Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

En staat op Noord, geen beroep meer mogelijk, Qbuzz tot 2019

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157784/Ui ... e?r=nieuws
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Ik zag op NOS Journaal de stalling in Groningen. Naast de gebruikelijke HESS bussen bleven alle andere bussen nu ook in de stalling :mrgreen:
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Is er al wat meer bekend over de nieuwe bussen en op welke lijnen deze komen te rijden?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Is dit document al bekend bij jullie? Er staan een paar zeer interessante zaken in. Zoals

* Doortrekken Q-link lijn 5 van Meerstad naar Harkstede
* Aanleg Transferium Assen-west

http://www.provinciegroningen.nl/upload ... chting.pdf
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Interessante link, bedankt! Dan komt er daarmee dus toch een uitbreiding van het Q-link netwerk, en zullen er extra bussen voor lijn 5 nodig zijn.

De meerderheid in de gemeenteraad van Groningen (D66, PvdA, GroenLinks, VVD en Student+Stad) steunt het laten verdwijnen van de buslijnen van de Grote Markt. In 2018 zullen de bussen er waarschijnlijk voor het laatst rijden. Het verbaast mij wel dat er geen onderzoek is gedaan naar de effecten hiervan op de vele lijnen. Lijn 6 is toch iets wat je in het achterhoofd kan houden. Maar daar heeft men het nauwelijks over gehad. De meest gebruikte lijnen van Groningen en Drenthe zijn lijn 4, 3, 11, 15, 5 en 2. 5/6 van deze lijnen doet de Grote Markt aan.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Aldus de gemeente is er geen verschil in gebruik tussen de beoogde plekken en de huidige haltes. Het Zuiderdiep is namelijk ook de binnenstad. De inwoners van de gemeente willen het deels ook niet, maar alles voor de toekomst. Ik voorzie grote reizigersdalingen in dit jaar.

Straks massabezuinigingen omdat het stadsvervoer nog onrendabeler wordt dan het nu is. Ik wil niet zien dat streek moet bloeden voor een eigenwijze gemeenteraad. Dat hebben we namelijk al vaker gehad. Laat ze in de stad maar besparingen zoeken.

De gemeente zegt echter dat er alleen maar meer reizigers zullen komen, omdat de binnenstad nog mooier wordt hiervan. De bussen zijn namelijk een groot gevaar voor de leefbaarheid van de binnenstad. Ik deel de mening niet, want de fietsen vind ik gevaarlijker. Ik zal echter wel een malloot zijn hierin.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dat zijn echt compleet aannames van de gemeentes. Oké, de afstand is wellicht te lopen, en mogelijk kan men overstappen op een pendelbusje. Maar lijn 6: dat zijn nu al gegevens, het gaat erom wat mensen uiteindelijk besluiten. Zij vinden het blijkbaar geen binnenstad, ondanks dat lijn 6 de Akerk aandoet en er in de huidige situatie vele bussen zijn waarop je kunt overstappen op een bus naar de Grote Markt. En toch een halvering, RaRa hoe kan dat...
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Onderzoeken zijn niet nodig kennelijk, want lijn 6 was niet genoeg bewijs. De gemeente doet nu toch zijn pad.

Hopelijk werkt de uitdaging van het OV-panel nog mee, door gemeenteleden voor twee weken alleen de bus te laten pakken. Dan kun je wel ervaren hoe het voor reizigers zijn.

Anders mag Qbuzz ook wel spontaan de nieuwe route rijden onder het mom "De gemeente heeft dit in petto voor u." Wil dan de gemeente wel zien springen over de routes. Reizigers zullen het vast waarderen als de bussen niet meer over de Grote Markt gaat.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Het voorbeeld van lijn 6 gaat helemaal niet op. Reizigers hebben nu nog de keuze om met een andere buslijn te reizen die de Grote Markt wél aandoet. Die keuze is dan makkelijk gemaakt, wat ook verklaart waarom er minder mensen met lijn 6 gaan de laatste tijd. Straks hebben reizigers geen keuze meer, en stappen ze gewoon uit op het Zuiderdiep. Kwestie van wennen. :)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:Het voorbeeld van lijn 6 gaat helemaal niet op. Reizigers hebben nu nog de keuze om met een andere buslijn te reizen die de Grote Markt wél aandoet. Die keuze is dan makkelijk gemaakt, wat ook verklaart waarom er minder mensen met lijn 6 gaan de laatste tijd. Straks hebben reizigers geen keuze meer, en stappen ze gewoon uit op het Zuiderdiep. Kwestie van wennen. :)
Het gaat juist om het aantal instappers in het Hoornsemeer. Lijn 6 zat voorheen ook na het Martini Ziekenhuis vol vanaf Groningen gezien. Lijn 2 bij de halte Sportlaan vangt mogelijk een deel op, daar heb je een punt. Alleen stappen bij die halte er meestal hooguit 4 in, en dat bij een halfuurdienst van lijn 2, vergeleken met een kwartierdienst van lijn 6. Lijn 2 neemt dus niet alle reizigers over.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt dat het kwestie van wennen is..

Goed idee CamilleKreemers, wat mij betreft rijdt Qbuzz een maand die route en mogen de reizigers daarna stemmen over de route. De SP tweette nog een mooie foto met de auto van de wethouder voor het gemeentehuis, tja en dan wel over een ander beslissen...
Voor de duidelijkheid: het alternatief van de SP is nog minder. Verschillende routes voor de Q-link, aparte lusjes en alleen handig voor de noordelijke wijken.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef: De gemeente zegt echter dat er alleen maar meer reizigers zullen komen, omdat de binnenstad nog mooier wordt hiervan. De bussen zijn namelijk een groot gevaar voor de leefbaarheid van de binnenstad. Ik deel de mening niet, want de fietsen vind ik gevaarlijker. Ik zal echter wel een malloot zijn hierin.
Meer reizigers naar de binnenstad? Ik dacht dat de gemeente op dit moment druk bezig was om alle reizigers de bus uit te jagen. Op dit moment kun je voor 6 euro je auto parkeren op een P+R terrein en met max. 5 personen met de bus naar het centrum en terug. Als je dan op de Grote Markt uit stapt sta je direct midden in de markt en veel dichter bij de grote winkels dan wanneer je op het Zuiderdiep moet uitstappen. Beter kan niet. Straks als dat lelijke prestigeproject genaamd het Forum klaar is en de bus de binnenstad uit is kun je je auto voor 10 euro per uur (als het niet meer is, want dat ding moet toch terug verdiend worden) je auto pal naast de Grote Markt parkeren en dan vervoeren de bussen echt alleen nog maar scholieren.
Het zijn inderdaad de vele fietser die lak hebben aan alle verkeersregels en andere weggebruikers die zorgen voor de verkeersonveiligheid. En dat worden er alleen maar meer als de bus van de Grote Markt is.
Basislijn
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Als je wilt winkelen is de Grote Markt in veel gevallen nu al niet de meeste ideale halte om uit te stappen, het Zuiderdiep ligt immers veel dichterbij de Herestraat dan de Grote Markt. Ook is bijna alle horeca geconcentreerd rond de Grote Markt zuidzijde en de Poelestraat. Deze laatste locatie is qua afstand vanaf de nieuwe halte aan het Schuitendiep vergelijkbaar met die aan de Grote Markt. Vanaf het Zuiderdiep of Schuitendiep is het iets verder lopen naar de Grote Markt zuidzijde als vanaf de bestaande haltes aan de Grote Markt, maar ook dan praat je niet over een verschil van vele honderden meters.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de Grote Markt in veel gevallen eigenlijk niet eens zo centraal gelegen is in het winkel- en horecagebied als dat sommige mensen schijnen te denken. Naar de Herestraat is het zelfs nog verder lopen.

Voor de minder valide mensen die bij bijvoorbeeld het gemeentehuis moeten zijn, is zo'n pendeldienst in mijn ogen een prima alternatief. En vergeet ook niet dat wanneer je inkopen wilt doen, je altijd veel moet lopen, ongeacht de plek waar de bus stopt.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Het is bekend dat lijn 6 minder passagiers heeft sinds hij de Grote Markt niet meer aandoet, maar er staat mij iets van bij dat de passagiersaantallen vanuit Roden en Leek juist zijn toegenomen, sinds de bewoners van die dorpen rechtstreeks op de Grote Markt kunnen komen. Kan iemand dat bevestigen?

En zou dat dan ook te maken kunnen hebben met de verhoging van de frequentie richting Roden en Leek, want volgens mij was die vóór het Q-link project lager.

Aan de bussen zélf kan het niet liggen, want die zijn stukken minder comfortabel dan de vroegere streekbussen...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat klopt. Ik geloof lijn 3 en lijn 4 tot 10% per jaar. Lijn 5 nog wat meer.
De frequentie is dan ook wel op de meeste momenten fors omhoog gegaan (dal van 2 naar 4). Al werden er voorheen wel versterkingsbussen ingezet, dat zie je nu minder.

Cpt. Iglo: eens, dat de Grote Markt niet altijd de eindbestemming is, en dat er veel minder interessante plekken zijn in de binnenstad. Alleen gaat het wel om de gevolgen voor het OV. Als lijn 6 fors verliest en lijn 2 dat nu nauwelijks op vangt, wat dan?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

er rijdt nu nog veel versterking mee op 3 en een enkele rit 4. (vanuit leek ook meerdere ritten)

Ik hoorde zelfs al iemand zeggen dat per december er meer ritten lijn 3 erbij komen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Oké, ik dacht dat dat voornamelijk Kardinge naar Hoofdstation was. Vanuit Leek wist ik dat niet.
Bedoel je dan dat er vaker dan 6x/uur gaat worden gereden vanuit Leek naar Lewenborg. Gek eigenlijk, voor mijn gevoel zijn de ritten van/naar Beijum zwaarder bezet. Zeker op een zaterdag.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

In Lewenborg is een scholenconcentratie, vooral in de ochtenduren zie ik daar veel versterking naar toe rijden. Ik woon zelf in Beijum en volgens mij is het aantal versterkingsritten hiernaartoe te verwaarlozen.

Maar is juist met het doortrekken van lijnen náár de Grote Markt , wat meer passagiers oplevert, gekoppeld aan het feit dat de bezetting van lijn 6 verminderd is nadat die lijn de Grote Markt niet meer aandoet, bewezen dat de mensen juist wél op de Grote Markt willen in- en uitstappen?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Zoals ik begreep van de chauffeurs zijn er veel meer mensen vanuit de omliggende dorpen (Leek, Roden en Zuidlaren/Annen) die met de bus naar Grote Markt gaan voor boodschappen en andere zaken. Deze mensen pakken nu door de rechtstreekse verbinding de Qlinkbussen, waardoor de bereikbaarheid van Groningen toeneemt. Lijn 6 toonde met name aan dat mensen uit de Groninger woonwijken niet plezant worden van overstappen richting de Grote Markt. Daar zat toen een daling van 50% (woonwijk-centrum verkeer) in de reizigersaantallen.

Mocht een soortgelijke daling gaan plaatsvinden op de overige lijnen, gaat Groningen een groot probleem krijgen. De gemeente vindt echter dat omdat streeklijnen ook niet over de Grote Markt gaan, de stadslijnen ook van de Grote Markt kunnen. Hierbij wordt dus de daling van lijn 6 genegeerd, terwijl Qlink juist bewijst dat mensen de rechtstreekse verbinding met Grote Markt enorm waarderen. De Grote Markt staat in de top 10 drukste haltes van Groningen heb ik me laten vertellen. Dat soort drukgebruikte haltes moet je niet ineens, omdat je het kan, afnemen aan het OV-netwerk. Juist snelle verbindingen tussen dit soort drukgebruikte haltes moet je bemoedigen, omdat dat de trekker van je OV-netwerk is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef: Mocht een soortgelijke daling gaan plaatsvinden op de overige lijnen, gaat Groningen een groot probleem krijgen. De gemeente vindt echter dat omdat streeklijnen ook niet over de Grote Markt gaan, de stadslijnen ook van de Grote Markt kunnen.
Dat is natuurlijk een flauwekulredenering. Een stadslijn is niet gelijk aan een streeklijn.
JvD. schreef:In Lewenborg is een scholenconcentratie, vooral in de ochtenduren zie ik daar veel versterking naar toe rijden. Ik woon zelf in Beijum en volgens mij is het aantal versterkingsritten hiernaartoe te verwaarlozen.
Maar is juist met het doortrekken van lijnen náár de Grote Markt , wat meer passagiers oplevert, gekoppeld aan het feit dat de bezetting van lijn 6 verminderd is nadat die lijn de Grote Markt niet meer aandoet, bewezen dat de mensen juist wél op de Grote Markt willen in- en uitstappen?
Oké. Dan zou dus eigenlijk alleen de bediening Hoofdstation - Lewenborg in de spits moeten worden versterkt. Of desnoods vanuit P+R Hoogkerk om enkele Q-link bussen uit Leek/Roden te ontlasten. Het lijkt me wel duur om deze extra ritten in december helemaal vanaf het beginpunt te laten lopen.
Op zaterdagen is de tak naar Lewenborg wel echt rustiger, dus dan zou de spitsverbinding versterken genoeg moeten zijn.
Voor wat betreft Grote Markt: dat is dus precies wat men zou moeten onderzoeken, en dat heeft men niet gedaan! Het zal vast een combinatie zijn van de hogere frequentie en het aandoen van het centrum, maar de effecten van een andere route heeft men niet onderzocht.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

gebruiker77 schreef:
CamilleKreemers schreef:Mocht een soortgelijke daling gaan plaatsvinden op de overige lijnen, gaat Groningen een groot probleem krijgen. De gemeente vindt echter dat omdat streeklijnen ook niet over de Grote Markt gaan, de stadslijnen ook van de Grote Markt kunnen.
Dat is natuurlijk een flauwekulredenering. Een stadslijn is niet gelijk aan een streeklijn.
Maak dat de gemeente maar wijs, een bus is een bus.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

De voornaamste reden om van de bussen af te willen op de grote markt is dat de oversteekbaarheid nu nogal waardeloos is. Tegelijkertijd heeft men echt al tientallen jaren niet gekeken naar een oplossing om de verkeerssituatie substantieel beter te maken. Als ze dat nu eerst doen dan hoeven die bussen niet per se weg. Zeker niet als dat nog een beperkt aantal stadslijnen zijn die er gebruik van maken zoals nu de 2, 3, 4, 5 en 11. Zo ontzettend veel bussen zijn dat nu ook weer niet.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jonkervoort »

CamilleKreemers schreef:Aldus de gemeente is er geen verschil in gebruik tussen de beoogde plekken en de huidige haltes. Het Zuiderdiep is namelijk ook de binnenstad. De inwoners van de gemeente willen het deels ook niet, maar alles voor de toekomst. Ik voorzie grote reizigersdalingen in dit jaar.

Straks massabezuinigingen omdat het stadsvervoer nog onrendabeler wordt dan het nu is. Ik wil niet zien dat streek moet bloeden voor een eigenwijze gemeenteraad. Dat hebben we namelijk al vaker gehad. Laat ze in de stad maar besparingen zoeken.

De gemeente zegt echter dat er alleen maar meer reizigers zullen komen, omdat de binnenstad nog mooier wordt hiervan. De bussen zijn namelijk een groot gevaar voor de leefbaarheid van de binnenstad. Ik deel de mening niet, want de fietsen vind ik gevaarlijker. Ik zal echter wel een malloot zijn hierin.
Ik denk niet dat grote terugnames van de reizigersaantallen nodig zijn om bezuinigingen te veroorzaken. De route langs de Zuiderdiep is niet korter dan via de Grote Markt, en aangezien het de dichtst bij het centrum gelegen doorgaande weg is zal het er wel niet rustig zijn in de spits, zeker met al die bussen erbij. Dan zullen de rijtijden verruimd moeten worden, en dat gaat ten koste van het aantal ritten dat gereden kan worden. In Utrecht voert Qbuzz dit ook als reden aan voor de bezuinigingen die eraan komen in Juli. Dat er meer mensen naar het centrum komen omdat het mooier is, is natuurlijk onzin, mensen gaan naar een centrum voor de faciliteiten, als het er goed uitziet is dat mooi meegenomen. Verdere loopafstanden betekent alleen dat de bus en groot voordeel op de auto kwijtraakt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Heel veel drukker zal het niet worden op het Zuiderdiep, op het grootste deel mogen namelijk geen auto's komen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Zou Jonkervoort niet het Schuitendiep bedoelen?
Basislijn
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ZipperZapper »

Blijf het vreemd vinden dat de mensen zo gehecht zijn aan lappen asfalt en ronkende bussen op de Grote Markt. Dat plein heeft zoveel potentie en kan een zoveel mooiere uitstraling krijgen.

Wel eens een middag geprobeerd op het terras te zitten bij de Drie? Als je door drukte gedwongen word aan de rand te zitten word je snel flauw van al die bussen hoor.

Er zijn zat steden waar het centrale plein niet te bereiken is met een bus en ik zie het probleem dan ook niet. Zoals hiervoor ook al gezegd ligt de Grote Markt ook helemaal niet zo centraal, vanaf halte Zuiderdiep sta je direct in de winkelstraat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten