Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor ICE105 » Vr 02 Mar 2012, 21:46

Statler Rail schreef: Dat is het probleem met deze concessie: je hebt heel veel bussen die in de spits een enkele rit rijden en de rest van de dag stilstaan.


De provincie heeft zich met de vorige aanbesteding gericht op het maximaliseren van het aantal DRU's en heeft het inzetten van kleine bussen mogelijk gemaakt. Daardoor heeft connexxion een bod gedaan met extra ritten in de spits waarbij inzet van kleine bussen was voorzien.

Los van het feit dat het een enorme miscalculatie van de firma connexxion was, het paste namelijk cum laude niet in de Fryskers, roep het ook vragen op over de betrouwbaarheid van de telcijfers die de provincie bij de vorige aanbesteding verstrekte.

Nu de extra spitsritten er zijn wil de provincie deze aanbedingswinst niet opgeven, maar wil wel bezuinigen en doet dat vrijwel alleen in de daluren (DRU's schrappen). Daarnaast zijn er nu ook hoge materieeleisen, en dure opties voor mileuvriendelijke bussen.

In deze concessie is dus een groot en duur materieelpark nodig en veel rijdend personeel, waarbij er veel gebroken diensten zullen zijn. Dat maakt deze concessie vrij duur en doet het aanbod in de daluren totaal ineenstorten. Terwijl er in de spits echt nog wel wat af te kaasschaven valt.

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Arriva wint concessie in Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Di 20 Mar 2012, 16:39

Arriva komt weer terug naar Fryslân.

LEEUWARDEN - Arriva verzorgt vanaf december 2012 acht jaar lang het openbaar vervoer in de stad Leeuwarden en in het noorden en zuidwesten van de provincie.

Nu rijdt Connexxion hier, vanaf 2006.

Gedeputeerde Johannes Kramer maakte de gunning dinsdagmiddag bekend. Arriva is hiermee terug als busvervoerder in Friesland, nadat het eerder elders in de provincie ritten verloor aan nieuwkomer Qbuzz.

De concessie kende drie inschrijvers: Arriva, Connexxion en Qbuzz.

Bron: Leeuwarder Courant.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Suus » Di 20 Mar 2012, 16:45

Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...
Rame à l'approche

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor avl » Di 20 Mar 2012, 17:09

Ook op info provincie Fryslan.

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor EHH » Di 20 Mar 2012, 17:14

En dit zegt Arriva zelf erover op Arriva.nl
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Raymond » Di 20 Mar 2012, 17:18

Vind het toch erg knap van Arriva dat ze de laatste tijd zo'n beetje iedere concessie waar ze op hebben ingeschreven hebben gewonnen. Al was Friesland natuurlijk wel handig om te hebben, vanwege de treinen die ze daar hebben rijden.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Mar 2012, 17:25

Friesland is ook de Nederlandse thuisbasis van Arriva. Het hoofdkantoor staat nog altijd in Heerenveen. Wel mooi voor Arriva!

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Di 20 Mar 2012, 17:36

Arriva moest en zou winnen. Het was een enorme vernedering dat ze die concessie in 2006 aan Connexxion kwijtraakten. Maar ja, tegen een Connexxion die enorm veel DRU's aanbiedt en daardoor bakken met geld verliest valt gewoon niet te concurreren. Arriva had ook een voordeeltje omdat ze wat synergie met de trein kunnen bewerkstelligen. Ze hebben bovendien al wat faciliteiten in het gebied Leeuwarden (trein), Groningen (trein én depot Sontweg / Qliner 315), Schiermonnikoog (huidige stalling) en Heerenveen (hoofdkantoor). Het verbaast mij dus niet dat ze hebben gewonnen.

Of ze er ook veel plezier van zullen beleven is een tweede. Ik vind de concessie niet zo lucratief en behoorlijk inefficiënt doordat heel veel lijnen nu tussen de spitsen stil worden gezet. Je hebt dan bussen en chauffeurs die maar één of twee ritten per dag rijden. Daarnaast zijn die duurzame brandstoffen wel een behoorlijk risico. Je weet nooit helemaal zeker of dat in de praktijk zo werkt als dat je gepland hebt. Maar goed, los daarvan, felicitaties aan Arriva voor het terugwinnen van NZW-Fryslân.
*bus*

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor flipje » Di 20 Mar 2012, 18:48

Arriva weer back in business :wink:.

Een deel van de reisinformatie is straks in het Nederlands en het Fries beschikbaar

Ook de omroep in de bus in het Fries?

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Di 20 Mar 2012, 19:20

flipje schreef:Arriva weer back in business :wink:.

Een deel van de reisinformatie is straks in het Nederlands en het Fries beschikbaar

Ook de omroep in de bus in het Fries?


Dat heeft Connexxion nu al voor eindbestemmingen. Volgende halte Station Heerenveen, Station It Hearrenfean heb ik al eens gehoord (leuk om dat van die dame uit 't Gooi te horen). Ik vind het eigenlijk onzin, een Fries hoort gewoon Nederlands te kunnen dus om nou alles speciaal tweetalig te voeren.

Overigens krijgen de bussen ook een eigen Friese huisstijl.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Daniel » Di 20 Mar 2012, 19:27

Uit het persbericht van Arriva:
Regionale aansturing 24 uur per dag, 7 dagen per week


Tja, dat was wel een makkelijke om punten mee te scoren... verkeersleiding (en hoofdkantoor) staat immers al in Heerenveen dus die regionale sturing krijg je vanzelf.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 20 Mar 2012, 19:36

Arriva weer terug waar het behoort te rijden. Mijn felicitaties. Misschien een idee om die optare's in te zetten in de stad Leeuwarden?
Leven, en laten leven.

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Roelof88 » Di 20 Mar 2012, 19:49

Daniel schreef:Uit het persbericht van Arriva:
Regionale aansturing 24 uur per dag, 7 dagen per week


Tja, dat was wel een makkelijke om punten mee te scoren... verkeersleiding (en hoofdkantoor) staat immers al in Heerenveen dus die regionale sturing krijg je vanzelf.

Dat kan Qbuzz in principe ook, de verkeersleiding voor ZOF zit in Drachten.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Zonnig » Di 20 Mar 2012, 20:01

http://www.omropfryslan.nl/nijs/busferf ... nei-arriva

Busferfier werom nei Arriva
Arriva-bus

20 maart, 2012 - 16:38

Busferfierder Arriva mei de kommende 8 jier it busferfier dwaan yn Noard- en Súdwest-Fryslân en yn Ljouwert. Neffens de provinsje hie Arriva it bêste oanbod. Sa wurde der 190 nije bussen oanskaft en sille de stedsbussen yn Ljouwert op grien gas ride. Op Skiermûntseach komme elektryske bussen te riden.

Foar Arriva is de nije konsesje in grutte opstekker. De ferfierder wie de ôfrûne jierren sa'n bytsje al it busferfier yn Fryslan kwytrekke oan Connexxion en Qbuzz. Neist Arriva hiene ek Qbuzz en Connexxion ynskreaun.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Busferfier werom nei Arriva
Arriva-bus

20 maart, 2012 - 16:52

Busvervoerder Arriva mag de komende 8 jaar het busvervoer doen in Noord- en Zuidwest-Fryslân en in Leeuwarden. Volgens de provincie had Arriva het beste aanbod. Zo worden er 190 nieuwe bussen aangeschaft en gaan de stadsbussen in Leeuwarden op groengas rijden. Op Schiermonnikoog komen elektrische bussen te rijden.

Voor Arriva is de nieuwe concessie een groot succes. De vervoerder was de afgelopen jaren zo'n beetje alle busvervoer in Fryslân kwijtgeraakt aan Connexxion en Qbuzz. Naast Arriva hadden ook Qbuzz en Connexxion ingeschreven.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 20 Mar 2012, 20:31

Juist. Ik kom op een blauwe maandag nog wel eens in Fryslân. Toch wel interessant dat ze in Leeuwarden met bussen op groen gas gaan rijden. Voorts maak ik uit het stuk op wat in het Fries is geschreven dat er Elektrische bussen komen op Schiermonnikoog. Dat vind ik wat minder omdat daar volgens mij nog Duvedec's rijden.
Leven, en laten leven.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Mar 2012, 21:31

Op Schiermonnikoog rijden geen gelede bussen (hebben er volgens mij ook nooit gereden). Er rijdt nu een zootje ex-NoordNed Amba's.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Geert » Di 20 Mar 2012, 21:39

Er hebben in het verleden volgens mij wel Duvedecs gereden op de buslijnen van Groningen en Leeuwarden richting de Wadden (tot de veerboot), misschien is JeffreyMeijer daarmee in de war?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Klaasje » Di 20 Mar 2012, 21:47

Op de Waddeneilanden hebben tot niet zo lang geleden ook ongelede Duvedecs rondgereden.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Ronald » Di 20 Mar 2012, 21:51

Volgens mij heeft daar bijna alles al gereden. Het was geregeld een afvoerputje van oud Arriva-materieel...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Wubbo » Di 20 Mar 2012, 21:52

Bij mijn weten hebben die op Schiermonnikoog nooit gereden. Wel Groningse stadsbussen, volgens mij nog een jaar die Dennis-wrakken en sowieso alle rommel die met name Arriva over had ;-).

[EDIT] Wat Ronald zegt dus

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Ronald » Di 20 Mar 2012, 21:57

Leuke pagina over bussen op Terschelling

Hier kun je zien wat er zoal gereden heeft de laatste jaren :D .
(Ik vind het zelf extra interessant omdat ik een Terschelling-liefhebber ben :wink: )

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor MdJ » Di 20 Mar 2012, 22:05

Op Ameland hebben in de afgelopen jaren de ArrivaTouring 9042 (ex CXX, Ex midnet), Arriva 9089 (Ex CXX, Ex NZH), ArrivaTouring 410 (ex Arriva 7869) gereden.

De ArrivaTouring 9045 heeft op Terschelling gereden. De overige geledes die op de VTAS (eerste T = CXX)-eilanden hebben gereden waren/zijn mercedes O405G's en citaro's (zowel beide TCR als de stadsbussen, geen streekcitaro's)

Op Texel komen extra 12-meter's in het hoofdseizoen. Vlieland krijgt een tweede bus (10 meter amba / 12 meter citaro). Ameland heeft nu 4 aardgaswagens (251-254 en twee 12-meter citaro's) en op terschelling rijden citaro's, op schiermonnikoog ex Noordned amba's

Overigens hebben er "geen" ongelede duvedecs gereden, alleen op terschelling een enkele (ex stadsdienst Leeuwarden). Wel reden de "DAF SB220 LF600 / Berkhof" (5822-5833) op de eilanden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Etienne » Wo 21 Mar 2012, 09:53

Ik voorzie dat er vooral gesneden gaat worden in de 4x- en 5x-lijntje in de Zuidwest- en Noordwesthoek.

Het zou daarentegen wel mooi zijn als de concessie verlengd wordt to 2020, dan kan daarna een multimodale concessie ingaan voor trein/bus.
Laatst gewijzigd door Etienne op Wo 21 Mar 2012, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Meltrain » Wo 21 Mar 2012, 11:55

Bee schreef:Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...

Voor zowel Qbuzz als Connexxion is dit de tweede verloren aanbesteding in een week en beide bedrijven verliezen een gebied.
Dus om nou te zeggen dat je het alleen voor Connexxion somber inziet, vind ik een beetje apart. Dan moet je het voor Qbuzz eigenlijk net zo somber inzien. Connexxion houdt immers nog minstens 6 concessies over perdecember ( + 2 concessies van dochter Hermes), terwijl de aanbestedingen van Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog lopen, terwijl Qbuzz slechts 2 concessies overhoudt aan het eind van het jaar (met dus de kans om Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog te winnen).
Laatst gewijzigd door Meltrain op Wo 21 Mar 2012, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Berichtdoor Statler Rail » Wo 21 Mar 2012, 11:58

Welk gebied verliest Qbuzz dan?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten