Pagina 38 van 59

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 13:10
door isadora
Of een veerboot.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 14:23
door trolly
isadora schreef:Of een veerboot.
Dat lijkt me een stuk realistischer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 21:20
door Karl
Wat is eigenlijk de rol van DB Netz hierin? Het zal DB Netz een worst wezen of er nog 1x/h een boemeltje van Niets naar Nergens kan rijden. Is Nedersaksen dé partij die aan de bak moet om deze oeververbinding weer te herstellen?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 21:28
door ODRAIL
DB Netz is de Duitse variant van Prorail.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 07 mar 2016, 22:07
door Karl
Mijn bericht was niet zo duidelijk.

Maar zo is men verplicht zaken te doen bij DB Netz, terwijl DB Netz wel vaker aangetoond heeft zich niet te bekommeren om enkelsporige boemellijntjes.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 mar 2016, 11:56
door Plutona
Gaat de rechtstreekse bus Groningen - Leer na dit weekend van de weg?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 mar 2016, 12:05
door groningen
Pas op het allerlaatste moment wordt dat bekend gemaakt. Als het weg gaat, dan blijft alleen de stopbus Winschoten - Leer over. Hoorde een bedrag van 1000 euro dat de bussen elke dag kosten. In de zomermaanden zal de snelbus waarschijnlijk wel weer gaan rijden, als het de volgende week verdwijnt.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 mar 2016, 12:22
door Lijn65
groningen schreef:Pas op het allerlaatste moment wordt dat bekend gemaakt.
Het is al een hele tijd bekend dat de snelbus tot 13 maart rijdt. En een week van te voren zegen dat die bus definitief verdwijnt vind ik niet heel erg last minute.
groningen schreef:Als het weg gaat, dan blijft alleen de stopbus Winschoten - Leer over.
Joh!
groningen schreef:In de zomermaanden zal de snelbus waarschijnlijk wel weer gaan rijden, als het de volgende week verdwijnt.
Waarom denk je dat? De zomermaanden zijn de rustigste maanden in het OV. En al die Duitse toeristen regelen hun eigen bus wel.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: di 08 mar 2016, 14:00
door Aking
groningen schreef:Hoorde een bedrag van 1000 euro dat de bussen elke dag kosten.
Dt vind ik eigenlijk nog best heel erg meevallen... Of zijn de eventuele inkomsten daar al vanaf getrokken en is dit het bedrag dat onder de streep overblijft? (Maar dan nog valt het me reuze mee)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 10 mar 2016, 21:09
door Vinny
trolly schreef:
Statler Rail schreef:Geld inzamelen in 2 weken? Hoe zie je zoiets voor je? Overheden kunnen per IDeal even een paar miljoentjes overmaken...Nee helaas, zo werkt dat niet...Nee, die brug ligt er niet voor 2025...
Ergens had ik al een vaag vermoeden dat er wat gesputter zou komen over dat punt. Je noemt een hoop ambtelijk/politiek geneuzel waarom dat niet zou kunnen, maar de essentie is natuurlijk: waar een wil is, is een weg. Geen van de betrokken partijen heeft voor zover ik weet gezegd "natuurlijk moet die brug herbouwd worden, en als de verzekering niet betaalt, dan trekken we zelf wel de portemonaie, sterker nog, we maken er direct budget voor vrij."
Het gevolg daarvan is inderdaad, dat alles op z'n elf-en-dertigst zal gaan, en er voor '25 geen brug gaat liggen. En daarna misschien ook wel niet. Dat is dus geen puike prestatie op het gebied van civiele techniek, maar een wanprestatie van polietiek-ambtelijke onwil.
Kan dat beter? Vast wel. Gaat dat gebeuren? Vast niet. Maar laten we het beestje dan wel bij z'n naam blijven noemen.
Er zijn wel meer infrastructuur-projecten in Duitsland die met belachelijk veel vertraging kampen. En er zijn ook veel bruggen die te kampen hebben met achterstallig onderhoud. Het wordt gewoon tijd dat ze de urgentie inzien om er wat aan te doen. Je kunt niet enorm de boel laten versloffen...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 10 mar 2016, 21:59
door Suus
Bestaande infrastructuur onderhouden is niet sexy. Een fancy nieuwe brug die niemand nodig heeft is dat wel, want dan komen de politici met een grote schaar in een krant op de foto.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 10 mar 2016, 22:17
door trolly
Nou, dan is dit toch dè gelegenheid? (A)

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 01 jul 2016, 20:06
door marcel.nl
Weet iemand waarom al die bussen dwarsdoor Bunde dorp denderen?
Ze stoppen er niet. Logischer is toch Bad Nieuweschans - A7 - A31 - Weener.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: vr 01 jul 2016, 20:36
door CamilleKreemers
In Weener zit een station, dat aangedaan moet worden. de bus moet dus door Bunde om bij Weener Station te komen.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 02 jul 2016, 09:07
door marcel.nl
CamilleKreemers schreef:In Weener zit een station, dat aangedaan moet worden. de bus moet dus door Bunde om bij Weener Station te komen.
Nee juist niet. Logischer en sneller is om over de snelweg naar Weener te rijden. Google Maps route geeft deze ook direct aan in plaats van door de bebouwing van Bunde vol met drempels.
Afbeelding

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 02 jul 2016, 09:23
door Zonnig
Jij hebt de route gemaakt dmv google-maps.
Het alternatief dat de bussen rijden is met de AUTO 1 min langzamer dan de snelste route via de snelweg.
Aangezien de bussen geen 130 rijden maar max 100 maakt al een verschil.
Daarnaast is de route via Bunde 2,2 km korter.
De tijdwinst voor de bus is dan nul.
Mijn conclusie, het is niet zo verwonderlijk dat de bus door Bunde rijd ipv over de snelweg.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 02 jul 2016, 09:30
door Chrysa
Kan die trein niet gewoon door naar Weener? Verder komt daar toch niks langs, dus het lijkt me dat als er ergens een wissel zit je gewoon een stukje door kan rijden zonder dat het nou echt onveilig is.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: za 02 jul 2016, 09:51
door Vinny
Volgend jaar kan dat wel. De beveiliging moet worden aangepast op kerende treinen. De brug blijft nog wel 5 tot 9 jaar buiten gebruik...

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 20:40
door regenmaker
Waarom duurt het zolang met die brug?

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 20:45
door The best
Er moet eerst gekeken worden wat er moet gebeuren (of de brug in zijn geheel vervangen moet worden of dat hij gerepareerd kan worden). Dat is volgens mij in september bekend. Dan kunnen er pas dingen gedaan worden. Maar goed, voor dat je dan alles geregeld hebt ben je, zeker in Duitsland, toch ook wel weer een behoorlijke tijd verder.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 06 jul 2016, 11:01
door Roeland
Ik snap (eerlijk gezegd) niet de maatschappelijke noodzaak om met grote regelmaat een treinstel met lege stoelen tussen Nieuweschans en Leer te laten rijden...
Als ze de kosten die voor dat non-traject gemaakt worden, zouden steken in het versnellen van het plan om Groningen-Leeuwarden geschikt maken voor 2x/uur IC + 2x/uur sprinter, dan heb je je euro's 100x effectiever ingezet.
Wanneer er toch een enkeling bij Nieuweschans een grensoverschrijdende daad wil stellen, lijkt een busverbinding mij méér dan voldoende (en ook een stuk goedkoper trouwens).

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 06 jul 2016, 17:36
door CamilleKreemers
Wellicht dat de relatie Nieuweschans - Leer niet groot is, maar daarom kan de relatie Weener - Leer een drukkere zijn.
Aldus Rijksoverheid gaat het om 700 reizigers per dag. ik ga er even vanuit dat het heen en terug is, dus 350 personen per dag.
Er zijn per dag ongeveer 18 ritten, dus praat je over ongeveer 20 reiziger/rit.

Ook was aldus de Duitse provincie de heropening van twee nieuwe stations voorzien. Dit had ook aan Duitse kant extra reizigers tot gevolg gehad. Wat er nu gaat gebeuren zal niemand precies kunnen vertellen, op Arriva en de provincies na.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 06 jul 2016, 17:40
door The best
Het gaat ook niet alleen om het traject Groningen-Leer. Het gaat ook om het traject Groningen-Oldenburg/Bremen. De provincie wil dat traject gaan versnellen. De provincie Groningen ziet namelijk best wel veel kansen aan de Duitse kant van de grens.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: wo 06 jul 2016, 19:40
door Vinny
Er is een marktvraag van ongeveer 1000 reizigers/werkdag op de grensovergang. Dat is voldoende om een treinverbinding te rechtvaardigen die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Als je de infrastructuur goed opbouwt (elektrificatie, opheffen van stations als Sappemeer-Oost, en partiële dubbelsporigheid) kun je relatief eenvoudig een aantrekkelijke dienstregeling maken voor treinen naar Duitsland, waarmee je nog wat reizigersgroei kunt realiseren en ruimte overhoudt voor goederenvervoer.

Re: Trein Groningen - Leer

Geplaatst: do 14 jul 2016, 21:25
door Nicketick
Vandaag even op en neer geweest op de heenweg een wat matig gevulde snelbus maar op de terugweg een best wel volle stopbus. Echter een paar dingen vielen mij op.
Als je de reis via de NS plant en een prijs wil zien word je doorverwezen naar NS International, echter is hier het volgende aan de hand:
Prijzen OV-Chipkaart
  • 2e Klas Voltarief €13,20
  • 2e Klas Reductie €7,90
  • 1e Klas Voltarief €22,40
  • 1e Klas Reductie €13,40
  • 1e en 2e Klas afgekocht reisrecht (Weekend Vrij, Studentenreisproduct etc): gratis
Prijzen NS International
  • 2e Klas Voltarief €15,40
  • 2e Klas Reductie €11,70 (door selectie optie “40% korting in Nederland”)
  • 1e Klas Voltarief €25,50
  • 1e Klas Reductie €19,25 (door selectie optie “40% korting in Nederland”)
  • 2e Klas afgekocht reisrecht €6,20 (door selectie optie "100% korting in Nederland”)
  • 1e Klas afgekocht reisrecht €9,90 (door selectie optie "100% korting in Nederland”)
Als je dus nietsvermoedend daar de prijzen checkt betaal je al snel €2,20 tot €9,90 te veel voor je reis.

Op station Leer heeft het Arrivapaaltje op het perron het zwaar te verduren gehad:
Afbeelding
Daarnaast staat de verbinding naar Groningen helemaal niet meer vermeld op de dienstregelingposters in het station. Alleen op wat A4tjes op het raam van het Reisezentrum staat de dienstregeling van de bussen. Moest ook wel lachen om het feit dat de verwijzing naar de bushalte wel in het Frans werd gegeven maar niet in het Nederlands. In de bus hoorde ik dat het plan inderdaad is om in december door te rijden naar Weener, maar het is nog niet helemaal zeker hoe dan het busverkeer eruit gaat zien.