Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor EHH » Za 04 Feb 2012, 17:36

Zoals ik gehoord heb op de werkvloer bij ons is het strijdt tussen Arriva en Qbuzz.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Za 04 Feb 2012, 17:56

Je kan moeilijk over een "strijd" spreken aangezien niemand op dit moment een bieding heeft ingeleverd. Het zal dus meer een verwachting zijn dat het uiteindelijk tussen Arriva en Qbuzz zal gaan. Het is altijd afwachten: je kan ook nog hebben dat partijen uiteindelijk géén bieding doen omdat ze te weinig winstpotentie of teveel risico zien. Zie de mislukte aanbesteding van de IJsselmond-concessie vorig jaar. We zullen dus nog even geduld moeten hebben... :)

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor EHH » Za 04 Feb 2012, 17:59

Als je het zo wilt stellen dan doen we het met verwachtingen. :D
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Meltrain » Za 04 Feb 2012, 20:03

Ik verwacht dat Connexxion als huidige vervoerder ook wel zal inschijven.
Over de mislukte aanbesteding van de concessie IJsselmond: dat was volgens mij omdat de twee inschrijvers (Connexxion en Syntus) allebei voor meer geld hadden ingeschreven dan was begroot. Er was dus wel interesse, alleen niet genoeg geld bij de aanbestedende partij(en).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor find_your_spot » Za 04 Feb 2012, 20:07

Meltrain schreef:Ik verwacht dat Connexxion als huidige vervoerder ook wel zal inschijven.

Als je ziet hoe Connexxion in Friesland omgaat met het personeel, garages en de bussen verwacht je meer dat ze zo snel mogelijk van de concessie af willen.

Die flexx haltes en fryskers waren ook al zo'n succes.
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31540
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Suus » Za 04 Feb 2012, 20:19

Connexxion schrijft indien mogelijk altijd in.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7697
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor webguy » Za 04 Feb 2012, 20:34

Lijkt me dat of Connexxion of Veolia zich wel gaat inschrijven als vertegenwoordigers van Transdev
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Za 04 Feb 2012, 20:41

Is het überhaupt wel eens voorgekomen dat een zittende vervoerder NIET inschrijft op de aanbesteding van z'n eigen concessie? In theorie kan het, maar het lijkt niet erg logisch omdat je als zittende vervoerder het voordeel hebt dat je een veel beter en gedetailleerder beeld hebt van de concessie dan andere vervoerders. Dat voordeel wil je uitspelen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Daniel » Za 04 Feb 2012, 20:47

Zowiezo ZuidOost-Friesland en het streekvervoer in de stadsregio Rotterdam, daar was Qbuzz de enige inschrijver.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Za 04 Feb 2012, 21:45

Dank, het komt dus wel voor. Fryslân heeft dan een slecht track-record: Zuidoost-Fryslân één inschrijver, Schiermonnikoog was ook al problematisch...

En over deze NZW-Fryslân ben ik ook best sceptisch. 22,7 miljoen is best weinig als je ziet wat ze eisen. Ik vraag me ook af of de manier waarop de concessieverlener bezuinigt de beste manier is: men zet veel rustige lijnen tussen de spitsen stil, waarmee je mijns inziens onder een bepaalde drempelwaarde komt waarbij het OV voor reizigers aantrekkelijk is. Zodoende kom je in een neerwaartse spiraal minder ritten -> minder reizigers -> minder inkomsten -> minder ritten enzovoort. En dan eisen ze ook nog dat je bepaalde ritten op lijn 315 laat vervallen terwijl die nog best rendabel zijn. En verbieden ze om HOV in het pluspakket aan te bieden. Rare jongens, die Friezen... :roll:

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor EHH » Za 04 Feb 2012, 23:47

find_your_spot schreef:
Meltrain schreef:Ik verwacht dat Connexxion als huidige vervoerder ook wel zal inschijven.

Als je ziet hoe Connexxion in Friesland omgaat met het personeel, garages en de bussen verwacht je meer dat ze zo snel mogelijk van de concessie af willen.

Die flexx haltes en fryskers waren ook al zo'n succes.

Connnexxion mensen hier in Fryslan denken dus niet dat die gaat inschrijven, en daar zijn ze niet rouwig om.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31540
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Suus » Zo 05 Feb 2012, 00:28

Het zou zeer opmerkelijk zijn, het niet inschrijven is feitelijk een dolk steken in de rug van je personeel. Het zegt namelijk net zo goed dat je als bedrijf die werknemers niet meer wil hebben. Wat het personeel er van vind is wat anders.
Rame à l'approche

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ICE105 » Zo 05 Feb 2012, 20:43

De deadline voor inschrijven op Friesland was maandag 30 jan volgens http://ted.europa.eu

De informatie van EHH zou dus best kunnen kloppen, vanuit de provincie heb ik nog geen berichtgeving gezien, maar dat komt helaas veel vaker voor.

Afgelopen maandag was trouwens ook de deadline voor Zuid-Holland Duin- en bollenstreeek.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Zo 05 Feb 2012, 23:14

De deadline is verschoven naar 20 februari 2012. Zie Derde Nota van Inlichtingen.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Zonnig » Ma 06 Feb 2012, 10:33

Statler Rail schreef: En dan eisen ze ook nog dat je bepaalde ritten op lijn 315 laat vervallen terwijl die nog best rendabel zijn. En verbieden ze om HOV in het pluspakket aan te bieden.


@ Statler Rail - Van aanpassing in de 315/325/335 is volgens de site van de provincie geen sprake zie onderstaande tekst.

http://www.fryslan.nl/download.asp?obje ... kket%2Epdf

pagina 16.
Laatst gewijzigd door webguy op Ma 06 Feb 2012, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Fix quote

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Klaasje » Ma 06 Feb 2012, 11:16

Statler Rail schreef:En over deze NZW-Fryslân ben ik ook best sceptisch. 22,7 miljoen is best weinig als je ziet wat ze eisen.

Dat is zo ongeveer het ov budget van héél Flevoland (Almere stad/streek + Lelystad + het Flevolandse deel van IJsselmond)

Ik vraag me ook af of de manier waarop de concessieverlener bezuinigt de beste manier is: men zet veel rustige lijnen tussen de spitsen stil, waarmee je mijns inziens onder een bepaalde drempelwaarde komt waarbij het OV voor reizigers aantrekkelijk is. Zodoende kom je in een neerwaartse spiraal minder ritten -> minder reizigers -> minder inkomsten -> minder ritten enzovoort. En dan eisen ze ook nog dat je bepaalde ritten op lijn 315 laat vervallen terwijl die nog best rendabel zijn. En verbieden ze om HOV in het pluspakket aan te bieden. Rare jongens, die Friezen... :roll:

Het grote probleem is dat de bussen geen echt alternatief voor de auto zijn in de wat meer afgelegen landelijke gebieden. Door dorpenroutes en lage frequenties zullen bijna alle keuzereizigers afhaken. De dikke stromen verkeer zullen dus vooral per auto worden afgewikkeld. Deze reizigers zijn er niet tot nauwelijks en die kun je dus ook niet echt kwijtraken. Het OV wordt in dit soort gebieden vooral gebruikt door mensen die daarop zijn aangewezen. Daarbij valt vooral te denken aan mensen die niet zelf auto kunnen/mogen besturen. Voor 95 % gaat het dan om scholieren en studenten. Scholieren reizen vooral in de scholierenspitsen. Dat is met de dikke duim van 7 tot 10 uur afhankelijk van de schooltijden en de reistijd en in omgekeerde richting tussen 14 en 18 uur. Verder kan het voor deze groep wel prettig zijn om nog thuis te kunnen komen als ze naar de bios of zoiets gaan. Dat kan echter ook met een enkele rit 's avonds één of twee keer in de week rond 22:00. Voor studenten is het wel prettig als er op vrijdagavond en zondagavond wat rijdt omdat deze veelal een kamer in een stad zullen hebben als ze uit landelijke gebieden afkomstig zijn.

Verder ben ik het wel met je eens dat het niet erg sterk is om op een verbinding als de 315 extra ritten te verbieden. Dat maakt de business-case voor een vervoerder niet echt veel beter. Daarentegen moeten we wel bedenken dat deze verbinding meer en meer een regionale functie krijgt omdat de Hanzelijn al voor het vervoer Flevoland-Groningen zorgt. De bedoeling achter deze maatregel zal overigens vooral bedoeld zijn om op het platteland wat meer vervoer te bieden zodat het daar wat meer leefbaar is en blijft.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Ma 06 Feb 2012, 12:18

Zonnig schreef:
Statler Rail schreef: En dan eisen ze ook nog dat je bepaalde ritten op lijn 315 laat vervallen terwijl die nog best rendabel zijn. En verbieden ze om HOV in het pluspakket aan te bieden.


@ Statler Rail - Van aanpassing in de 315/325/335 is volgens de site van de provincie geen sprake zie onderstaande tekst.

http://www.fryslan.nl/download.asp?obje ... kket%2Epdf
Het Programma van Eisen (PvE) is inmiddels niet meer erg relevant aangezien het bestek gepubliceerd is. In bijlage D.06 staat bij lijn 315/325/335 het volgende:

(*) De volgende ritten dienen niet geboden te worden:
• Werkdagen:
o 1045
o 1053
o 1061
o 1069
o 1145
o 1153
o 1046
o 1054
o 1062
o 1070
• Zaterdagen:
• Zon-/feestdagen:
o 7001
o 7005
o 7009
o 7013
o 7002
o 7006
o 7010

Het staat bovendien in de imperatief: ze DIENEN niet aangeboden te worden, dus je mág ze niet eens aanbieden!

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Ma 06 Feb 2012, 12:41

Klaasje schreef:
Statler Rail schreef:En over deze NZW-Fryslân ben ik ook best sceptisch. 22,7 miljoen is best weinig als je ziet wat ze eisen.

Dat is zo ongeveer het ov budget van héél Flevoland (Almere stad/streek + Lelystad + het Flevolandse deel van IJsselmond)
Beide regio's zijn ook totaal niet vergelijkbaar, omdat in heel Flevoland maar 6 plaatsen van enige omvang (Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde, Emmeloord en Urk) en maar een stuk of 12 dorpen liggen (Biddinghuizen, Swifterbant, Nagele, Ens, Kraggenburg, Marknesse, Tollebeek, Espel, Creil, Bant, Rutten en Luttelgeest). Ik heb ze zo niet geteld, maar alleen in de concessie NZW-Fryslân ligt het aantal kernen met dorpsstatus rond de 200. Om 200 kernen met elkaar te verbinden kost iets meer bussen dan om 18 kernen met elkaar te verbinden. 8-)
Het grote probleem is dat de bussen geen echt alternatief voor de auto zijn in de wat meer afgelegen landelijke gebieden. Door dorpenroutes en lage frequenties zullen bijna alle keuzereizigers afhaken. De dikke stromen verkeer zullen dus vooral per auto worden afgewikkeld. Deze reizigers zijn er niet tot nauwelijks en die kun je dus ook niet echt kwijtraken. Het OV wordt in dit soort gebieden vooral gebruikt door mensen die daarop zijn aangewezen. Daarbij valt vooral te denken aan mensen die niet zelf auto kunnen/mogen besturen. Voor 95 % gaat het dan om scholieren en studenten. Scholieren reizen vooral in de scholierenspitsen. Dat is met de dikke duim van 7 tot 10 uur afhankelijk van de schooltijden en de reistijd en in omgekeerde richting tussen 14 en 18 uur. Verder kan het voor deze groep wel prettig zijn om nog thuis te kunnen komen als ze naar de bios of zoiets gaan. Dat kan echter ook met een enkele rit 's avonds één of twee keer in de week rond 22:00. Voor studenten is het wel prettig als er op vrijdagavond en zondagavond wat rijdt omdat deze veelal een kamer in een stad zullen hebben als ze uit landelijke gebieden afkomstig zijn.
Op een typische dunne buslijn zijn conform het bestek straks 7 ritten per dag: 3 ritten tussen 6 en 9, en 4 ritten tussen half 3 en half 7. Met zo'n busnet kan je in het landelijk gebied net zo goed elke middelbare school voorzien van schoolbussen (bij voorkeur die mooie gele Amerikaanse :lol: ), en daarmee de leerlingen direct aansluitend op de lessen van/naar de omliggende dorpen te vervoeren. Alleen hebben we het dan niet meer over "openbaar vervoer", maar de facto zal toch vrijwel iedere reiziger scholier zijn.

Voor de overige reizigers kan je volstaan met een paar kernlijnen over de provinciale wegen, die dus niet door de dorpen rijden. Als vervoerder verdien je namelijk je geld per kilometer, terwijl de kosten deels per kilometer en deels per tijdseenheid zijn. Het beste kan je dus je reizigers zo snel mogelijk zo veel mogelijk kilometers laten afleggen. Daarom kunnen Qliners en sneldienst vaak nog wel uit. Stel, van Groningen naar Heerenveen met 315 kost 8 euro (weet niet wat het precies is) bij een omlooptijd (inclusief pauze/keertijd) van 1 uur en één DRU kost een kleine 96 euro, dan heb je aan 12 reizigers voldoende om volledig kostendekkend te zijn. Zonder subsidie. Gemiddeld 12 reizigers per bus zou op die lijn toch wel moeten lukken...

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Zonnig » Ma 06 Feb 2012, 12:43

Heeft iemand een linkje naar het definitieve bestek?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Ma 06 Feb 2012, 12:54

Alle documenten staan op http://www.aanbestedingskalender.nl en dan is zoeken op "fryslan" voldoende. Om documenten te downloaden moet je je wel registreren, maar dat is een kwestie van je mailadres invullen en een link klikken. Naast het bestek is vooral bijlage D.06 interessant, want daarin staat per buslijn wat van de inschrijvers wordt verwacht.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Zonnig » Ma 06 Feb 2012, 18:42

Tnx, het wordt mij nu duidelijker, er wordt behoorlijk gesneden!

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Wo 08 Feb 2012, 23:33

Er zit ook een document bij (aanbestedingskalender) over een aanbod van stadsgewest Haaglanden van nooit in dienst gekomen MAN Lion's City A21 aardgasbussen voor inzet in de concessie Friesland. Nieuwprijs € 281.761,20 exclusief BTW, aanbod: 210.000 euro. En Friesland wil ruimtes in de aangekochte busstations (H'veen, Dokkum, Sneek, Leeuwarden) gaan verhuren aan de vervoerder, daarvoor is morgen (9 februari) een mogelijkheid voor bezichtiging. Hoe ze dat dan doen in Heerenveen (aangezien ZOF ook van het busstation gebruik maakt), of Qbuzz moet winnen natuurlijk (hoop het eigenlijk wel).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31540
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Suus » Wo 08 Feb 2012, 23:41

Zijn dat overtollige aardgasbussen van de HTM?
Rame à l'approche

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Do 09 Feb 2012, 00:01

Bee schreef:Zijn dat overtollige aardgasbussen van de HTM?
Ik denk dat het inderdaad gaat om een aantal bussen uit de HTM serie 1001 - 1135 die niet in dienst zijn gekomen. Veolia heeft ook wel MAN CNG's, maar die zijn ouder.

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor EHH » Do 09 Feb 2012, 10:23

Roelof88 schreef:Er zit ook een document bij (aanbestedingskalender) over een aanbod van stadsgewest Haaglanden van nooit in dienst gekomen MAN Lion's City A21 aardgasbussen voor inzet in de concessie Friesland. Nieuwprijs € 281.761,20 exclusief BTW, aanbod: 210.000 euro. En Friesland wil ruimtes in de aangekochte busstations (H'veen, Dokkum, Sneek, Leeuwarden) gaan verhuren aan de vervoerder, daarvoor is morgen (9 februari) een mogelijkheid voor bezichtiging. Hoe ze dat dan doen in Heerenveen (aangezien ZOF ook van het busstation gebruik maakt), of Qbuzz moet winnen natuurlijk (hoop het eigenlijk wel).

Geldt ook voor Leeuwarden, daar maken we ook gebruik van de kantine. Op dit moment komen we in Leeuwarden bij Connexxion op de koffie, en in Heerenveen komen Arriva en Connexxion bij ons (Qbuzz) op de koffie. Qbuzz huurt in Heerenveen de kantine en het Sanitaire gedeelte.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten