Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Jelmer »

zouden die amba's nog op de dienst komen elders? Gezien de leeftijd van 11 jaar:
KENTEKEN CHASSIS CHASSISNR CARR0SSERIE CARNR BJ LEVENSLOOP
BN-JB-07 DAF DE02CS SB200 010379 Berkhof H. Ambassador 200 1103-04 02 NN 6103, Arriva 6103
BN-JB-09 DAF DE02CS SB200 010381 Berkhof H. Ambassador 200 1103-06 02 NN 6105, Arriva 6105
BN-HH-85 DAF DE02CS SB200 010386 Berkhof H. Ambassador 200 1103-08 02 NN 6107, Arriva 6107
BN-JT-79 DAF DE02CS SB200 010389 Berkhof H. Ambassador 200 1103-09 02 NN 6108, Arriva 6108
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Jurre schreef:Die Ambassadors hebben overigens geen lijnfilm achterop. Weet niet of zie die nog inbouwen.
Ik denk het niet, dat hebben ze ook niet gedaan met andere ex-NoordNed Amba's die onder andere hier in Brabant rondrijden. Ik denk dat de bussen eerder geëxporteerd worden, net zoals de rest van die serie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Op 25 augustus vinden enkele wijzigingen plaats, met name in de stadsdienst van Leeuwarden.
Bron: Arriva

Belangrijkste wijzigingen:
* Lijn 11 wordt opgeheven
* Lijn 32 gaat verder rijden naar Aldlân
* Lijn 33 gaat in de spits doorrijden naar De Hemrik
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Busfoto.nl »

Gisteren na een flinke tocht een paar uur op het mooie Schiermonnikoog kunnen verblijven. Sinds een paar maanden wordt het volledige openbaar vervoer op dit eiland gereden met 100%-electrische bussen van Chinese makelij. Zie onderstaand filmpje en foto's voor meer (technische) informatie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6TBnEeepGM[/youtube]


http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=1028
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Meltrain schreef:Op 25 augustus vinden enkele wijzigingen plaats, met name in de stadsdienst van Leeuwarden.
Bron: Arriva

Belangrijkste wijzigingen:
* Lijn 11 wordt opgeheven
* Lijn 32 gaat verder rijden naar Aldlân
* Lijn 33 gaat in de spits doorrijden naar De Hemrik
Dus eigenlijk wordt een deel van het oude stadsnet weer in ere hersteld, de 33 rijdt de route die vroeger lijn 11 was?
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Ik ben trouwens benieuwd wat Arriva gaat doen met die Tribus nu lijn 11 wordt opgeheven?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Frits schreef:
Meltrain schreef:Op 25 augustus vinden enkele wijzigingen plaats, met name in de stadsdienst van Leeuwarden.
Bron: Arriva

Belangrijkste wijzigingen:
* Lijn 11 wordt opgeheven
* Lijn 32 gaat verder rijden naar Aldlân
* Lijn 33 gaat in de spits doorrijden naar De Hemrik
Dus eigenlijk wordt een deel van het oude stadsnet weer in ere hersteld, de 33 rijdt de route die vroeger lijn 11 was?
Dat klopt inderdaad. En vroeger.. Zeg maar gerust vorig jaar, want tot 9 december 2012 reed dat zo ongeveer ook (lijn 11 was toen nog wel Leeuwarden CS - Hemrik en 33 CS - Friese Poort maar het idee is hetzelfde).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Frits schreef:Ik ben trouwens benieuwd wat Arriva gaat doen met die Tribus nu lijn 11 wordt opgeheven?
Terug naar Gelderland misschien?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BrengMe »

Hopelijk wel!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Hoorde vanochtend in een Arriva-bus de halte-omroep. Kennelijk is er in Fryslân eindelijk een begin gemaakt met de uitrol hiervan.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door zone2000 »

ov'tje schreef:Hoorde vanochtend in een Arriva-bus de halte-omroep. Kennelijk is er in Fryslân eindelijk een begin gemaakt met de uitrol hiervan.
voorlopig vind ik het geen aanwinst, schelle onprettige stem :roll:
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

niet alleen schel, maar ook blikkerig klinkt het. En ook voor iedere halte wordt het woord halte geroepen. Bij xx was dat nog volgende halte of alleen de haltenaam. Dat klonk een stuk beter.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Z2N »

Ik was toevallig eergisteren in Leeuwarden en heb aldaar de omroep aan kunnen horen. Inderdaad kwalitatief een stuk slechter dan in CXX-tijden. Het liefst zou ik hem in een iets betere kwaliteit geluid hebben, en (omdat Friesland) ook in het Fries. Maar ja, dat zal wel te moeilijk zijn.. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Alsjeblieft niet in het Frysk. Niet lullig bedoelt, maar de rest van Nederland kent geen Fries! Gewoon in het Nederlands (tenzij de halte een Friese naam of zo heeft).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Z2N »

Op de bus staat toch al Frysk Ferfier, dus niet in het Nederlands was volgens mij toch al geen issue meer... Bovendien, Fries is wel een officiele landstaal, de Provincie Friesland doet bijvoorbeeld ook alles tweetalig! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Suus »

Er bestaat geen provincie Friesland meer, alleen nog een provincie Fryslân :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Michael 1988 schreef:Alsjeblieft niet in het Frysk. Niet lullig bedoelt, maar de rest van Nederland kent geen Fries! Gewoon in het Nederlands (tenzij de halte een Friese naam of zo heeft).
Gewoon de halte noemen zoals die heet. Sommige bushaltes in Friesland hebben een Friestalige naam en sommige een Nederlandstalige naam. Het wordt natuurlijk wat vreemd als het dorp: Lytse Gaastmar heet en de halte "Kleine Gaastmeer", maar goed met dat soort onvolkomendheden moet je leren leven als je in Friesland gaat wonen :roll:

Connexxion-Loes sprak de Friese namen wel altijd met een enorm Goois accent uit. Klonk best vermakelijk volgens mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Vrijwel alle dorpen en steden in Fryslân hebben zowel een Nederlandstalige als Friestalige naam. De gemeente bepaald wat er de officiële taal is. Is dat Fries, dan worden de bushaltes in het Fries genoemd, anders niet. De gemeente Sûdwest Fryslân, waartoe Klein Gaastmeer behoort, heeft dan wel een Friestalige gemeentenaam, maar hanteert verder gewoon de Nederlandse taal.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Ik bedoelde als de omroep(st)er volgende halte in het Fries noemt en bijvoorbeeld als er een omleiding is, dat op het beeldscherm in het Fries staat. Friesland krijgt net zoals elke provincie jaarlijks toeristen en ik denk dat bijna niemand daarvan ook maar iets van het Fries kan. Ik zei ook, erachter aan tenzij de haltenaam in het Fries is. Dan bedoel ik dus dat de haltenaam dus juist dan in het Fries omgeroepen moet worden. Maar niet wanneer een haltenaam in het Nederlands is dat die in het Fries (of in combi met Nederlands) wordt omgeroepen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Functionele reisinformatie dient m.i altijd in het Nederlands gecommuniceerd te worden, maar dat is nu ook al de regel :) Alleen bij plaats- en haltenamen is verwarring mogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Ik zag vandaag vanuit de trein een Amba van Veolia buiten de stalling in Leeuwarden staan. Weet iemand waarom dat is?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael »

Welke kleurstelling had ie? Wantals het de Brabantse kleurstelling was kan het er ook 1 van Arriva geweest zijn.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Is van Arriva Brabant. Staat er overigens al weken als het geen maanden zijn.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Daar staat wel vaker iets raars. In februari stond er een Amba van Connexxion Utrecht (groene kleurstelling) omhoog.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

BR628 schreef:Is van Arriva Brabant. Staat er overigens al weken als het geen maanden zijn.
klopt. Heb volgens mij eind juni al een bus in de Brabantse kleurstelling bij de Leeuwarder stalling zien staan.
Maurice Hooikammer schreef:Daar staat wel vaker iets raars. In februari stond er een Amba van Connexxion Utrecht (groene kleurstelling) omhoog.
Volgens mij heeft die bus er nog wel langer gestaan.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten