Pagina 1 van 1

Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:11
door Geert
Studenten willen station in Staphorst
door Ewoud ten Kleij

STAPHORST - Twee studenten zijn een actie begonnen om het station in Staphorst terug te krijgen.
Als de initiatiefnemers op hun speciale website genoeg steun krijgen, wordt een plan van aanpak bedacht.

Het is niet voor het eerst dat een station in Staphorst ter sprake komt. Sinds het oude station in 1970 werd gesloopt zijn er om de paar jaar geluiden opgegaan om het station toch weer in ere te herstellen. Het station in Staphorst werd van 1867 tot 1935 gebruikt aan de toenmalige lijn Arnhem-Leeuwarden. In 2002 werd er nog concreet gesproken over een nieuw station op de spoorlijn Zwolle-Meppel. De provincie Overijssel kwam met een rapport over een Sternet rond Zwolle. In het rapport werd de optimale situatie van het openbaar vervoer in de regio in kaart gebracht.

De provincie noemde een station in Staphorst destijds 'gewenst'. Burgemeester Joop Alssema van Staphorst zag de komst ook wel zitten. Volgens hem had het dorp er behoefte aan.

Inmiddels leven we zes jaar verder en is van een station nog geen sprake. Volgens de studenten die nu pleiten voor een station, speelt de kwestie al 31 jaar. "Gemeente, provincie, ProRail en NS, er wordt nooit iets duidelijk over een eventueel station", zegt Sander Belling. De jongens geven aan graag met de gemeente in gesprek te gaan.

Wethouder Klaas Brand reageert positief op de actie van de studenten. "Het is een goede zaak dat inwoners zoiets opzetten. We overleggen regelmatig met de provincie en buurgemeenten. De eerstkomende jaren zal er nog weinig gebeuren, maar Staphorst hoopt nog steeds mee te liften. Voor scholieren en forenzen is een optimaal gebruik van het spoor belangrijk", vindt Brand.

Uit een lopend onderzoek naar het reisgedrag rond Zwolle, zou blijken dat Staphorst-Zwolle een veelgebruikte verbinding is. Volgens Brand nemen NS en ProRail de resultaten van dat onderzoek zeer serieus.

Bron: De Stentor

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:13
door Wubbo
En dan de hamvraag: stoppen daar op zondag ook treinen? 8-)

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 19:56
door webguy
Misschien als ze een station hebben dat ze ook gelijk die boog mogen afsnijden :)

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: ma 10 mar 2008, 13:25
door Daantje
Vast niet, want op zondag stopt er toch niemand in of uit :P

Station Staphorst in vijf jaar haalbaar

Geplaatst: za 29 mar 2008, 12:25
door Geert
Station Staphorst in vijf jaar haalbaar
zaterdag 29 maart 2008 | 03:37 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 29 maart 2008 | 09:18

STAPHORST/NIEUWLEUSEN - Een station in Staphorst kan binnen vijf jaar worden gebouwd. De provincie Overijssel reageert enthousiast op het initiatief van twee studenten, om weer een station te bouwen tussen Meppel en Zwolle.

Gisterochtend spraken studenten Sander Belling en Sjaak van der Pluym in Zwolle met de provincie. "De provincie staat er heel open en enthousiast tegenover. Ze gaan nu contact opnemen met NS en ProRail, om te kijken wat er haalbaar is", aldus Belling.

"Het duurt sowieso nog een hele tijd voor er een station kan staan. Dat wordt zo vijf jaar, heb ik begrepen. Dan zijn wij al klaar met studeren, dus zelf hebben we er niet zoveel aan."

Bron: De Stentor

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: za 29 mar 2008, 12:56
door Wubbo

NS wil praten over station

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 06:41
door Geert
NS wil praten over station
door Ewoud ten Kleij. vrijdag 04 april 2008 | 03:34

STAPHORST/ZWOLLE - Nederlandse Spoorwegen ziet de gesprekken over de terugkeer van een treinstation in Staphorst graag tegemoet. De provincie Overijssel zal binnenkort met de openbaar vervoerder en spoorbeheerder ProRail in gesprek gaan. Dit werd afgesproken na het overleg tussen de provincie, gemeente Staphorst en twee actievoerende studenten afgelopen vrijdag.

Het is voor NS 'lastig' om nu al iets concreets te zeggen over een extra stationsstop in Staphorst voor de treinen tussen Zwolle en Meppel. Woordvoerder Anita Broekhuis laat namens NS weten dat het bedrijf veel stationsverzoeken krijgt.

"Naast het financiële plaatje speelt ook de dienstregeling een beslissende rol", zegt Broekhuis. "Een nieuwe halte moet in de dienstregeling van de lijn passen." In dit geval lijkt één extra stop tussen Zwolle, Meppel en Groningen/ Leeuwarden wel haalbaar, omdat het materieel daar niet op topsnelheid rijdt.

Er is volgens NS inderdaad sprake van een minimumgrens van duizend reizigers per dag, maar dat biedt nog niet de absolute garantie dat er ook een station komt. Broekhuis: "Bij die duizend reizigers zijn er binnen het ministerie financiële mogelijkheden."

Bron: De Stentor

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 08:30
door air-bus
Als de intercity er maar niet gaat stoppen! :P

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 08:46
door Fles
Weer die 1000man-regel :lol: Ben ik benieuwd welke dronken aap ooit Enschede de Eschmarke goedgekeurd heeft :lol: Maar goed, Staphorst. Ik zeg: doe maar. Er is al veel te lang discussie over gewoon.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 08:53
door JeePee
Op zich mag Staphorst een IC krijgen, maar dan moeten er wel 2 echte stoptreinen tussen Zl en Gn gaan rijden en één tussen Zl en Lw. Dan hebben de IC reizigers (dus het overgrote deel) hier geen last van tenminste. Aan de andere kant nu rijden er 2 bussen per uur naar Zwolle en 2 naar Meppel. Die bussen vervoeren ook mensen van Meppel naar Zwolle (scholen in Oosterenk -> rechtstreekse bus is dan sneller), komen ze dan werkelijk wel aan 1000 instappers per dag? Dat veel mensen de petitie hebben ondertekend zegt niet zoveel. Er is ook zoiets als sociaal wenselijke antwoorden..

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:07
door Caspar
Staphorst is opzich wel een redelijk grote plaats, 12.000 inwoners zo uit mijn hoofd, maar ik denk dat erg veel inwoners ook binnen de eigen gemeente werken, boodschappen doen etc. Heb wel vaker smiddags in die bus gezeten naar Meppel, 'toevallig' was ik soms de enige reiziger. Maargoed de 9100 serie mag wat mij betreft daar wel stoppen. Misschien kan de stopper Leeuwarden- Wolvega tegen die tijd ook wel doorrijden tot Zwolle en in Staphorst stoppen.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:12
door Fles
Caspar schreef:Misschien kan de stopper Leeuwarden- Wolvega tegen die tijd ook wel doorrijden tot Zwolle en in Staphorst stoppen.

Nou, dan mag eerst de provinciegrens wel een stukje opgeschoven worden, anders gebeurt er niks ;)

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:31
door Vinny
JeePee schreef:Op zich mag Staphorst een IC krijgen, maar dan moeten er wel 2 echte stoptreinen tussen Zl en Gn gaan rijden en één tussen Zl en Lw. Dan hebben de IC reizigers (dus het overgrote deel) hier geen last van tenminste. Aan de andere kant nu rijden er 2 bussen per uur naar Zwolle en 2 naar Meppel. Die bussen vervoeren ook mensen van Meppel naar Zwolle (scholen in Oosterenk -> rechtstreekse bus is dan sneller), komen ze dan werkelijk wel aan 1000 instappers per dag? Dat veel mensen de petitie hebben ondertekend zegt niet zoveel. Er is ook zoiets als sociaal wenselijke antwoorden..

Na gereedkoming van de Hanzelijn zullen er tussen Groningen en Zwolle twee stoptreinen en twee IC's per uur rijden is de bedoeling. Deze twee stoptreinen kunnen Staphorst bedienen zodat de IC naar Leeuwarden niet wordt 'getroffen' met een extra stop. De IC naar Leeuwarden zal na Meppel op alle tussengelegen stations gaan stoppen; zo lijkt nu de bedoeling. Voor een structurele derde trein per uur ontbreekt vooralsnog het reizigersaanbod.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:38
door JeePee
Hmm dat de IC's naar Lw op alle tussengelegen stations gaat stoppen lijkt me een grote fout. Je pakt je reizigers immers niet in Grou, Akkrum en Wolvega. Ik denk persoonlijk dat het overal stoppen van de IC een behoorlijke reizigersdaling tot gevolg zal hebben. Immers de meeste reizigers zitten de relaties Lw - Hr, Hr - Zl en Lw - Zl. Doordat die trein ook nog eens gaat stoppen te Werpsterhoek zijn reizigers 5 (Hr - Zl) tot 13 (Lw - Zl) minuten extra kwijt. Je dagelijkse forensenpendel tussen Lw en Zl kun je dan uitzwaaien. Blunder van de eerste orde dus...

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:47
door Caspar
Maar ook Leeuwarden- Zwolle wordt toch aangepakt met het geld dat nu beschikbaar is gekomen door het cancellen van de Zuiderzeelijn? Als al die maatregelen zoals in dat Noordlink raport staan worden uitgevoerd, kan er volgens mij genoeg rijtijd worden gewonnen zodat er extra stops kunnen zijn, zonder langer over het hele traject te doen?

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:54
door JeePee
Aanpassen aansluiting Meppel, boog bij Steenwijk en boog in Leeuwarden zijn mogelijkheden om te verbeteren, dat klopt. Daarmee win je echter nog niet de verliestijd van alleen station Werpsterhoek. Steenwijk is sowieso een vreemde om dat op te waarderen. Als je daar moet stoppen dan hoeft die boog ook niet voor tig miljoen aangepast te worden. Op het moment dat je de 90km/h haalt na het stoppen ben je immers al op het gedeelte waar 140km/h gereden mag worden.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 10:57
door sjakie
Caspar schreef:Als al die maatregelen zoals in dat Noordlink raport staan worden uitgevoerd, kan er volgens mij genoeg rijtijd worden gewonnen zodat er extra stops kunnen zijn, zonder langer over het hele traject te doen?

Het gaat niet alleen om extra stops, maar ook het gevoel wat een reiziger beleefd. Als de IC's vaker gaan stoppen beleven de reizigers dat als een langere reis, waardoor de kans dat men de auto pakt groter wordt. Dan maken die reistijdwinstjes niet veel uit. Het voorbijrijden van stations geeft men het gevoel dat men in een 'echte' intercity zit.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 11:28
door Vinny
tot 13 (Lw - Zl) minuten extra kwijt
Op dit moment is de bediening van Leeuwarden een drama: Er rijdt maar ééns per uur een echte IC, de andere trein is zodanig ingepland dat je een soort 45-15 bediening hebt. Een 30-30 cadans trekt volgens mij meer reizigers, zelfs als er iets langer over de reis gedaan wordt. Wat mij betreft worden de station's Grou en Akkrum om-en-om bediend en komt Werspterhoek er sowieso niet. Wolvega en Steenwijk dienen gewoon 2x per uur met een treinserie bediend te worden.
Als de IC's vaker gaan stoppen beleven de reizigers dat als een langere reis, waardoor de kans dat men de auto pakt groter wordt. Dan maken die reistijdwinstjes niet veel uit. Het voorbijrijden van stations geeft men het gevoel dat men in een 'echte' intercity zit.
Als je naar de praktijk kijkt zie je dat zonetreinen best succesvolle concepten zijn (Alkmaar - Den Helder, Venlo - Helmond), en dat provincies en gemeenten graag zo'n beest zien rijden, zie de Zeeland-discussie. De reiziger kiest liever voor een gecandaniseerde dienstregeling (denk ook aan aansluitingen op het overige OV) en een hogere frequentie dan één keer per uur een échte IC. Daarnaast: Vanuit de richting Schiphol kom je per definitie in de stoppende IC te zitten. Toen ik in 2001 naar Assen ging was ik er bijna in Hoogeveen uitgestapt... :oops:

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 11:50
door JeePee
Vinny schreef:Op dit moment is de bediening van Leeuwarden een drama: Er rijdt maar ééns per uur een echte IC, de andere trein is zodanig ingepland dat je een soort 45-15 bediening hebt. Een 30-30 cadans trekt volgens mij meer reizigers, zelfs als er iets langer over de reis gedaan wordt.

Mee eens, echter een iets langere reis is geen 10-15 minuten (20-25% van de resitijd!). Als dat namelijk wel zo was dan hadden er nooit IC's gereden in Nederland :idea:

Wat mij betreft worden de station's Grou en Akkrum om-en-om bediend en komt Werspterhoek er sowieso niet. Wolvega en Steenwijk dienen gewoon 2x per uur met een treinserie bediend te worden.

Wolvega en Steenwijk dienen inderdaad 2x per uur bedient te worden, maar door een extra trein. Die stations hebben relatief weinig instappers. Steenwijk heeft nu ook al 2 treinen per uur en verliest dus sowieso niets. Wolvega pak je maximaal 300 reizigers erbij. Die verlies je sowieso op de drukke relaties. Dus je haalt een negatief effect. Werpsterhoek komt sowieso wel en als het een beetje handig aangepakt wordt door de provincie dan heeft dat station ook nog eens potentieel. 2x per uur stoppen op Akkrum en Grou is onzinnig. Om-en-om is misschien een oplossing, maar maakt het erg onoverzichtelijk.

Als je naar de praktijk kijkt zie je dat zonetreinen best succesvolle concepten zijn (Alkmaar - Den Helder, Venlo - Helmond), en dat provincies en gemeenten graag zo'n beest zien rijden, zie de Zeeland-discussie. De reiziger kiest liever voor een gecandaniseerde dienstregeling (denk ook aan aansluitingen op het overige OV) en een hogere frequentie dan één keer per uur een échte IC.

Blijkbaar hier niet, NS wou in principe vanaf DRGL 2007 al 2 zonetreinen per uur laten rijden. Na een hoop geklaag en bezwaren van de provincie is daar van afgestapt. Uiteraard heeft een 30/30 eenduidige dienstregeling voordelen ten opzichte van de huidige situatie, maar ook een boel nadelen. De vergelijking met Alkmaar - Den Helder is niet fatsoenlijk te maken. Ten eerste zit je daar met kruisingen waar de DRGL op aangepast is én stations als Schagen etc. hebben een stuk meer in- en uitstappers. Over de zonetrein in Zeeland zijn ook veel bezwaren, dus daar heb ik ook mijn twijfels over...

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 13:54
door Vinny
JeePee schreef:Mee eens, echter een iets langere reis is geen 10-15 minuten (20-25% van de resitijd!). Als dat namelijk wel zo was dan hadden er nooit IC's gereden in Nederland :idea:

IC's in Nederland. Whahahahha. Een gemiddelde RE in Duitsland rijdt sneller, is comfortabeler, biedt meer service dan een IC in Nederland...(zelfs in het oude drietreinenmodel)

Wolvega en Steenwijk dienen inderdaad 2x per uur bedient te worden, maar door een extra trein. Die stations hebben relatief weinig instappers. Steenwijk heeft nu ook al 2 treinen per uur en verliest dus sowieso niets. Wolvega pak je maximaal 300 reizigers erbij. Die verlies je sowieso op de drukke relaties. Dus je haalt een negatief effect. Werpsterhoek komt sowieso wel en als het een beetje handig aangepakt wordt door de provincie dan heeft dat station ook nog eens potentieel. 2x per uur stoppen op Akkrum en Grou is onzinnig. Om-en-om is misschien een oplossing, maar maakt het erg onoverzichtelijk.

Betaal jij die extra trein? Buiten de spits is het volkomen onzinnig om 3 keer per uur een trein te laten rijden. De kosten van de exploitatie van een lege trein maken een treinkaartje absurd duur, of leveren de belastingbetaler kosten op die niet rechtvaardig zijn voor het algemeen belang. Het zou misschien nog wel kunnen door juist 2 x per uur een stoptrein te laten rijden en in de spits een Intercity die wat stations overslaat, zoals nu ook zo geldt op de relatie Hoorn - Amsterdam.

Blijkbaar hier niet, NS wou in principe vanaf DRGL 2007 al 2 zonetreinen per uur laten rijden. Na een hoop geklaag en bezwaren van de provincie is daar van afgestapt. Uiteraard heeft een 30/30 eenduidige dienstregeling voordelen ten opzichte van de huidige situatie, maar ook een boel nadelen. De vergelijking met Alkmaar - Den Helder is niet fatsoenlijk te maken. Ten eerste zit je daar met kruisingen waar de DRGL op aangepast is én stations als Schagen etc. hebben een stuk meer in- en uitstappers. Over de zonetrein in Zeeland zijn ook veel bezwaren, dus daar heb ik ook mijn twijfels over...
De NS is hier van afgestapt in dgl 2007 omdat de HSL nog niet in dienst is. Wanneer de Oude Lijn wordt gereconstrueerd wordt de trein vanaf Roosendaal een stoptrein. De NS wilde wat extra stops schrappen maar dit is niet doorgegaan.

Re: Studenten willen station in Staphorst

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 14:16
door JeePee
Vinny schreef:IC's in Nederland. Whahahahha. Een gemiddelde RE in Duitsland rijdt sneller, is comfortabeler, biedt meer service dan een IC in Nederland...(zelfs in het oude drietreinenmodel)

Hehehe ja ok dat klopt wel, maar juist de NO is een IC die nog een beetje als IC kan worden gekwalificeerd.

Betaal jij die extra trein? Buiten de spits is het volkomen onzinnig om 3 keer per uur een trein te laten rijden. De kosten van de exploitatie van een lege trein maken een treinkaartje absurd duur, of leveren de belastingbetaler kosten op die niet rechtvaardig zijn voor het algemeen belang.

Op zich is een bediening van 2x per uur in de daluren ook niet nodig voor de kleinere stations.

Het zou misschien nog wel kunnen door juist 2 x per uur een stoptrein te laten rijden en in de spits een Intercity die wat stations overslaat, zoals nu ook zo geldt op de relatie Hoorn - Amsterdam.

Das op zich wel een idee. Al denk ik dat de grote meerderheid meer ziet in het huidige systeem met een extra stopper in de brede spitsen. Voer voor een interessant onderzoekje lijkt me.

De NS is hier van afgestapt in dgl 2007 omdat de HSL nog niet in dienst is. Wanneer de Oude Lijn wordt gereconstrueerd wordt de trein vanaf Roosendaal een stoptrein. De NS wilde wat extra stops schrappen maar dit is niet doorgegaan.

Ik weet dat de aanpassing van Zeeland is uitgesteld, maar dat staat los van het feit dat er aardig veel mensen niet blij zijn met het voornemen. Ik kan me dat ook wel voorstellen, vergeleken met sommige stations in Zeeland vallen Grou en Akkrum nog mee :)