Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 12 Okt 2012, 00:50

Las net op wikipedia dat een anonieme gebruiker beweert dat de 251-254 gaan verhuizen naar NZWF. Ik stel dit in twijfel, omdat ik meende dat er in NZWF alleen maar nieuw materieel zou komen (en werd geëist volgens mij). Maar weet iemand hier iets meer vanaf en ook welke bussen er dan überhaupt naar Ameland toegestuurd zouden worden ter vervanging (als dit verhaal klopt)?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Vr 12 Okt 2012, 12:49

Michael 1988 schreef:Las net op wikipedia dat een anonieme gebruiker beweert dat de 251-254 gaan verhuizen naar NZWF. Ik stel dit in twijfel, omdat ik meende dat er in NZWF alleen maar nieuw materieel zou komen (en werd geëist volgens mij). Maar weet iemand hier iets meer vanaf en ook welke bussen er dan überhaupt naar Ameland toegestuurd zouden worden ter vervanging (als dit verhaal klopt)?


Op 27 september plaatste ik hier een reactie over dat artikel in de Leeuwarder Courant:

Roelof88 schreef:In totaal zijn er 190 bussen voor Friesland nodig. 140 daarvan komen van VDL (worden allen gebouwd in Heerenveen). De andere 50 worden gemaakt door Irisbus in Italië en Mercedes in Frankrijk (LC praat niet over de MAN geledes, maar dat zal wel een fout zijn). Verder bouwt Heerenveen 50 bussen voor Zuid Holland Noord. De rest van de Zuid-Hollandse bussen worden in Valkenswaard gebouwd.

Het zou dus kunnen kloppen. Maar de vraag is of ze aan 4 geledes genoeg hebben. Ik heb deze vraag even naar Arriva gemaild. Ik laat wel weten als ik een reactie heb.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Meltrain » Vr 12 Okt 2012, 13:09

Als die geledes alleen bedoeld zijn voor buslijn 12 in Leeuwaredn, heb je aan 4 wel meer dan genoeg ja.
Misschien dat in de zomer enkele op lijn 66 worden ingezet, maar zelfs dan moet je met 4 bussen precies kunnen uitkomen, lijkt me.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor zone2000 » Vr 12 Okt 2012, 13:37

er zouden 3 gelede man bussen van ameland komen voor lijn 12.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor wouter*** » Vr 12 Okt 2012, 16:25

zone2000 schreef:er zouden 3 gelede man bussen van ameland komen voor lijn 12.

waar heb je dat gelezen?

ik kreeg trouwens een mail van arriva over de nieuwe arriva stores en die komen er in heerenveen en sneek.

verder las ik in het PvE het volgende:
De reguliere en mobiele websites dienen minimaal 2 maanden voor ingang van de concessie
volledig operationeel te zijn.

het is nu al 2 maanden voor ingang en er is nog niks online
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 12 Okt 2012, 20:45

Als de geledes dan inderdaad van Ameland afkomen, welke bussen gaan dan naar Ameland toe? Die voormalige Amba's van Schiermonnikoog? Ameland is geen aflopende concessie in tegenstelling tot Schiermonnikoog. Als het wel een aflopende concessie was had ik het nog wel geloofd, maar nu zo 1,2,3 niet. Ook niet omdat ze op Ameland duurzaam bezig willen zijn (gezien de reclame achter op de MAN's). Die 6 Amba's van Schiermonnikoog zijn dat dus echt niet (stammen uit 2001, rijden niet op CNG en ombouw zal wel erg duur worden voor een concessie die nog 4 jaar duurt). We wachten de mail van Arriva maar eens af voordat we de uitspraak van zone2000 moeten gaan geloven.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor wouter*** » Vr 12 Okt 2012, 20:53

Amba's lijken mij niet geschikt aangezien de bussen op ameland altijd stampvol zitten.
Heeft arriva niet nog ergens wat geledes over of zijn die allemaal naar zweden gegaan?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ov'tje » Vr 12 Okt 2012, 21:31

Michael 1988 schreef:Als de geledes dan inderdaad van Ameland afkomen, welke bussen gaan dan naar Ameland toe? Die voormalige Amba's van Schiermonnikoog? Ameland is geen aflopende concessie in tegenstelling tot Schiermonnikoog. Als het wel een aflopende concessie was had ik het nog wel geloofd, maar nu zo 1,2,3 niet. Ook niet omdat ze op Ameland duurzaam bezig willen zijn (gezien de reclame achter op de MAN's). Die 6 Amba's van Schiermonnikoog zijn dat dus echt niet (stammen uit 2001, rijden niet op CNG en ombouw zal wel erg duur worden voor een concessie die nog 4 jaar duurt). We wachten de mail van Arriva maar eens af voordat we de uitspraak van zone2000 moeten gaan geloven.

Er hoeven weinig tot geen vervangende bussen naar Ameland. het seizoen is immers afgelopen. Op het eiland zijn een aantal standaardbussen aanwezig en volgens mij ook nog een dieselgelede. Dat moet genoeg zijn om de wintertijd wel door te komen. Zit je alleen met enkele drukke weekenden, maar ook daar valt wel een mouw aan te passen, omdat je dan kunt besluiten om een bus van de wal over te brengen.

Verder is het zo dat ik me goed in kan denken dat het een tijdelijke situatie is. Er komen immers minimaal zes geledes in de concessie. Ik kan me voorstellen dat MAN deze op korte termijn niet kan leveren en dat Arriva daarom op korte termijn voor deze oplossing kiest. Uit de concessie GGD zijn nog altijd bussen over. Twee streekgeledes die overal ingezet kunnen worden en bij mijn weten nog enkele bussen die her en der door het land verspreid zijn.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Jelmer » Vr 12 Okt 2012, 21:39

ben vorige maand op Ameland geweest, toen reden er naast de 251-254 twee enkele Citaro's de 551 en 552

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor MdJ » Vr 12 Okt 2012, 21:57

In de winter werd er altijd een 2-uur dienstregeling gereden, welke aansluit op de boot. Dan zijn er 2 bussen nodig (en dat kan prima in de twee citaro-stadsbussen). Voordat er citaro's reden, reden er een stuk of 4 bussen in de winter daar. In de laatste 4 jaar waren dat 582x'bussen. Ontzettende onconfortabele bussen,maar wel genoeg ruimte om bagage kwijt te kunnen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 12 Okt 2012, 22:42

is offtopic (en dat weet ik), maar welke dieselgelede is dat dan op Ameland? Toevallig de 231 die eerst nog bij Arriva Touring reed? Want de 232 doet nu dienst op Terschelling samen met de 234 en 241. En welke geledes zijn er dan nog meer van GGD?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 10:22

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Busje » Za 13 Okt 2012, 10:52

ov'tje schreef:Er komen immers minimaal zes geledes in de concessie.

Wat is je bron?

MAN geleed CNG rijdt in de winterperiode op vast wal, in de zomerperiode op Ameland. Iris 12 meter CNG in de winterperiode als vervanging van de gelede wagens op Ameland.

Op dit moment 4x MAN geleed CNG en 2x standaard diesel 551 + 552 op Ameland. Geen gelede diesel aanwezig.

224 en 231 die voorheen bij Arriva Touring reden zijn verkocht aan een Duits bedrijf.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor wouter*** » Za 13 Okt 2012, 11:27

wat is er eigenlijk gebeurd met de bussen die voor de MAN geledes op ameland reden (Berkhof 2000NL, mercedes O405 en dennis dart)?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor zone2000 » Zo 14 Okt 2012, 09:59

wouter*** schreef:
zone2000 schreef:er zouden 3 gelede man bussen van ameland komen voor lijn 12.

waar heb je dat gelezen?


personeelsbijeenkomst bijgewoond :wink:

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 14 Okt 2012, 12:39

Busje schreef:
ov'tje schreef:Er komen immers minimaal zes geledes in de concessie.

Wat is je bron?

MAN geleed CNG rijdt in de winterperiode op vast wal, in de zomerperiode op Ameland. Iris 12 meter CNG in de winterperiode als vervanging van de gelede wagens op Ameland.

Op dit moment 4x MAN geleed CNG en 2x standaard diesel 551 + 552 op Ameland. Geen gelede diesel aanwezig.

224 en 231 die voorheen bij Arriva Touring reden zijn verkocht aan een Duits bedrijf.


Bron (van allebei)?? Sorry hoor maar de concessie van Ameland is een aparte concessie van NZWF. Van eind augustus t/m oktober zal volgens mij zelfs vaker die gelede bussen nodig zijn. Als ze dan nog op Ameland staan heeft Arriva een probleem. Studenten reizen vaak nog met het openbaar vervoer in het begin van het schooljaar, wat (meestal) tot de herfstvakantie lijdt tot overvolle bussen. Tijdens de wintermaanden wordt het ook druk omdat dan de meeste mensen die normaal met de fiets of scooter of motor gaan ook met de bus gaan. Ze hebben die bussen dus langer nodig dan alleen de winterperiode.

En als je de bron van mij wilt weten. Dat eerste is een feit dat eerder al bij Arriva (bericht over hun treinen) naar buiten werd gebracht (en dat merk je ook vaak al als je in de bus zit). Dat tweede weet ik uit ervaring. In veel regio's worden dan extra versterkingsbussen ingezet die meestal in de lente niet meer worden ingezet (uitzonderingen buiten gelaten). Ik geloof zelf gewoon dat Arriva nieuwe bussen gaat aanschaffen, maar voordat die uitspraak gedaan wordt wachten we gewoon de mail van Arriva zelf af (en als die op de website van Arriva is geplaatst), al dan niet af op de vorderingen in december/eind november.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: Wo 04 Jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor uvos10 » Ma 15 Okt 2012, 17:14

Bee schreef:Wie gaat eigenlijk de lijn Alkmaar - Leeuwarden rijden?
Etienne schreef:Ook Arriva :wink:


Hoe gaat Arriva dat doen met de qliner 350
Laat Arriva dan bussen stallen in Alkmaar, Extra Ritten, Mat ritten van/naar Leeuwarden Garage.
?????????

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Klaasje » Ma 15 Okt 2012, 17:16

Een deal met een boer in Noord Holland? *O*

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Daniel » Ma 15 Okt 2012, 19:33

Op dezelfde manier als NoordNed het ooit deed allicht? Die reden 'm samen met Connexxion, al maakte dat het tariefsysteem wel wat ingewikkeld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor BR628 » Ma 15 Okt 2012, 19:42

En dat tariefsysteem is toch al niet het makkelijkste, want het NH-deel kent een ander kilometertarief dan het Friese...

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ov'tje » Ma 15 Okt 2012, 20:25

Michael 1988 schreef:is offtopic (en dat weet ik), maar welke dieselgelede is dat dan op Ameland? Toevallig de 231 die eerst nog bij Arriva Touring reed? Want de 232 doet nu dienst op Terschelling samen met de 234 en 241. En welke geledes zijn er dan nog meer van GGD?

ik dacht dat er nog een dieselgelede op Ameland was, maar niet meer dus.

In het Noorden heeft Arriva Touring nog de 7805 en 7806. Het duo duikt regelmatig bij treinvervangend vervoer op, maar ook op lijn 15 in Groningen als versterkingsbus. De rest is of verkocht of rijdt elders in Nederland rond.
Busje schreef:
ov'tje schreef:Er komen immers minimaal zes geledes in de concessie.

Wat is je bron?

Ik meende het op een ander forum te hebben gelezen, maar ik zal wel in de war met iets anders zijn geweest.

Sowieso is drie geledes voor Fryslân krap, dus ik verwacht dat er wel meer geledes zullen komen. in de zomermaanden heb je die gasbussen allemaal op Ameland nodig, terwijl je op de wal minimaal twee geledes nodig hebt om op lijn 66 te rijden, naast de bestelde Citea XLE. Dat buslijntje kan af en toe best druk zijn :wink:

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ov'tje » Ma 15 Okt 2012, 20:29

uvos10 schreef:
Bee schreef:Wie gaat eigenlijk de lijn Alkmaar - Leeuwarden rijden?
Etienne schreef:Ook Arriva :wink:


Hoe gaat Arriva dat doen met de qliner 350
Laat Arriva dan bussen stallen in Alkmaar, Extra Ritten, Mat ritten van/naar Leeuwarden Garage.
?????????

waarschijnlijk bij de laatste ritten passagiers onderweg over laten stappen op een andere bus. Dat gebeurde in de tijd van NoordNed ook. zo voorkom je allerlei rare constructies met matritten of bussen van de andere maatschappij die in Alkmaar of Leeuwarden gestald moeten worden.

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Di 16 Okt 2012, 12:55

Op de stadsdienst Leeuwarden komen 3 MAN CNG gelede bussen van Ameland. De vierde blijft op Ameland. Deze 3 gelede bussen worden vervangen door 3 Irisbus Citelis 12 meter CNG.

In de drukkere periodes op de eilanden ( zomerperiode) worden 2 Irisbussen geruild tegen 2 gelede CNG van Leeuwarden. Daarnaast wordt een Mercedes Citaro geleed uit de Achterhoek geruild tegen een Mercedes Citaro 12mtr van de eilanden.

Bron: Arriva mail.

Welke Citaro's rijden eigenlijk in de Achterhoek? Enige die ik me nu kan bedenken zijn die 5091 en 5092, maar die zijn van Juijn Rossum en rijden in Rivierenland...

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Michael » Di 16 Okt 2012, 13:45

De Arriva 223 en 227 sowieso. Maar die rijden bij Gelderesch.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor marvinkok » Di 16 Okt 2012, 16:25

1 op lijn 28 in de ochtend, en 1 op lijn 73/74 Groenlo-Enschede tot een uur of 10.

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ov'tje » Di 16 Okt 2012, 19:26

Duidelijk verhaal over die geledes en de vervangingen.

Zit dieselgelede 7809 trouwens ook niet in de Achterhoek?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten