Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:
Geloof je dan wel dat een enkele rit van lijn 402 wel iets toevoegt, of lijkt het je ook relevanter om deze als spitslijn in te zetten op het traject (Eelde - Hoofdstation via Paterswoldseweg). Kunnen we meteen natuurlijke selectie krijgen met de lijn 2 via De Wijert naar het Hoofdstation. Mooie opmaat om te bedenken wat er in de toekomst met die lijn moet gebeuren!
Eerder beweerde je dat van die nachtrit twee extra spitsritten zouden kunnen rijden, maar ik vrees dat je toch het e.e.a. over het hoofd ziet:

- Een nachtrit rijdt éénmaal per week. Een spitsrit in de regel vijf maal.
- Een nachtrit kan worden gereden zonder dat het wagenpark moet worden uitgebreid (of minder moet worden ingekrompen). In de spits wordt het wagenpark maximaal ingezet.
- De gebruikers van de nachtrit (en ja, 402 is niet volledig kostendekkend, maar nee, bij lange na niet leeg) zijn allen betalende klanten. Van een spitsrit zullen veel abonnementen en studenten OV kaarthouders gebruikmaken en met name die laatste groep brengt nou eenmaal niet snel meer geld in het laatje wanneer er meer van het OV gebruik wordt gemaakt, als dat überhaupt al iets is dat je met het toevoegen van twee ritten op een dag in merkbare mate bereikt.
- Door een nachtrit aan te bieden boor je een extra volledig doelgroep aan, een spitsrit resulteert hoogstens in een kleine groei van gebruik van doelgroepen die thans de mogelijkheid hebben om een kwartier eerder of later te reizen.

Je verhaal over 309 begrijp ik ook niet helemaal. Ik kan mij voorstellen dat een standaardbus zonder lage vloer goedkoper aan te schaffen valt dan een gelede bus met lage vloer en dat de eerste daarnaast een lager brandstofverbruik kent. Tel daarbij op dat de huidige 12m Qliner ongeveer evenveel zitplaatsen kent als een 18 meter Q-link, reizigers op 309 staande vervoeren lijkt mij geen goede reclame. Stel dat 309 5 zou versterken vanaf P+R Haren, dan zou ik je ingeving zeker begrijpen :).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk wel dat het belangrijk is dat zo'n nachtlijn blijft bestaan, en naar wat ik begrijp is 402 nog redelijk bezet. Een spitsrit lijkt me geen goed plan, dan kom je met OV-studentenkaarten enzo in de knel (die zijn niet geldig in de nachtbus), en de bus gaat heel laat in de nacht (tegen de morgen aan). Dan kun je het nog geen eens een spitsbus noemen want het is dan zondagmorgen.

Lijn 402 kan blijven bestaan met wat aanvullende subsidie van de gemeente Tynaarlo (ja daar heb je ze weer). Het is echter daar aan de gemeenteraad om daarover te beslissen of zij lijn 402 als basisvoorziening willen behouden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 402: Je hebt gelijk dat ik me daar heb misrekend. Dat kunnen inderdaad niet 2x/uur in de spits in de werkweek worden, zelfs niet als je uit was gegaan van 4 ritten 402 die worden geschrapt. 402 is niet kostendekkend, maar laten we eerlijk zijn, er zijn velen meer die nog veel minder kostendekkend zijn en die ook rijden. Wat mij betreft blijft deze lijn dan ook zeker rijden. En dat geldt ook voor andere bussen die nog behoorlijk wat reizigers in de nacht trekken. Aan ouderen moet worden gedacht, maar ik snap ook dat er geen meiden/vrouwen zijn die liever niet nog alleen naar huis fietsen of iets dergelijks. Ik zeg alleen dat als er maar 1 rit overblijft ik het geheel nog steeds liever zie verschijnen op lijn 2 (of een variant). Ik kan me trouwens prima indenken dat er dan meer mensen de bus zullen nemen vanuit Eelde - De Punt, zeker ook betalende forsensen. Het is immers nu zo dat deze bussen in de spits veel vertraging oplopen bij de VK Verschuurbrug en in De Wijert. Als werkende kan je daar nite altijd even goed op plannen, en wil je toch zekerheid. Als studenten of scholieren iets later zijn, is niet zo'n ramp over het algemeen.Een spitsrit over de Paterswoldseweg zal daarom nog steeds niet heel vreemd zijn. Je zou kunnen denken dat 2 van deze ritten de eerste 2 van lijn 2 vervangen (dan zijn er immers toch geen scholieren). In de ochtendspits kunnen beide aanwezig zijn. In het dal is alleen lijn 2 nodig (ook voor het traject De Punt - Grote Markt). In de avondspits kunnen er dan ook een paar rijden. Je hebt gelijk dat het wellicht duurder is, maar als er nog steeds bussen zijn die veel leger zijn, zie ik niet in waarom dan onmogelijk is.
Lijn 309: Ja, een deel van de ritten kan lijn 5 versterken. Maar bij 308/318 was het toch ook geen ramp dat die nu door lijn 5 worden bediend? Vanuit Assen zal dan ook prima kunnen. Verder ben ik het helemaal eens dat deze lijn verder wordt uitgebreid.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

De nachtbussen zijn alleen niet bedoeld voor ouderen maar voor (dronken) stappers die 's nachts na het uitgaan terug naar huis willen.

Wat betreft lijn 2 zou het nog steeds goed zijn als de lijn überhaupt via de Paterswoldseweg (als Q-link) gaat rijden richting Eelde-De Punt. De route via De Wijert is achterhaald, lijn 2 is helemaal geen stadslijn en de route via De Wijert stamt nog uit de Gado-tijd. Leuk in de spits, maar dat zou je ook op kunnen lossen door in de spitsuren een spitslijn te laten rijden via De Wijert naar Eelde, eventueel Terra College en dan terug via het dorp. Dus de route HS - Paterswoldseweg - Eelde Terra College - Eelde - Paterswolde - De Wijert - HS. Dan zou je eindelijk een echte stadslijn kunnen laten rijden met de route Station Noord - Korrewegwijk - Centrum - HS - De Wijert - Hoornsemeer - Martini Ziekenhuis v.v.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Hahaha, ik heb niet willen suggereren dat lijn 402 voor ouderen was hoor!
Eens met rest van je bericht, maar het OVbureau doet dat weer niet. Hier kunnen ze geld besparen door betalende forensen uit Eelde.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

In het Wagenparkje nr 150 dat vandaag is binnengekomen staan de wagenparknummers van de 3 Hess wagens:
3550 - ZZ-95-27
3551 - ZZ-95-28
3552 - ZZ-95-29
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Volgens berichten op de busfoto groep zou er sprake van zijn dat de Utrechtse dubbelgeledes die naar Groningen komen daar niet alleen voor instructie heen gaan, maar ook op de dienst ingezet zouden worden bij kinderziektes van de nieuwe hybrides.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Kevster schreef:Wat betreft lijn 2 zou het nog steeds goed zijn als de lijn überhaupt via de Paterswoldseweg (als Q-link) gaat rijden richting Eelde-De Punt. De route via De Wijert is achterhaald, lijn 2 is helemaal geen stadslijn en de route via De Wijert stamt nog uit de Gado-tijd.
Gek is dat. De route via de Paterswoldseweg is volgens mij directer en sneller, dus je zou dan verwachten dat in de GADO-tijd via de Paterswoldseweg gereden werd. De streekbus was immers niet voor stadsvervoer.

Ik het proberen na te zoeken: tot ongeveer 1990 reed lijn 52 Assen-De Punt-Eelde-Groningen via de Paterswoldseweg en via het Hoofdstation naar de Grote Markt. Daarna werd het lijn 52 De Punt-Eelde-Groningen en ging deze via De Wijert rijden.
Kevster schreef:Leuk in de spits, maar dat zou je ook op kunnen lossen door in de spitsuren een spitslijn te laten rijden via De Wijert naar Eelde, eventueel Terra College en dan terug via het dorp. Dus de route HS - Paterswoldseweg - Eelde Terra College - Eelde - Paterswolde - De Wijert - HS. Dan zou je eindelijk een echte stadslijn kunnen laten rijden met de route Station Noord - Korrewegwijk - Centrum - HS - De Wijert - Hoornsemeer - Martini Ziekenhuis v.v.
Dat lijkt mij op zich wel mogelijk. Je zou er ook nog over kunnen denken om lijn 6 alternerend naar Eelde/De Punt of Hoornsemeer te laten rijden. Dat lijkt mij voor Hoornsemeer wel voldoende.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ik heb het hier geloof ik al eens geplaatst, maar heb er nu een duidelijk kaartje van gemaakt. Ik zie de buslijnen in het zuiden van de stad het liefst op deze manier. Waarbij lijn 8 in een later stadium, als de Borchsingel klaar is, wordt doorgetrokken naar P+R Hoogkerk.

Afbeelding
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Mijn voorkeur gaat uit naar de variant van Bjarte en Kevster. Het voordeel is dat je dan eigenlijk niet om en om naar een verschillende bestemming hoeft te rijden. Je ziet nu dat de lijn 2 vanuit De Punt vertraging oploopt richting Groningen, bijv op Laan Corpus den Hoorn, terwijl de lijn uit de Wijert daar geen last van heeft. Je krijgt dan dat er vaak niet mooi 15 minuten tussen de volgende bus zit, maar bijv 8 en 23.
Maar de variant om en om Hoornsemeer / Eelde - De Punt is sowieso beter dan de huidige.

Was de Grote Markt voor 1990 echt het eindpunt van lijn 52? Reed deze toen ook een 2x/u dienst?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Nog een klein dingetje over die nachtbussen en dan stop ik er echt voorlopig over!
Men heeft het elke keer over kostendekkingsgraden voor de nachtbussen, maar denkt men ook aan de dekkingsgraden van de bussen die naar Groningen rijden gedurende avonduren? Deze lijnen zullen dat ook zeker merken. Maw hoeveel levert het nou uiteindelijk op als je bezuinigt op de nachtbussen en als je dat netto nou uitzet tegen het gemak, veiligheid en werk dat her oplevert?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat is een hele goede vraag inderdaad. Laat ik het zo zeggen, ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het er geen negatief effect op heeft. Anderzijds is het in het geval van lijn 401 voor een groot deel natuurlijk gewoon een gevalletje van het probleem bij een andere concessie neerleggen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

@Pim-AllianceB95,

In welke concessie wordt het probleem dan neergelegd?

@ gebruiker77,

Ik denk dat het taxivervoer rond Groningen heel blij wordt van het schrappen van de nachtbussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Misschien wel het taxivervoer, maar niet de reiziger.

Ik denk alleen dat stel dat een nachtbus een dekkingsgraad heeft van 80% (wel heel hoog, maar mede natuurlijk ook door een verdubbeld kilometertarief). Deze reizigers komen heen een normale streekbus met normaal tarief. Als deze reizigers de rit niet meer maken door het afschaffen van de nachtbus, dan verlies je 80% + 40% (want half tarief) - 100% = 20% verlies. Hierbij reken je dan niet reizigers die nu opeens in Groningen blijven, of alleen op de terugreis een taxi nemen. Punt is alleen dat zelfs al zal de bezuinigingsmaatregel wellicht wat winst opleveren, het toch behoorlijk kan gaan tegenvallen. De normale streekbussen rijden die avond toch wel. Ben erg benieuwd in hoeverre men daar rekening mee houdt. Voor veel nachtbussen is het natuurlijk ingewikkeld, vanwege verschillende plaatsen die deze lijnen bedienen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Geen een nachtbus haalt het aantal reizigers van een normale buslijn, de buschauffeur is bijna twee keer zo duur 's nachts als overdag en de duurdere tickets maken daardoor ook geen fluit uit. Nachtlijnen zijn in de meeste gevallen een dure hobby en het niet waard tenzij het bewezen economisch belang heeft. Maar er is in Groningen nu niet echt een luchthaven, een zeehaven of een gigantische fabriek waar rond half zes 's ochtends een shiftwissel is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ze hoeven minder reizigers te halen van een normale bus door het verdubbelde tarief... Eventueel zou die prijs nog ietsje omhoog kunnen, routes worden aangepast etc.
Het enige waar ik vind dat naar gekeken moet worden hoeveel verlies je gaat krijgen op de lijnen die in de avond naar Groningen gaan. Je ziet bijvoorbeeld dat bus 2 in de avond altijd goed gevuld is in de zaterdagavond. Als dat minder gaat worden heb je daar ook weer meer verliezen (en bijv op de bus 50 vanuit Vries). Ik vind dat je niet enkel naar één lijn moet kijken, maar zoveel mogelijk als geheel. Dat moet met al die nachtlijnen worden bekeken.
Als blijkt dat het ondanks deze verliezen alsnog een forse besparing is, dan snap ik de maatregel. Als het veel minder is, dan vind ik dat je moet overwegen of dat opweegt tegen de voordelen en het gemak die de reizigers ervaren. Dan zit er veel minder subsidie op dan bijv enkele lijnen die ook wel in de provincie rijden..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Wubbo »

gebruiker77 schreef:Ze hoeven minder reizigers te halen van een normale bus door het verdubbelde tarief... Eventueel zou die prijs nog ietsje omhoog kunnen, routes worden aangepast etc.
Dat is niet waar: je chauffeurskosten zijn sowieso al hoger (nachtdiensten), daarnaast rij je voor nachtlijnen in het algemeen veel lege kilometers omdat je wel heen rijdt maar niet terug, en met een beetje pech moet je ook nog extra investeren vanwege sociale veiligheid. Kostendekkend rijden is 's nachts dus best een lastig verhaal.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

CamilleKreemers schreef:@Pim-AllianceB95,

In welke concessie wordt het probleem dan neergelegd?
Bij de treinconcessie, die vervoert de meeste reizigers van lijn 401 op hun heenreis.
Wubbo schreef:Dat is niet waar: je chauffeurskosten zijn sowieso al hoger (nachtdiensten), daarnaast rij je voor nachtlijnen in het algemeen veel lege kilometers omdat je wel heen rijdt maar niet terug, en met een beetje pech moet je ook nog extra investeren vanwege sociale veiligheid. Kostendekkend rijden is 's nachts dus best een lastig verhaal.
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de betaling aan de vervoerder in deze concessie geregeld is, die laatste kan natuurlijk ofwel een vaste DRU-prijs ofwel een DRU-prijs afhankelijk van het dagdeel in zijn offerte hebben opgenomen. In het eerste geval is een nachtlijn voor de opdrachtgever in combinatie met een extra hoog tarief en het niet geldig zijn van de OV Studentenkaart en andere abonnementen voor de opdrachtgever relatief makkelijk kostendekkend te krijgen, in het laatste geval wordt het moeilijker.
Bee schreef:Geen een nachtbus haalt het aantal reizigers van een normale buslijn, de buschauffeur is bijna twee keer zo duur 's nachts als overdag en de duurdere tickets maken daardoor ook geen fluit uit. Nachtlijnen zijn in de meeste gevallen een dure hobby en het niet waard tenzij het bewezen economisch belang heeft. Maar er is in Groningen nu niet echt een luchthaven, een zeehaven of een gigantische fabriek waar rond half zes 's ochtends een shiftwissel is.
Nachtlijnen halen ongetwijfeld niet de reizigersaantallen van 'normale' buslijnen op jaarbasis, maar per rit zou ik durven zeggen dat ik zo goed als zeker weet dat de nachtlijnen beter bezet zijn. Dat het uit kan blijkt ook wel; 417, 419 en 400/418 blijven niet voor niets rijden. Overigens is het op veel momenten met reguliere lijnen ook zo dat er in één richting nagenoeg leeg gereden wordt: in de ochtendspits naar Groningen vol, de andere kant op leeg, in de middagspits andersom. Zo werkt dat ook met winkelend publiek: tot een uur of 13 heen, vanaf een uur of 14 terug, en in de avonden na het schrappen van de nachtbussen dus ook weer: een flinke stoot volk terugkomend van een dagje uit/stad/restaurantje/theater vanuit de stad naar huis en geen stapvolk meer naar de stad, dat regelt wel een BOB. Dat is/was denk ik juist één van de krachten van de nachtbus: je creëerde, naast de al bestaande vroege middag op met shopvolk gezegende lijnen, een dagdeel waarop bussen in beide richtingen goed gevuld waren.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Zijn de nieuwe bussen eigenlijk al bestickerd? En zo ja, zijn er eigenlijk inmiddels al foto's beschikbaar van bestickerde 24m-bussen?

En voor wat betreft de nieuwe lijn 11 en toekomstige lijn 1; vanaf augustus is het de bedoeling om lijn 11 te gaan rijden met drie dubbelgelede- en met twee standaard gelede bussen. Hoe zit dat met de nieuwe lijn 1? Komen er dan weer twee nieuwe 24m bussen bij?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

ze zijn nu bezig om te bestickeren.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Nachtbussen vallen volgens mij buiten de reguliere GD-concessie, maar worden apart ingekocht door het OV-bureau. De lijnen moeten daarom volledig kostendekkend zijn, aangezien men niet wil dat nachtvervoer voor stappers ten koste gaat van het reguliere OV.

De nachtbussen in Groningen-Drenthe worden daarom meestal aanvullend gesubsidieerd met een bijdrage van de gemeenten of de exploitanten van de discotheek waarvoor de bus rijdt. Zij zijn immers ook de partijen die daar belang bij hebben: de gemeente omdat sociale veiligheid hun verantwoordelijkheid is, en de horeca-exploitanten omdat die nachtbus zorgt voor extra publiek of publiek dat langer in hun tent kan blijven.

Ik dacht dat op elke nachtbus ook een steward mee rijdt voor de veiligheid, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zorgt dit voor extra kosten. Daarnaast is zoals Bee schreef de chauffeur een stuk duurder dankzij de OV-CAO. De bus zélf is wel wat goedkoper, omdat deze anders immers toch stil zou staan in de garage.

Je kan je tot slot afvragen of het nachtvervoer vanaf discotheken wel een taak is voor het OV-bureau. Dan denk ik vooral aan de nachtbussen vanaf discotheek FOX in Stadskanaal (lijn 424, 428 en 473). Volgens mij kan FOX net zo goed zelf 3 busritten als besloten vervoer inkopen. Hetzij bij Qbuzz, hetzij bij een lokaal touringcarbedrijf. Voor de nachtbussen in Groningen-Stad is het publiek breder dan één horecabedrijf dus daar zie ik wel een rol voor het OV-bureau, mits 100% kostendekkend (bijvoorbeeld dankzij aanvullende subsidies van gemeenten).
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

stewerd is al een paar jaar afgeschaft op de nachtbus.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De stewards zijn er nog wel, maar staan met zijn vieren op het CS om te begeleiden bij het instappen en hebben een POD-busje tot hun beschikking om indien nodig achter bussen aan te rijden. Dit is zo gekomen doordat het aantal nachtbussen in de loop der jaren is gegroeid en dit een goedkopere oplossing is, aangezien er vanaf augustus nog maar drie nachtomlopen zijn zou het mij niet verbazen als er vanaf augustus weer een steward op elke nachtbus meereist, of het aantal stewards op het CS wordt gereduceerd tot twee.

Ik zie overigens niet in waarom FOX beter zelf ritten bij een touringcarbedrijf in kan kopen; dit lijkt mij een ideale gelegenheid om je materieel wat overdag stilstaat ook 's nachts in te zetten en bovendien kunnen op deze manier ook andere geïnteresseerden meereizen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Omdat dit richting de commerciele bedrijven oneerlijke concurrentie is: nachtbussen in opdracht van een commerciele partij maar in opdracht van de overheid (OV-bureau), die het wellicht voor minder geld doen dan een willekeurig touringcarbedrijf.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Zo lust ik er nog wel een paar, dan is het vervoeren van reizigers naar Duinrell of Walibi ook oneerlijke concurrentie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten