Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor MdJ » Zo 06 Jan 2013, 16:08

Michael 1988 schreef:Alleen hebben die dingen nu een erg slechte reputatie en zijn ze volgens mij uit productie. Overigens op OvinBoskoop werden de 6472, 6474 en 6475 en nog een twee Citelis 10,5m bussen (waarschijnlijk de 6471 en 6473) meer gespot. Daarnaast zijn de drie MAN's (251, 253 en 254) al in de Friese huisstijl gestoken.

Ik zie de 6471 hierboven :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Zo 06 Jan 2013, 17:07

Roelof88 schreef:Op de voor- en achterkant zit een groene sticker en daarin staat in witte letters: GNC. Eeeh moet dat niet CNG zijn van Compressed Natural Gas?

Irisbus is Frans he, het zal ongetwijfeld voor "Gaz naturel comprimé" staan :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 06 Jan 2013, 17:37

MdJ schreef:
Michael 1988 schreef:Alleen hebben die dingen nu een erg slechte reputatie en zijn ze volgens mij uit productie. Overigens op OvinBoskoop werden de 6472, 6474 en 6475 en nog een twee Citelis 10,5m bussen (waarschijnlijk de 6471 en 6473) meer gespot. Daarnaast zijn de drie MAN's (251, 253 en 254) al in de Friese huisstijl gestoken.

Ik zie de 6471 hierboven :wink:


Ja maar er kon ook een 12m tussen staan ;)
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Ma 07 Jan 2013, 15:20

Volgens mij zijn alle 10,5 meter citelis bussen in dienst.
vandaag de eerste ritten op lijn 7, om 13:19 en lijn 3 om 13:22 vanaf cs
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Ma 07 Jan 2013, 19:00

Ik heb er ook 1 zien rijden vanochtend tussen Franeker en Harlingen, op de parallelweg. Zag hem vanaf de snelweg maar kon zo gauw niet zien of hij in dienst was. Morgen weer met bus 3 mee en dan zullen we zien.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 07 Jan 2013, 19:14

Ik ben gisteren op de stalling van Leeuwarden geweest, daar stonden alle 5 Citelis 10,5m (6471 t/m 6475) buiten te wachten. Ook de drie bolides van Ameland stonden buiten, alleen helaas de 254 al weer met een scheur in het FryskFerfier logo...
In de garage stond een Scania met nog Dordrecht boekjes en folders in de bus! En daarachter de 554 met blokker Terschelling opschriften...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Ma 07 Jan 2013, 19:28

Een Scania met Dordrechtse busboekjes zou wel heel uitzonderlijk zijn daar er überhaupt geen gelede Scania's in Dordrecht komen (behalve met de Kerstmarkt en Dordt in Stoom)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 07 Jan 2013, 19:51

Ja maar er komen wel 12m Scania bussen in Dordrecht. Ik had er in september 2 gespot in Dordrecht.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Ma 07 Jan 2013, 19:52

Die komen wel in Dordrecht ja, maar er zijn alleen gelede Scania's uit DAV uitgeleend aan Friesland. Geen 12-meter Scania's dus :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 07 Jan 2013, 19:53

Daniel schreef:Een Scania met Dordrechtse busboekjes zou wel heel uitzonderlijk zijn daar er überhaupt geen gelede Scania's in Dordrecht komen (behalve met de Kerstmarkt en Dordt in Stoom)


Ik geloof dat er geen gelede Scania's rijden, maar de folders en boekjes zijn toch echt van Dordrecht, maar dan allemaal met vrij reizen in Dordrecht tijdens...enz. Een chauffeur die er liep zij dat in de kleine Irisbussen van Dordrecht(?) ook allemaal reclames van Dordrecht zat.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Ma 07 Jan 2013, 20:02

Is 't niet reclame van "Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden"? De folders zullen wel gecombineerd zijn want het vrij reizen met Kerst en Nieuwjaarsdag is voor heel DAV terwijl het op enkele zater- en zondagen in november en december alleen in Dordrecht is.
De Irisbusjes die in Leeuwarden reden waren allemaal streekwagens van Gorinchem (alleen de 6040 heeft stadsinterieur en was oorspronkelijk voor Dordrecht, maar heeft daar nooit gereden).

Overigens heb ik wel degelijk foto's van gelede Scania's op de dienst in Friesland gezien. Dordrechtse bussen hebben er in ieder geval niet in Friesland gereden. Of tenminste, niet rechtstreeks daarvandaan afkomstige want ze hebben bijna allemaal eerst in Lelystad gereden en de rest van de Wrights is van de streek afkomstig, let maar eens op het interieur. Ik zag wel dat alle Wrights die ooit in Dordrecht verbouwd zijn en na Lelystad naar Friesland gegaan zijn vanuit Leeuwarden rijden. Daar heeft men dus wel over nagedacht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 07 Jan 2013, 20:28

Op de foto zie ik dat het om de 7852, op google zijn er plaatjes van vooral Waterland.

"Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden" Klopt inderdaad!

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael » Wo 09 Jan 2013, 14:05

Ik heb afgelopen maandag de 6471 t/m 6475 op de dienst zien rijden In Leeuwarden. Die rijden dus al.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael » Vr 11 Jan 2013, 19:20

Er zijn vandaag ook een aantal 12 meter Irisbussen gearriveerd in Leeuwarden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Vr 11 Jan 2013, 21:01

alleen op de stalling of in dienst?
en waar heb je ze gezien?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!


Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael » Vr 11 Jan 2013, 21:52

wouter*** schreef:alleen op de stalling of in dienst?
en waar heb je ze gezien?


Ik had die foto op Facebook gezien.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Zo 13 Jan 2013, 11:39

De 5 10,5 meter irisbusjes rijden allemaal op dienst. De 12 meter 6602 t/m 6612 stonden gisteren samen met de MAN bolides op de stalling. De 6601 ontbreekt(?).

Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 10:22

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Busje » Zo 13 Jan 2013, 11:43

Maurice Hooikammer schreef:In de garage stond een Scania met nog Dordrecht boekjes en folders in de bus! En daarachter de 554 met blokker Terschelling opschriften...

De 554 stond vrijdagavond in de stalling te Sontweg in Groningen.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 13 Jan 2013, 12:48

Maurice Hooikammer schreef:Hier een foto.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater


Mij valt iets op aan die foto. Bij de 10,5m zit de gastank voorop de bus, terwijl die hier bij de 12m juist achterop zit. Is dat bij meer bustypes zo dat er een verschil zit tussen de positie van de gastank bij iedere lengtevariant?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor koekje » Zo 13 Jan 2013, 13:24

Michael 1988 schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Hier een foto.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater


Mij valt iets op aan die foto. Bij de 10,5m zit de gastank voorop de bus, terwijl die hier bij de 12m juist achterop zit. Is dat bij meer bustypes zo dat er een verschil zit tussen de positie van de gastank bij iedere lengtevariant?


Ja. Citaro heeft bij 12m de tank voorop, bij 18m weer in het 'midden'.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Vinny » Zo 13 Jan 2013, 16:33

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Leuk zo'n nieuwe bushalte. Alleen 's ochtends rijdt de bus naar Sneek Busstation. Dat staat niet op het haltebord (daar staat slechts: Oudega Centrum) :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Zo 13 Jan 2013, 20:09

Michael 1988 schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Hier een foto.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater


Mij valt iets op aan die foto. Bij de 10,5m zit de gastank voorop de bus, terwijl die hier bij de 12m juist achterop zit. Is dat bij meer bustypes zo dat er een verschil zit tussen de positie van de gastank bij iedere lengtevariant?


Vergelijk de Qbuzz Le maar eens met de Syntus Veluwe Mercedessen in Ede!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Meltrain » Zo 13 Jan 2013, 20:34

Qbuzz heeft geen Citaro's CNG.
Alleen MAN Lion's City's CNG in Zuidoost-Fryslân.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Zo 13 Jan 2013, 20:52

Michael 1988 schreef:Mij valt iets op aan die foto. Bij de 10,5m zit de gastank voorop de bus, terwijl die hier bij de 12m juist achterop zit. Is dat bij meer bustypes zo dat er een verschil zit tussen de positie van de gastank bij iedere lengtevariant?


Zal allemaal wel met de gewichtsverhouding tussen voor en achter-as te maken hebben, bij dieselbussen ligt de tank (en accu) doorgaans ook bij kortere of langere bussen op een totaal andere plek, dan bij de standaardbussen.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten