Pagina 4 van 36

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:46
door ICE105
Statler Rail schreef: Dat is het probleem met deze concessie: je hebt heel veel bussen die in de spits een enkele rit rijden en de rest van de dag stilstaan.
De provincie heeft zich met de vorige aanbesteding gericht op het maximaliseren van het aantal DRU's en heeft het inzetten van kleine bussen mogelijk gemaakt. Daardoor heeft connexxion een bod gedaan met extra ritten in de spits waarbij inzet van kleine bussen was voorzien.

Los van het feit dat het een enorme miscalculatie van de firma connexxion was, het paste namelijk cum laude niet in de Fryskers, roep het ook vragen op over de betrouwbaarheid van de telcijfers die de provincie bij de vorige aanbesteding verstrekte.

Nu de extra spitsritten er zijn wil de provincie deze aanbedingswinst niet opgeven, maar wil wel bezuinigen en doet dat vrijwel alleen in de daluren (DRU's schrappen). Daarnaast zijn er nu ook hoge materieeleisen, en dure opties voor mileuvriendelijke bussen.

In deze concessie is dus een groot en duur materieelpark nodig en veel rijdend personeel, waarbij er veel gebroken diensten zullen zijn. Dat maakt deze concessie vrij duur en doet het aanbod in de daluren totaal ineenstorten. Terwijl er in de spits echt nog wel wat af te kaasschaven valt.

Arriva wint concessie in Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 16:39
door Roelof88
Arriva komt weer terug naar Fryslân.
LEEUWARDEN - Arriva verzorgt vanaf december 2012 acht jaar lang het openbaar vervoer in de stad Leeuwarden en in het noorden en zuidwesten van de provincie.

Nu rijdt Connexxion hier, vanaf 2006.

Gedeputeerde Johannes Kramer maakte de gunning dinsdagmiddag bekend. Arriva is hiermee terug als busvervoerder in Friesland, nadat het eerder elders in de provincie ritten verloor aan nieuwkomer Qbuzz.

De concessie kende drie inschrijvers: Arriva, Connexxion en Qbuzz.

Bron: Leeuwarder Courant.nl

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 16:45
door Suus
Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 17:09
door Anne
Ook op info provincie Fryslan.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 17:14
door EHH
En dit zegt Arriva zelf erover op Arriva.nl

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 17:18
door Raymond
Vind het toch erg knap van Arriva dat ze de laatste tijd zo'n beetje iedere concessie waar ze op hebben ingeschreven hebben gewonnen. Al was Friesland natuurlijk wel handig om te hebben, vanwege de treinen die ze daar hebben rijden.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 17:25
door Klaasje
Friesland is ook de Nederlandse thuisbasis van Arriva. Het hoofdkantoor staat nog altijd in Heerenveen. Wel mooi voor Arriva!

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 17:36
door Statler Rail
Arriva moest en zou winnen. Het was een enorme vernedering dat ze die concessie in 2006 aan Connexxion kwijtraakten. Maar ja, tegen een Connexxion die enorm veel DRU's aanbiedt en daardoor bakken met geld verliest valt gewoon niet te concurreren. Arriva had ook een voordeeltje omdat ze wat synergie met de trein kunnen bewerkstelligen. Ze hebben bovendien al wat faciliteiten in het gebied Leeuwarden (trein), Groningen (trein én depot Sontweg / Qliner 315), Schiermonnikoog (huidige stalling) en Heerenveen (hoofdkantoor). Het verbaast mij dus niet dat ze hebben gewonnen.

Of ze er ook veel plezier van zullen beleven is een tweede. Ik vind de concessie niet zo lucratief en behoorlijk inefficiënt doordat heel veel lijnen nu tussen de spitsen stil worden gezet. Je hebt dan bussen en chauffeurs die maar één of twee ritten per dag rijden. Daarnaast zijn die duurzame brandstoffen wel een behoorlijk risico. Je weet nooit helemaal zeker of dat in de praktijk zo werkt als dat je gepland hebt. Maar goed, los daarvan, felicitaties aan Arriva voor het terugwinnen van NZW-Fryslân.
*bus*

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 18:48
door flipje
Arriva weer back in business :wink:.
Een deel van de reisinformatie is straks in het Nederlands en het Fries beschikbaar
Ook de omroep in de bus in het Fries?

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 19:20
door Roelof88
flipje schreef:Arriva weer back in business :wink:.
Een deel van de reisinformatie is straks in het Nederlands en het Fries beschikbaar
Ook de omroep in de bus in het Fries?
Dat heeft Connexxion nu al voor eindbestemmingen. Volgende halte Station Heerenveen, Station It Hearrenfean heb ik al eens gehoord (leuk om dat van die dame uit 't Gooi te horen). Ik vind het eigenlijk onzin, een Fries hoort gewoon Nederlands te kunnen dus om nou alles speciaal tweetalig te voeren.

Overigens krijgen de bussen ook een eigen Friese huisstijl.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 19:27
door Daniel
Uit het persbericht van Arriva:
Regionale aansturing 24 uur per dag, 7 dagen per week
Tja, dat was wel een makkelijke om punten mee te scoren... verkeersleiding (en hoofdkantoor) staat immers al in Heerenveen dus die regionale sturing krijg je vanzelf.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 19:36
door Jef400
Arriva weer terug waar het behoort te rijden. Mijn felicitaties. Misschien een idee om die optare's in te zetten in de stad Leeuwarden?

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 19:49
door Roelof88
Daniel schreef:Uit het persbericht van Arriva:
Regionale aansturing 24 uur per dag, 7 dagen per week
Tja, dat was wel een makkelijke om punten mee te scoren... verkeersleiding (en hoofdkantoor) staat immers al in Heerenveen dus die regionale sturing krijg je vanzelf.
Dat kan Qbuzz in principe ook, de verkeersleiding voor ZOF zit in Drachten.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 20:01
door Zonnig
http://www.omropfryslan.nl/nijs/busferf ... nei-arriva

Busferfier werom nei Arriva
Arriva-bus

20 maart, 2012 - 16:38

Busferfierder Arriva mei de kommende 8 jier it busferfier dwaan yn Noard- en Súdwest-Fryslân en yn Ljouwert. Neffens de provinsje hie Arriva it bêste oanbod. Sa wurde der 190 nije bussen oanskaft en sille de stedsbussen yn Ljouwert op grien gas ride. Op Skiermûntseach komme elektryske bussen te riden.

Foar Arriva is de nije konsesje in grutte opstekker. De ferfierder wie de ôfrûne jierren sa'n bytsje al it busferfier yn Fryslan kwytrekke oan Connexxion en Qbuzz. Neist Arriva hiene ek Qbuzz en Connexxion ynskreaun.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Busferfier werom nei Arriva
Arriva-bus

20 maart, 2012 - 16:52

Busvervoerder Arriva mag de komende 8 jaar het busvervoer doen in Noord- en Zuidwest-Fryslân en in Leeuwarden. Volgens de provincie had Arriva het beste aanbod. Zo worden er 190 nieuwe bussen aangeschaft en gaan de stadsbussen in Leeuwarden op groengas rijden. Op Schiermonnikoog komen elektrische bussen te rijden.

Voor Arriva is de nieuwe concessie een groot succes. De vervoerder was de afgelopen jaren zo'n beetje alle busvervoer in Fryslân kwijtgeraakt aan Connexxion en Qbuzz. Naast Arriva hadden ook Qbuzz en Connexxion ingeschreven.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 20:31
door Jef400
Juist. Ik kom op een blauwe maandag nog wel eens in Fryslân. Toch wel interessant dat ze in Leeuwarden met bussen op groen gas gaan rijden. Voorts maak ik uit het stuk op wat in het Fries is geschreven dat er Elektrische bussen komen op Schiermonnikoog. Dat vind ik wat minder omdat daar volgens mij nog Duvedec's rijden.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:31
door Wubbo
Op Schiermonnikoog rijden geen gelede bussen (hebben er volgens mij ook nooit gereden). Er rijdt nu een zootje ex-NoordNed Amba's.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:39
door Geert
Er hebben in het verleden volgens mij wel Duvedecs gereden op de buslijnen van Groningen en Leeuwarden richting de Wadden (tot de veerboot), misschien is JeffreyMeijer daarmee in de war?

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:47
door Klaasje
Op de Waddeneilanden hebben tot niet zo lang geleden ook ongelede Duvedecs rondgereden.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:51
door Ronald
Volgens mij heeft daar bijna alles al gereden. Het was geregeld een afvoerputje van oud Arriva-materieel...

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:52
door Wubbo
Bij mijn weten hebben die op Schiermonnikoog nooit gereden. Wel Groningse stadsbussen, volgens mij nog een jaar die Dennis-wrakken en sowieso alle rommel die met name Arriva over had ;-).

[EDIT] Wat Ronald zegt dus

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:57
door Ronald
Leuke pagina over bussen op Terschelling

Hier kun je zien wat er zoal gereden heeft de laatste jaren :D .
(Ik vind het zelf extra interessant omdat ik een Terschelling-liefhebber ben :wink: )

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: di 20 mar 2012, 22:05
door MdJ
Op Ameland hebben in de afgelopen jaren de ArrivaTouring 9042 (ex CXX, Ex midnet), Arriva 9089 (Ex CXX, Ex NZH), ArrivaTouring 410 (ex Arriva 7869) gereden.

De ArrivaTouring 9045 heeft op Terschelling gereden. De overige geledes die op de VTAS (eerste T = CXX)-eilanden hebben gereden waren/zijn mercedes O405G's en citaro's (zowel beide TCR als de stadsbussen, geen streekcitaro's)

Op Texel komen extra 12-meter's in het hoofdseizoen. Vlieland krijgt een tweede bus (10 meter amba / 12 meter citaro). Ameland heeft nu 4 aardgaswagens (251-254 en twee 12-meter citaro's) en op terschelling rijden citaro's, op schiermonnikoog ex Noordned amba's

Overigens hebben er "geen" ongelede duvedecs gereden, alleen op terschelling een enkele (ex stadsdienst Leeuwarden). Wel reden de "DAF SB220 LF600 / Berkhof" (5822-5833) op de eilanden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 09:53
door Etienne
Ik voorzie dat er vooral gesneden gaat worden in de 4x- en 5x-lijntje in de Zuidwest- en Noordwesthoek.

Het zou daarentegen wel mooi zijn als de concessie verlengd wordt to 2020, dan kan daarna een multimodale concessie ingaan voor trein/bus.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 11:55
door Meltrain
Bee schreef:Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...
Voor zowel Qbuzz als Connexxion is dit de tweede verloren aanbesteding in een week en beide bedrijven verliezen een gebied.
Dus om nou te zeggen dat je het alleen voor Connexxion somber inziet, vind ik een beetje apart. Dan moet je het voor Qbuzz eigenlijk net zo somber inzien. Connexxion houdt immers nog minstens 6 concessies over perdecember ( + 2 concessies van dochter Hermes), terwijl de aanbestedingen van Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog lopen, terwijl Qbuzz slechts 2 concessies overhoudt aan het eind van het jaar (met dus de kans om Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog te winnen).

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 11:58
door Statler Rail
Welk gebied verliest Qbuzz dan?