Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jef400 »

Dus de winkelstraat is het centrale punt in jou ogen? Niet iedereen komt om te shoppen :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Inderdaad, voor shoppen moet je tegenwoordig niet echt meer in de binnenstad zijn. Tegenwoordig is het meer de horeca en ik kan mij voorstellen dat je dan niet zit te wachten op elke 3-5 minuten een bus langs je tafel. Aangezien horeca nog altijd geld (belastingen) oplevert en bussen nog altijd geld kosten is de keuze snel gemaakt lijkt mij. Daarnaast, ik heb even in Google Maps gekeken en de wandelafstand tussen de haltes aan het Zuiderdiep en de haltes op de Grote Markt zijn 400 meter (via de Oosterstraat). Dat kunnen mensen echt wel lopen hoor, vaak heeft men nog niet eens in de gaten dat ze dergelijke afstanden lopen wanneer ze in een binnenstad zijn (of ik toch niet).
🍉
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ik ben nog nooit in Utrecht met Lijn 2 mee geweest, maar het concept klinkt alsof het ook wel zou kunnen werken in Groningen. Ringlijn UMCG-Noord, Grote Markt, Vismarkt, Aa-Kerkhof, Zuiderdiep, UMCG-Noord. Elektrisch gereden met kleine voertuigen dus veel minder "overlast" dan de geledes die er nu voornamelijk rijden.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Durashift »

Nicketick schreef:Ik ben nog nooit in Utrecht met Lijn 2 mee geweest, maar het concept klinkt alsof het ook wel zou kunnen werken in Groningen. Ringlijn UMCG-Noord, Grote Markt, Vismarkt, Aa-Kerkhof, Zuiderdiep, UMCG-Noord. Elektrisch gereden met kleine voertuigen dus veel minder "overlast" dan de geledes die er nu voornamelijk rijden.
Tja, als de geledes die er nu rijden nog grotendeels 'vol' zitten.. dan heb je met een elektrische Optare niet heel veel capaciteit.

Lijn 2 in Utrecht is nuttig voor de wijk achter de DOM én als men graag rechtstreeks naar de DOM (kerk) wenst. Én handig voor als je op het Ledig Erf genoeg gedronken hebt op een middag/avond en naar huis wilt. :wink:
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

ZipperZapper schreef:Blijf het vreemd vinden dat de mensen zo gehecht zijn aan lappen asfalt en ronkende bussen op de Grote Markt. Dat plein heeft zoveel potentie en kan een zoveel mooiere uitstraling krijgen.

Wel eens een middag geprobeerd op het terras te zitten bij de Drie? Als je door drukte gedwongen word aan de rand te zitten word je snel flauw van al die bussen hoor.

Er zijn zat steden waar het centrale plein niet te bereiken is met een bus en ik zie het probleem dan ook niet. Zoals hiervoor ook al gezegd ligt de Grote Markt ook helemaal niet zo centraal, vanaf halte Zuiderdiep sta je direct in de winkelstraat.
Dat is ook een van de redenen waarom er veel verzet is onder de Stadjers, het gaat erom dat mensen graag op de Grote Markt in en uit willen stappen. En de Grote Markt heeft ook met een iets minder brede busbaan (2 in plaats van 4 rijstroken) nog steeds veel potentie, de puist van de VVV op het plein staat veel meer in de weg. Wat ook mee speelt is dat de Grote Markt van oudsher zeer goed bereikbaar is met het OV, tot nog niet eens zo heel erg lang geleden hadden de stadsbussen hun begin en eindpunt op de Grote Markt.
En ja, ik heb wel meer dan eens op het terras bij de drie gezeten, maar heb me eigenlijk nooit echt gestoord aan de bussen. Maar dat kan ook aan mij liggen, want we hebben ook prachtige bussen in Groningen.

Ik heb overigens niet heel erg veel vertrouwen in een binnenstadsbus. Tenzij die begint op de P+R Terreinen vereist het een extra overstap, en het is al meerdere keren bewezen dat reizigers daar niet van gediend zijn.
Vanaf het Zuiderdiep of vanaf het Schuitendiep is het misschien maar een paar honderd meter lopen naar de halte Grote Markt, maar je moet wel bedenken dat niemand bij die halte wil zijn, en mensen vanaf die halte ook nog een stuk lopen. Vanaf de Grote Markt naar de Vismarkt is 300 meter lopen, vanaf het Schuitendiep 580 meter.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 6 toonde aan dat de wijken rond die lijn een daling van 50% had van stadjers die naar de binnenstad wilde. Onderzoek wees uit dat dit komt, omdat de Grote Markt niet rechtstreeks bereikbaar was. De Qlinklijnen hebben daarnaast met name een grote reizigersgroei uit Roden, Leek en Annen/Zuidlaren richting de binnenstad van Groningen. Stadjers houden dus niet van overstappen enkele honderden meters naast bestemming (Zuiderdiep wordt niet als binnenstad ervaren). De reizigers wil dus niet hebben dat de Grote Markt onbereikbaar wordt. Het lijkt nu dus een politiek ding te zijn, waar onder de bevolking weinig draagvlak genoten wordt. Er zijn meerdere manieren om iets te verbeteren.

Ik heb me laten vertellen door een chauffeur dat Euro 5 en 6 bussen zuiniger zijn dan de huidige luchtkwaliteit van binnenstad Groningen. Ik kan van beiden niet zo snel een bron vinden, maar ben wel nieuwsgierig of deze uitspraak stand houdt als je het opziekt. Ik adviseer juist om te kijken of je de bussen niet behouden kan (Grote Markt is namelijk een van de drukste haltes in Groningen) en toch iets aan de binnenstad kan doen. Tot voor kort had elke wijk een rechtstreekse verbinding met de Grote Markt en werd hier ook gretig gebruik van gemaakt. Aldus de trendmonitor van OV-bureau 2014 (zoek maar op hun site), worden de meeste reizigerskilometers afgelegd met Qlink of Qliners. Lijn 3 en 4 staan (ironisch) op plek 3 en 4 qua meeste reizigerskilometers. Lijn 5 staat op plek 6.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

En dan nu de feiten zoals ze staan in het DvhN van vandaag:
- Qbuzz verwacht 15 tot 20 procent minder reizigers.
- Afhakers gaan naar fiets, auto of komen niet.
- Vooral recreatieve bezoekers blijven weg, studenten en werkenden blijven komen (oftewel vooral dal-reizigers)
- Qbuzz baseert evaluatie op introductie Q-link en 5 andere stadswijken die tussen 12 en 43 procent aan reizigers verloren, ondanks dat het Zuiderdiep werd aangedaan.
- De Grote Markt is met 3 miljoen reizigers de op een na drukste halte in Groningen en Drenthe. (Vermoedelijk meer dan 3 miljoen vanwege PR kaartjes).
- Qbuzz schat dat de plannen 350.000 euro per jaar kosten. OV-bureau vindt dat gemeente Groningen dit moet betalen (lijkt mij helemaal terecht!)
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

CamilleKreemers schreef:Ik heb me laten vertellen door een chauffeur dat Euro 5 en 6 bussen zuiniger zijn dan de huidige luchtkwaliteit van binnenstad Groningen. Ik kan van beiden niet zo snel een bron vinden, maar ben wel nieuwsgierig of deze uitspraak stand houdt als je het opziekt.
Je bedoelt dat de lucht die uit de bus komt schoner is dat de lucht die er in gaat?
Kan me er iets bij voorstellen door de vele filters maar aan de andere kant denk ik kan niet, er gaat nogal wat brandstof doorheen en die troep moet ergens blijven. Filters vervangen/schoonmaken en je hebt de rotzooi alsnog in het milieu. Heb het ook wel eens gezien op Discovery of NG, maar ik geloof het niet.
En dan hebben we nog de Euro 0 standkachels haha.
Of het idee om 50 Euro 5 bussen te vervangen door Euro 6 bussen, schiet je globaal niets mee op.
gebruiker77 schreef:- Qbuzz schat dat de plannen 350.000 euro per jaar kosten. OV-bureau vindt dat gemeente Groningen dit moet betalen (lijkt mij helemaal terecht!)
Absoluut!!

De SP was gistermiddag bij ons in de kantine op het CS, posters uitdelen van acties om de bus in de binnenstad te houden. Zieltjes winnen voor de verkiezingen?
Maar goed, veel chauffeurs die toch even een kaartje hebben ingevuld en in een doos gelegd hebben. Ben benieuwd of ze die doos weer komen halen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:Ik heb me laten vertellen door een chauffeur dat Euro 5 en 6 bussen zuiniger zijn dan de huidige luchtkwaliteit van binnenstad Groningen. Ik kan van beiden niet zo snel een bron vinden, maar ben wel nieuwsgierig of deze uitspraak stand houdt als je het opziekt.
Het verhaal dat ik gehoord heb is dat dit in Utrecht speelt. Daar heeft Qbuzz ook veel nieuwe euro 6 bussen in dienst en naar schijnt is de lucht die de bussen uitstoten schoner dan wat erin gaat. Kan me niet herinneren dat er enige wetenschappelijke onderbouwing voor was.
gebruiker77 schreef:- Qbuzz schat dat de plannen 350.000 euro per jaar kosten. OV-bureau vindt dat gemeente Groningen dit moet betalen (lijkt mij helemaal terecht!)
Ben ik het ook helemaal mee eens, de streek heeft al genoeg gebloed voor de wilde plannen van de gemeente Groningen.
JeroenSpock schreef: De SP was gistermiddag bij ons in de kantine op het CS, posters uitdelen van acties om de bus in de binnenstad te houden. Zieltjes winnen voor de verkiezingen?
Waarom zouden ze dat anders doen?
Basislijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Voor de verkiezingen hoeven ze dat niet te doen, die is toch pas in maart 2017. Ik zie het huidige kabinet niet meer vallen eerlijk gezegd. Zou wel wat zijn, voor het eerst sinds 1998 een kabinet dat de rit uitzit! :o
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Nu de bussen verdwijnen, komt die kabelbaan er dan alsnog?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Denkt de gemeente Groningen nu werkelijk dat mensen vanaf het station de bus nemen om naar Gedempte Zuiderdiep te gaan en daar uit te stappen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Nee, maar daar gaat het niet om, het gaat om de reizigers die hun auto nu nog op een P+R-terrein zetten en de bus naar de Grote Markt nemen. Straks rijdt de bus met een ruime boog om de Grote Markt heen en ligt er een parkeergarage pal naast de Grote Markt...
Bee schreef:Nu de bussen verdwijnen, komt die kabelbaan er dan alsnog?
Begin alsjeblieft niet weer over de kabelbaan. Als er iets is dat bewijst dat de gemeenteraad helemaal de weg kwijt is dan is dat wel het plan voor een kabelbaan...
Basislijn
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jonkervoort »

Lijn65 schreef:Zou Jonkervoort niet het Schuitendiep bedoelen?
Denk het ja, de weg langs het water... Inderdaad Schuitendiep.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jonkervoort »

Durashift schreef:
Nicketick schreef:Ik ben nog nooit in Utrecht met Lijn 2 mee geweest, maar het concept klinkt alsof het ook wel zou kunnen werken in Groningen. Ringlijn UMCG-Noord, Grote Markt, Vismarkt, Aa-Kerkhof, Zuiderdiep, UMCG-Noord. Elektrisch gereden met kleine voertuigen dus veel minder "overlast" dan de geledes die er nu voornamelijk rijden.
Tja, als de geledes die er nu rijden nog grotendeels 'vol' zitten.. dan heb je met een elektrische Optare niet heel veel capaciteit.

Lijn 2 in Utrecht is nuttig voor de wijk achter de DOM én als men graag rechtstreeks naar de DOM (kerk) wenst. Én handig voor als je op het Ledig Erf genoeg gedronken hebt op een middag/avond en naar huis wilt. :wink:
Inderdaad denk ik niet dat het vergelijkbaar is. In Utrecht komen alle andere stadsbussen ook in het centrum.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn65 schreef:Nee, maar daar gaat het niet om, het gaat om de reizigers die hun auto nu nog op een P+R-terrein zetten en de bus naar de Grote Markt nemen. Straks rijdt de bus met een ruime boog om de Grote Markt heen en ligt er een parkeergarage pal naast de Grote Markt...
Ja, onbegrijpelijk, we wilden toch juist de auto meer de stad uit krijgen? Waarom zijn partijen als PvdA en GroenLinks daar in hemelsnaam voor?!

Terecht dat er veel aandacht is voor het verdwijnen van de bussen van de Grote Markt, maar ondanks dat het bijna niet houdbaar is om door de Brugstraat te blijven rijden, de bussen die de halte A-kerk aandoen kunnen ook wel eens flink gaan zakken als die halte verdwijnt.
Lijn 9 rijdt nu 4x/u, sinds de route van lijn 5 werd aangepast. Men zou met lijn 9 de verbinding met het centrum behouden, en een frequentieverhoging. Als lijn 9 ook met een boogje om het centrum gaat, dan wordt het wel heel moeilijk voor deze ontsluitende lijn (zelfde verhaal voor stadslijn 8). Lijn 6 redt zich wel dankzij de scholieren in Vinkhuizen. Tja, en dan de streeklijnen 35/39, de bezetting in het dal is daar ook niet om over naar huis te schrijven. Als dit nog eens boven de 350.000 komt die Qbuzz schat voor het verdwijnen van de Grote Markt-route.... De (sociale?) gemeente Groningen krijgt het financieel dus zwaar...
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Gisteren definitief: Bussen gaan van A-kerkhof en Grote Markt af.

Er was GEEN onderzoek nodig naar reizigerseffecten (kennelijk is de koffiemolen van Gemeente goed genoeg) en geen alternatief voor ouderen (was ook stemmingsitem). Nu hopen dat de bezuinigingen door eventuele tekorten in de stad Groningen gelegd wordt door OV-bureau. Ik ga het een steek in de rug vinden als bezuinigingen in streek worden gelegd, omdat de gemeente het OV-plan de nek omdraait.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Een droevige dag voor het busvervoer in en om Groningen...

Laat de boel nu maar in het honderd lopen, eens kijken of men nog bij draait. Straks files op de Diepenring, dalende bezoekersaantallen van de markt en andere evenementen in de binnenstad, overvolle parkeergarages en uitpuilende fietsenstallingen. Ja dat is echt een hele verbetering voor de leefbaarheid van de binnenstad...
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

En dan een paar jaar later met het geweldige idee komen om bussen over de grote markt te laten rijden!! Ja zo kennen we ze weer..
Afschaffen die politiek, vanaf 2018 het land laten besturen door ingenieurs en technici.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Maar d'r komt wel een prachtige fontein naast het peert van ome Loeks te staan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Willem Groeneveld van Sikkom slaat de spijker op z'n kop omtrent deze discussie;
De SP overhandigt vanavond 2500 handtekeningen van mensen die de bus op de Grote Markt willen behouden aan het stadhuis. Daarmee wil de SP laten zien dat de stadbus niet uit het centrum mag verdijwen.

Maar 2500 handtekeningen op ruim 200.000 Stadjers, dat is niet zo heel veel. Toch? Dat is 1,25 procent van de Stadjers die de moeite neemt om een handtekening te zetten voor behoud van de bussen op de Grote Markt. Wat willen die overige 197.500 Stadjers?

Inspelen op de emotie
Toch is de SP blij met het aantal. Fractievoorzitter Jimmy Dijk pent op Facebook: “2500 steunbetuigingen voor behoud van de de bussen op de Grote Markt en de bij de A-kerk. Stadjers willen dat de binnenstad met openbaar vervoer direct bereikbaar blijft.”

Dat is nogal een boute stelling en wel om twee redenen.

De eerste: 2500 handtekningen is dus slechts 1,25 procent van de inwoners van de stad Groningen. Tellen we het Ommeland mee, ook veelgebruikers van de binnenstad, dan is dat percentage nog veeeeeeel lager. Waarom de SP denkt met deze handtekeningen namens de ‘Stadjers’ te spreken?

Het tweede punt zit hem in de beschrijving: “Stadjers willen dat de binnenstad met openbaar vervoer bereikbaar blijft.” Nu ben ik toevallig een Stadjer en wil ik ook met de bus, maar het liefst met de tram, in de binnenstad komen. Maar is de Grote Markt dé binnenstad?

Voorbeelden
Is 200 meter verderop bij de singels, waar volgens de nieuwe plannen bushaltes komen, ineens niet meer de binnenstad? Of zoals Alfred Scholtens reageert op RTV Noord: “Hele generaties Ommelanders zijn afhankelijk geweest van het Zuiderdiep als bushalte, die weten allemaal hoe d’Olle Grieze eruit ziet.”

En wat te denken van de Vismarkt. Daar komt geen enkele stadsbus. Toch zie ik regelmatig oude van dagen en ook minder validen op de Vismarkt. Hoe komen die daar dan? Zomaar uit de lucht gevallen?

Er moet goed gekeken worden naar bussen in de binnenstad. Er moet grondig over gediscussieerd worden. Alle voors en tegens moeten worden meegenomen en afgewogen. Voor beide standpunten valt wat te zeggen. De Grote Markt, met de gemeentelijke administratie, moet goed bereikbaar blijven.

Tegelijk kan het goed uitpakken als de nauwe binnenstad minder busbewegingen te verwerken krijgt. Het autoluw maken van het centrum is een zegen geweest. Het busluw maken van de binnenstad kan een zegen 2.0 zijn. Maar inderdaad, daar mogen minder validen niet de dupe van worden.

Hou de discussie zuiver
Wel is het absoluut zaak om de discussie rationeel te houden. Dat geldt voor media en zeker voor politici. Kijken naar feiten en niet de emotie de baas laten worden. De tram is al gesneuveld op de onderbuik van winkeliers en politiek gekrakeel.

De tram in de binnenstad betekent niet dat er een kolossale trein door de Oosterstraat dendert. De Grote Markt busvrij maken, betekent niet dat de hele binnenstad verstoten blijft van openbaar vervoer. En 2500 handtekeningen zijn een hoop, maar staan niet symbool voor de Stadjer.

- See more at: http://www.sikkom.nl/emotie-regeert-in- ... uyk31.dpuf
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Misschien komt de good old kabelbaan binnenkort wel weer van stal. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

@Cpt. Iglo
Ik ben het met je eens dat Zuiderdiep ook binnenstad is! Maar waarom komt er nou niet een onderzoek naar de effecten van het verdwijnen van de haltes A-kerkhof, Grote Markt, Oude Ebbingestraat en wellicht Nw Ebbingestraat? Als Qbuzz 15% minder reizigers verwacht, en daarmee dus een forse klap voor Q-link, dan moet dat wel worden meegenomen. Dat onderzoek is er niet geweest. Je kunt toch niet zomaar de drukste haltes van GD schrappen.
De vernieuwingen van de binnenstad zijn prima, maar ik ben wel benieuwd hoe bussen over de Diepenring gaan. Zorgen de bussen niet voor veel opstoppingen, en overstekende reizigers? Ik zie zelf wel iets in een soort van loopband vanaf de Diepenring richting de Grote Markt, en desnoods verder door de stad.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

15% minder reizigers vind ik persoonlijk helemaal geen schokkend aantal. Dat zijn 450.000 reizigers op de 3 miljoen van nu. Als je je bedenkt dat de Grote Markt jaarlijks 33 miljoen bezoekers te verwerken krijgt, praat je over een verwaarloosbaar aantal mensen. Nog geen 1,5% van het huidige aantal bezoekers. Daarnaast gaat van die 15% een gedeelte met de fiets op lopend vanaf het Hoofdstation, wat dus betekent dat het verlies nóg minder wordt. Verder vraag ik me af waar Qbuzz die 15% op gebaseerd heeft. De gemeente wordt verweten geen onderzoeken gedaan te hebben, maar een aantal chauffeurs kunnen een onderzoek naar reizigersaantallen in ongeveer een week tijd afronden?

Die loopbanden vind ik overigens een prima idee. Ik weet alleen niet tot aan welk punt je deze zou moeten laten lopen, want op de Grote Markt zelf valt er qua winkelen nou niet bepaald veel te beleven. Daarvoor kan je beter uitstappen op het Zuiderdiep.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:15% minder reizigers vind ik persoonlijk helemaal geen schokkend aantal. Dat zijn 450.000 reizigers op de 3 miljoen van nu. Als je je bedenkt dat de Grote Markt jaarlijks 33 miljoen bezoekers te verwerken krijgt, praat je over een verwaarloosbaar aantal mensen. Nog geen 1,5% van het huidige aantal bezoekers. Daarnaast gaat van die 15% een gedeelte met de fiets op lopend vanaf het Hoofdstation, wat dus betekent dat het verlies nóg minder wordt. Verder vraag ik me af waar Qbuzz die 15% op gebaseerd heeft. De gemeente wordt verweten geen onderzoeken gedaan te hebben, maar een aantal chauffeurs kunnen een onderzoek naar reizigersaantallen in ongeveer een week tijd afronden?

Die loopbanden vind ik overigens een prima idee. Ik weet alleen niet tot aan welk punt je deze zou moeten laten lopen, want op de Grote Markt zelf valt er qua winkelen nou niet bepaald veel te beleven. Daarvoor kan je beter uitstappen op het Zuiderdiep.
Dat onderzoek van die 15% heeft Qbuzz zelf gedaan, gebaseerd op afname van aantal reizigers van (stads)bussen die eerst wel de Grote Markt aandeden. Evenals deels op de toename van de Q-link lijnen, al weet ik niet hoe je dat precies moet doen, aangezien de frequentie natuurlijk ook omhoog is gegaan.
Overigens zou het niet per se een drama zijn als de reizigersaantallen op de Q-link lijnen wat krimpen, zeker niet als daardoor de frequentie wat omlaag kan in het dal. De kostendekkingsgraad was 59.0%, dus er wordt nog steeds flink wat geld bijgelegd. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de hoge frequenties op de Q-link lijnen ten koste gaan van andere (deels ontsluitende) lijnen. Als ik op Twitter lees dat de eerste rit uit Roden een privé-bus is op een werkdag.....

Eens, daar zitten niet heel veel winkels, maar hoe men die route precies legt, dat kan men altijd nog bepalen.

Ik hoop dat achteraf blijkt dat het allemaal een groot succes is, maar ik ben er nog niet van overtuigd...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten