Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Meltrain » Ma 24 Dec 2012, 21:19

Waarom komen die bussen eigenlijk zo laat?
Van de Citea's en Ambassadors is bekend dat VDL de levering (met toestemming van Arriva) wat gespreied heeft voor de werkgelegenheid, maar hoe zit het bij Iveco?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Ma 24 Dec 2012, 22:59

Meltrain schreef:Waarom komen die bussen eigenlijk zo laat?
Van de Citea's en Ambassadors is bekend dat VDL de levering (met toestemming van Arriva) wat gespreied heeft voor de werkgelegenheid, maar hoe zit het bij Iveco?

Dat is erg vreemd ja 17 bussen bouwen kost toch niet zoveel tijd?
ov'tje schreef:Er schijnt het een en ander bij de Iveco-dealer in Veendam te staan

Heeft iemand misschien het adres hiervan? Dan kan ik zaterdag misschien even gaan kijken
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Suus » Ma 24 Dec 2012, 23:24

Eerste hit bij Google: Zwaaikom 12.
Rame à l'approche

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Ma 31 Dec 2012, 22:23

ik heb vandaag de citea XLE 145 gespot in Leeuwarden. deze is dus al wel geleverd

Afbeelding
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Meltrain » Di 01 Jan 2013, 13:39

Stoere bus. 8-)

Iets anders: op de site van Arriva staat dat wegens de vakantiedienst de lijnen 9, 11, 12 en 33 in Leeuwarden van 23 deceember t/m 5 januari niet rijden.
Van de lijnen 9, 12 en 33 begrijp ik dat best aangezien dat scholierenlijnen zijn, maar van lijn 11 vind ik dat vreemd. Alle werknemers van dat bedrijventerrein zijn toch niet op vakantie ofzo? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Di 01 Jan 2013, 21:29

van lijn 9, 12 en 33 staat in het busboekje aangegeven dat die niet rijden, maar dat staat er ook niet bij lijn 11.
de streek rijd overigens niet de vakantie dienstregeling.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Wo 02 Jan 2013, 22:57

Zijn die Irisbussen toevallig al gespot in Veendam?
Weet iemand trouwens toevallig of er nog meer van die kleine Amba's geleverd worden? Er rijdt er tot nu toe één rond op de stadsdienst.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Jan 2013, 23:48

Die ene kleine Amba die er nu rijdt is er om te oefenen, da's een omgestickerde Zuid-Hollandse namelijk. Er komen dus nog meer van die busjes inderdaad.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Vr 04 Jan 2013, 13:02

vandaag op de stalling Leeuwarden gespot: de Irisbus Citelis CNG 10,5m (6471)
er is nu nog maar 1 bus, waarschijnlijn zijn er vanmiddag nog 4 12 meter bussen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Jan 2013, 20:19

Ouderen zullen vast blij zijn met deze lagevloerbus die geenenkele zitplaats zonder opstapje heeft, dan kan je net zo goed een hogevloerbus kopen. Is zo'n beetje net zo toegankelijk dan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Vr 04 Jan 2013, 20:47

Ik mag hopen dat ie in de catalogus als bus met laag-gangpad staat, bij o.a. Mercedes hebben ze die keuze ook.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Za 05 Jan 2013, 00:22

Lage vloer?? Hier klopt inderdaad iets niet, eerder low entry dus. Aan de buitenkant wel een mooie bus en wel een aparte stopknop. Misschien wel handig voor Buitenlandse toeristen die geen stop kunnen lezen of mensen die niet kunnen lezen ;). Maar dan moet je ook maar net weten dat het een stopknop is ;).

Overigens, volgens de website van Irisbus heet het integral low floor.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Za 05 Jan 2013, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Za 05 Jan 2013, 00:26

Diezelfde knoppen zitten in de Zwiterse HESS bussen ook.

Overigens zijn Iveco Irisbussen naar mij idee altijd een van de lelijkste wat betreft de achterkant.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Za 05 Jan 2013, 00:37

Ik vind om heel eerlijk te zijn de achterkant van de Volvo's veel lelijker.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Za 05 Jan 2013, 03:32

Daniel schreef:Ouderen zullen vast blij zijn met deze lagevloerbus die geen enkele zitplaats zonder opstapje heeft, dan kan je net zo goed een hogevloerbus kopen. Is zo'n beetje net zo toegankelijk dan.


Nu ik nog eens over je opmerking nadenk:
Bestaan er eigenlijk wel 10,5 meter lagevloersbussen die meer zitplaatsen zonder opstapje hebben, dan je op een hand kunt tellen?
Een Mercedes Citaro K heeft normaal gesproken maximaal vijf lage zitplaatsen, alleen bij mij hier om de hoek rijden een tweetal Citaro K busjes rond die negen lage zitplaatsen hebben omdat er geen balkon en geen rolstoelplek in zit. Tevens hebben ze zowel links als rechts van het gangpad twee zitplaatsen naast elkaar, dat is ook minder gebruikelijk bij een stadsbus, doorgaans aan de deurzijde een enkele rij in het lage deel.

Die 10,5 meter Citelis busjes hebben zo te zien wel een gunstigere afstand tussen de voor en achter-as, ruim een halve meter meer dan bij een Citaro K.
Waarom ik hier over begin; laatst zijn we van de weg geraakt met een Citaro K door een heel zacht windvlaagje, de as-afstand bij een Citaro K is zo gering dat je vanaf 65 km/u het busje al bijna niet meer op de weg weet te houden. :neg:
Nu zal zoiets op de stadsdienst van Leeuwarden minder van belang zijn, gezien het feit dat zo'n "hoge" snelheid nooit gereden wordt.

Zit er trouwens geen airco in, ik zie allemaal klapraampjes bij die Citelis?

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor koekje » Za 05 Jan 2013, 10:37

STF schreef:Zit er trouwens geen airco in, ik zie allemaal klapraampjes bij die Citelis?


Achterop de bus zit een airco-unit. Klapraampjes zullen wel standaard zijn.

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Za 05 Jan 2013, 13:06

Ziet er goed uit, alhoewel weinig zitplaatsen en zo te zien geen vierzitter.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eersten op de dienst komen.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Za 05 Jan 2013, 13:50

Er zijn 2 vierzitters achterin
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jan 2013, 18:20

STF schreef:Bestaan er eigenlijk wel 10,5 meter lagevloersbussen die meer zitplaatsen zonder opstapje hebben, dan je op een hand kunt tellen?

Die zijn behoorlijk schaars. De Irisbus GX127 heeft er twee of vier (afhankelijk van stads- of streekindeling). En die zitten ook nog eens achteruit, ook niet favoriet bij ouderen.
De Van Hool A308 heeft ook alle zitplaatsen met een opstapje en bij de Optare Solo van Syntus zijn er 9 zonder opstap.
Alleen de Mercedes Cito had alleen maar opstapjesvrije zitplaatsen, maar die is niet meer verkrijgbaar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Za 05 Jan 2013, 21:26

Shit, Daniel je was me net voor. Ik wou al zeggen dat de Mercedes Cito geen opstappen had. Maar volgens mij waren er nog een paar meer waarbij een deel van de bus geen opstappen heeft. Hoe zit het met de Amba 10,6m? Die van Syntus hebben 12 stoelen zonder opstappen (als ik goed heb gezien). En de MAN Lion's City M bussen?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Za 05 Jan 2013, 21:36

Ja eigenlijk stom dat de Cito niet meer gemaakt wordt, dat was met recht een ECHTE lagevloersbus, zijn opvolger de Citaro K heeft dat echter niet, na de achterdeur loopt alles steeds verder omhoog.

Een MAN Lion's City M lijkt volgens foto's op internet zo'n zes zitplaatsen zonder opstapje te hebben, allemaal vooruitkijkend.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 06 Jan 2013, 03:21

Helemaal vergeten. De Procity is naar mijn weten ook volledig laagvloers. Tenminste het oude model, ik weet niet of het nieuwe model ook volledig lage vloers is, want op 1 foto zag ik dat 4 tot 6 zitplaatsen een opstapje hadden.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

BR628
Berichten: 1554
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor BR628 » Zo 06 Jan 2013, 07:41

De variant die in Leeuwarden en NZW Fryslân rondreden hadden inderdaad voor een zitplaats of 4-6 een opstapje.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 06 Jan 2013, 14:07

Alleen hebben die dingen nu een erg slechte reputatie en zijn ze volgens mij uit productie. Overigens op OvinBoskoop werden de 6472, 6474 en 6475 en nog een twee Citelis 10,5m bussen (waarschijnlijk de 6471 en 6473) meer gespot. Daarnaast zijn de drie MAN's (251, 253 en 254) al in de Friese huisstijl gestoken.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Roelof88 » Zo 06 Jan 2013, 15:26

Op de voor- en achterkant zit een groene sticker en daarin staat in witte letters: GNC. Eeeh moet dat niet CNG zijn van Compressed Natural Gas?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 1 gast