Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Bullebak schreef:Ik vraag me nog een beetje af wat nou precies de bedoeling is met die qlinklijn europapark-zernike-zuidhorn.

Die capacity's kunnen veel mensen vervoeren in de stad, maar waarom die bussen verder door laten rijden naar Zuidhorn? Zo veel mensen gaan er toch ook weer niet naar Zuidhorn... En waarom niet via Centraal Station?
In de ochtend spits 2 of meer gelede bussen van zuidhorn naar zernike. Best veel mensen nog.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Reizigers van Zuidhorn naar het station in Groningen zijn sowieso sneller per trein en reizen nu ook al op die manier. Het gedeelte tot Station Noord is nog steeds hetzelfde met de nieuwe buslijn straks. Het is dan waarschijnlijk ook de bedoeling om die nieuwe Q-link te laten rijden tussen Zernike en Europapark met een aantal ritten per uur door naar Zuidhorn.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Lijn 5 had vandaag de 3610 vanuit Haren en keerde leeg terug (geen doorrijden naar Europapark). Vanmiddag de 3625 op de Grote Markt richting naar het station. Kon niet zien of het naar Haren of Annen ging.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

In plaats van 'heel belangrijke berichtjes' als "ik heb busnummer 5555 op lijn 3 gezien om 8:15 uur", "lijn 7 had Ter Borch in de lijnfilm staan", en "lijn 2 reed om 23:15 uur leeg rond! :O" nu weer iets dat daadwerkelijk betrekking heeft op ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen-stad (en daarbuiten).

De provincie heeft de "Nota uitgangspunten openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe in de periode 2017-2027" gepubliceerd. Daarin staan de uitgangspunten voor de komende aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe.
De nota is te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... jlage1.pdf.
De bijbehorende brief staat op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -11996.pdf.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dit ziet er allemaal erg goed uit! De ruwe randjes worden er zo te zien afgepoetst en ook goed om te lezen dat Qbuzz zich soepel wil opstellen bij de concessieovergang. Daarmee worden moeilijke rechtszaken en een valse start zoals in 2009 hopelijk voorkomen.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

marcel.nl schreef:
Busje schreef:
marcel.nl schreef: Maar deze Scania op de 140 spant de kroon *bus*
Van maandag tot vrijdag rijdt er dagelijks een extra bus op lijn 140 van Arriva Touring, vertrek 7.41 uur (3 minuten voor de dienstbus) vanaf Appingedam naar Groningen.
[..]
Daarnet reed de ex-Midnet Duvedec voorbij :lol:
Nu zie ik de Duvedec bijna iedere ochtend langs rijden op de 140, maar deze morgen was de Scania er weer. Op een of andere manier vind ik dat toch specialer *O*
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door menno47 »

njoy schreef:In plaats van 'heel belangrijke berichtjes' als "ik heb busnummer 5555 op lijn 3 gezien om 8:15 uur", "lijn 7 had Ter Borch in de lijnfilm staan", en "lijn 2 reed om 23:15 uur leeg rond! :O" nu weer iets dat daadwerkelijk betrekking heeft op ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen-stad (en daarbuiten).
Als dit medium 60 jaar geleden had bestaan, hadden we het over de sexy conductrices van de GADO kunnen hebben. Van horen zeggen, ik was toen een jaar of 6 en begreep dat nog niet allemaal, speelden zich wel taferelen op de achterbank af, die niet geschikt waren voor kinderogen :).
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

In plaats van 'heel belangrijke berichtjes' als "ik heb busnummer 5555 op lijn 3 gezien om 8:15 uur", "lijn 7 had Ter Borch in de lijnfilm staan", en "lijn 2 reed om 23:15 uur leeg rond! " nu weer iets dat daadwerkelijk betrekking heeft op ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen-stad (en daarbuiten).
Oh; U was cynisch. Moet U niet doen; is slecht voor Uw hart. Ongebruikelijk combinatie's blijf ik melden. Of er moet een 2de Groningen (dan wel Qbuzz) topic geopend worden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Die vraag is al eerder gesteld, met een antwoord van een beheerder:
Cpt.Iglo schreef:Even offtopic: Is het misschien een idee om voor bovenstaande soort reacties (afwijkend materieel op een bepaalde lijn, koersfilm, etc), een aparte topic te maken? Doel van dit topic lijkt mij vooral om de ontwikkelingen omtrent het busvervoer in Groningen te volgen, en om daar eventueel vragen over te stellen.
Gekko123 schreef:Daar hebben we al topics voor die te vinden zijn onder OVer je Reiservaringen. Gelieve dat soort posts in de daarvoor bestemde topics te zetten.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

groningen schreef:
In plaats van 'heel belangrijke berichtjes' als "ik heb busnummer 5555 op lijn 3 gezien om 8:15 uur", "lijn 7 had Ter Borch in de lijnfilm staan", en "lijn 2 reed om 23:15 uur leeg rond! " nu weer iets dat daadwerkelijk betrekking heeft op ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen-stad (en daarbuiten).
Oh; U was cynisch. Moet U niet doen; is slecht voor Uw hart. Ongebruikelijk combinatie's blijf ik melden. Of er moet een 2de Groningen (dan wel Qbuzz) topic geopend worden.
Van mij mag je zo'n topic openen, want afwijkingen in het materieel hebben weinig te maken met de ontwikkelingen van het busvervoer. Het topic wordt er ook nog eens erg onoverzichtelijk door, en om eerlijk te zijn.. het zal mij persoonlijk een worst wezen als er een keer incidenteel een roze bus op de pimpelpaarse lijn rijdt. ;)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Dat zo'n 3400 bus gebruikt wordt voor 1 dienst naar Oldehove in de ochtend. Bij terugkomst in Groningen reed de bus met 6 passagiers over de Hoendiep. Of ze moeten allemaal in Vinkhuizen zijn uitgestapt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

tsja, een veel te grote bus op zo'n ritje sturen door een gekoppelde omloop kan netto een boel geld besparen ook al lijkt het op het eerste oog belachelijke verspilling.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

groningen schreef:Dat zo'n 3400 bus gebruikt wordt voor 1 dienst naar Oldehove in de ochtend. Bij terugkomst in Groningen reed de bus met 6 passagiers over de Hoendiep. Of ze moeten allemaal in Vinkhuizen zijn uitgestapt.
Kans is aanwezig dat veel passagiers idd bij het augustinus college bij vinkhuizen al zijn uitgestapt
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Laat lijkt me sterk, want alleen Oldehove en Aduard zijn de belangrijke kernen (bus rijdt niet over Zuidhorn) van lijn 39.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

klopt. het augustinus college is voor die dorpen een belangrijke school. en ja je hebt wel gelijk met dat er na hoendiep nog 6 mensen zin zitten dat het niet zo veel is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Man, man, kunnen jullie nu werkelijk niet even die plempsels nalezen voordat je een ram op de "Bevestig"-knop geeft?
Sommige berichten moet je meerdere malen overlezen, om er nog iets zinnigs van te maken.
Laatst gewijzigd door isadora op vr 28 mar 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Ik moet met mijn autistische gedrag natuurlijk wel opmerken dat Oldehove/Aduard niet lijn 39 maar lijn 35 is. Lijn 39 filmt btw sinds kort binnen Groningen alleen"hoofdstation" ipv Groningen HS.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Lijn 39 is Surhuisterveen via Zuidhorn en 35 is dus Oldehove. Had ik het fout; even kijken. In 2de instantie had ik het dus fout.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Weet iemand eigenlijk ook welke bochten er aangepast moeten worden om na de zomervakantie de dubbelgelede bussen probleemloos te laten rijden? Een overzichtje zou leuk zijn.

Ik dacht gistermiddag toen ik op het terras voor de Drie Gezusters zat dat de bocht van de Grote Markt naar de Gelkingestraat nu eigenlijk al te krap is, en dat er vaak even een stoepje meegenomen wordt. Ik neem aan dat deze bocht aangepast gaat worden? En voor wat betreft de route van lijn 11, blijft deze straks ook gewoon nog via de Ebbingestraat gaan? Dit lijkt mij namelijk niet echt handig met de vele fietsers, en ook de bocht van de Ebbingestraat naar het Kwinkenplein en de volgende naar de Grote Markt houdt niet veel over. Het is te hopen dat de busbaan Kolendrift gauw klaar is, zodat lijn 11 dan in beide richtingen via het Boterdiep kan gaan rijden.

Ook de verbinding van de Gelkingestraat via het Zuiderdiep naar de Herestraat vind ik niet ideaal, hier heb je een soortgelijke situatie als bij de Ebbingestraat naar de Grote Markt; twee krappe bochten op een kleine afstand van elkaar. Ik hoop daarom dat aan deze verbinding ook nog aanpassingen kunnen komen.

Voor de Grote Markt had ik zoiets in gedachten:

Afbeelding

Klein nadeel is dat de Grote Markt meer doorsneden wordt, voordeel is dat de bussen minder dicht langs de zuidwand rijden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael 1988 »

njoy schreef:In plaats van 'heel belangrijke berichtjes' als "ik heb busnummer 5555 op lijn 3 gezien om 8:15 uur", "lijn 7 had Ter Borch in de lijnfilm staan", en "lijn 2 reed om 23:15 uur leeg rond! :O" nu weer iets dat daadwerkelijk betrekking heeft op ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen-stad (en daarbuiten).

De provincie heeft de "Nota uitgangspunten openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe in de periode 2017-2027" gepubliceerd. Daarin staan de uitgangspunten voor de komende aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe.
De nota is te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... jlage1.pdf.
De bijbehorende brief staat op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... -11996.pdf.
Ik heb even vlug het stukje nota gelezen en mij valt op dat de opdrachtgever de vervoerder de verantwoordelijkheid wil geven over het materieel en dat zij het mogen leasen (waarschijnlijk kans dat het dan geen Mercedes-Benz meer wordt). Maar hoe zal dat zitten met de nieuw aangeschafte bussen voor de Q-linklijnen? Weet iemand of die mee gaan in de nieuwe concessie of retour gaan naar de fabrikanten? Daarnaast viel mij dit ook op:
De zuidelijke ring rond Groningen, het stationsgebied van Groningen, het centrum van Emmen en het stationsgebied van Assen worden ingrijpend verbouwd
Weet iemand hier iets meer over?

Opvallend is ook dat het OV-bureau een goede samenwerking wil hebben tussen bus en trein. Nu lijkt het mij niet zo moeilijk een samenwerking tussen Qbuzz en NS, maar een samenwerking tussen Qbuzz en Arriva of Arriva en NS of Connexxion, NS en Arriva of Syntus, NS en Arriva lijkt me wel weer wat moeilijker. Gezien de bedrijven geen verband hebben met elkaar (hou overigens Veolia Transport nog even buiten beschouwing). Dat zal nog wat gaan worden. Maar het wordt geen multimodale aanbesteding, gezien er verschillende concessieduur en opdrachtgevers zijn. Opvallend is wel dat alleen maar de Noordelijke Nevenlijnen worden genoemd en niet ook de Vechtdallijnen en het HRN.

Voor de rest blijft de huidige structuur gehandhaafd. Een grote concessie en 6 kleinere concessies, met de huidige regionale huisstijl (al dan niet verfijnd/uitgewerkt). Maar ik kijk uit naar de PvE, want daar staat meer uitgewerkt dan nu.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

huidige standaard bussen bij qbuzz zijn ook geleased dus waarom zou het geen mercedes kunnen worden?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

@Michael 1988. Op eind pagina 28/ begin pagina 29 wordt ook het hoofdrailnet (NS) genoemd.
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

Michael 1988 schreef: Voor de rest blijft de huidige structuur gehandhaafd. Een grote concessie en 6 kleinere concessies, met de huidige regionale huisstijl (al dan niet verfijnd/uitgewerkt). Maar ik kijk uit naar de PvE, want daar staat meer uitgewerkt dan nu.
"Het voornemen is om de huidige HOV concessie (Qliner sneldiensten Drachten-Groningen en Emmen-Groningen) op te laten gaan in de GD concessie".

Dan kunnen de lijnen 300 / 305 ook samengevoegd worden, aangezien lijn 300 maar één extra stop te Westlaren heeft en verder gelijk is aan lijn 305. Daardoor kun je in de spitsuren een vast vertrekpatroon aanhouden, bijvoorbeeld een 10-minuten dienstregeling, het is maar een idee... ;-)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

De nieuwe bushaltes voor de Q-link bussen direct aan de Stationsweg zijn inmiddels al een tijdje gereed, wanneer worden deze in gebruik genomen?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

misschien voor lijn 11 vanaf september. iig was die bedoeld voor lijn 3/4 maar dat is niet doorgegaan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten