Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

In de 9292 zie ik de 13 niet staan. Trouwens wel grappig; er wordt daar gesproken over Vinkenhuizen (in plaats van Vinkhuizen) en om naar het station te gaan vanaf daar wordt geadviseerd om eerst van Vinkhuizen naar Paddepoel telopen om daar lijn 115 naar het station te pakken. Het lopen naar die halte is net zo snel als rijden naar het station toe. Niets over lijn 3; daar schijnt het lijn 6 geworden te zijn. En 9292 kan geen ritprijs geven.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat klopt ook want het wordt lijn 16, en overigens geen lijn 115 meer maar gewoon lijn 15.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

De perronindeling vanaf 5 januari staat ook online. Lijn 2 als bestemming De Punt staat er niet tussen, opnieuw een bewijs dat Eelde het vergeten kindje is in het Groningse busvervoer..... :roll: :(

http://www.qbuzz.nl/GD/files/8413/8746/ ... 1-2014.pdf
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

De keuze voor eilandperron V voor lijn 11 vind ik een interessante. Nu zal die lijn minder gebruikt gaan worden dan vroeger, maar toch.Veel ruimte voor wachtende passagiers heb je daar niet. Zal wel zijn om te ontmoedigen dat mensen die op 15 staan te wachten in 11 stappen omdat die toevallig voorrijdt, maar daarvoor was G (nu blijkbaar bufferhalte?) of H (alleen 8, en dan kan de bus vóór vertrek keren via het stationsterrein/stoplicht ipv dat je er nu standaard tijd aan kwijt raakt).
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik denk (na nogmaals in de Uranusstraat geweest te zijn) dat het een foutje is. Op de halte staat dat de halte zich op de Avondsterlaan bevind.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

groningen schreef:Ik denk (na nogmaals in de Uranusstraat geweest te zijn) dat het een foutje is. Op de halte staat dat de halte zich op de Avondsterlaan bevind.
Ik kreeg als omwonende een brief over de gewijzigde route, moet ik daar een foto van maken?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Dus toch wel?!

Lijn 9 (Zernike/Station Noord (- Selwerd) – Paddepoel – Oranjebuurt – Akerk – CS v.v./De Wijert v.v.)
Lijn 9 is de nieuwe lijn die de lijnen 5 en 15 (gedeeltelijk) moet overnemen. Lijn 9 rijdt tussen het Winkelcentrum Paddepoel en station een kwartiersdienst. De bussen rijden vervolgens om-en-om verder naar Paddepoel/Zernike en Selwerd/Station Noord. In Paddepoel wordt overigens niet meer in beide richtingen dezelfde route gereden. Vanaf Zernike naar CS wordt gereden via Zonnelaan – Meteoorstraat – Planetenlaan – Avondsterlaan – Venuslaan – Zonnelaan en richting Zernike via Zonnelaan – Venuslaan – Uranusstraat – Planetenlaan – Meteoorstraat – Zonnelaan. Aan de Uranusstraat komt een nieuwe bushalte. In Selwerd verdwijnt het rondje door de Ranonkelstraat. Voortaan slaat de bus vanuit de Elzenlaan gelijk af naar de Maluslaan. Er komt een nieuwe bushalte bij de Maluslaan. In de avond en op zondag rijdt de bus niet naar Zernike, maar wordt er eerst via Paddepoel gereden en vervolgens via de Zonnelaan terug naar de Eikenlaan en vervolgen Selwerd en Station Noord. In de spitsuren rijdt lijn 9 vanaf het station door naar De Wijert ter vervanging van lijn 12.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Het is hier te donker voor een duidelijke foto maar dit staat er in de brief van de gemeente (dus niet OV-bureau/qbuzz). Ik heb de inleiding enzo over uberhaupt nieuwe drgl even weggelaten ;)
Buslijn 5 krijgt vanaf 5 januari a.s. een nieuw nummer: buslijn 9. Het aantal bussen dat elk uur rijdt, blijft hetzelfde maar de route wijzigt. Buslijn 9 gaat elk kwartier vanaf het Hoofdstation naar Winkelcentrum Paddepoel rijden. Vanaf het winkelcentrum splitst de busroute in 2 delen: elk half uur vertrekt een bus via Selwerd naar Station Noord. En 2x per uur gaat er een bus via de Planetenbuurt naar Zernike. U behoudt dus 2x per uur een verbinding met de binnenstad en het Hoofdstation. Bovendien is de busrit naar het Hoofdstation vanaf 5 januari 6 minunten korter; u bent dus sneller op het Hoofdstation.

De bus gaat de route vanaf 5 januari in twee richtingen rijden. De Avondsterlaan is echter te krap om de bus daar in twee richtingen te laten rijden. Daarom gaat de bus op de heenweg naar Zernike door de Uranusstraat en op de terugweg door de Avondsterlaan.

Omdat de bus in twee richtingen gaat rijden zijn vier nieuwe bushaltes nodig. Elke bestaande bushalte in de Planetenbuurt krijgt een 'tegenhalte'. De 'tegenhalte' van de Avondsterlaan komt in de Uranusstraat te liggen. De gemeente legt de nieuwe haltes in de loop van 2014 aan. De nodige verkeersbesluiten zijn deze week gepubliceerd in de Gezinsbode. Totdat de definitieve haltes zijn aangelegd, plaats het busbedrijf Qbuzz tijdelijke bushaltepalen. Qbuzz heeft op de locaties van de tijdelijke bushaltes alvast palen met daarop informatie geplaatst.
Daarna nog een verhaal over parkeerplaatsen en contactgegevens.

Iig, de haltes die nu zijn neergezet zijn dus tijdelijk en de route gaat inderdaad door de Uranusstraat.

Wel vind ik het vreemd dat ze uitleggen waarom 2 richtingen Avondsterlaan geen mogelijkheid is, maar niet waarom er voor de tegenrichting niet voor de Plutolaan gekozen is. Die is daar veel geschikter voor. Nadeel: de ouderen aan de Planetenlaan moeten verder lopen, maar er zitten er net zo veel in de complexen aan de Plutolaan geloof ik. Dus dat heft elkaar wel ongeveer op...

Ik woon hier trouwens al eeuwen, maar ik hoor voor het eerst dat het de Planetenbuurt heet in deze brief :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Bjarte schreef:De perronindeling vanaf 5 januari staat ook online.
Het valt me aan die plattegrond ook wel op dat er soms behoorlijk wat frequente lijnen op één perron staan (J bijvoorbeeld) terwijl er dan juist weer niks op D en H gepland staat. Is het, voor de voorspelbaarheid voor de reiziger, dan niet beter die lijnen wat meer over de perrons te verdelen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

D en F worden samengevoegd, evenals H en J. Daarom komen de andere letters niet meer voor.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

JeePee schreef:D en F worden samengevoegd, evenals H en J. Daarom komen de andere letters niet meer voor.
waarom de indeling bij DF en HJ niet omdraaien? Kun je lijn 11 naar HJ laten verkassen, waardoor deze geen vertrekvertraging krijgt en zal ook lijn 9 naar Zernike niet genomen worden door studenten die het hoekje door Paddepoel voor lief nemen als ze maar een zitplaats hebben ;)
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Wordt dat straks niet vreselijk krap insturen voor de regionale buslijnen (40,61,65,165) die van over de Zaagmuldersbrug de busbaan op draaien? vooral als er met geleed materiaal, lijn 40 af en toe alsmede 165, wordt gereden lijkt mij dat niet mogelijk.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

kruising zou nog aangepast worden
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Klopt,zag laatst al dat er nieuwe stoplichten komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Vannacht was ik in Groningen wezen stappen en toen ik onderweg was voor de eerste trein richting huis zag ik dat er net nieuwe posters in de abri werden gehangen, waaronder deze van Qlink. De PR-campagne is dus begonnen. :)

Afbeelding
🍉
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Bij de bushalte H.R. Holsstraat in de Wijert hangt er al bijna een week een reclameposter voor Qlink lijn 5.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

Soortvanhenk schreef:Bij de bushalte H.R. Holsstraat in de Wijert hangt er al bijna een week een reclameposter voor Qlink lijn 5.
Bij een halte van lijn vijf (volgens mij de Kerkstraat) hing ook al een reclame voor Qlink lijn 5, wel een beetje ironisch.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De halte's van lijn 5 zijn al van ophef vuilniszakken voorzien met de tekst opheffing van de halte definitief. Met Kerkstraat bedoeld bovenstaande inzender waarschijnlijk de Kerklaan. De Kerkstraat ligt in Hoogkerk en Haren.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

en in roden wordt ook geadverteerd met paars. In nieuw roden ook zakken over de haltes die weg gaan. En in leek adverteren ze wel met blauw
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

groningen schreef:De halte's van lijn 5 zijn al van ophef vuilniszakken voorzien met de tekst opheffing van de halte definitief. Met Kerkstraat bedoeld bovenstaande inzender waarschijnlijk de Kerklaan. De Kerkstraat ligt in Hoogkerk en Haren.
Die bedoelde ik inderdaad ja.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Weetjes:

- Er gaat in de ochtendspits ook een Capacity vanuit Oldehove rijden, welke na CS doorrijdt naar Zernike. (mij een raadsel waarom ze voor lijn 35 gekozen hebben, toch een lekker bochtige route tussen Oldehove en Aduard..)

- Op lijn 15 komt een open instapregime, en er komen knoppen bij de achterdeuren van de Capacity's waarmee passagiers deze zelf kunnen openen als de chauffeur deze vrijgeeft.

- De lichtblauwe en donkerblauwe lijnen naar Leek/Roden worden met beide kleuren bestickerd, zodat het materieel uitwisselbaar is.

- De koersfilm van de Qlink bussen krijgt dezelfde kleur als de lijnkleur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Vinny »

Wat een verschrikking zeg deze campagne. Als reiziger zou ik hardhollend de bus uitrennen. Zo'n kleurenschema op deze manier introduceren is het verspreiden van desinformatie. In de kleine letters valt pas te lezen dat het lijnnet per 5 januari op de schop gaat... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Cpt.Iglo schreef:Weetjes:

- Er gaat in de ochtendspits ook een Capacity vanuit Oldehove rijden, welke na CS doorrijdt naar Zernike. (mij een raadsel waarom ze voor lijn 35 gekozen hebben, toch een lekker bochtige route tussen Oldehove en Aduard..)
Waarom in de vrede lijn 35? Doe dan lijn 39, lijkt mij drukker. Daar wordt nu in de ochtendspits een rit gereden met een gelede en een gewone, waarvan de gewone na Zuidhorn station doorrijd als lijn 11 naar Zernike.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:- Er gaat in de ochtendspits ook een Capacity vanuit Oldehove rijden, welke na CS doorrijdt naar Zernike. (mij een raadsel waarom ze voor lijn 35 gekozen hebben, toch een lekker bochtige route tussen Oldehove en Aduard..)

- Op lijn 15 komt een open instapregime, en er komen knoppen bij de achterdeuren van de Capacity's waarmee passagiers deze zelf kunnen openen als de chauffeur deze vrijgeeft.

- De lichtblauwe en donkerblauwe lijnen naar Leek/Roden worden met beide kleuren bestickerd, zodat het materieel uitwisselbaar is.

- De koersfilm van de Qlink bussen krijgt dezelfde kleur als de lijnkleur.
Capacity op lijn 35 is een omloopkwestie, deze rit behoort namelijk toe aan een stalling die een Capacity bezit. Dat de boel uitwisselbaar zou worden op 3 en 4 was al duidelijk in de concepttekeningen.

Trouwens heb ik vandaag de 3008 gezien op lijn 5 met een lijnfilm uit een streekbus danwel Citybus. Geen idee welke bus de kleurfilm van de 3008 heeft gekregen.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

3096 3097 gok ik zelfde als 3069 die zijn kleurtjesdisplay kwijt is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten