Pagina 16 van 36

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 18:54
door Frits
Was net weer even op het busstation in Leeuwarden en zag toevallig dat een aantal van die bordjes die bij de verschillende busperrons hangen ook niet klopt. Zo staat er 2 Adlân (ipv Aldlân) en 8 Bilgaard (moet Vrijheidswijk zijn).

Wat me trouwens ook opviel is dat halte Mata Hariplein in Leeuwarden nu gewoon weer Harmonie heet. Cxx heeft dit destijds aangepast met het verplaatsten van halte Zaailand stad-uit, maar dit is blijkbaar teruggedraaid. De halte aan de overkant (stad-in) heette ondertussen ook nog steeds Harmonie maar de streekdiensten stoppen daar niet.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:06
door Roelof88
LtnGeorge schreef:De nieuwe Intouro's zijn ook prima bussen, al zijn er een paar eigenaardigheden en kinderziektes. Allereerst de voorzieningen: deze zijn best luxe voor een bus. Oplaadpunten voor telefoons enz. dmv de oplaadpunten boven de stoelen en ook het wifi maakt het een fijne reis/werk bus (als wifi werkt). Alleen jammer dat de stopknoppen zo laag zitten dat je ze constant met je knieen aan raakt (heb de eerste chauffeur al kwaad zien worden omdat er constant op stop werd gedruk omdat er iemand tegen de knop aan lag te slapen :lol: )
Bekend probleem. De Integro's van Qbuzz in Groningen/Drenthe hadden precies hetzelfde. Daar zijn later de stopknoppen hoger geplaatst.
LtnGeorge schreef:Vervolgens zijn er ook een paar vreemde dingen aan de hand sinds arriva weer alles buslijnen terug heeft:
- Lijn 99 lijkt gereden te worden met oude mercedes integro's
- Lijn 98 lijkt gereden te worden met gelede bussen (heb niet gezien wat voor, maar het leken man's)
- Vanavond vertrok er een Qliner vanuit groningen met een VDL Citea! Dat lijkt me wel een hele grote misvatting van het wagenpark.
- De Qliners lijkt wel trager geworden. Voorheen kon vanuit Groningen met een Qliner 315 makkelijk een overstap gemaakt worden op lijn 41 op het station. Tegenwoordig zijn de Qliners zo laat in heerenveen dat je met moeite de bus bij halte Oost haalt.
- Veel display's weigeren dienst.
Dit hoort natuurlijk niet, maar zijn opstartproblemen. Nog niet alle bussen zijn geleverd en ik denk dat de roosters van chauffeurs ook nog niet helemaal optimaal zijn.

Dat de Intouro's trager zijn is wel apart, aangezien het technisch dezelfde bus is als de Integro. Sterker nog, de oudere generatie Integro's hebben minder pk's (252 ipv 299). Rijden ze wel 100 km/u?
LtnGeorge schreef:Is er overigens ook een (redelijk) complete lijst van al het materiaal wat arriva op dit moment in fryslan heeft?
Een overzichtje van het materieel (niet compleet) staat op de wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... #Materieel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:19
door LtnGeorge
Dat de Intouro's trager zijn is wel apart, aangezien het technisch dezelfde bus is als de Integro. Sterker nog, de oudere generatie Integro's hebben minder pk's (252 ipv 299). Rijden ze wel 100 km/u?
Ik heb nog niet getimed of ze wel 100 km/u rijden, maar dat zou ik eens kunnen checken. Het kan hem ook liggen aan nieuwe chauffeurs op de bussen? Aan de vertrektijden zou het in elk geval niet hoeven liggen, die zijn zelfs met twee minuten verruimd.

(al kan het structureel te laat op het perron komen van connexxion bussen ook wel mee spelen met de makkelijke overstap)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:34
door Roelof88
LtnGeorge schreef:Ik heb nog niet getimed of ze wel 100 km/u rijden, maar dat zou ik eens kunnen checken.
Volgens mij kunnen ze wel 100 km/u. Als ik bij de RDW het kenteken van Intouro 7510 invoer (62-BBJ-4), dan staat er bij staanplaatsen 0. Een bus die 100 km/u kan rijden moet veiligheidsgordels hebben op alle zitplaatsen (of ze gebruikt worden is punt twee) en passagiers mogen niet staan.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 19:53
door Somoht
20164,20190,20191,20193,20194,20195,20196,20199,20203,20205,
251,253,254,554,5810,5817,6032,6033,6036,6040,6201,6202,6205,6209,6212,6216,6219,6221,6222,6224,
6225,6228,6230,6233,6240,6242,6243,6246,6247,6248,6249,6250,6253,6254,6257,
6259,6261,6263,6265,6266,6269,6270,
6273,6274,6276,6277,6278,6280,6283,6284,6285,6287,6289,6291,6292,6293,6294,6295,6296,6297,6298,
6299,6300,6301,7169,7172,7174,7182,7183,7184,7501,7502,7503,7504,7505,7506,7507,7508,7509,7510,
7511,7512,7513,7514,7515,7516,7517,7518,7519,77,78,7852,79,80,81,82,83,8301,84,8402,8403,8407,8413,
8435,8436,8442,8548,8549,8550,8551,8553,8555,8556,8557,8558,8559,8560,8561,8562,8563,8564,8565,8566,
8567,8568,8569,8570,8571,8572,8573,8574,8575,8576,8577,8578,8579,8580,8581,8582,8583,8584,8585,8586,
8587,8588,8589,8590,8591,8592,8593,8594,8595,8596,8597,8598,8599,8600,8602,8603,8604,8605,8851,9977,9988

Deze wagennummers hebben in ieder geval één ritje in Fryslan gedaan de afgelopen 3 dagen.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:17
door Frits
Somoht schreef:20164,20190,20191,20193,20194,20195,20196,20199,20203,20205,
251,253,254,554,5810,5817,6032,6033,6036,6040,6201,6202,6205,6209,6212,6216,6219,6221,6222,6224,
6225,6228,6230,6233,6240,6242,6243,6246,6247,6248,6249,6250,6253,6254,6257,
6259,6261,6263,6265,6266,6269,6270,
6273,6274,6276,6277,6278,6280,6283,6284,6285,6287,6289,6291,6292,6293,6294,6295,6296,6297,6298,
6299,6300,6301,7169,7172,7174,7182,7183,7184,7501,7502,7503,7504,7505,7506,7507,7508,7509,7510,
7511,7512,7513,7514,7515,7516,7517,7518,7519,77,78,7852,79,80,81,82,83,8301,84,8402,8403,8407,8413,
8435,8436,8442,8548,8549,8550,8551,8553,8555,8556,8557,8558,8559,8560,8561,8562,8563,8564,8565,8566,
8567,8568,8569,8570,8571,8572,8573,8574,8575,8576,8577,8578,8579,8580,8581,8582,8583,8584,8585,8586,
8587,8588,8589,8590,8591,8592,8593,8594,8595,8596,8597,8598,8599,8600,8602,8603,8604,8605,8851,9977,9988

Deze wagennummers hebben in ieder geval één ritje in Fryslan gedaan de afgelopen 3 dagen.
Weet jij misschien ook welk materieeltype bij welk wagennummer hoort?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:31
door Daniel
2xx = Citaro G
5xx = Citaro
60xx = Irisbus GX127
62xx/63xx = Wright Commander
71xx = Integro
75xx = Intouro
83xx/84xx = Ambassador
85xx/86xx = Citea

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:36
door Roelof88
Aanvulling:

20164,20190,20191,20193,20194,20195,20196,20199,20203,20205 = ??
251,253,254 = MAN Lion's City CNG geleed
554= Citaro van Terschelling
5810,5817 = Integro drieassers van Arriva Touring uit 1999
6032,6033,6036,6040= Irisbus GX127 uit DAV
77-84= Integro's van TCR
7852 = Scania Omnilink geleed uit het DAV-gebied
8301= Ambassador uit de Hoeksche Waard/Goeree Overflakke
8402,8403,8407,8413,8435,8436,8442 = Ambassadors uit Achterhoek-Rivierenland
8851 = Nieuwe Ambassador 10,6 meter
9977,9988 ??

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:43
door marvinkok
Zijn die 20xxx niet de treinen?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:53
door Daniel
Die hebben 10xxx nummers waarbij daarnaast ook geen 1 op de derde positie voorkomt...

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 20:57
door Suus
Taxibusjes?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 21:13
door Somoht
Het zijn iig geen treinen.
Ik heb even gekeken waar zo'n 20xxx heeft gereden.
Lijnsysteemnummers
4305 -> HOV GD lijn 305
19315 -> Fryslan 315
3335 -> Lijn 335
4314 -> HOV GD lijn 314

En die 9977

8082
19093 Fryslan lijn 93
19071 Fryslan lijn 71
8074 Achterhoek 74
17370 Zuid-Holland 370
15020 (Dit is super vaag want dit is Waterbus 20 :D )
8040 Achterhoek 40
8028 Achterhoek 28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 11 dec 2012, 21:16
door Daniel
Dan zouden het weleens touringcars van Arriva Touring (of inhuur?) kunnen zijn. Allicht dat die er 20 voor krijgen om nummerdoublures te voorkomen met de lijnbussen.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 01:00
door ov'tje
Daniel schreef:Dan zouden het weleens touringcars van Arriva Touring (of inhuur?) kunnen zijn. Allicht dat die er 20 voor krijgen om nummerdoublures te voorkomen met de lijnbussen.
klopt. Kan veel van die nummers koppelen aan Touringcars. En ik maar denken dat een aantal uit die serie al verkocht waren :P

mis in het overzicht alleen nog Temsa T275 en Duvedec 9042 of 9043.

Voor degene die het aan kan passen. In de wiki van lijn 22 staat een foutje, want Goutum heeft geen manege. Het bedrijf valt onder een ander postcodegebied :P

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 14:37
door iraj-smile
Beste forumleden,

Welke, en hoveel van die MAN Lion's City G CNG's komen er te rijden in deze concessie??
EN WAAR???

gr jari

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 14:58
door ov'tje
iraj-smile schreef:Beste forumleden,

Welke, en hoveel van die MAN Lion's City G CNG's komen er te rijden in deze concessie??
EN WAAR???

gr jari
Er rijden drie stuks. Alle drie rijden ze of op lijn 12 op de stadsdienst van Leeuwarden of op lijn 66 tussen Leeuwarden en Holwerd Veerdam. Het hangt er vanaf waar ze het meest nodig zijn.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 16:12
door Roelof88
ov'tje schreef:Voor degene die het aan kan passen. In de wiki van lijn 22 staat een foutje, want Goutum heeft geen manege. Het bedrijf valt onder een ander postcodegebied :P
Dat lijkt me dan eerder een 'foutje' van de bedenker van die haltenaam (bij de FRAM heette die halte ook al manege).

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 18:03
door ov'tje
Roelof88 schreef:
ov'tje schreef:Voor degene die het aan kan passen. In de wiki van lijn 22 staat een foutje, want Goutum heeft geen manege. Het bedrijf valt onder een ander postcodegebied :P
Dat lijkt me dan eerder een 'foutje' van de bedenker van die haltenaam (bij de FRAM heette die halte ook al manege).
dat lijkt me wel heel sterk, want die manege zit er nog maar enkele jaren. daarvoor stond er een oude vervallen boerderij _O-

Even verderop heeft vroeger wel een halte gezeten, maar goed, het was een foutje van xx dat later aangepast is. De bushalte ging later namelijk als Manege door het leven, dus zonder plaatsnaamaanduiding. De gemeentegrens loopt precies door de sloot die aan de westzijde van de halte loopt ;)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 18:51
door Roelof88
ov'tje schreef:dat lijkt me wel heel sterk, want die manege zit er nog maar enkele jaren. daarvoor stond er een oude vervallen boerderij _O-

Even verderop heeft vroeger wel een halte gezeten, maar goed, het was een foutje van xx dat later aangepast is. De bushalte ging later namelijk als Manege door het leven, dus zonder plaatsnaamaanduiding. De gemeentegrens loopt precies door de sloot die aan de westzijde van de halte loopt ;)
Deze pagina is gebaseerd op FRAM dienstregeling 1979/1980: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Viersprong Is dat dan een andere halte of klopt die pagina niet?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 19:33
door ov'tje
behalve dat er een halte dubbel in staat zal de oude halte op een andere locatie gelegen hebben. Zelf denk ik dat ie enkele honderden meters ten noorden van de N31 lag, terwijl de huidige halte ten zuiden van die weg ligt

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 21:04
door Michael 1988
Ik weet het, ik haal weer iets wat eerder is gebeurd naar boven, maar ik wil even een ding duidelijk maken. Ik heb niets tegen Friezen. Ik wou alleen maar zeggen dat een Nederlandse versie er langs (lees vertaling) wel handig was geweest zodat gewoon niet-Friezen het ook kunnen begrijpen. Dat het ook in het Fries staat heb ik geen enkel probleem mee.
Roelof88 schreef:Aanvulling:

20164,20190,20191,20193,20194,20195,20196,20199,20203,20205 = ??
251,253,254 = MAN Lion's City CNG geleed
554= Citaro van Terschelling
5810,5817 = Integro drieassers van Arriva Touring uit 1999
6032,6033,6036,6040= Irisbus GX127 uit DAV
77-84= Integro's van TCR
7852 = Scania Omnilink geleed uit het DAV-gebied
8301= Ambassador uit de Hoeksche Waard/Goeree Overflakke
8402,8403,8407,8413,8435,8436,8442 = Ambassadors uit Achterhoek-Rivierenland
8851 = Nieuwe Ambassador 10,6 meter
9977,9988 ??
20164,20190,20191,20193,20194,20195,20196,20199,20203,20205, 9977 en 9988 zijn geen nummers die bij TCR, Connexxion, Connexxion Tours, Arriva, Arriva Tours of welk bedrijf dan ook gebruikt zijn in het huidige materieel. Tenzij de 9977 en 9988 het voormalige Connexxion standaard streekbussen zijn, maar dat gaat wel erg ver.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:27
door Suus
Bij de 20xxx-nummers moet je de 20 ervoor weghalen en dan kom je uit bij het wagenpark van Arriva Touring, dat staat hierboven al geschreven.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 dec 2012, 01:45
door Michael 1988
Daar had ik dan even overheen gelezen.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 dec 2012, 16:00
door undifined1
Ik woon zelf in nw Friesland, en ik reis nu en dan met de streekdiensten 70 en 71 en stadsdiensten 7 en 32 in Leeuwarden.

Sinds Arriva hier de bussen doet, ben ik vandaag voor de eerste op tijd gekomen (de eerste 3 keer was de bus 15min te laat) Maar dat zullen wel opstartproblemen zijn, en vanwege het weer.

Die nieuwe VDL bussen (Citea??) vind ik wel veel mooier dan die oude Ambassadors van CXX, Die oude Ambassadors rammelden aan alle kanten en de motor maakte ook niet echt een lekker geluid, die nieuwe rammelen minder en hebben een veel mooier geluid(Hebben die een andere motor oid?)

Gelukkig zijn die Wright bussen maar voor korte duur, ik heb meer het gevoel in een stacaravan te zitten dan in een bus moet ik zeggen.

Jammer dat Arriva (op die 3 stadsbussen na) geen MAN Lion's city bussen heeft aangeschaft, dat vond ik altijd wel mooie bussen.

Ik zag ook een MAN touringcar/Q-liner achtige bus rijden, iemand een idee wat voor type dat moet zijn? Het was geen Lion's Regio maar een oudere bus.

Ik zag ook een q-liner rijden waar voorop lijn 60(?) naar Dokkum op stond en op de zijkant lijn 22 naar Warten, beetje bijzonder.

Maar ik verwacht dat de meeste problemen snel opgelost zullen zijn, het enige wat ik echt een achteruitgang vind verder, is de ov-chipkaart apparatuur, je kunt je kaartje niet meer in je portemonnee laten zitten, je kunt hem er niet snel even voorlangs halen omdat hij hem dan niet herkent en als 2 mensen willen in of uit checken, kan dat niet direct achterelkaar.

Verder moet het uiterlijk van die Irisbus busjes wel even wennen.

Een verbetering is wel dat buslijn 71 tegenwoordig over het terrein van het wtc expo gaat, dan hoeft hij niet meer zo lang te wachten bij het stoplicht bij Westeinde, daar stond je soms gewoon 10 minuten te wachten voor linksaf. Nu het terrein bij wtc een beetje besneeuwd is, kunnen sommige busschauffeurs zich niet altijd in houden om een beetje extra gas te geven :D

Wat wel een nadeeltje is, is dat CXX altijd 's ochtends 2 bussen stuurde ivm de drukte, meestal een gehuurde touringcar en een normale bus. Terwijl nu vaak alles in een Wright commander wordt gepropt

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 dec 2012, 18:42
door Roelof88
undifined1 schreef:Die nieuwe VDL bussen (Citea??) vind ik wel veel mooier dan die oude Ambassadors van CXX, Die oude Ambassadors rammelden aan alle kanten en de motor maakte ook niet echt een lekker geluid, die nieuwe rammelen minder en hebben een veel mooier geluid(Hebben die een andere motor oid?)
Modernere stillere motor en versnellingsbak. Wel hetzelfde merk als de oudere generaties van de Ambassador (Cummins motor, Voith automaat). De Ambassadors vanaf bouwjaar 2010 klinken hetzelfde als de Citea (is eigenlijk ook dezelfde bus, maar dan met ander frontje en achterkant). Arriva heeft daarvan tijdelijk ook een paar in Friesland rijden en zijn afkomstig uit Gelderland.
undifined1 schreef: Ik zag ook een MAN touringcar/Q-liner achtige bus rijden, iemand een idee wat voor type dat moet zijn? Het was geen Lion's Regio maar een oudere bus.
Misschien de MAN Lion's Coach van Arriva Touring?
http://www.flickr.com/photos/mijack1985/7181145801/