Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor ov'tje » Di 12 Feb 2013, 20:40

Er komen op Terschelling drie bussen op Groen Gas te rijden

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... schelling-

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Wo 13 Feb 2013, 08:25

Zullen dat dan ook Irisbussen (bijbesteld) worden?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 13 Feb 2013, 09:46

Is wel verstandig om niet teveel uitschieters in het materieel te krijgen en voor mogelijke korting bij deze bijbestelling.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frits
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Frits » Do 14 Feb 2013, 22:59

Weet iemand of en wanneer de rest van de Citelissen voorzien wordt van het logo van de gemeente Leeuwarden? Nu rijdt alleen de 6609 met bestickering rond en dit is nogal een raar gezicht...

Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 10:22

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Busje » Zo 17 Feb 2013, 18:43

kolibrie schreef: wat ik wel vervelend vind, is dat de chauffeurs blijkbaar niet meer handmatig de lijnfilm en haltes aan kunnen klikken mocht er wat fout gaan. Heb al meerdere malen meegemaakt dat ik uitstapte op het eindpunt, de software van de OV-paal in de bus al was doorgeschakeld, en de automaten waren afgesloten (dienst afgesloten staat op de schermpjes). De chauffeur kreeg het ding op geen enkele manier weer aan de praat. Op deze wijze al een aantal keer niet kunnen uitchecken. Voor de rest werken de palen best oké, het is wel meer naar het schermpje kijken dan vroeger naar het piepje luisteren of het goed is gegaan met inchecken.

Normaal gesproken gaat de koersfilm automatisch, mocht dit niet werken, dan kan de chauffeur alsnog zelf handmatig dit instellen met de juiste bestemming.
Ook het aanpassen van de haltes op de OV-chipkaartlezers is nog steeds handmatig bij te houden via het Albatros.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Zo 24 Feb 2013, 20:32

Ik ben net terug van Ameland en er zijn een aantal veranderingen.
- Er worden drie Citelissen bijbesteld (6613-6615) welke niet zijn voorzien van Frysk Ferfier logo maar ARRIVA logo en geen Friese aardgas teksten.
- De MAN's komen NIET naar Ameland, in plaats daarvan komen er nog 2 gelede Benzen op diesel.
- Ook de 551 komt dan uit de achterhoek terug naar Ameland.

Er reden op dit moment een TCR en een Van Fraassen MAN, deze waren een ware kermisattractie:
-Van Fraassen: Voordeur half open, achterdeur al helemaal niet!

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor huibf » Zo 24 Feb 2013, 20:54

Maurice Hooikammer schreef:Volgens de directeur van ARRIVA Ameland:


Wellicht wat laat. Maar ik neem aan dat dit een grapje is.
Ik neem aan dat deze 'directeur' ook meteen alle andere functies van het OV op het eiland vervult. chauffeur, halteonderhoud, klantenservice, ondersteuning extra ritten en kantinebeheerder
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

en dan nog de 40 uur per week niet halen.... zonder de functie van postbezorger, want dat zal ie ook nog wel doen.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor BR628 » Zo 24 Feb 2013, 22:22

Mwah ergens zit er wel een kern van waarheid in hoor. De Arrivianen op de eilanden zijn van oudsher zelfsturend. De boel runt gewoon goed en daar is weinig hulp vanaf de vaste wel bij nodig.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 25 Feb 2013, 01:02

Ja alleen het leveren van (nieuw) materieel heeft zeker hulp nodig ;)
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 25 Feb 2013, 18:00

Hij is locatieleider! Nu tevreden?

Hij is zelf ook chauffeur uiteraard, zorgt voor al het halteonderhoud, roosters, dienstregeling, materieel(bepaald door ARRIVA)
Het materieel wordt onderhouden door twee andere chauffeurs.

En nee hij is geen postbezorger maar vervult een rol in de politiek op Ameland!

Nu geen gezeur meer graag, want dit is een ontzettend toffe gozer!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Feb 2013, 18:26

Ik begrijp dat op Ameland drie vaste chauffeurs het hele OV namens Arriva verzorgen? Er zal in de zomer nog wat uitzendwerk erbij zitten neem ik aan?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor huibf » Ma 25 Feb 2013, 18:34

Maurice Hooikammer schreef:Hij is locatieleider! Nu tevreden?

Hij is zelf ook chauffeur uiteraard, zorgt voor al het halteonderhoud, roosters, dienstregeling, materieel(bepaald door ARRIVA)
Het materieel wordt onderhouden door twee andere chauffeurs.

En nee hij is geen postbezorger maar vervult een rol in de politiek op Ameland!

Nu geen gezeur meer graag, want dit is een ontzettend toffe gozer!


hohoho. Ik zeg niet dat het géén toffe gozer is... dat zal best... zat me alleen af te vragen of hij alleen maar 'stopdas' was :D (overhead dus)

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 25 Feb 2013, 18:38

Ik snap het! :wink:

Er rijden altijd 8 chauffeurs verdeeld over vijf verschillende diensttijden per dag. In de zomer rijden er twee of drie (meestal ARRIVA Touring) uitzendkrachten rond op het eiland.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Wo 27 Feb 2013, 08:16

Het zijn echt drie verschillende meningen in het noorden...
Ik ben gisteren bij ARRIVA uitgenodigd in Leeuwarden en daar zeggen ze dat alle drie de MAN's geruild worden in de zomer tegen alle drie Citelissen die uiterlijk 12 april geleverd moeten zijn.

Heeft iemand een idee waarom ze rond 19:00 de aardgasbussen buiten de stalling van Leeuwarden open laten? Een gek en de bus is weg!

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor zone2000 » Wo 27 Feb 2013, 14:17

Een gek en de bus is weg!


3 knoppen indrukken en de bus is weg!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 27 Feb 2013, 21:26

Je moet alleen de knoppen weten te vinden. En sowieso kan iedereen zomaar met een bus weg gaan rijden. In Waalwijk, Den Bosch en verschillende andere plaatsen staan de bussen vaak zonder echte toezicht bij de haltes/perrons en vaak met open deur. Je hoeft bij de amba's maar even onder de ruitenwisser zoeken (zal bij meer types ook wel zo zijn) en je kunt de deur zo openen. Even de knopjes uitvogelen en je kunt wegrijden met de bus. Op een stalling hoeft ook niet altijd de deur open te staan of de bus kan al "gestolen" worden.

Maar even over de Citelissen, zoiets is hier ergens volgens mij al eerder gezegd dat de MAN's in de zomer terug gaan naar Ameland. Maar hoe zit het eigenlijk met de 4e MAN (de 252)? Waar hangt die ergens uit?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor ov'tje » Wo 27 Feb 2013, 22:29

Die moet nog op Ameland rijden.

Ben trouwens benieuwd wanneer de 10.6 meter Amba's in gaan stromen. Had ondertussen de eerste bussen al verwacht namelijk

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Z2N » Do 28 Feb 2013, 00:40

De enige 10,6 meter amba die er reed (de 8851) is alweer weg, die rijdt nu zijn rondjes door Alphen aan den Rijn.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 28 Feb 2013, 07:31

De 252 rijdt (gelukkig) nog in compleet blauwe kleuren en Ameland reclames op Ameland! :D

wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 25 Mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor wouter*** » Do 07 Mar 2013, 13:39

Een aantal VDL Ambassador ALE 106 bussen zijn al afgeleverd, ik zag er gister 2 op de stadsdienst Leeuwarden (de 8651 en de 8652).
Blijkbaar zijn toch nog niet alle Citelissen afgeleverd, er rijden namelijk nogsteeds Wright Commander en irisbus GX127 bussen op de stadsdienst.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 07 Mar 2013, 16:18

De Citelissen zijn allemaal geleverd hoor! 6471 t/m 6475 en 6601 t/m 6612. De 6613 t/m 6615 zijn nu in aanbouw voor Ameland.
Volgens een ARRIVA medewerker van stalling Leeuwarden zullen er in totaal vijf Wright Commanders blijven in Leeuwarden en omstreken voor de concessie. Ook blijft er tot alle VDL Ambassadors geleverd zijn 1 Heuliez.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Michael 1988 » Do 07 Mar 2013, 19:44

Maar wat gaat er dan gebeuren met de Heulies GX 127 (of eigenlijk Irisbus) die dadelijk overbodig zijn of de Wright Commanders? Want de Wrights zijn nu opgeknapt en kunnen eventueel nog goed dienen als ijzeren reserve voor alle concessies en dat geldt ook voor de Heuliezen want dat zijn ook nog redelijk goede busjes en zijn nog geen 6 jaar oud.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 07 Mar 2013, 20:26

Ik heb mij laten vertellen dat er vijf wright commanders definitief als reserve zullen blijven dienen. Die Heuliez was die dag mijn 'privé-bus' , zie http://www.arriva.nl/wens/winnaars. Ik denk gezueb aab de overvloed aan 10,5 meter busjes dat die weg gaat. Er stond er die dag nog maar één in de stad Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Daniel » Do 07 Mar 2013, 20:33

Die GX127's waren geleend uit DAV, lijkt me dus een redelijke open deur dat ze daar weer terug naartoe gegaan zijn :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor ov'tje » Do 07 Mar 2013, 20:59

Maurice Hooikammer schreef:Ik heb mij laten vertellen dat er vijf wright commanders definitief als reserve zullen blijven dienen.

is niet helemaal volgens de concessievoorwaarden, maar wel logisch, omdat er inmiddels acht oorspronkelijk voor Fryslân bestemde bussen naar de Achterhoek zijn verhuisd en minimaal één andere een ander jasje heeft gekregen en nu in Zuid-Holland-Noord rondrijdt.

Overigens denk ik niet dat de Commanders lang zullen blijven, daar het wagenpark in DAV op leeftijd begint te komen en er daar binnen enkele jaren een groot deel van het wagenpark vervangen moet gaan worden. Dan zullen de Friese Commanders ook wel ingeruild worden voor iets anders.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast