Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Zo 13 Jan 2013, 21:46

De 12-meter versie is dus ook tweedeurs uitgevoerd, ik had eigenlijk gehoopt op de versie met 3 deuren, maar goed. Weet iemand waarom er op de Irisbussen geen pompeblêd op de zijkant van de bus staat? De Citea's hebben dit namelijk wel...

Wel raar trouwens dat Fries en Nederlands door elkaar gebruikt worden op de zijkant: Er staat "Frysk Ferfier Van Leeuwarden. Op de gastank staat dan weer "Dizze bus rydt duorsum op Frysk gas". Eigenlijk had het dan ook Fan Leeuwarden (of Ljouwert) moeten zijn natuurlijk...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Vinny » Zo 13 Jan 2013, 22:41

Frysk Ferfier is een soort merknaam. Het BRENG van Friesland :')

Het is natuurlijk tamelijk onzinnig als je bedenkt dat de meeste reizigerskilometers in en tussen de grote steden van Friesland plaatsvindt die formeel Nederlandstalig zijn. Maar goed, de provincie vindt dat natuurlijk hartstikke leuk en zo want hun regionale identiteit wordt er door onderstreept. En dat de bus op Fries gas rijdt lijkt me ook een dichterlijke vrijheid, het meeste gas zal uit Groningen komen denk ik zo.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Suus » Zo 13 Jan 2013, 22:44

Groningers zijn gewoon afvallige Friesche boeren die liever onder de Saksische stad wilden vallen :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 13 Jan 2013, 22:59

Maurice Hooikammer schreef:
Michael 1988 schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Hier een foto.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater


Mij valt iets op aan die foto. Bij de 10,5m zit de gastank voorop de bus, terwijl die hier bij de 12m juist achterop zit. Is dat bij meer bustypes zo dat er een verschil zit tussen de positie van de gastank bij iedere lengtevariant?


Vergelijk de Qbuzz Le maar eens met de Syntus Veluwe Mercedessen in Ede!


Is al eerder gezegd, maar ik zeg het nog maar een keer. Dit is een zeer slechte vergelijking. Bij de MAN Lion's City bussen liggen de gastanks bij elke lengte op ongeveer dezelfde positie. Net iets voor de tweede as (is niet altijd de achterste as). Overigens zag ik dat bij de Mercedes-Benz bussen dus wel een verschil in zit. Maar om heel eerlijk te zijn dacht ik dat die dingen steeds op dezelfde plek liggen. Maar ja, ik heb ook alleen maar 12 m en 18 m MAN Lion's City-bussen gezien die rijden op CNG en 18 m Mercedes-Benz Citaro's op CNG.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael » Ma 14 Jan 2013, 14:37

Maurice Hooikammer schreef:De 6601 ontbreekt(?).


De 6601 is ook geleverd dus die zou niet moeten ontbreken.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 14 Jan 2013, 16:59

Michael schreef:
Maurice Hooikammer schreef:De 6601 ontbreekt(?).


De 6601 is ook geleverd dus die zou niet moeten ontbreken.


Dan zal hij wel bezig zijn geweest met testritten. Overigens staat er op deze 12m bussen (streek?) ook "van Leeuwarden" en tevens geen Pompeblad!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 14 Jan 2013, 17:24

Ik weet niet of iemand dit eerder is opgevallen, maar die huisstijlen van de nieuwe bussen van Arriva voor ZHN en NZWF lijken wel heel erg veel op elkaar. De positie van de windmolen en de pompleblad is hetzelfde. Hoe de lijnen lopen is het zelfde, alleen de kleuren zijn anders. Natuurlijk is het wel gebasseerd op de gewone Arriva Huisstijl (en dan met name de bussen in de Achterhoek die ook een groot logo achterin hebben). Maar het viel mij op. Ik had nog nagekeken of dit ook gold voor de stadsdienst Lelystad, maar helaas was het daar niet het geval.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Ma 14 Jan 2013, 18:34

De 12-meter Citelissen rijden sinds vandaag op de dienst, heb erin gezeten richting Camminghaburen. Vandaag geen GX127 meer zien rijden maar die zijn ook wat overbodig natuurlijk nu.

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Ma 14 Jan 2013, 18:35

Trouwens, geen enkele bus in de regio heeft momenteel een halteafroep. Wordt dit nog ingebouwd?

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Roelof88 » Ma 14 Jan 2013, 19:11

Michael 1988 schreef:Ik weet niet of iemand dit eerder is opgevallen, maar die huisstijlen van de nieuwe bussen van Arriva voor ZHN en NZWF lijken wel heel erg veel op elkaar. De positie van de windmolen en de pompleblad is hetzelfde. Hoe de lijnen lopen is het zelfde, alleen de kleuren zijn anders. Natuurlijk is het wel gebasseerd op de gewone Arriva Huisstijl (en dan met name de bussen in de Achterhoek die ook een groot logo achterin hebben). Maar het viel mij op. Ik had nog nagekeken of dit ook gold voor de stadsdienst Lelystad, maar helaas was het daar niet het geval.

Ik denk dat sommige OV-autoriteiten nog wel wat ruimte bieden wat betreft de huisstijl. Dus ze eisen bijvoorbeeld wel specifieke kleur(en) en/of een bepaald logo, maar de vervoerder mag nog wel naar wens de vormgeving aan de eigen huisstijl aanpassen. Het kan dus ook best zijn dat het grote logo achter een idee van Arriva is, hoewel het wel erg lijkt op Connexxion/Syntus Twente.


Rijden er nog wel Wrights op de stadsdienst?

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Ma 14 Jan 2013, 19:18

Er rijden nog genoeg Wrights rond ja, vandaag nog een behoorlijk aantal gezien. De kleine Irisbussen zijn, zoals ik eerder vermeldde, ondertussen wel weg.

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Do 17 Jan 2013, 06:27

De citelissen zijn volgens mij bijna allemaal in dienst, ik heb gister nog wel een irisbus GX127 gezien op de stad en nog 1 of 2 wrights.
ik zag gister ook een citaro GÜ, een Tourismo van arriva touring, een 12 meter citelis en 1 MAN lions city G CNG op lijn 12. dus 4 bussen in plaats van 3, en maar 1 Lions city.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 17 Jan 2013, 07:35

wouter*** schreef:De citelissen zijn volgens mij bijna allemaal in dienst, ik heb gister nog wel een irisbus GX127 gezien op de stad en nog 1 of 2 wrights.
ik zag gister ook een citaro GÜ, een Tourismo van arriva touring, een 12 meter citelis en 1 MAN lions city G CNG op lijn 12. dus 4 bussen in plaats van 3, en maar 1 Lions city.


De MAN Lion's City bussen zijn er alle 3 wel, maar de 254 had wat schade aan de linkerzijkant.

Mooi dat al die Wrights weg zijn! :Y

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Do 17 Jan 2013, 15:51

Wrights zijn gelukkig nu wel weg, rijden nog wel op de streek. Citelis 6601 is wel in dienst in Leeuwarden, vandaag ingezeten. 254 zal wel buiten dienst zijn, ik zag vandaag nog een Scania Omnilink op lijn 12
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 17 Jan 2013, 16:44

Hopelijk dat die Scania (7852) ook snel weg gaat! Echt geen mooie bus!(sorry Scanialiefhebbers) Ik zag hem zaterdag 's avonds op lijn 66 waar hij alleen "Autobusstation kon aangeven. (ook richting Holwerd)

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Do 17 Jan 2013, 18:14

Waarom wordt lijn 66 niet gewoon gereden met die 15m Citea die ervoor besteld is? Overigens heb ik de 10 meter amba ook al een tijdje niet meer gezien, er zouden er toch meer van komen volgens Arriva, maar die zijn volgens mij nog niet geleverd. Wel ben ik blij dat die Wrights weg zijn, ook al ben ik benieuwd wat Arriva er nu mee gaat doen...

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor STF » Do 17 Jan 2013, 19:05

Een Citea is toch helemaal niet langer dan 14,5 meter leverbaar Frits?

