt ben ik op de fiets ook sneller.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 17 dec 2015, 12:26
door Dennenboom
Wiens brood men eet....

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 17 dec 2015, 15:19
door Statler Rail
Klaasje schreef:Je kiest dan ook wel niet de meest efficiënte manier om naar Hengelo of Enschede te reizen per trein.. :')

Als ik met de auto van Groningen naar Zwolle via Den Helder rijdt ben ik op de fiets ook sneller.
Hangt er vanaf wat je efficient noemt. Via Deventer is althans populair omdat die route meer opschiet. Je kan ook direct in Zwolle het stoptreintje naar Enschede nemen, maar dan zit je meer dan een uur in een boemeltrein.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 04:05
door michiel71
marcel.nl schreef:
Bjarte schreef:De snelbussen worden zo ver ik snel kon zien nergens aangegeven op het station. Op de informatieborden staat nog steeds: bussen tussen Nieuweschans en Leer. Dan sta je dus een halfuur te wachten op Nieuweschans voordat de stopbus aan komt zetten. :N Het was misschien tactischer geweest om de nieuwe busdienstregeling pas in te laten gaan op 13 december.
Die snelbus Gr-Leer lijkt bijna een reddingsactie tegen Flix om te voorkomen dat mensen die snelle groene bus ontdekken in plaats van de stoptrein tot B Nwsch en bus Leer te moeten nemen.
De 6 bussen van Flixbus (78+52+49+48+48+48) zitten momenteel bomvol.

Vandaag, vrijdag 18/12 zijn er nauwelijks meer kaartjes te verkrijgen voor het traject Groningen - Leer - Hamburg.
De laatste vier kaartjes die per rit nog wel beschikbaar zijn, worden tegen veelal maximum prijzen verkocht:
€14 Groningen — Leer
€19 Groningen — Oldenburg
€24 Groningen — Bremen
€37 Groningen — Hamburg

Afbeelding Afbeelding

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 08:47
door Zonnig
Tja in de bus betaal je nu dus de hoofdprijs.
In de trein / treinvervangende bus betaal je gewoon het reguliere tarief / Groningen+ ticketprijs.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 10:40
door Statler Rail
23 euro voor Groningen - Hamburg de hoofdprijs? Met de trein kom je daar niet voor die prijs zolang je niet met meedere personen reist.

Maar inderdaad, bijna alles zit vol vandaag. Ook niet zo verwonderlijk vandaag, want de kerstvakantie begint voor velen. Het is vandaag dus een beetje speciale situatie.

Belangrijk verschil tussen FlixBus en de trein is dat FlixBus niet meer tickets verkoopt dan er zitplaatsen op de rit zijn. Je bent dus altijd verzekerd van een zitplek. Sinds je met goedkope regionale kaartjes ook in de intercity tussen Leer en Bremen, is het bijna vaste prik dat mensen tussen Oldenburg en Bremen op vrijdagmiddag in het gangpad van de trein moeten staan. Erg vervelend als je een lange-afstandsreiziger bent met een IC- of ICE-kaartje van 100 euro en dan niet eens kan zitten omdat de trein vol zit met scholieren en studenten.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 10:43
door Aking
En dat is dan weer redelijk simpel op te lossen met een reservering :Y

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 11:14
door Foeckler
Precies, en voor 28 euro kom je ook gewoon altijd met de trein in Hamburg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 11:15
door Foeckler
Volgens mij zette PublicExpress nog wel eens extra bussen in bij drukte. Daar kan Flixbus denk ik niet aan beginnen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 13:23
door Statler Rail
28 euro + 4,50 euro voor de zitplaats = 32,50 voor een treinreisje naar Hamburg, met 2x overstappen. En dan mag je vanaf Bremen alleen in de RE (lees: Metronom), want als je met de IC wil ben je nog meer geld kwijt. En in de Metronom kan je volgens mij überhaupt niet reserveren.

Het feit dat bijna alle bussen vanuit Groningen naar Hamburg vandaag volgeboekt zijn geeft wel aan bij welke reisoptie de voorkeur van veel reizigers ligt. :wink:

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 13:37
door Mikos
Beetje appels met peren vergelijken; de Kerstvakantie begint vandaag, de spoorbrug ligt eruit waardoor er een langere reistijd is als je met de trein gaat... Kom nog eens terug met die 'voorkeur' van reizigers als de situatie weer normaal is. Zo'n bus zit ook net even wat sneller 'volgeboekt' dan een trein, dus nogal wiedes dat 'bijna alle bussen vandaag volgeboekt zijn'.

Sowieso heb ik het idee dat je betaalt krijgt door Flixbus, want je bent er wel héél erg enthousiast over. Niet dat dat niet mag, maar het riekt een beetje :') Zo, heb ik me na al die berichten in dit topic over en weer toch even gezegd wat ik er van vind.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 13:57
door Foeckler
Statler Rail schreef:28 euro + 4,50 euro voor de zitplaats = 32,50 voor een treinreisje naar Hamburg, met 2x overstappen. En dan mag je vanaf Bremen alleen in de RE (lees: Metronom), want als je met de IC wil ben je nog meer geld kwijt. En in de Metronom kan je volgens mij überhaupt niet reserveren.

Het feit dat bijna alle bussen vanuit Groningen naar Hamburg vandaag volgeboekt zijn geeft wel aan bij welke reisoptie de voorkeur van veel reizigers ligt. :wink:
28 euro is gewoon de prijs voor een 1 persoons NDS plusticket. Waarom klets je zoveel zonder verstand?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 14:20
door Wubbo
Statler Rail schreef:Het feit dat bijna alle bussen vanuit Groningen naar Hamburg vandaag volgeboekt zijn geeft wel aan bij welke reisoptie de voorkeur van veel reizigers ligt. :wink:
Nee, dat zegt het niet. Het zegt namelijk niks over de totale populatie die aan het reizen is. Als 100% van de mensen die van Groningen naar Hamburg wil met de bus reist zegt het iets, als blijkt dat het in totaal 0,5% is dan zegt het dat het niet de populairste reisoptie is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 15:18
door Dennenboom
Ach, Statler Rail bekijkt de wereld tegenwoordig met een groene bril....

Alle fietsen tussen Amsterdam en Purmerend hadden vandaag ook een hoge bezettingsgraad. Dat is dan ook de favoriete manier van reizen tussen die twee plaatsen geworden.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 18:00
door Jef400
Ach ja. Dat voorbeeld wat jij aanhaalt is trouwens oncontroleerbaar Dennenboom. Fietsers langs de N235 zijn voornamelijk onderweg tussen Purmerend en Ilpendam, en Ilpendam en Watergang.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 19:06
door Statler Rail
Wubbo schreef:
Statler Rail schreef:Het feit dat bijna alle bussen vanuit Groningen naar Hamburg vandaag volgeboekt zijn geeft wel aan bij welke reisoptie de voorkeur van veel reizigers ligt. :wink:
Nee, dat zegt het niet. Het zegt namelijk niks over de totale populatie die aan het reizen is. Als 100% van de mensen die van Groningen naar Hamburg wil met de bus reist zegt het iets, als blijkt dat het in totaal 0,5% is dan zegt het dat het niet de populairste reisoptie is.
Die 0,5% zou betekenen dat er dagelijks zo'n 140.000 reizigers van Groningen naar Hamburg reizen. In beide richtingen zou dat dan meer dan 20% zijn van het totaal aantal treinreizigers in geheel Nederland. :lol:

Ja, je hebt gelijk dat theoretisch alles mogelijk is. Maar als je een béétje weet in welke orde van grootte de reizigersaantallen liggen, dan kan je weldegelijk iets zeggen over hoe de verhouding tussen de modaliteiten liggen. Zelfs in deze thread is nog terug te lezen hoeveel grensoverschrijdende treinreizigers er bij Bad Nieuweschans waren en dus hoe groot de populatie ongeveer is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 19:20
door Statler Rail
michiel71 schreef:De 6 bussen van Flixbus (78+52+49+48+48+48) zitten momenteel bomvol.
Het zijn er tussen Groningen en Bremen 7 per dag. Op het rijtje Groningen-Hamburg zie je de 244 niet (want die rijdt vanaf Bremen non-stop naar Berlijn) en op het rijtje Groningen-Leer zie je de N75 niet, want die rijdt non-stop van Groningen naar Bremen. :D

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 21:42
door Wubbo
Statler Rail schreef:
Wubbo schreef:
Statler Rail schreef:Het feit dat bijna alle bussen vanuit Groningen naar Hamburg vandaag volgeboekt zijn geeft wel aan bij welke reisoptie de voorkeur van veel reizigers ligt. :wink:
Nee, dat zegt het niet. Het zegt namelijk niks over de totale populatie die aan het reizen is. Als 100% van de mensen die van Groningen naar Hamburg wil met de bus reist zegt het iets, als blijkt dat het in totaal 0,5% is dan zegt het dat het niet de populairste reisoptie is.
Die 0,5% zou betekenen dat er dagelijks zo'n 140.000 reizigers van Groningen naar Hamburg reizen. In beide richtingen zou dat dan meer dan 20% zijn van het totaal aantal treinreizigers in geheel Nederland. :lol:

Ja, je hebt gelijk dat theoretisch alles mogelijk is. Maar als je een béétje weet in welke orde van grootte de reizigersaantallen liggen, dan kan je weldegelijk iets zeggen over hoe de verhouding tussen de modaliteiten liggen. Zelfs in deze thread is nog terug te lezen hoeveel grensoverschrijdende treinreizigers er bij Bad Nieuweschans waren en dus hoe groot de populatie ongeveer is.
Nog steeds vergelijk je verschillende dingen. Ik neem tenminste aan dat Flixbus het niet alleen moet hebben van treinreizigers, maar ook nog wil putten uit de groep automobilisten en de groep mensen die anders niet gereisd zouden hebben.

Ja, je kan concluderen dat de bus tussen Groningen en Hamburg vandaag een populaire optie is. Nee, je kan niet concluderen bij welke optie de voorkeur van veel reizigers ligt (nog los van wat dan "veel" is).