Pagina 18 van 36

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: ma 24 dec 2012, 21:19
door Meltrain
Waarom komen die bussen eigenlijk zo laat?
Van de Citea's en Ambassadors is bekend dat VDL de levering (met toestemming van Arriva) wat gespreied heeft voor de werkgelegenheid, maar hoe zit het bij Iveco?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: ma 24 dec 2012, 22:59
door wouter***
Meltrain schreef:Waarom komen die bussen eigenlijk zo laat?
Van de Citea's en Ambassadors is bekend dat VDL de levering (met toestemming van Arriva) wat gespreied heeft voor de werkgelegenheid, maar hoe zit het bij Iveco?

Dat is erg vreemd ja 17 bussen bouwen kost toch niet zoveel tijd?
ov'tje schreef:Er schijnt het een en ander bij de Iveco-dealer in Veendam te staan
Heeft iemand misschien het adres hiervan? Dan kan ik zaterdag misschien even gaan kijken

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: ma 24 dec 2012, 23:24
door Suus
Eerste hit bij Google: Zwaaikom 12.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: ma 31 dec 2012, 22:23
door wouter***
ik heb vandaag de citea XLE 145 gespot in Leeuwarden. deze is dus al wel geleverd

Afbeelding

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 01 jan 2013, 13:39
door Meltrain
Stoere bus. 8-)

Iets anders: op de site van Arriva staat dat wegens de vakantiedienst de lijnen 9, 11, 12 en 33 in Leeuwarden van 23 deceember t/m 5 januari niet rijden.
Van de lijnen 9, 12 en 33 begrijp ik dat best aangezien dat scholierenlijnen zijn, maar van lijn 11 vind ik dat vreemd. Alle werknemers van dat bedrijventerrein zijn toch niet op vakantie ofzo? :?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: di 01 jan 2013, 21:29
door wouter***
van lijn 9, 12 en 33 staat in het busboekje aangegeven dat die niet rijden, maar dat staat er ook niet bij lijn 11.
de streek rijd overigens niet de vakantie dienstregeling.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 22:57
door Frits
Zijn die Irisbussen toevallig al gespot in Veendam?
Weet iemand trouwens toevallig of er nog meer van die kleine Amba's geleverd worden? Er rijdt er tot nu toe één rond op de stadsdienst.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 23:48
door Daniel
Die ene kleine Amba die er nu rijdt is er om te oefenen, da's een omgestickerde Zuid-Hollandse namelijk. Er komen dus nog meer van die busjes inderdaad.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 13:02
door wouter***
vandaag op de stalling Leeuwarden gespot: de Irisbus Citelis CNG 10,5m (6471)
er is nu nog maar 1 bus, waarschijnlijn zijn er vanmiddag nog 4 12 meter bussen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 20:19
door Daniel
Ouderen zullen vast blij zijn met deze lagevloerbus die geenenkele zitplaats zonder opstapje heeft, dan kan je net zo goed een hogevloerbus kopen. Is zo'n beetje net zo toegankelijk dan.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 04 jan 2013, 20:47
door STF
Ik mag hopen dat ie in de catalogus als bus met laag-gangpad staat, bij o.a. Mercedes hebben ze die keuze ook.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:22
door Michael 1988
Lage vloer?? Hier klopt inderdaad iets niet, eerder low entry dus. Aan de buitenkant wel een mooie bus en wel een aparte stopknop. Misschien wel handig voor Buitenlandse toeristen die geen stop kunnen lezen of mensen die niet kunnen lezen ;). Maar dan moet je ook maar net weten dat het een stopknop is ;).

Overigens, volgens de website van Irisbus heet het integral low floor.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:26
door STF
Diezelfde knoppen zitten in de Zwiterse HESS bussen ook.

Overigens zijn Iveco Irisbussen naar mij idee altijd een van de lelijkste wat betreft de achterkant.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 00:37
door Michael 1988
Ik vind om heel eerlijk te zijn de achterkant van de Volvo's veel lelijker.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 03:32
door STF
Daniel schreef:Ouderen zullen vast blij zijn met deze lagevloerbus die geen enkele zitplaats zonder opstapje heeft, dan kan je net zo goed een hogevloerbus kopen. Is zo'n beetje net zo toegankelijk dan.
Nu ik nog eens over je opmerking nadenk:
Bestaan er eigenlijk wel 10,5 meter lagevloersbussen die meer zitplaatsen zonder opstapje hebben, dan je op een hand kunt tellen?
Een Mercedes Citaro K heeft normaal gesproken maximaal vijf lage zitplaatsen, alleen bij mij hier om de hoek rijden een tweetal Citaro K busjes rond die negen lage zitplaatsen hebben omdat er geen balkon en geen rolstoelplek in zit. Tevens hebben ze zowel links als rechts van het gangpad twee zitplaatsen naast elkaar, dat is ook minder gebruikelijk bij een stadsbus, doorgaans aan de deurzijde een enkele rij in het lage deel.

Die 10,5 meter Citelis busjes hebben zo te zien wel een gunstigere afstand tussen de voor en achter-as, ruim een halve meter meer dan bij een Citaro K.
Waarom ik hier over begin; laatst zijn we van de weg geraakt met een Citaro K door een heel zacht windvlaagje, de as-afstand bij een Citaro K is zo gering dat je vanaf 65 km/u het busje al bijna niet meer op de weg weet te houden. :neg:
Nu zal zoiets op de stadsdienst van Leeuwarden minder van belang zijn, gezien het feit dat zo'n "hoge" snelheid nooit gereden wordt.

Zit er trouwens geen airco in, ik zie allemaal klapraampjes bij die Citelis?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 10:37
door koekje
STF schreef:Zit er trouwens geen airco in, ik zie allemaal klapraampjes bij die Citelis?
Achterop de bus zit een airco-unit. Klapraampjes zullen wel standaard zijn.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 13:06
door Frits
Ziet er goed uit, alhoewel weinig zitplaatsen en zo te zien geen vierzitter.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eersten op de dienst komen.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 13:50
door wouter***
Er zijn 2 vierzitters achterin

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 18:20
door Daniel
STF schreef:Bestaan er eigenlijk wel 10,5 meter lagevloersbussen die meer zitplaatsen zonder opstapje hebben, dan je op een hand kunt tellen?
Die zijn behoorlijk schaars. De Irisbus GX127 heeft er twee of vier (afhankelijk van stads- of streekindeling). En die zitten ook nog eens achteruit, ook niet favoriet bij ouderen.
De Van Hool A308 heeft ook alle zitplaatsen met een opstapje en bij de Optare Solo van Syntus zijn er 9 zonder opstap.
Alleen de Mercedes Cito had alleen maar opstapjesvrije zitplaatsen, maar die is niet meer verkrijgbaar.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 21:26
door Michael 1988
Shit, Daniel je was me net voor. Ik wou al zeggen dat de Mercedes Cito geen opstappen had. Maar volgens mij waren er nog een paar meer waarbij een deel van de bus geen opstappen heeft. Hoe zit het met de Amba 10,6m? Die van Syntus hebben 12 stoelen zonder opstappen (als ik goed heb gezien). En de MAN Lion's City M bussen?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: za 05 jan 2013, 21:36
door STF
Ja eigenlijk stom dat de Cito niet meer gemaakt wordt, dat was met recht een ECHTE lagevloersbus, zijn opvolger de Citaro K heeft dat echter niet, na de achterdeur loopt alles steeds verder omhoog.

Een MAN Lion's City M lijkt volgens foto's op internet zo'n zes zitplaatsen zonder opstapje te hebben, allemaal vooruitkijkend.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 03:21
door Michael 1988
Helemaal vergeten. De Procity is naar mijn weten ook volledig laagvloers. Tenminste het oude model, ik weet niet of het nieuwe model ook volledig lage vloers is, want op 1 foto zag ik dat 4 tot 6 zitplaatsen een opstapje hadden.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 07:41
door BR628
De variant die in Leeuwarden en NZW Fryslân rondreden hadden inderdaad voor een zitplaats of 4-6 een opstapje.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 14:07
door Michael 1988
Alleen hebben die dingen nu een erg slechte reputatie en zijn ze volgens mij uit productie. Overigens op OvinBoskoop werden de 6472, 6474 en 6475 en nog een twee Citelis 10,5m bussen (waarschijnlijk de 6471 en 6473) meer gespot. Daarnaast zijn de drie MAN's (251, 253 en 254) al in de Friese huisstijl gestoken.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: zo 06 jan 2013, 15:26
door Roelof88
Op de voor- en achterkant zit een groene sticker en daarin staat in witte letters: GNC. Eeeh moet dat niet CNG zijn van Compressed Natural Gas?