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Roelof88 » Do 17 Jan 2013, 19:15

Frits schreef:Overigens heb ik de 10 meter amba ook al een tijdje niet meer gezien, er zouden er toch meer van komen volgens Arriva, maar die zijn volgens mij nog niet geleverd. Wel ben ik blij dat die Wrights weg zijn, ook al ben ik benieuwd wat Arriva er nu mee gaat doen...

De volledige aflevering van de Citea bussen heeft denk ik meer prioriteit dan de aflevering/productie van die 20 Amba's; 12 meter bussen kun je op alle streeklijnen inzetten (behalve lijn 66). Amba 8851 is door de komst van de 10,5 meter Citelissen overbodig en zal wel spoedig naar ZHN gebracht worden (of is daar al).

En die Wrights... Portugal?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Do 17 Jan 2013, 19:40

Frits heeft deels gelijk. Er zouden inderdaad meer amba's komen, echter niet op de stadslijnen. Ik denk eerder dat de 8851 nog wel even in Fryslân zal blijven voor op de streeklijnen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Do 17 Jan 2013, 23:13

STF schreef:Een Citea is toch helemaal niet langer dan 14,5 meter leverbaar Frits?


Sorry, mijn fout. Ik bedoel natuurlijk die 3-asser waar er 1 van is. Daarom vroeg ik me ook af waarom dat ding niet op de 66 reed, aangezien hij speciaal daarvoor is geleverd.

Als die amba naar ZHN gaat vraag ik me wel af waarom deze in Friese huisstijl is gestoken voor die paar weken? Ik wist trouwens wel dat die amba's voor de streek waren, aangezien Leeuwarden volledig op CNG gereden wordt behalve de Tribus op lijn 11.

Ondertussen wel veel klachten opgevangen van medepassagiers over de Citelissen: met name over alle piepjes (bij deuren openen en sluiten, stopknop en de richtingaanwijzer) en de vrij oncomfortabele stoelen...

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Vr 18 Jan 2013, 08:03

Frits schreef:
STF schreef:Een Citea is toch helemaal niet langer dan 14,5 meter leverbaar Frits?


Sorry, mijn fout. Ik bedoel natuurlijk die 3-asser waar er 1 van is. Daarom vroeg ik me ook af waarom dat ding niet op de 66 reed, aangezien hij speciaal daarvoor is geleverd.

Als die amba naar ZHN gaat vraag ik me wel af waarom deze in Friese huisstijl is gestoken voor die paar weken? Ik wist trouwens wel dat die amba's voor de streek waren, aangezien Leeuwarden volledig op CNG gereden wordt behalve de Tribus op lijn 11.

Ondertussen wel veel klachten opgevangen van medepassagiers over de Citelissen: met name over alle piepjes (bij deuren openen en sluiten, stopknop en de richtingaanwijzer) en de vrij oncomfortabele stoelen...


De Citelis bussen hebben wel zeer bijzondere stopknoppen. Een bus met een uitstappende passagier. Verder valt hij mij wel mee.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor zone2000 » Vr 18 Jan 2013, 10:09

Frits schreef:Waarom wordt lijn 66 niet gewoon gereden met die 15m Citea die ervoor besteld is?


die schijnt in heerenveen te staan voor reparatie.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 18 Jan 2013, 15:45

Ondanks dat de Wrights grotendeels weg zijn uit Leeuwarden worden ze onder andere vanuit Sneek nog ingezet op de streekdienst.

http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=lastup&cat=-59
http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=1007

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Vr 18 Jan 2013, 21:16

Wrights rijgen nog gewoon in Leeuwarden, ook op de stadsdienst, vandaag de 6285 gezien op lijn 2
Frits schreef:de vrij oncomfortabele stoelen...

Wat een onzin!
ze zijn Cxx nu al vergeten blijkbaar? De stoelen van de Procity's en amba's zitten veel slechter (behalve dan de achtebank van de amba's uit de serie 8381 - 8408)
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 18 Jan 2013, 22:23

Daarnaast zijn de Citelissen stadsbussen. Die mogen van mij wel wat minder comfortabelere stoelen hebben dan de streekbussen. Je zit er vaak maar maximaal een half uur in als passagier zijnde, terwijl bij streekbussen dat vaak langer is.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten