Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Ronald »

In plaats van de [IMG]-tag kun je beter de [SMALLIMG]-tag gebruiken. Dan wordt je foto automatisch verkleind en is hij helemaal zichtbaar :wink: . En die onderste zou ik ook nog even draaien.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door koekje »

Gebruik even de smallimg tag:

Afbeelding

Afbeelding
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door MdJ »

De 223 (ex-)Gelderesch Reizen en 2 MAN's (1x paars,447- 1x oranje 479) van TCR rijden nu op Ameland, samen met een gasbus (252).
De 554 van Terschelling is nu in Doetinchem, samen met een 6 tal TCR-MAN's.
Bij twijfel: gebruik beton.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Arriva riskeert een boete van 500.000 euro omdat er nu 80 oude bussen in Friesland rijden tot april 2013. Op verzoek van VDL is de order van 140 bussen over meerdere maanden uitgesmeerd, zodat 170 man personeel werk houdt (schijnbaar is de orderportefeuille leeg). VDL heeft nog maar 60 bussen afgeleverd. Arriva is volgens de overeengekomen concessie verplicht om direct met nieuwe bussen te rijden. De 80 oude bussen zijn door VDL Heerenveen voor 1,3 miljoen euro opgeknapt. Arriva en VDL delen samen deze kosten.

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... sequentie-

(een deel van bovenstaande informatie komt uit de papieren krant).

Op omroep Friesland een reactie van Anne Hettinga (in het Fries)

http://www.omropfryslan.nl/nijs/vdl-mei ... er-leverje

Ik vraag me af of 60 wel klopt, want zijn de Irisbussen al afgeleverd?
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Frits »

De Irisbussen zijn er nog niet. Tenminste ze zijn niet in dienst, of ze al geleverd zijn weet ik niet.
Momenteel wordt de stadsdienst gereden met Wright Commanders en Irisbussen GX127. Wat mij opvalt bij de Wrights is dat deze veel trager zijn dan de Amba's van CXX. De 3 MAN's zijn er al wel, deze rijden ook rond in de kleurstelling van Frysk Ferfier. De Mercedes Intouro's rijden ook al rond, maar door kennelijk gebrek aan materieel heb ik die vandaag ook op diverse streeklijnen zien rijden.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Heb ook een citaro GÜ, een nieuwe ambassador ale 106 en een duvedec gezien op de stad.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Frits »

Ja, die Duvedec heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. De Citaro zag ik als lijn 66 richting Holwerd rijden vanmiddag. De Citea's zien er trouwens goed uit van binnen. Arriva heeft ook andere ov-chipkaartapparatuur geïnstalleerd in de nieuwe bussen. Het ziet er wat moderner uit dan die gele kasten die er eerder hingen. Er hingen 2 tv's met komende haltes. Omroepstem was er (nog) niet.

De Duvedec was trouwens overduidelijk een ex-cxx exemplaar, met dat wit-geel-groen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Niet lullig bedoelt, maar dat van Omroep Friesland mochten ze ook wel in het ABN plaatsen. Maar goed, zo zijn Friezen nou eenmaal in mijn beleving, alles moet volgens hun in het Fries.

Maar even on-topic. Wel een goede actie van Arriva om toch Nederlands grootste busbouwer te helpen door de oplevering uit te stellen. Echter hoop ik voor VDL dat het niet Den Oudsten achter na gaat. Ook leuk om toch nog wat oud en eigenlijk afgeschreven materieel nog rond te zien rijden. Brengt toch nog wat nostalgie naar boven van toen Arriva voor het eerst in Friesland ging rijden met "nieuwe" bussen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Vinny »

Ze krijgen het in de Leeuwarder Courant zelfs voor elkaar om in een redactioneel artikel Friese citaten zonder vertaling neer te zetten, als het gewoon over landelijke perikelen gaat. Ja, dat sla ik dus principieel over. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Ik zag vandaag ongeveer om 18:30 bij de franklinstraat een tribus civatas in de frysk ferfier huisstijl. Die zal wel rijden op lijn 11. Ik hoorde van chauffeurs op de stad dat deze lijn niet meer door de stad wordt gereden

Op de stad moeten alle chauffeurs de lijnnummers met de hand invoeren!
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door MdJ »

Vandaag reed een TCR-Integro op lijn 42/57 (lijn 42/47 in Lemmer)
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Ik kan het wel editten, maar ik doe het toch maar bijvoegen. Dit was niet lullig bedoelt tegenover Friezen, maar een vertaling van het artikel was wel handig geweest. Er zijn meer mensen in Nederland dan alleen de mensen in Friesland en niet iedereen kan Fries, maar zijn wel nieuwsgierig naar dit soort berichten. Een Nederlands stuk voor de niet-Friezen was gewoon handig geweest naar mijn mening. Als je trouwens naar de regionale omroepen kijkt. Bij L1TV praten ze toch ook geen Limburgs of bij Omroep Brabant toch ook geen Brabants, terwijl die ook landelijk worden uitgezonden (via digitale tv).

Maar dit was niet discriminerend bedoelt tegen over de Friezen, maar meer bedoelt van: "Hé ik wil dit artikel ook lezen, maar ik snap er geen bal van wat hier nu staat."
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Frits »

Ik snap het probleem wel hoor bij het artikel. Ik woon zelf in Friesland, maar ik ben geen volbloed Fries en spreek de taal dan ook niet, ik kan alleen lezen en verstaan.

Maar de vergelijking met L1 of Omroep Brabant vind ik niet helemaal terecht. Limburgs en Brabants zijn dialecten, terwijl Fries de tweede taal van het land is. Op de aardgastank van de MAN-bussen staat trouwens ook in het Fries vermeld dat die bussen op Fries aardgas rijden...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dennenboom »

alles moet volgens hun in het Fries
Nee het is andersom. Kijk maar eens op wikipedia voor Hurdegaryp (zo heet die plaats officieel al jaren en het station dus ook) Die plaats wordt op de Nederlandstalige wikipedia (maar niet bij de wiki's van de echte wereldtalen als Engels en Duits) hardnekkig Hardegarijp genoemd. In landen waar ze wel volwassen kunnen omgaan met meertaligheid zoals Zwitserland hebben de mensen niet meteen een kort lontje als ze een andere dan hun eigen taal horen of lezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

wouter*** schreef:Ik zag vandaag ongeveer om 18:30 bij de franklinstraat een tribus civatas in de frysk ferfier huisstijl. Die zal wel rijden op lijn 11. Ik hoorde van chauffeurs op de stad dat deze lijn niet meer door de stad wordt gereden
Oke, ik wist helemaal niet dat Arriva ook bussen van Tribus Civitas had besteld voor deze concessie. Of komt die bus uit de Achterhoek?
En wat is die lijn 11 toch eigenlijk een kansloos lijntje geworden. Na een rijtijd van 12 minuten staat de bus 18 minuten stil. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Frits »

Van lijn 11 werd altijd goed gebruik gemaakt, ik snap niet waarom ze die ingekort hebben... Verder heb ik veel mensen horen klagen over het schrappen van lijn 38. Daardoor wordt er nu overdag nog maar 2x/u naar de Vrijheidswijk gereden ipv 4x/u..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:
alles moet volgens hun in het Fries
Nee het is andersom. Kijk maar eens op wikipedia voor Hurdegaryp (zo heet die plaats officieel al jaren en het station dus ook) Die plaats wordt op de Nederlandstalige wikipedia (maar niet bij de wiki's van de echte wereldtalen als Engels en Duits) hardnekkig Hardegarijp genoemd. In landen waar ze wel volwassen kunnen omgaan met meertaligheid zoals Zwitserland hebben de mensen niet meteen een kort lontje als ze een andere dan hun eigen taal horen of lezen.
beetje nutteloos statement: de Nederlandse wiki schrijft ook Berlijn en Parijs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dennenboom »

Dat is het hem juist. Voor Nederlandstaligen moet echt alles in het Nederlands. Bij onze zuiderburen is te zien waar dat toe leidt. Eerst rijdt je richting Rijsel en vervolgens richting Lille. De Duitse Wiki spreekt daarentegen niet van Arnheim en Nimwegen maar gewoon van Arnhem en Nijmegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Nee, men heeft op de Nederlandse wikipedia het beleid alleen Nederlandstalige plaatsnamen te gebruiken. Ik heb het ooit nog met ze aan de stok gehad over de spelling van Kabul in Afghanistan, ze beweerden dat het Kaboel moest zijn, ondanks dat alle nieuwsorganisaties en de Bosatlas het over Kabul hebben. Tegen zoveel domheid kan ik niet op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dennenboom »

Maar dat Wiki-beleid komt niet uit de lucht vallen.... We dwalen af, lijkt me goed nu weer richting busconcessie Noord- en Zuidwest-Fryslân (=officiele naam :lol: ) te gaan.
jms
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 13:37

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door jms »

Bee schreef:Nee, men heeft op de Nederlandse wikipedia het beleid alleen Nederlandstalige plaatsnamen te gebruiken. Ik heb het ooit nog met ze aan de stok gehad over de spelling van Kabul in Afghanistan, ze beweerden dat het Kaboel moest zijn, ondanks dat alle nieuwsorganisaties en de Bosatlas het over Kabul hebben. Tegen zoveel domheid kan ik niet op.
Dit is geen exoniemen kwestie maar een transcriptie kwestie. Bij een transcriptie kun je het beste zo fonetisch mogelijk blijven en in het Nederlands is dat nu eenmaal een oe voor die klank en geen u. De Hardegarijp-kweste is logisch, er is een goed en gebruikelijk Nederlands exoniem dus gebruiken ze dat maar in het Engels heeft Hurdegaryp geen exoniem dus gebruiken ze de officiële naam.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Dit stond afgelopen zaterdag in de LC over de bussen voor Schiermonnikoog.

Afbeelding
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Leuk artikel. Ik zag afgelopen zomer tijdens mijn vakantie op Malta dat Arriva daar met ongeveer 200 bussen van het Chinese King Long rondrijdt. Zo kan het natuurlijk ook. Die bussen zien er van binnen trouwens uit als een groot uitgevallen Frysker. Maar dat terzijde.

Op de stadsdienst in Leeuwarden is het een puinhoop. Er rijden amper bussen op tijd. Ik heb ook al aardig wat mensen horen klagen dat de Irisbussen nogal over schijnen te hellen in de bocht, met als gevolg dat de mensen door de bus geslingerd worden. Zelf heb ik er nog niet in gezeten. Vandaag in de binnenstad ook een Wright op lijn 31 gespot. Ik dacht dat inzet van klein materieel op die lijn een eis was volgens het PvE?
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door LtnGeorge »

Na lang meelezen en een interesse gekregen te hebben voor datgene waar ik elke dag mee lees heb ik mij dan toch maar eens aangemeld.

Arriva houdt er sinds afgelopen maandag ook een vreemde materiaalinzet op na. Waardoor de meeste lijnen er niet bepaald op vooruit zijn gegaan, maar sommigen ook wel.

De eerste impressies en opvallende dingen die ik tegen kwam:

De nieuwe Citea's. Allereerst; dit zijn prachtige bussen, de stoelen zitten prima en als de geur van de fabriek er uit is zijn dit veruit de fijnste bussen (al zijn de groninger citaro's ook mooie bussen). Wel valt het mij op dat van de meeste bussen de display's niet werken of constant uit staan? Ook is het lichtschijnsel dat naar buiten komt buiten de bus een stuk minder en dit maakt het lastig om de bus in het donker te zien aankomen. (de oude amba's waren rijdende aquaria in het donker)

De nieuwe Intouro's zijn ook prima bussen, al zijn er een paar eigenaardigheden en kinderziektes. Allereerst de voorzieningen: deze zijn best luxe voor een bus. Oplaadpunten voor telefoons enz. dmv de oplaadpunten boven de stoelen en ook het wifi maakt het een fijne reis/werk bus (als wifi werkt). Alleen jammer dat de stopknoppen zo laag zitten dat je ze constant met je knieen aan raakt (heb de eerste chauffeur al kwaad zien worden omdat er constant op stop werd gedruk omdat er iemand tegen de knop aan lag te slapen :lol: )

Vervolgens zijn er ook een paar vreemde dingen aan de hand sinds arriva weer alles buslijnen terug heeft:
- Lijn 99 lijkt gereden te worden met oude mercedes integro's
- Lijn 98 lijkt gereden te worden met gelede bussen (heb niet gezien wat voor, maar het leken man's)
- Vanavond vertrok er een Qliner vanuit groningen met een VDL Citea! Dat lijkt me wel een hele grote misvatting van het wagenpark.
- De Qliners lijkt wel trager geworden. Voorheen kon vanuit Groningen met een Qliner 315 makkelijk een overstap gemaakt worden op lijn 41 op het station. Tegenwoordig zijn de Qliners zo laat in heerenveen dat je met moeite de bus bij halte Oost haalt.
- Veel display's weigeren dienst.

Is er overigens ook een (redelijk) complete lijst van al het materiaal wat arriva op dit moment in fryslan heeft?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door MdJ »

De 7507 haalde makkelijk 100kmh, maar volgens mij doen/deden die andere Qliners dat ook. (behalve de TCR77 dan, die reed max 80)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten